På Grönland, som faktiskt i många sammanhang räknas till Norden, händer det stora saker i och med den nya flygplatsen. Den gamla hade bara 950 meter bana. Internationell trafik blir nu möjlig och först ut är Kanada, med Ottawa via Iqaluit. Det är ett samarbete med inuitflygbolaget Canadian North, som just långtidsleasat fem Boeing 737–700 av SAS. Att knyta närmare band med inuiterna i Kanada är efterlängtat och turismen från Kanada och USA kan nu komma att bli en viktig inkomstkälla.
Grönland har sitt eget flygbolag, Air Greenland, som ägs av Grönlands Selvstyre. De opererar främst åtta DHC-8-200, men dessa når snart 27 tjänsteår och behöver bytas ut. Däremot förnyades långdistansflottan i fjol, när Air Greenland tog emot en fabriksny Airbus A330-800neo för 42/263 passagerare. Den används idag främst till linjen mellan Kangarlussuaq - Köpenhamn. Men Kangarlussuaq har bara 500 invånare och det borde bli mer rationellt att flyga på Nuuk direkt. Den 2800 meter långa banan i Kangarlussuaq har dessutom sett sina bästa dagar. Permafrosten håller på att släppa taget i klimatförändringen spår och den hotas av permanent stängning. Problemet är dock att den nya flygplatsen i Nuuk är väl kort för en A330-800neo med full last och dessutom hemsöks Nuuk av fler oväder och mer dimma vilket hotar regulariteten.
Grönland har totalt drygt 56 000 invånare, men säkert en stor framtid som turistland, om de själva vill. Frågan blir hur Air Greenland air svarar på det. Icelandair flyger sedan länge på Grönland. Jettime har flugit wet-lease för Air Greenland under sommaren 2023. Tidigare SAS-trafik, förstärkt av svenska Transair, är dock ett minne blott. Frågan är hur SAS tänker i ny tappning?
Det finns 7 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
A330
Skrivet av Air Greenland, 2024-02-18 18:32:07
Nu spekulerar Flygtorget friskt utan att veta något. Bana i Nuuk på 2200 meter fungerar utmärkt för Air Greenlands A330-300Neo på linjen till CPH. Det är viktigt att rampen kan ta emot A330 annars är det inget problem. Linjen till CPH är relativt kort så flygplanet behöver förmodligen inte mer än 2200 meter bana.
|
|
Har SAS egentlig trafikkrettigheter til Grönland ?
Skrivet av pf, 2024-02-15 17:57:31
ER ikke ruta i dag til Kangarlussuaq en PSO ? Det blir nok også Nuuk.
Og Grönland er ikke med i EU, så de dansk-grönlandske myndigheter kan styre på en helt annen måte enn innen EU.
SAS får hoppas på Godt håp !
|
|
Air Greenland
Skrivet av pf, 2024-02-15 17:42:44
har -800, som bare de, (K)uwait og Uganda har. Mindre enn -900, trenger mulig kortere bane.
|
|
Svar till de två tidigare kommentarerna
Skrivet av ESGG, 2024-02-15 12:08:40
A330 är en perfekt fraktmaskin som ger effektiva förbindelser mellan Grönland och Europa.
Terrängen runt Nuuk gör det bara möjligt att få till en bana på 2200m, den är de facto byggd delvis på en grushög.
|
|
Svar till de två tidigare kommentarerna
Skrivet av ESGG, 2024-02-15 12:06:34
Behövs A330? Ja, A330 är en perfekt maskin att flyga frakt i och där av har Air Greenland valt att ta in den maskinen för att effektivisera fraktförbindelserna till Europa.
Varför den nya banan i Nuuk bara blir 2200m är pga terrängen runt staden. Finns så gott som ingen platt terräng i närheten och den nya banan har byggts på uppe en stor "grushög" för att kunna få till plattmark.
|
|
behövs A330?
Skrivet av send Nuuks, 2024-02-15 10:25:41
Kanske tänker man sluta flyga A330 till CPH? Egentligen kan man väl lika gärna flyga med mindre plan och ha Keflavik som primär hub till omvärlden.
|
|
Varför
Skrivet av Rickard, 2024-02-15 09:37:08
bara 2200 meter bana, på en ny flygplats.. Verkar väldigt konstigt,
|
|