Skriv ut  

Norse kämpar sig framåt

Flygnyheter, Redaktionen, den 9 juli 2024
Ett nordiskt flygbolag det sällan talas om i Sverige är Norse Atlantic Airways. Med fler widebody-plan än SAS kämpar man på, mot alla odds, kan det tyckas. Men det finns ljuspunkter. Frågan är om de kommer för sent. Jan Ohlsson tar sig en titt på Norges långdistansbolag Norse Atlantic Airways, grundat 2021.

I den mån vi ens ser Norse Atlantic Airways från svensk horisont tolkar vi det som ett upprepande av Norwegians misslyckade långdistanssatsning. Men även om Norse är norskt ska vi se dem för vad de är. Norse största marknad är USA till Europa och dess starkaste Europamarknad är Gatwick. De har goda servicerecensioner, särskilt hos en yngre publik och gör god reklam för sig i den digitala världen. De har haft god intjäning på tilläggsavgifter, i tillägg till mycket låga grundpriser. De har fortsatt mycket goda leasingvillkor för sina 15 Boeing 787 Dreamliners. De har haft stor framgång inom ACMI och satsar nu även på charter från Gatwick. De är dessutom i stort sett utan konkurrens att erbjuda Dreamliners i den blomstrande ACMI-nischen. 
 
I sommar är alla flygplan sysselsatta. Det finns god förhoppning om fortsatt låga leasingavgifter efter 2025 för Norse och de har fler värdefulla slottar på Gatwick än de använder. Deras Dreamliners har som regel mycket lågt flygtidsuttag, en var i princip fabriksny när Norse dök upp. De flesta är inredda med 56 i affärsklass och 282 i ekonomi. Så vad är det som inte fungerar? 
 
Norse hade 2023 en nettoförlust på 1,7 miljarder SEK. Aktiekursen har sjunkit 94 procent sedan starten för två år sedan. Ändå har en del klippare tidvis kunnat ta hem kursvinster på guppigt hav. Vad värre är; att man trots höga intäkter på tilläggsavgifter ändå tappade 1800 SEK per passagerare, inte minst för att beläggningen är för låg. Trots att storägarna i början av året täckte upp med kapitaltillskott har man nu tagit in finansiell analysexpertis, som också ska jaga nya villiga delägare. Nyligen hoppade dock en av de tilltänkta av, nästan med pennan över kontraktet. Bara det sänkte aktien 35 procent. 
 
Norse Atlantic har också tvingats lägga ned flera linjer, en del innan de ens startats och sedan öppna nya. Det har gett dem ett långlinjenät, med på flera fall, endast en linje, oftast till USA. Lägga ned och starta om, ger stora upparbetningskostnader och det tar tid att bli känd, vilket bidrar till de låga beläggningssiffrorna. Det handlar också om förtroende. Boston och Washington DC försvann, liksom Paris-Miami. En Västindiensatsning från Gatwick skrotades. Berlin kom och gick, men faktum är att Berlin-USA är tillbaka i sommar. Berlin är nästan utan långlinjer; onekligen lite udda för en av Europas viktigaste huvudstäder, så potentialen borde finnas. Nytt för i sommar är Aten-USA, även det en stad svältfödd på långlinjer. Nytt för förra vintern var Oslo-Thailand, men just denna linje utsätts nu för skarp konkurrens från Thai international, som återvänder med daglig trafik på Oslo.
 
I Paris håller man sig ännu kvar, liksom Rom. Men det är Gatwick de bör satsa mer på, tycker flera analytiker. Nytt för nästa vinter blir Gatwick-Kapstaden och ett charterkontrakt för P&O Cruises till Antigua och Barbados från London och Manchester, för att ansluta till kryssningsfartyg. Gatwick sysselsätter fem av Norses Boeing 787–9, i ett brittiskregistrerat dotterbolag. Oslo sysselsätter två till tre 787–9.
 
Det för överlevnaden hittills så viktiga ACMI-kontraktet på fem flygplan, med spanska Air Europa, går ut juni 2025, men sysselsätter fortsatt tre 787–8, nu på dry lease. I vinter går en 787–9 ut på wet lease för italienska Neos till bland annat Madagaskar, Zanzibar, Mombasa, Montego Bay, La Romana och Dubai. Det är andra gången Norse anlitas av Neos, så där har de en nöjd kund. Man har också hoppat in för Ving och haft god PR av att ha flugit charter till en av Antarktis isbanor. Korttidskontrakt inom ACMI kan vara mycket lönsamma. Outnyttjade slottar på Gatwick” leasas”, över sommaren till nigerianska Air Peace och flögs en kort tid av Norse själva, som nu går in med egen Dreamliner.
 
Trots att behovet av flygplan är stor i världen är tidigt byggda Dreamliners inte något som har stor efterfrågan, så Norse har goda chanser att få behålla sina plan på goda villkor. Tre 787–8 används bara på ACMI. Kontraktet med ACMI för Air Europa har varit en bra livlina. Men nu får de in egna nya 787:or och om Air Europa dessutom tas över av IAG/ British Airways, så kanske Norse inte får någon förlängning, eftersom Norse och BA är rivaler från London. Men med nuvarande linjenät är Norse och SAS däremot inte rivaler alls, utom i fallet Norge. Problemet med de tunna linjerna; en eller två från Berlin, Aten, Paris, är att det inte räcker för att bygga upp avtal om anslutningsflyg, utom i USA.
 
Så huvudägaren och vd:n Björn Tore Larsen har en del jobb att göra för att hålla drakhuvudet över vattenytan från huvudkontoret i Arendal. Kanske måste grundpriserna ändå höjas? Lågpris på långdistans är en svår gren. Spåren förskräcker; Freddie Laker, People Express, Tower Air, Norwegian Long Haul, även Air Asia i X, med 27 A330, var i trubbel. En ny trend är hybridbolag, lågprisbolag med lite högre servicenivå inkluderad och därmed högre grundpris, mest i Asien. Air Premia från Sydkorea är en sådan hybrid (lågprisPLUS) och landar sommartid i Oslo.
 
Det finns också lågprisbolag som tillhör nätverksbolag och därför har anslutningsfördelar, snart till exempel FlyDubai med Dreamliners. Andra lågprisbolag använder långdistansplan på kortare distanser, än en gång främst i Asien. Finns det ingen som lyckats? Jo faktiskt. Fast det var länge sedan, men består ännu. De var också vikingar. Då under namnet Loftleidir, idag fortsatt med en stor marknad just från USA. Ingen trodde på dem heller…
 
Efter många år i denna bransch vill jag påminna om sådant som ofta viftades bort som irriterande sommarflugor, men idag är självklarheter; vi kan ta charterbolag, lågprisbolag och ACMI bolag. Så helt kanske man inte ska räkna ut Norse, som pusslar med flera av dessa marknader. Att Norse är norskt är heller ingen slump. I Norge är ingenting omöjligt förrän man provat. Om det är bättre eller sämre än svensk försiktighet vill jag låta vara osagt. Men den som inte satsar, kan heller inte vinna.
 
Tillägg: Att koncentrera sig mot Gatwick kan vara en god idé. Franska och italienska resenärer är av språkskäl, om inte annat, benägna att flyga franskt respektive italienskt. I Frankrike finns redan väletablerade French Bee med A350-1000 mot även USA. I Italien kommer före detta Alitalia, nu ITA, att köpas upp av Lufthansa och därmed utlösa en motreaktion eftersom ett italienskt flaggflygbolag inte kan vara utlandsägt. Aeroitalia har därför utlovat att gå in på långlinjer från 2025. Norse riskerar komma till korta på båda dessa marknader.



Kommentera artikeln
Det finns 18 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Gullkort
Skrivet av Jon , 2024-07-13 19:54:11
Sv dah. Jeg har bodd i Asia og USA i en periode på 10 år + tilsammen. Og hatt en international jobb. Med reiser hver måned. Da er det jo veldig vanskelig å oppnå gullkort. Dah…
Anmäl inlägget
Athens
Skrivet av Greken, 2024-07-13 17:51:38
Visst Berlin har ytterst få longhaul avgångar. Men Athens? Visst det är inte Amsterdam, London eller Paris…Idag lördag flygs från ATH till
BOS Delta
EWR United + Emirates
IAD United
JFK Delta x3
YUL Air Canada
ORD United + American
PHL American
ATL Delta
YYZ Air Canada + Air Transat
SIN Scoot
PEK Air China
PVG Juneyao Air
Anmäl inlägget
@Kikki
Skrivet av Johan, 2024-07-12 14:16:54
Nej klart du inte har, de gör ingen annonsering i SE för de flyger inte härifrån. Klart man kan boka med andra bolag, varför välja SAS när det finns Norse?
Anmäl inlägget
Fremganger
Skrivet av Joh, 2024-07-11 18:44:32
Sv wallenbloom. -Og svenske fremganger? 1/3 av SAS, som spreller i konkursgarnet. Som tusker til seg milliarder av innbyggernes penger. Og Linjeflyg?- -Norwegian fikk sitt beste resultat i historien i 2023, like etter pandemien. -Facts kill.
Anmäl inlägget
Varför ?
Skrivet av Kikki , 2024-07-11 09:24:20
Varför boka ett bolag som man inte känner till när det finns SAS eller andra etablerade? Tråkigt att läsa om last personal! Har aldrig sett en enda annons med Norse? Har ni? Lycka till och hoppas crew inte blir av med jobb igen…
Anmäl inlägget
@jon
Skrivet av Da, 2024-07-11 08:49:36
Jeg ved ikke hvad der gør dit indlæg mest utroværdigt - at du først kalder dig Jens og nu hedder du pludselig Jon.
Eller at du påstår du har haft guldkort på 5 helt forskellige selskaber.

Jeg har ikke rejse Norse, men Norwegian dengang de fløj langrute, og det gjorde jeg kun fordi de solgte deres billetter ekstremt billigt. Deres premium economy var bare economy med inkluderet mad.
Anmäl inlägget
Har testat men spelar det någon roll?
Skrivet av ABC@Jon, 2024-07-10 23:06:46
Har testat Norse från USA till Gatwick och förstår inte varför en enda resenär skall välja dem över andra flygbolag såvida de inte är billigast (säljer biljetterna med förlust)? Premiumstolen var OK, maten usel, lat personal och absolut ingenting gjorde dem unika annat än att de flög till och från länder där inget var deras hemland. Inget gjorde att man ens kunde ana var de kom ifrån, men det kanske var tur..
Anmäl inlägget
Norska framgångar
Skrivet av Wallenbom, 2024-07-10 20:38:11
Norge har varit ett lysande entrepenörsland inom flyget. Kom att tänka på Color Air, Braathens SAFE och Busy Bee. Också Norwegian Air Shuttle NAS var en norsk framgångssaga till dom gick i putten. Och nu Norse.....
Anmäl inlägget
Balanse
Skrivet av Jon, 2024-07-10 20:02:25
Sv ABC, Og hva er SAS’ forretningside? Kopiere Norwegians rutenett, og tape milliarder av kroner? Kanskje de ikke burde fly lenger als?
Sv Daniel FYI, jeg har lenge i utlandet, har hatt gullkort på Cathay Pacific, Thai, og Singapore . I USA på American, og United. -Jeg vet hva business klasse er. Har reist med Norse Premium, Oslo-Bangkok. -Hvorfor uttaler du deg om noe du har 0 erfaing med. Som at du aldri har reist med Norse. Voila.
Anmäl inlägget
Balanse
Skrivet av Jon, 2024-07-10 20:02:23
Sv ABC, Og hva er SAS’ forretningside? Kopiere Norwegians rutenett, og tape milliarder av kroner? Kanskje de ikke burde fly lenger als?
Sv Daniel FYI, jeg har lenge i utlandet, har hatt gullkort på Cathay Pacific, Thai, og Singapore . I USA på American, og United. -Jeg vet hva business klasse er. Har reist med Norse Premium, Oslo-Bangkok. -Hvorfor uttaler du deg om noe du har 0 erfaing med. Som at du aldri har reist med Norse. Voila.
Anmäl inlägget
Saknar fortfarande affärsidé..
Skrivet av ABC, 2024-07-10 18:06:37
Norse saknar sedan starten en affärsidé. Såvida idén inte är att sälja 1000-lappar för 600 kr. Alla kan räkna ut att den affärsidén inte är särskilt lönsam. Nöjda kunder är alltid kul men om ytterligare kunder bara innebär ändå större förlust kanske det inte är bäst att flyga alls?
Anmäl inlägget
Sludder og vrøvl
Skrivet av Daniel, 2024-07-10 16:16:29
At SAS ikke tjener penge på deres langrute er noget vrøvl, og nej SAS kommer ikke til at lukke deres langrute ned til fordel for AF/KL. Køber du en billet med Norse fra Oslo til New i morgen den 11/7 kan du få den for bare 3500 kr, mens SAS skal have 11.754 kr. At Norse sælger deres billetter så billigt dagen før afgang vidner om elendig belægning til alt for lave priser. @Jens - hvis du mener Norse premium er det samme som SAS business, viser nok at du aldrig nogensinde har fløjet business før!
Anmäl inlägget
Beläggning
Skrivet av Jens, 2024-07-10 13:35:10
SV John/Wallenblom. Norse har høyere belägning enn SAS, nå oppe i 82%. Förlust? Ja, det er ventet av et 2 år gammelt bolag. Hvor gammelt er SAS? Hvor mange milliarder har de tapt opp i gjennom årene? C class? Norse premium akkurat like god som SAS C. Men koster nesten bare halvparten.
Anmäl inlägget
Vem investerar
Skrivet av Reality, 2024-07-10 10:21:49
Är för mig en gåta varför man skulle vilja investera mångmiljonbelopp i sådana här projekt. Trodde historien tydligt visat att det är en omöjlighet att få avkastning för pengarna.
Anmäl inlägget
Många lediga jobb
Skrivet av Andreas, 2024-07-10 08:35:17
Strax efter den tänkta investeraren drog sig ur dök det upp annonser för flera tunga tjänster på huvudkontoret. Är det långsökt att anta att folk flyr det sjunkande skeppet och behöver ersättas?
Anmäl inlägget
Norwegian/Norse
Skrivet av Jon, 2024-07-09 22:39:02
Norwegian longhaul, kom rett opp i pandemien. De hadde ikke sjanse. Bolaget fikk også langt mindre støtte, enn SAS. I fjor leverte Norwegian sitt beste resultat, noen gang. Sammenlign det med SAS. - Norse er fortsatt i start-fasen. Jeg har reist med bolaget Oslo-Bangkok 2 ganger, på premium economy. Det er et usedvanlig godt produkt. Man kan selvsagt reise med Qatar via Doha, eller andre bolag via et sted. Men hvorfor? Norse har best value for money.
Anmäl inlägget
Jasså
Skrivet av John, 2024-07-09 18:38:27
Norse har gått med brakförlust sedan starten och gör det fortfarande.
Det är en usel strategi att som litet lh bolag tro att man kan tjäna pengar på att direkt konkurera med stor bolage, utan att ha C class och utan att vara en del av ett bolag som sysslar med annat också. Eller ha anknytning till linjenät.
Anmäl inlägget
Långlinjer utan hub - omöjligt!
Skrivet av Wallenbom, 2024-07-09 17:53:19
Bara att se hur illa det går för SAS långlinjetrafik från de regionala flygplatserna OSL och ARN. Utan en hub med frekvent feedertrafik är det omöjligt att fylla planen över året. SAS satsning på CPH med låga beläggningstal över året är ett högriskprojekt som ej överlever kommande miljardförluster. Feedertrafik till AMS/CDG är SAS räddning. Norse med sina enstaka flyglinjer utan feedertrafik med låg beläggning är helt omöjlig att få lönsamt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev