Voepass ATR 72–500 turbopropp kraschade i Vinhedo, delstaten Sao Paulo, Brasilien, den 10 augusti 2024. Enligt en preliminär rapport från Cenipa hade piloterna aktiverat bootsen på vingarnas framkant minst tre gånger, rapporterar Reuters. Längs med vingarnas framkant löper en svart gummilist som kan expandera och spränga bort is.
Cockpitinspelningar visar att styrman säger att det var "mycket isbildning". Enligt Cenipa kan styrmannens kommentar tyda på att planets avisningssystem kan ha misslyckats, men att det fortfarande behöver bekräftas. Enligt Cenipa kommer utredningar av kraschen troligen att pågå i över ett år.
ATR-72-flygplanet från det brasilianska flygbolaget Voepass var på väg till Sao Paulos internationella flygplats från Cascavel i delstaten Parana när det kraschade i staden Vinhedo, cirka 80 km nordväst om Sao Paulo. Ett flertal videor som publicerats på sociala medier visar turbopropen ATR 72 när den faller i en spiral mot marken.
Isbildning innebär att vattendroppar fryser och samlas på ytor som vingar och propellerblad. Det kan försämra flygplanets prestanda genom försämrad lyftkraft och ökat luftmotstånd.
Kommentar: Flygplanstillverkaren ATR har meddelat alla flygbolag som flyger med modellen ATR 72-500 att den brasilianska flygolyckan inte påverkar flygplanets drift. Den är lika säker som alla andra kommersiella flygplan, både i sommar- och vintertrafik.
Det finns 10 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Enligt HavKom hade BRA en isrelaterad diversion
Skrivet av FI-ESTL95, 2024-09-08 22:04:37
Enligt HavKom hade BRA en isrelaterad diversion till ESKN för några år sedan (BMA-AGH?), med en 600. Bra befälhavarskap att förstå läget. Allt fridens, men man undrar lite över vilka marginaler man har.. alla vill ju komma hem efter jobbet.
|
|
Dash-8 skillnad
Skrivet av Bo Henriksson, 2024-09-08 17:04:37
Har haft turen att flyga jet i mina 20 år i regional flyg branschen där isbildning (i varjefall i min erfarenhet) inte är ett problem. Intressant dock varför just ATR verkar ha det problemet när inte Dashboard-8 med liknande konfiguration inte har det? Nån som vet?
|
|
ATR
Skrivet av Hakaol, 2024-09-08 10:00:21
Nu vet inte jag hur de-icer bootsen fungerar på ATR däremot på SAAB 340 och 2000 indikering att det bygger upp is får man visuellt vid torkarna eller den option som finns en pinne till vänster om Piloten . Aktiverar finns 2 sätt en automatisk som då kör en cycle som sedan upprepas. Skulle automatiken vara trasig väljer man manuell den del man vill spränga bort isen på.
|
|
IS
Skrivet av thomas , 2024-09-08 07:33:14
Piloterna borde ha fått infon när de met briefades innan dep om severe icing condition på flyghöjden där detta inträffade, varför vidtog de inga mot åtgärder, det finns många atr piloter här i som erfarit detta många ggr.
|
|
Lika säker som andra flygplanstyper
Skrivet av Petter, 2024-09-07 23:04:37
Tillverkarens kommentar att typen är lika säker som andra typer i både sommar och vintertrafik, bekräftar vad jag alltid trott: flygplan ska inte flyga i förhållanden där is kan finnas :-)
|
|
atr
Skrivet av at, 2024-09-07 15:10:53
Någon som vet MSA [Minimum Sector Altitude] på den aktuella sträckan där olyckan skedde? Det var 17 grader på marken. ATR klättrar sällan över väder. Man flyger runt.
|
|
is en farlig faktor
Skrivet av thomas , 2024-09-07 12:17:25
Vid 15 graders klaff bildas väl is bakom gummit? Som inte kan sprängas bort
Frågan var det is även på höjdrodret? Fabrikens komentar i detta utredningsläge inte speciellt seriös. Undra om. De säljer några fler atr flyg? Det här är dessutom inte första gången med dödligt förlopp.
|
|
@Pilot
Skrivet av ATR, 2024-09-07 10:43:09
ATR bootsen går i förprogrammerade cykler när systemet aktiveras, vilket görs när det detekteras isbildning. Med andra ord bestämmer man inte själv när man blåser upp dem.
|
|
Sjunk?
Skrivet av ATR, 2024-09-07 10:39:05
Men för guds skull! Varför sjunker de inte då?! Sitter och tittar på medan bootsen uppenbarligen inte gör sitt jobb. De följer inte ATRs procedurer.
Annan media beskriver även att de-ice var U/S.
|
|
De-ice wing boots
Skrivet av Pilot, 2024-09-07 10:36:04
Jag vet inte vad ni andra piloter har för erfarenhet av de-ice system med boots, men min är att inte skjuta bootsen för tidigt eftersom det kan skapa ännu mer problem om isen trycks framåt istället för att sprängas bort. Vad har ni för erfarenhet av boots?
|
|