Ryskt flyg går mot kollaps

Publicerad den 29 november 2023
Kommentarer
Det ryska kommersiella flyget är på väg mot kollaps. Det menar ukrainska som hackat den ryska luftfartsmyndigheten och konstaterar att den civila luftfarten i Ryssland lider brist på allt.
”Krigets första offer är sanningen.”
Det är ett lika klassiskt som känt citat och propagandakriget mellan Ukraina och Ryssland pågår för fullt. Alltså bör alla uppgifter tas med en nypa salt.
Nu säger sig Ukraina ha hackat Rosaviatsiya, den ryska luftfartsmyndigheteten och lyckats få information om hur situationen är för den civila flygtrafiken i Ryssland. Och av allt att döma, den information som vidarebefordrats har inte kunnat verifieras av oberoende instanser, är den ryska civila flygtrafiken i princip i fritt fall. Sanktionerna som inleddes när invasionen startade, har stoppat all nyförsäljning av såväl flygplan som reservdelar och underhåll och service till flottan av Boeing- och Airbusmaskiner. Främst har det drabbat motorer, landställ, hydraulik, och mjukvara i avioniken.
De ukrainska hackarna har också hittat dokument som sägs visa att reservdelsbristen gör att alltfler flygplan från Boeing, Airbus och Embraer står på marken. Enbart flygbolaget S7 har en stor del av sina Airbusmaskiner, 13 av 39 A320 och A321 obrukbara, främst för att underhållet av motorerna inte kan genomföras. I sin tur har det gjort flygandet i Ryssland än farligare än tidigare. De första månaderna 2022 inträffade 50 incidenter, medan det samma period i år skett 150 tillbud. Allt enligt de hackade uppgifterna.
För att råda bot på situationen används vissa flygplan som reservdelslager och kannibaliseras på allt som går att använda, medan tillverkningen av piratkopior av de reservdelar som tidigare köptes in från väst tagit fart. Vid sidan av det sker fortsatt import av originaldelar bland annat via Kina och Förenade Arabemiratet, en verksamhet som till största delen sker i det fördolda. Myndigheterna har också krävt att ryska flygbolag ska flyga ryska maskiner, bland andra MC-21 och Superjet 100.
Skriv en kommentar

Kommentarer

thomas
2023-12-03 12:47

Under Jeltsin tiden pågick Tjetjenien kriget som även Jeltsin intensifierade
satte in mer folk etc, detta fick Ryssland att gå i konkurs, från en fredag i slutet av 90 talet till en måndag tappade rubeln 90% börsen föll handlöst och fick stängas alla Ryssar blev panka över en helg.
Sovjetunionen gick i kk för just Afghanistan kriget. Nu Ukraina kriget! att man där inne inte lärt sig något av den egna historien? Imperialismen fungerar inte det visar historien.

Tobias
2023-12-03 11:31

Reservdelar och annat som inte smugglas in, tillverkas som kopior i såväl Ryssland som i andra ryssvänligt sinnade länder, typ Kina.
I detta avseende klarar sig nog landet väl och fortsätter utgöra toppskiktet bland ondskans länder!

thomas
2023-12-02 12:32

Det gäller även den Ryska staten, den går mot totalkollaps. Reservfonderna är förbrukade, regionerna utblottade, hårt skuldsatta, så är även läget för den Ryska riksbanken, detta oavsett kortsiktigt ekonomiskt trixande.
Ingen varken Nordkorea Iran etc har kapacitet att rädda landet, när detta hände under Jeltsin tiden var det väst som räddade, men det kommer inte ske nu.
Det blir även slutet på Ukraina kriget.
Det är bara en tidsfråga till slutet.

thomas
2023-12-02 12:21

Ryssland är ett tragiskt land, framförallt för invånarna där.
Dears militära satsningar suger musten ur allt i nationen, ingen utveckling, absolut inget renoveras underhålls, ett stort pågående förfall som bara förvärras med tiden, allt ser exakt lika ut nu som för 40 år sen, fast bara i ännu sämre skick. Hur kan man där producera nåt med kraven vi har här i väst? det är omöjligt.

pf
2023-11-29 16:12

er det ikke så at SSJ-100 har franskeproduserte motorer ?

Svårt med reservedeler og grounding av store deler av flåten.

Har liten tro på russisk produserte fly fremover….

Tobias
2023-11-29 12:05

På teknik- och reservdelssidan avseende alla de Boeing- och Airbus maskiner man har, behöver inte Ryssland vara oroliga.
Flygbolag från vänligt sinnade länder som Turkiet, Serbien, Kina mfl, bidrar med insmuggling eller underhåll på plats i ex.vis Istanbul.

thomas
2023-11-29 08:46

För Superjet 100 har man inte producerat reservdelar i nån större omfattning
Den drabbades av snags/ teknik hela tiden när den flygs av ett Brusselbolag, gick inte ha flygplanstypen på reguljär tidtabell, de sonika fasade ut den.
Den Ryska luftfartsmyndigheten är dyslektisk ingen har helhetsbilden av flygsäkerhet och hur utöva tillsynen med inspektioner etc. Det förekommer ingen egenkontroll, och mycket mutor som undergräver allt
Där inne har det alltid varit många olyckor

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten