Ryanair har haft sin mest hektiska månad någonsin. I juni flög Ryanair 19,3 miljoner passagerare över hela koncernen, som inkluderar dotterbolagen Lauda och Buzz. Det slår det tidigare rekordet på 18,7 miljoner i augusti 2023. Ryanairs kabinfaktor, som anger andelen upptagna platser på ett plan, var oförändrad från ett år tidigare på 95 procent.
Ryanair kan räkna sig som Europas största flygbolag i antal passagerare. Detta räkenskapsår, som sträcker sig fram till slutet av mars 2025, räknar man med att flyga någonstans mellan 198 och 200 miljoner passagerare. I maj meddelade Ryanair att priserna på sommarens flygbiljetter skulle vara oförändrade från förra året. Den fortsatta strategin verkar vara att sälja billiga biljetter där passagerarna sedan lägger på olika typer av kringprodukter och tjänster.
Totalt gjorde Ryanair drygt 106 000 flygningar under juni, därutöver blev nästan 400 flyg inställda på grund av problem hos Air Traffic Control (ATC).
– ATC-tjänsterna i Europa i sommar är på de sämsta nivåerna någonsin, sa Ryanairs operativa chef Neal McMahon i ett uttalande förra veckan. Han tillade: Under de senaste tre åren har Europas ATC-avgifter stigit med rekordnivåer, men personal- och servicenivåerna har fortsatt att minska.
Neal MacMahon uppmanade också EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen att "vidta åtgärder för att omedelbart reformera Europas slumpmässiga ATC-tjänster." Detta kom eftersom 1 av 4 av Ryanairs morgonavgångar var försenade på grund av påstådd brist på ATC-personal och utrustningsfel.
ATC-problem påverkar alla europeiska flygbolag, men Ryanair är också hårt drabbade av Boeings oförmåga att leverera flygplan. Ryanair är Boeings största kund i Europa med mer än 500 flygplan i sin flotta och hundratals fler på beställning. Ryanair redovisar att de har cirka 20 färre Boeing-plan i sin flotta än förväntat för 2024 års topp.
Flygplanen man väntar på är 737MAX-8, som förutom att vara mycket bränslesnålare kan ta upp till 197 passagerare, vilket är fler än på de äldre versionerna.