Skriv ut  

SAS tackar sin personal för första placering

Notiser, Redaktionen, den 6 september 2024
SAS är det punktligaste flygbolaget i Europa, enligt analysföretaget Cirium. I augusti hade SAS en punktlighet på 84,6 procent. Det betyder att nästan nio av tio flygplan har anlänt till sin destination i tid.

SAS vd Anko van der Werff säger att han är mycket nöjd med att SAS är tillbaka i toppen av punktlighet i Europa:
– Jag kunde inte vara mer stolt över det vi har åstadkommit, säger han. Detta erkännande kommer efter flera betydande milstolpar: att komma ur omstrukturering, sömlöst gå med i SkyTeam-alliansen och nu hyllas som det mest punktliga flygbolaget i Europa – allt inom en enda vecka.
 
SAS presschef Pia Herrera säger att detta är resultatet av något som SAS lagt enormt fokus på de senaste månaderna: En framgång som kunnat nås tack vare alla många SAS-medarbetare i olika funktioner, som stenhårt fokuserat på att leverera det som våra kunder ser som något av det allra viktigaste, nämligen punktligheten. Extra stort är att vi har lyckats under en månad då så mycket annat har pågått parallellt.
 
Även Norwegian lyckades hamna på listan över de tio mest punktliga flygbolagen i Europa; de hamnade på sjunde plats med en ankomstpunktlighet på 78 procent.
 
Kommentar: När Cirium mäter hur väl flygbolagen klarar av att hålla schemalagda tider godkänns de landningar som ägt rum inom 15 minuter från schemalagd tid. Det innebär att om flygplanet landar 14 minuter efter den planerade schemalagda tiden anses det fortfarande som att man landade enligt tidtabell. Samma sak gäller vid avgång.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

On Time
Skrivet av Gullan Purser&PunktligExpert, 2024-09-09 10:11:21
Härliga nyheter som vi i kabinen har kämpat för att göra detta möjligt; stuvat handbagaget, hängt kläder, gjort utrop, och skyndat på, allt för att stänga dörren och ge kaptenen "cabin clear" 5 min innan avgångstid. Vi är så glada att vi har lyckats och allt med våra härliga kunders goda samarbete,
Anmäl inlägget
ACMI är en stor bidragande faktor
Skrivet av Äxx Flaj, 2024-09-08 14:13:00
Tur att SAS har så bra ACMI företag som hjälper dem att vara punktliga. Link är ju tyvärr sorgebarnet som har otroligt mycket tech på sina kärror och hjälper inte direkt till i aty höja procenten.
Anmäl inlägget
Missvisande siffror
Skrivet av Johan Wallerström, 2024-09-07 22:50:52
Rätt borde vara drygt 8 av 10.
Anmäl inlägget
Kul
Skrivet av Push N Hold!, 2024-09-07 21:12:54
Push and hold lönar sig trots allt. Vore intressant ifall alla bolag i Europa skulle använda denna taktik.
Anmäl inlägget
Sen då?
Skrivet av Lilleman Solna, 2024-09-06 15:26:13
Då var det bara ekonomin kvar då.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
Air-BP
Vemco
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev