Skriv ut  

SAS borde haft en bra sommar

Flygnyheter, Redaktionen, den 25 september 2024
De nya ägarna gick som avtalat in med 13,7 miljarder SEK i det nya SAS. Ironiskt nog är det lika mycket som svenska skattebetalare förlorat på SAS det senaste decenniet. Nu har SAS också lyckats få in BRA i sitt nät. Vad kommer det innebära för Bromma? En storstad med överlevnadsinstinkt behöver två flygplatser. Det anser Jan Ohlsson i en krönika om det nya SAS.

Med än så länge solid dansk majoritet i nya SAS-ledningen är det Danmark som kommer spara in sist. Annars är det ju så att det är de som är dyrast, höjer avgifter mest, ska ha ny flygskatt och har lägre produktivitet. Men nedskärningar i Danmark är politiskt självmord. Såväl Lufthansagruppen som Norwegian kommer med en hel del besparingar. Så länge inte kronkursen lyfter behövs de i SAS också. Det är sannolikt Sverige som får ta de värsta smällarna. Det ser vi redan nu, trots rävigt rosande pressmeddelanden.
 
SAS har nu lyckats få in BRA i sitt nät. Därmed spar man in pengar på att få ännu en billig ACMI-operatör; spåren från de övriga må förskräcka. Dessutom håller man nu svenskt inrikes i hårda tömmar, med totalt sett färre flygningar och sämre tillgång på flygtrafik till och från Stockholm, utan att behöva passera Köpenhamn. Det är inte bra för Stockholm som mötesplats, varken för turism eller näringsliv. Dessutom har man lyckats strypa flera inrikeslinjer helt och därmed tvingas en del sydsvenskar till långa marktransporter med tåg eller bil via Kastrup. I Danmark startar SAS i stället en ny inrikeslinje Köpenhamn-Billund. Dessutom är inte en enda ny SAS-linje planerad från Stockholm nästa år, men 15 från Köpenhamn. Bra för SAS, men inte för resenärerna i Sverige Och var är de bättre, tätare och billigare marktransporterna till Arlanda? Swedavia behöver en tuffare och självständigare ledning.
 
Att Bromma skulle läggas ned är långt ifrån säkert; även om SAS och BRA lobbar för fullt. I Göteborg står redan ett fullvuxet Heart Aerospace elflygplan klart för vidare prov; som klippt och skuret för klimatneutral trafik på Bromma och säkerhetspolitiskt är en nedläggning av Bromma helt hål i huvudet. Se på Oslo som just återuppväckt Moss; som flygstödbas för USA. En storstad med överlevnadsinstinkt behöver två flygplatser.
 
Ska Amapola/PopulAir ge sig in i leken? De har faktiskt två Fokker50 i passagerarversion i reserv i Malmö, om de går att skruva på. Men de är också rädda om sitt samarbete med de större aktörerna. Vad ska hända med X-fly? Snart vet vi. Under tiden uppges X-fly, enligt oftast välunderrättade källor, skrota ES-ACN ex-Maria Viking i SAS, i Tallinn, efter 15,3 år i luften hos SAS diverse underleverantörer. Säljer bättre i delar antagligen. Men än är de med i leken.
 
Visst är det så att alla svenskar söder om Jönköping värnar sin flygplats; bekväma Kastrup.
Men inget får mig att tro att Stockholmare med omnejd; en majoritet av befolkningen, kommer fås att flyga från Arlanda till Kastrup för att byta plan ut i Europa och närmast däromkring. Inte heller att turister och affärsfolk vill mellanlanda i Köpenhamn för att ta sig till Stockholm. Hur många blir dessutom kvar i Eurobonus efter alliansskiftet? SkyTeam är en svagare allians. Men med sedvanlig svensk tröghet stannar nog de flesta kvar. Men en yngre generation och en äldre kostnadsmedveten, prioriterar snabbt till målet. Det är ju flygplatserna som är dagens försenade gissel, så pris och non-stop är högprioriterat av privatresenärer. Helst inga byten.
 
Att Sverige nu tar bort den helt fiskala flygskatten är ett rakt och efterlängtat besked. Det gynnar Arlanda och Sverige. Ryanair kommer att satsa. Men redan en ny linje som Vuelings Paris-Luleå är ett förebud om mer, som även gynnar svenska resenärer. Easy Jet och Volotea kommer också titta mer på norra Skandinavien. Bra för priserna.
 
SAS borde haft en mycket god sommar. Bra punktlighet, full egen kapacitet, inte så många störningar, samt inte minst, höga priser, bitvis väldigt höga priser. Det borde ge en rätt stor vinst. Som dock inget säger om framtiden. För nu dippar priserna. Flygskattens avskaffande hjälper kanske lite. Men för svenska och norska resenärer är kronkursen viktigare. Kan den stärkas så är det goda nyheter för SAS. SAS har fortsatt för höga kostnader och det är inte, som hos Lufthansa, personalkostnaderna som är drivande. 
 
Det ska också bli intressant att se hur SAS Link kommer att utvecklas. Valet mellan E195E2 och A220-300 är inte givet ens hos ägarna; Air France har satsat på A220, det mer flexibla framtidsflygplanet, medan KLM håller fast vid Embraer. 
 
Därför är det viktigt att Swedavia nu, med god marknadsföring, söker locka in fler aktörer, för inom flyget är det bara en sak som betyder något; flygnätet i volym. Det är just nu Danmarks enda industriella tillgång. Det funkar för att locka affärer, möten, turister. Se på Dubai som den stora förebilden. Inga naturtillgångar, bara en mötesplats.
 
Men omtanken om svensk ekonomi och resenärerna måste gå före. Att Arlanda har en omfattande trafik är viktigt för tusentals andra flygjobb och jobb i näringslivet. Men flygjobb är en bieffekt av en framgångsrik flygpolitik och gott flygutbud. Att Köpenhamn blir ett totalt dominerande nav i Skandinavien är inte någon fördel för Sveriges affärer i stort. Dessutom; ju fler som flyger, desto snabbare går det gröna skiftet inom flyget. 
 
Vad gäller SAS anställda; så hoppas jag likt många andra att SAS Connect och SAS Main blir ett och samma. Skillnaden är så liten. Men när man nu är i SkyTeam behövs en helt ny fighting spirit mot helt nya gemensamma mål. I senaste servicemätningarna kan vi se Finnair segla om. Även om Lufthansa droppat, är Swiss, Aegean och flera andra därute uppe på hög servicenivå även i ekonomiklass. Nu sägs det att SkyTeam tvingar SAS till mer varm mat och högre servicenivå inom Europa, efter årsskiftet. Det är också nu den mentala rekonstruktionen börjar.
 
Faktum är att frågorna fortsatt är långt, långt fler än svaren. Även för SAS personal. Det finns många svenska intressen att bevaka. Några prishöjningar i Sverige tål varken näringsliv, turism eller svenskar på utväg. SAS är bra. Anko van der Werff är dess bästa vd efter Jan Carlzon. Men SAS inte svenskt och danskar har aldrig i SAS historia hjälpt Sverige. Utan flyg stannar Sverige. Nyckeln heter konkurrens. Annars blir detta en rejäl smäll mot svensk ekonomi, det kommer snart att märkas i andra utredningar och analyser.
 
Ett hälsotecken hos nya SAS är en snabbare beslutsgång. Bort med premium economy i Europa och införande av Premium; med bland annat tomt mittsäte och bättre mat. Det är ett djärvt, men klokt beslut. Det kan locka fler att bli kvar i bonussystemet. SAS var ju först med sensationen Euroclass, en ny affärsklass i stället för första klass, 1981, då Air France vill dra SAS inför rätten. SAS vann både målet och guldkistan. Bättre service bör även glädja SAS personal. Hur stor målgruppen blir är svårt att sia om. Priset kan bli avgörande i ekonomiskt svagare länder, som Sverige. Premium economy blir kvar på långdistans och införs på inrikes. Det är ett beslut att respektera, ett vägval mot ett bättre SAS. Den som inte satsar kan inte heller vinna.



Kommentera artikeln
Det finns 22 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Uffe drömmer igen
Skrivet av Magnus Max, 2024-09-27 20:32:58
AMS och CDG har absolut inga kapacitetsproblem för sina långlinjer. Bara danska drömmar om att AF/KLM skulle lägga sina långlinjer i CPH. CPH, ARN och OSL blir feederflygplatser till CDG och AMS.
Anmäl inlägget
CPH
Skrivet av Uffe, 2024-09-27 06:24:31
Tror inte ett byte i CPH är något problem när det gäller L/H. Air France och KLM kommer oxå styra viss L/H via CPH i framtiden då deras möjligheter att expandera på sina flygplatser är begränsade.
Anmäl inlägget
SAS levererar, eller??
Skrivet av Ret FL, 2024-09-26 09:40:01
Bara jag som läser att SDL läggs i malpåse från Oktober till December, kapaciteten verkar behövas för inrikes i DK? Eller?
Anmäl inlägget
Två flygplatser
Skrivet av Andreas, 2024-09-26 06:31:01
Om det är så att det är bra att ha två flygplatser av säkerhetspolitiska skäl, varför måste en av dem ligga centralt som Bromma? Exemplet i Oslo, Moss, kan väl snarast jämföras med flygplatserna i Västerås eller Nyköping?
Anmäl inlägget
SAS sjunker mer och mer
Skrivet av Hepp, 2024-09-26 05:23:09
SAS ligger inte högt i kurs hos mig.
Anmäl inlägget
Inrikes
Skrivet av Ryan, 2024-09-25 18:28:45
Ryanair inrikes Sverige behövs ! Kiruna,Luleå,Umeå,Skellefteå,Östersund,Göteborg och Malmö ! Tågen fungerar sådär !
Anmäl inlägget
Connect&Main
Skrivet av Fundersam, 2024-09-25 17:36:41
Håller med Jan Ohlsson till fullo. Hoppas verkligen att Connect och Main blir ett. Detta projekt har nog kostat mer än det smakat. Olika regler som krånglar till det. Dubbla administrativa funktioner osv. Dock så kan man nog lära sig en del av Connectfolket. Gör om gör rätt. Tyvärr är det som några skrev här. CPH är inte lika effektiva som tex ARN är. Detta är ingen lögn utan sanningen.
Anmäl inlägget
I svenska mått
Skrivet av Kålle, 2024-09-25 16:33:38
Är Stockholm en storstad . den enda i Sverige. Malmö och Göteborg är större mindre städer.

Anmäl inlägget
Re Elflyg
Skrivet av Arne Anka, 2024-09-25 15:26:13
Vi ska nog inte vara allt för förhoppningsfulla att vi kan se något elflyg inom dom närmaste åren från Heart. Det man visade i Göteborg var en ren mockup. Inte en på något sätt flygbar maskin. Till en sådan är det lång väg....
Anmäl inlägget
Räcker med ARN
Skrivet av Jens, 2024-09-25 14:39:54
Nej, Stockholm är inte jättestort varken som stad och absolut inte ur ett flygplatsperspektiv. Hur många flygplatser har Köpenhamn? Madrid? Barcelona? Berlin? Helsingfors? Däremot måste AEX köpas ut, det ligger som en våt filt över flygplatsen. Och oavsett, så kommer stockholmare alltid att få byta flyg någonstans, på en internationell flygplats.
Anmäl inlägget
Finland har aldrig tagit ner garden mot ryssland
Skrivet av thomas , 2024-09-25 14:26:02
Var det inte så att ett Ryskt transportflyg full med fallskärms soldater som skulle landa där sköts ner. Vi har i alla fall nu börjat bygga upp försvaret och flygvapnet,
"sent ska syndaren vakna"
Anmäl inlägget
cost
Skrivet av op, 2024-09-25 13:45:23
BRA är dock ingen low cost ACMI
Anmäl inlägget
Kantinen
Skrivet av Perkiles, 2024-09-25 13:37:39
När jag jobbade på SAS Arlanda så fick man ibland åka ner och rädda danskarna, det mesta tog en faslig tid i CPH mot tex ARN. personalen satt mest i kantinen och drack öl och åt smörrebröd medans svenskarna fick göra deras jobb. Antar att det är lite bättre produktivitet nu annars så har dom nya ägarna gjort ett mycket dålig köp.
Anmäl inlägget
fel
Skrivet av Yo , 2024-09-25 13:24:29
Hr Olsson redovisa gärna dina källor till att svenska staten gått in med 13 miljarder de senaste 10 åren . Det jag läst förut är ttl 8,2 sedan millenieskiftet dvs år 2000 . 4 miljarder i lån avskrivs nu i samband med rekonstruktionen. Märk väl lån som SAS betalat av på med ockerränta pga deras dåliga sits under coronan.
Anmäl inlägget
gelO
Skrivet av SV:mmm, 2024-09-25 11:15:19
Tror ryssen skiter i radarledning och avlastning. Kristersson sa ju på folk och försvar att kriget kan komma när som helst. Att då ha en flygplats 1 mil från rikets ledning känns ju otryggt
Anmäl inlägget
så är det
Skrivet av thomas , 2024-09-25 10:28:10
Bra adekvat flyganalys
Anmäl inlägget
Ohlsson skriver
Skrivet av pf, 2024-09-25 10:12:51
"Med än så länge solid dansk majoritet i nya SAS-ledningen är det Danmark som kommer spara in sist. "
Har ikke han, som såkallt flyekspert, forstått hvem som nå eier SAS ?
Anmäl inlägget
färre jobb
Skrivet av pilot, 2024-09-25 09:31:35
Att SAS anlitar BRA som ACMI leverantör kommer få stor negativ inverkan på svenskt inrikesflyg med sämre tillgänglighet och högre priser till följd. Konkurrens behövs.
Det kommer bli betydligt färre flygjobb tillgängliga [Kabin och Piloter] i Sverige/Danmark när BRA flyttar ihop med SAS och personal från Xfly blir av med jobben.
Anmäl inlägget
mmm
Skrivet av Oleg, 2024-09-25 08:53:19
mmm, och svenska ATC ger ryssen radarledning, sen hjälper Aviator till med lasten. Skärp dig!
Anmäl inlägget
Säkerhet
Skrivet av Flygexpert, 2024-09-25 08:45:19
Säkerhetspolitiskt är en nedläggning av Bromma helt hål i huvudet. Tja det är hur man ser det. När Ryssarna invaderade Ukraina så luftlandsatte man på Homostel flygplats precis utanför Kiev där man planerade att transportera in trupp och material med flyg. Så i det fallet kan Bromma tom vara en säkerhetsrisk
Anmäl inlägget
Storstad?
Skrivet av Lars B, 2024-09-25 08:42:49
Nu är väl inte Stockholm att betrakta som en storstad, inte heller Köpenhamn. Hamburg är Sveriges närmaste storstad.
Anmäl inlägget
BRA, då vet vi.
Skrivet av Rocket Science , 2024-09-25 08:18:39
"SAS har nu lyckats få in BRA i sitt nät. Därmed spar man in pengar på att få ännu en billig ACMI-operatör"
Billigare än Xfly.... Ni alla som läser detta förstår väl innebörden?
Billigare med Svensk BRA besättning än Xfly.
Inga marginaler i BRA kontraktet för några kostnadsökningar.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
Air-BP
Vemco
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev