Skriv ut  

SK737 – SAS sista flygning med en Boeing 737

Flygnyheter, Redaktionen, den 20 november 2023
En trettioårig era tog slut i SAS igår. Då genomfördes den sista kommersiella flygningen med en Boeing 737. LN-RBB avslutade med att flyga över de tre skandinaviska länderna.

SAS Boeing 737
SAS Boeing 737
 
Det är nästan på dagen fyra år sedan SAS sista Boeing 737-600 genomförde sin avskedsflygning och det på rutten mellan Arlanda och Oslo via Köpenhamn. I går var det dags för den sista B737-700 att göra samma slinga, en flygning som dessutom satte punkt för ganska exakt 30 år med flygplanstypen i flottan.

- Nu blir jag nästan lite emotionell av all entusiasm, sa kapten Edward Jerejian när han hälsade passagerarna i den fullsatta maskinen välkommen. Själv har han drygt 26 år som pilot på Boeing 737 medan Aina Loköy sammanlagt flugit tio år på flygplanstypen. 

LN-RBB hade under söndagen och innan den sista flygningen avverkat sträckan Oslo – Düsseldorf – Oslo – Arlanda. Maskinen togs i bruk den 30 juli 2007 och har sedan dess skrapat ihop 42 251 flygtimmar, 31 499 landningar och varit i luften 1 760 dagar. Sammanlagt har 3 miljoner passagerare flugit med ombord och den vanligaste rutten har varit Oslo – Trondheim som trafikerats 1 600 gånger.

Men den 19 november var det alltså sista dagen på jobbet i SAS färger och som kommersiell flygning. Passande nog var flightnumret SK 737 med avgångstid 18.37. Efter start från Arlanda var det raka vägen söderut via Jönköping och Ängelholm och vidare ner mot Kastrup. Flygplatsen i Köpenhamn passerade med en förbiflygning på 500 fots höjd innan högersväng och norrut längs den svenska västkusten. Söder om Sandefjord i Norge flög maskinen i två stora cirklar följt av en rak siffra sju, vilket skapade bilden 700 på Flightradar 24. Även i Oslo gjordes först en förbiflygning på låg höjd innan sista svängen in mot bana 01H och landning 21.19.

LN-RBB ska nu efter sedvanlig avrustning som SAS-maskin flygas till Edmonton i Kanada där den, tillsammans med fyra övriga tidigare SAS-maskiner, alla Boeing 737-700 ska ingå i flottan hos Canadian North.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Farväl...
Skrivet av Gullan Purser&ServiceMirakel, 2023-11-21 08:48:37
Tack för tiden, flygningarna & minnena.
Hon har varit en pålitlig arbetshäst, älskad av kunderna och oss i kabinen.
Generösa utrymmen, tyst, lättarbetad & miljövänlig.
Jag , flickorna & mina Stewards har verkligen älskat 737.
Tack för tiden , nu blickar vi framåt mot nya äventyr.
Anmäl inlägget
Flotta SAS
Skrivet av PnF, 2023-11-20 16:21:35
SAS bör göra sig av med A350, A319 och A321 och streamlinea flottan mot A320Neo och A330. Snabbt!
Anmäl inlägget
.
Skrivet av AS, 2023-11-20 11:52:46
Fel skrivet på reg.
LN-RRB är det
Anmäl inlägget
Framgångsrikt?
Skrivet av Tveksam, 2023-11-20 10:45:21
SAS har säkert förlorat mellan 50.000-100.000 kr per flygtimme för detta flygplan. Så dåligt har det gått.
Anmäl inlägget
737-700
Skrivet av Hepp, 2023-11-20 09:09:51
700 känns som en maskin som hamnat i skymundan av konkurenten a319 som verkar vara en populärarare maskin i västeuropa.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
MFK
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev