Enligt estnisk media var SAS besked en nyhet för ägaren av det nationella flygbolaget Xfly, den estniska staten.
– SAS meddelade oss förra veckan att de har bestämt sig för att ta en annan väg. Det var nyheter för oss också, säger Remco Althuis, VD för Nordica och dotterbolaget Regional Jet till den estniska nyhetssajten arileht delfi.
Så sent som förra sommaren bekräftade Jan Palmér, tidigare chef för Nordica, att flygbolagets framtid omfattas av långsiktiga SAS-kontrakt fram till 2027, med möjlighet att förlänga dem ytterligare till 2029.
Detta lämnar många frågetecken – SAS står utan flygplan och Xfly står utan kund?
Det finns 30 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
SAS Link
Skrivet av SittNer, 2024-09-30 21:41:53
Kan det inte vara planen frammåt, att expandera Link på Arlanda som kompensation för Xfly osv?... Arlanda är ju lite av en avkrok och behöver kanske inte så stora flygplan
|
|
swedavias uppdrag
Skrivet av olle, 2024-09-30 19:11:38
Swedavia verkar satsa mer på kommersiella uppdrag att utveckla Arlanda för att tjäna pengar istället för att ta tillvara på sitt uppdrag att utveckla flygandet inom och till/från Sverige. Arlanda liknar mer och mer ett köpcentrum som det knappt går att ta sig till/från. Parkera får man göra ute vid Arlandastad. Se till att få ordning på Arlanda!
|
|
Positiv?
Skrivet av Göran, 2024-09-30 11:08:43
Till dig som tycker jag ska vara mer positiv. Hur kan man vara/bli positiv när såväl nödvändigt inrikesflyg som allt annat går åt fel håll och näst intill krackelerar fullständigt?
|
|
Swedavia och AE knäcker inrikesflyget
Skrivet av senan, 2024-09-30 08:39:38
För inte alltför länge sedan kunde man komma till ARN 20 minuter (eller 10-15 minuter i övriga Sverige) innan avgång. På Arlanda fanns parkeringar nära inrikesterminalen (4) så inget behov av shoppingcenter. Fjantet med att göra om Arlanda till ett shoppingcenter med långa promenader har starkt bidragit till att det tidigare effektiva inrikesflyget drabbats. Detta i kombination med det borgerliga "leka affär"-experimentet Arlanda Express har sänkt inrikesflyget för en lång tid framåt.
|
|
Bli mer positiv!
Skrivet av @Göran, 2024-09-30 06:32:44
Människor är olika. Lägg fokus på det som är bra istället! Sverige är fantastiskt! Kör långsammare och ha lite bättre koll på vart du styr, det gäller för allt här i livet!
|
|
Regering och riksdag. VAKNA !
Skrivet av Simon, 2024-09-29 13:47:03
Hallå regering och riksdag. Ska Sverige vara det enda land i Norden som saknar kontroll eller ens har ett eget fungerande nationellt inrikesflyg? Sätt ner foten och skapa stabilitet för oss som är beroende av säkra kommunikationer, även i luften.
|
|
Beslagta SAS-maskiner
Skrivet av Lin 2.0, 2024-09-29 12:27:00
Beslagta ett antal SAS-maskiner till det värde som Sverige har blivit bestulet på genom åren. Låt dessa utgöra basen för Nya Linjeflyg eller liknande.
|
|
svensk infrastruktur
Skrivet av thomas , 2024-09-29 08:00:19
Staten bör engagera sig och ta ett helhetsgrepp på infrastrukturen så hela landet kan leva, bygga upp infrastrukturen i alla trafikslag från grunden.
|
|
SAS
Skrivet av @Yng, 2024-09-28 15:00:12
SAS visar tydligt att man struntar i sina passagerare. Efter nyår har SAS monopol på inrikes i Sverige och kan göra precis som man vill.
|
|
Prioritering av lönsammare trafik
Skrivet av Bob, 2024-09-28 14:35:07
SAS har inget ansvar att upprätthålla svensk infrastruktur. Bolaget har inte längre svenska huvudägare och försöker nu bli lönsamt. Låg svensk kronkurs försvårar lönsam trafik i Sverige.
Detta är så klart bara början, flygrutter från Arlanda och inte minst administration i Sverige lär minska rejält framöver, steg för steg. Nya SAS har en ny profil och bygger nya passagerarströmmar för att maximera lönsamhet.
|
|
ACMI
Skrivet av Pf, 2024-09-28 14:34:54
November-December är lågsäsong för ACMI marknaden. Kan inte vara svårt att hyra in några flygplan för att fylla övergångsperioden mellan Xfly och BRA när SAS själva ställt till det i avtalförhandlingar. SAS väljer istället att lämna flera destinationer helt utan trafik och sina passagera i sticket. Märkligt agerande av SAS. Bättre kan ni SAS.
|
|
Allt går åt fel håll
Skrivet av Göran, 2024-09-28 13:49:09
Järnvägen fungerar dåligt, vägar har slukhål, polisen klarar inte sin uppgift, värdig sjukvård saknas, skolan sämst i EU, försvaret har microniserats och nu står vi dessutom snart utan ett fungerande inrikesflyg. Det nya Sverige, tragiskt
|
|
SAS
Skrivet av Yng, 2024-09-28 10:54:10
SAS får väl hyra in kapacitet Nov-Dec!
|
|
Selvföglig
Skrivet av Flyv-Preben, 2024-09-28 01:25:15
Vad tjänar SAS ägare på pax som flyger Visby-Arlanda med Xfly? Inte speciellt mycket. Den passerar varken Kastrup eller åker vidare med AF/KLM. Självklart kommer man prioritera linjer som genererar intäkter åt Danska staten/Kastrup, KLM eller Air France.
|
|
Kollektivtrafik till Australien
Skrivet av LL, 2024-09-27 20:29:04
Attn signaturen J. De gamla borgerliga partierna har genom KD redan sett till att en del av kollektivtrafiken i form av Arlanda Express hamnat i Australien. Moderaterna har hela tiden varit emot statligt ägande i SAS så nu ser vi resultatet.
|
|
Vad menar signaturen "Gotland"?
Skrivet av Andreas, 2024-09-27 17:58:40
Vadå, påverkas Gotland av det här? Det här handlade väl om helt andra destinationer?
|
|
Ett resultat av regeringens beslut
Skrivet av Lisb, 2024-09-27 14:58:54
Regeringen utnyttjade inte sin makt i SAS. Man avstod från att fortsatt vara aktieägare. Nu ser vi problemet av deras beslut.
|
|
Inställda flyg till Arlanda
Skrivet av Gotland , 2024-09-27 11:35:32
Hur kan man bara sluta att flyga om man har ett avtal!?
Gotlänningarna blir bara mer och mer isolerade från övriga landet.
Se till att få igång Braflyg i November.
|
|
Varför arga?
Skrivet av J, 2024-09-27 11:27:33
Vad är folk förvånade över? Såg man det inte komma? Det här är medveten politik i Sverige sen år tillbaka. Det är ungefär som att sälja ut kollektivtrafiken till Danmark och utländska investerare och tro att lokalbussen ska fortsätta gå.
|
|
Hela havet stormar
Skrivet av Sham, 2024-09-27 11:21:49
Svensk naivism och undfallenhet står bakom SAS' och enligt mig bedrägliga förfarande mot svenska skattebetalare och investeringssatsningar. Nu har vi inte ens ett eget fungerande inrikesflyg, men ett välutvecklat Kastrup tack vare oss.
|
|
Släng ut dem
Skrivet av Roger, 2024-09-27 10:59:57
Ytterligare ett bevis för att det danska flygbolaget skiter i Sverige.
|
|
Bara att vänja oss
Skrivet av Ret FL, 2024-09-27 10:01:49
Ja, då visar det sig hur SAS avser prioritera sin produktion framgent. Allt som inte utgår från CPH/DK är nisch verksamhet som kan behandlas styvmoderligt. Finns det resurser flyger man absolut minimum, om det saknas resurser, skiter man i det och visar på så sätt att man inte avser ta ansvar för inrikes kommunikationer hos oss. Illa att vi inte har några svenska aktörer tillgängliga.
|
|
Max rotation
Skrivet av Gigi, 2024-09-27 06:47:32
Det är bara att sätta mer frekvens på BRA maskinerna! Alt går om man vill!
|
|
Helt rätt av SAS
Skrivet av LL, 2024-09-26 23:35:09
SAS gör rätt och "apkatten" hamnar på XFLYs skuldra.
|
|
Inrikes
Skrivet av Rick, 2024-09-26 23:14:45
Men kan inte BRA flyga då?
|
|
xfly
Skrivet av per, 2024-09-26 22:30:49
https://news.err.ee/1609471840/sas-ends-cooperation-with-estonia-s-nordica
|
|
Bromma
Skrivet av Nisse, 2024-09-26 20:28:11
Öppet mål att börja flyga på Bromma
|
|
dags att vakna
Skrivet av thomas , 2024-09-26 20:00:00
Exakt så är den krassa ekonomiska verkligheten, man kan aldrig få ekonomi att flyga på SAS kontrakt eller inrikes upphandlat, när ska verkligheten gå upp för aktörerna, staten betalar miljoner för flyglinjer i övre Norrland ingen flyger på tomma flyg.
|
|
well played Xfly
Skrivet av sks, 2024-09-26 19:42:08
Man kan inte skylla på Xfly i denna soppa. SAS har inte skött detta snyggt. De tar in BRA och kastar Xfly i sopporna för att BRA lägger ner sin inrikes och minskar konkurrensen.
Det är bara att ta in ACMI på korttid och ta den kostnaden istället för att ställa in flera destinationer. Oproffsigt SAS!
|
|
Oj då, vad hände?
Skrivet av Infrastuktur, 2024-09-26 16:25:30
Regionerna får sig nu en riktig läxa vad det innebär att stå helt utan flyg.
|
|