SAS Airbus A320
De fyra stora nordiska internationella flygbolagen står kvar på ungefär samma siffror i oktober som under månaden innan. Det kan i sig tolkas som ett gott tecken i och med att oktober är övergångsmånaden mellan sommar- och vintertidtabell och där trafikströmmarna av tradition börjar tunna ut. Det visar också kabinfaktorn som hos både Norwegian och Icelandair ligger kvar på en stabil nivå över 80 procent.
- Vi är mycket nöjda med trafiksiffrorna i oktober. Många resenärer i Norden passade på att förlänga sommarsäsongen under höstlovet. Nu är vi väl förberedda för den lugnare vintersäsongen med bland annat reducerad kapacitet samt fördelaktig hedging-postion på bränsle. Biljettförsäljningen för jul och nyår är solid, både inrikes och till våra resmål i Europa, säger Norwegians koncernchef Geir Karlsen.
Liknande kommentarer kommer från SAS koncernchef Anko van der Werff:
- Efterfrågan på resor var fortsatt stabil under oktober och 2,2 miljoner passagerare flög med SAS. Men en större och viktigare nyhet är att vi har nått en viktig milstolpe i vår SAS FORWARD-plan genom att ingå i ett investeringsavtal med det vinnande budkonsortiet i SAS anskaffningsprocess för exitfinansiering. Investeringen visar att våra nya investerare tror på SAS och vår potential att fortsätta ligga i framkant av flygindustrin under många år framöver”, säger Anko van der Werff, vd och koncernchef för SAS.
Icelandair tappade visserligen cirka tio procent passagerare i jämförelse med september i år men kan å andra sidan visa att den starka ökningen sedan förra året fortsätter, upp med 18 procent sedan oktober 2022. Icelandair satsar också hårt på nästa sommar och har lanserat två nya destinationer till kommande sommartidtabell med flygningar till Halifax och Pittsburg.
Finnair plågas fortsatt av att Sibirienkorridoren är stäng för flygningarna österut och tvingar fram omvägar söder eller norr om Ryssland vilket ger längre flygtider och högre kostnader. Den livsviktiga trafiken till Asien står därför fortsatt och stampar runt 100 000 passagerare, eller 107 400 för att vara exakt. Det motsvarar knappt 12 procent av flygbolagets totala trafik och är den uteblivna återhämtningen av flygprogrammet österut är fortsatt det som hämmar återväxten hos Finnair. En liten ljusning är att ytterligare en linje tillkommer nästa år, till Nagoya.
SAS
Passagerare: 2 205 000
Kabinfaktor: 76,3 procent
Ökning sedan oktober 2022: 14,3 procent
Norwegian
Passagerare: 2 066 296
Kabinfaktor: 86,1 procent
Ökning sedan oktober 2022: 10 procent
Finnair
Passagerare: 920 400
Kabinfaktor: 77,3 procent
Ökning sedan oktober 2022: 6,2 procent
Icelandair
Passagerare: 364 000
Kabinfaktor: 81,5 procent
Ökning sedan oktober 2022: 18 procent