Baby Boom Pilot
Enligt Boom Supersonic nådde demonstrationsflygplanet XB-1 en ny topphastighet på Mach 0,617, mer än halvvägs till att bryta ljudbarriären. Chefstestpiloten Tristan Brandenburg tog XB-1 till en maximal höjd av 16 150 fot under testet och registrerade en total flygtid på 48 minuter. Planen är att flygplanet ska bryta ljudbarriären i slutet av detta år.
Boom XB-1 Baby Boom är en överljudsdemonstrator i en tredjedels skala. Det innebär att den är 21 meter lång med ett vingspann på 5,2 meter och en maximal startvikt på 6100 kg. Den drivs av tre General Electric J85 och är planerad att flyga i Mach 2.2, med en räckvidd på 1852 kilometer.
Baby Boom
Boom Supersonic strävar efter att Overture ska börja flyga kommersiellt 2029. Grundaren Blake Scholl sa i ett uttalande att de inte kommer skynda på processen:
– We have time to do this well.
Blake Scholl tror att Boom kan lyckas där Concorde misslyckades eftersom hans flygplan kommer att vara mycket lättare och därför mycket effektivare. Så småningom, säger han, kommer biljetter att kosta ungefär lika mycket som vanliga flygbiljetter kostar nu.
– Concorde var ett tekniskt under för 1960-talet, säger Scholl i ett uttalande till The Guardian. Men de var inte fokuserade på ekonomin, och det blev för dyrt att flyga.
En flygning tur och retur London–New York kostade cirka 12 000 dollar, innan Air France Flight 4590 kraschade år 2000 och Concorde avvecklades 2003.
– Nu är all teknik betydligt effektivare, och vi kan få ner kostnaden betydligt, menar Blake Scholl.
American Airlines, United Airlines och Japan Airlines har alla gjort förbeställningar för Overture som kommer att flygas på upp till 100 procent hållbart flygbränsle (SAF).