Lockheed Martin Super Hercules C-130
Lockheed Martin levererar första Super Hercules till Georgia National Guard. Totalt kommer åtta flygplan att levereras till Georgia Air National Guard. Leveranssträckan blir inte lång, eftersom flygplanet byggs just i Georgia, vid Lockheed Martins tillverkningsanläggning i Marietta.
Lockheed Martin C-130, som flygplanstypen officiellt heter, har en speciell relation till Försvarsmakten. Sverige har nämligen flugit Hercules ända sedan 1965 – längre än något annat europeiskt land. Försvarsmaktens samtliga sex TP 84 är stationerade vid Skaraborgs flygflottilj F7 i Såtenäs. Flygplanen används löpande för att understödja Försvarsmaktens dagliga verksamhet men även vid specialoperationer som exempelvis evakueringarna från Kabul och Sudan.
När flygplanen ska bytas ut verkar valet stå mellan Super Hercules och brasilianska Embraers KC-390.
C-130J flygs av 26 operatörer i 22 länder globalt. Lockheed Martin har levererat mer än 530 C-130J Super Hercules i 18 uppdragsvarianter.
- Om regeringen väljer C-130J kommer det att gynna svensk industri, inklusive Saab, utlovar Lockheed Martin.
C-130J har lägre drifts- och supportkostnader jämfört med tidigare flygplansmodeller. C-130J kan klättra snabbare, flyga högre och har en längre räckvidd än tidigare Hercules-flygplan. Den kan också cruisa i högre hastighet, har mer lastutrymme och kan lyfta och landa från kortare landningsbanor.
Det finns 11 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Svårare att köpa vad man vill nu..
Skrivet av Jens, 2024-01-31 11:57:53
När vi är med i NATO, det ligger en oskriven lag att det mesta ska gå via USA. Embraers KC-390 har fått fina omdömmen men det blir svårt politiskt för Sverige att stå emot USA/ Hercules.
|
|
Och…
Skrivet av Anders, 2024-01-31 07:38:14
Vi är snart med i Nato = vi köper amerikanskt.
|
|
C-17 ändå för stor
Skrivet av Anders, 2024-01-31 07:36:51
Super Hercules är förmodligen rimligaste valet, minst omställning och vi vet att den funkar fint för oss. C-17, även om den gått att köpa, skulle vara för stor och komplex för våra behov. Finns ju även japansk variant k en storleksklass som skulle passa, Kawasaki C-2.
|
|
Prop vs jet
Skrivet av Håkan, 2024-01-30 11:30:40
Vid tuffa fältmässiga operationer är fyra turboprop motorer att föredra, annars gärna jet från A till B.
|
|
Jet vs Turboprop
Skrivet av Soldaten, 2024-01-30 11:01:05
Jet vs Turboprop, vet inte, vad blir dyrast och vad blir mest effektivt?
https://flygrevyn.se/Embraer%20KC-390.pdf
|
|
Till Jas i Brasilien
Skrivet av Hakaol, 2024-01-30 10:54:32
Vet inte men Gripen monteras väl ihop av Embraer i Brasilien sedan om det påverkar en affär med nya Transportflygplan svårt att spekulera i. Hercules har ju till exempel 4 motorer vilket självklart driver på underhållskostnader
|
|
JAS i Brasilien
Skrivet av thomas , 2024-01-30 09:28:26
SAAB borde gå in i ägandet i den Brasilianska fabriken, vara med och utveckla civilt och militärt flyg med sin kompetens. Samarbetet med Boeing har ju utvecklats bra. Att utveckla nya generationer är kapitaltintensivt, men marknaden stor.
|
|
Politik
Skrivet av Alien, 2024-01-30 08:01:31
Vi får se vad besluten grundar sig i, Brasilien köpte Gripen, och då kanske förväntningarna är stora att Sverige köper KC.390 från Brasilien? Rent politiskt känns det som att en affär med USA kan gagna oss mer.
|
|
Därför
Skrivet av Nisse, 2024-01-29 23:12:38
C-17 Tillverkas inte längre.
|
|
Sv: Kalle
Skrivet av Olle, 2024-01-29 14:47:23
Bra tanke, men Sverige samäger redan några c17 med ett antal andra länder. De har ett lite annat användningsområde. Herkules kan användas mer "taktiskt" närmare "heta" områden, kan landa på kortare och sämre banor och passar Sveriges transportbehov oftare.
|
|
Varför inte...
Skrivet av Kalle, 2024-01-29 13:53:18
...Boeing C-17? De verkar för en oinsatt vara större, snabbare och ha längre räckvidd.. Kanske för bra för Sverige?
|
|