Skriv ut  

Airbus A321XLR certifierad

Flygnyheter, Redaktionen, den 22 juli 2024
Till slut har Airbus A321XLR fått sitt typcertifikat av EASA, European Aviation Safety Agency, och därmed är Airbus långdistans-narrowbody godkänd att börja flyga – lagom till starten av den mycket uppmärksammade Farnborough International Airshow. Lanseringsbolag blir Iberia.

Airbus A321XLR är en långdistansvariant av A321neo, där XLR står för extra long range. Den presenterades för första gången på Paris Air Show 2019 och förväntas revolutionera narrowbodyflyget.  
 
Christian Scherer, VD för Airbus kommersiella flygplansverksamhet, säger: 
– Med sin långa räckvidd möjliggör A321XLR en mängd nya direktrutter och erbjuder många tillväxtmöjligheter för våra flygbolagskunder.
 
Flygbolagen har visat ett stort intresse för Airbus A321XLR, inklusive IndiGo, Qantas och American Airlines, men Iberia blir lanseringsbolag. Flygplanet är byggt för långdistansflygningar på upp till 11 timmar, vilket är unikt för en narrowbody. Även om vissa tvivlar på komfortnivån under så långa flygningar i ett narrowbody-plan, så har flygbolag över hela världen redan gjort beställningar. Airbus A321XLR ska göra det möjligt för flygbolagen att trafikera långlinjer där det är svårt att få ekonomin att gå ihop med en widebody.
 
Hittills har mer än 500 Airbus A321XLR beställts av kunder som American Airlines, United Airlines, Qantas, IndiGo och Icelandair. Airbus marknadsför flygplanet med att det ska minska bränsleförbrukningen med 30 procent och halvera trip kostnaden jämfört med moderna widebodys. Flygplanet har certifierats med CFM LEAP-1A-motorer, men planen är att utrusta det med Pratt & Whitney-motorer.
 
I juni släppte Iberia de första biljetterna med Airbus A321XLR på sin hemsida. Flygningen mellan Madrid Adolfo Suárez Madrid–Barajas flygplats (MAD) och Boston Logan International Airport (BOS) ska flygas av XLR den 14 november. Rutten ska sedan trafikeras omväxlande av A321XLR och en Airbus A330.
 
Ursprungligen var det irländska Aer Lingus som skulle ha varit lanseringsbolag; den första XLR hann till och med målas med Aer Lingus klöversymbol. Men på grund av en konflikt mellan flygbolaget och dess piloter, blev leveranserna försenade och Iberia fick ta över som lanseringskund.  
 
Den första A321XLR genomförde sin premiärflygning i juni 2022 och tre testflygplan har använts för att uppnå certifiering.
 
A321XLR har jämförts med Boeing 757, men A321XLR:s räckvidd på 8 704 kilometer slår 757–200:s räckvidd på 7250 km.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev