Arlanda hade totalt drygt två miljoner resenärer under september, vilket är en ökning med fem procent jämfört med september förra året. Utrikesresandet ökade med sex procent till drygt 1,7 miljoner resenärer medan inrikesresandet minskade med två procent till drygt 307 000 resenärer. Resenärsnivåerna på Arlanda i september ligger totalt sett på 90 procent av prepandeminivåerna.
– Satsningar på ett effektivt resande via Stockholm Arlanda Airport är viktigt för att långsiktigt säkra en god tillgänglighet i hela landet. Att inrikestrafiken, som har haft en svag utveckling under flera år, nu också samlas på Arlanda är därför naturligt, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.
Norges största flygplatsägare Avinor hade också en bra passagerartillväxt i september. 2,8 miljoner passagerare reste till och från Oslo Gardermoen, vilket är en ökning med 7 procent jämfört med september 2023. Både inrikes- och utrikestrafik ökade, den största ökningen var bland internationella resenärer, med hela åtta procent. Tillväxten bland inrikesresenärer var 6 procent.
– Tillväxten bland internationella resenärer är fortsatt stark. Det har varit så här ett tag. Men i september såg vi att tillväxten i inrikestrafiken också tog fart jämfört med tidigare månader, säger Gaute Skallerud Riise, vice vd Trafikutveckling på Avinor.
– Medan vi ser 6 procent fler inrikesresenärer ser vi en minskning med 1 procent av flygbolagens stolkapacitet. Kabinfaktorn är alltså 4 procent högre än i september förra året. Så, flygbolagen fyller sina plan mer, säger Skallerud Riise.
Hittills i år ligger inrikes passagerartillväxt på 2 procent. Tillväxten av inrikestrafiken är särskilt stark på de större flygplatserna i Nordnorge. Samma flygplatser har också en stark tillväxt bland internationella resenärer.
Köpenhamns flygplats hade rekordmånga resenärer i september, trots färre flyg. 2,8 miljoner passagerare passerade Köpenhamns terminaler, vilket är det högsta någonsin för september månad. Det är 11 procent högre än september för ett år sedan och faktiskt något högre än under samma period 2019.
Intressant nog var antalet flyg som lyfte och landade på Köpenhamns flygplats i september 5 procent lägre än under samma period 2019. Peter Krogsgaard, Chief Commercial Officer Köpenhamns flygplatser, kommenterar:
– Vi är glada över att kunna notera ett rekordantal passagerare i september och att passagerare till och med transporteras på färre flyg än vad som var fallet för bara fem år sedan. September är generellt sett en hektisk resemånad, eftersom många åker på semester medan affärsresorna också tar fart efter sommaruppehållet.
Det finns 12 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
@AEX
Skrivet av GM, 2024-10-15 06:21:40
Enkelreise Oslo - OSL: VY NOK124, Flytoget NOK227. (Ca +10 min med VY)
|
|
@svårt med nollorna själv
Skrivet av Pelle, 2024-10-14 19:35:19
100 000 passagerare i september står det i artikeln, inte 100 000 per år
|
|
Arlanda
Skrivet av Anonym , 2024-10-14 17:47:52
Flytta passagerflyget från Bromma Västerås & Skavsta till Arlanda
|
|
CPH har marginell inrikes
Skrivet av Senan, 2024-10-14 17:43:57
Det finns väldigt få inrikeslinjer på CPH och flygplatsen OSL går inte att jämföra med katastrofen ARN. I OSL kan du komma 30-40 minuter före med baggage för irikes medan inrikes Arlanda kräver det dubbla.
|
|
AEX...
Skrivet av Jens, 2024-10-14 17:14:16
Enkelresa i svenska kronor: Köpenhamn-CPH: 44 kr. Malmö-CPH: 161 kr. Helsingfors-HEL: 45 kr. Oslo-OSL: 227 kr. Stockholm-ARN: 340 kr. Patetiskt. Att resa till Arlanda kostar lika mycket som Halmstad-CPH med tåg. Upplägget med Arlanda express ligger som en våt filt över hela flygplatsen. Köp ut!!!
|
|
lilleputt eller ej
Skrivet av ARN , 2024-10-14 15:05:20
Senan...du menar OSL och CPH inte har shoppingcenter på flygplatsen? grym shopping där!! hoppas Arlanda får ännu mera shopping!
ca 2 miljoner passagerare och +5% är bra siffror.
Bekymmersamt för alla regionala flygplatser som fortsätter att få minskade passagerarvolymer
|
|
ARN
Skrivet av Giao Lumme, 2024-10-14 14:36:42
Jag undrar över initiativet att göra ARN till the leading airport i Norden. Vilka trolleritrick är det man ska göra då. Som det ser ut nu behöves det olika typer av mirakel, för att det ska bli en verklighet. Skulle vara kul om de får till det. Men hur? När?
|
|
Pinsam felsatsning
Skrivet av Senan, 2024-10-14 13:50:36
Flytten av inrikestrafik från Bromma till Arlanda kommer att minska den totala inrikestrafiken ytterligare. Hur många företagsresande och privatresande har Arlanda skrämt bort? Vem vill betala hutlösa priser på tåg eller parkering och tvingas mörta upp minst 1-1,5 timmar före på flygplatsen. Swedavia kan nu inte öppna en inrikesterminal som lockar fler kunder pga av en felbyggd flygplats som gödslats med onödiga butiker iställer för effektivitet.
|
|
Svårt med nollorna
Skrivet av Räknenisse, 2024-10-14 13:46:05
Visserligen går det halvtaskigt för det svenska inrikesflyget men Bromma har faktiskt cirka miljonen passagerare varje år, inte blott 100 000 som artikeln säger. Om nu alla som flyger till Stockholm väljer att följa med till Arlanda istället för den fantastiska flygplatsen Bromma.
|
|
inrikes Sverige
Skrivet av thomas , 2024-10-14 11:49:27
Men för de regionala går det inte lika bra. Inrikes Norge ökar, Sveriges minskar.
|
|
Klent Arlanda
Skrivet av Jens, 2024-10-14 10:41:59
Även med BRA på Arlanda, ter sig flygplatsen som en lilleputt.
|
|
"Satsningar på effektivt resande"?
Skrivet av Senan, 2024-10-14 10:12:38
Vd på Swedavia verkar inte förstå att det är just motsatsen dvs "ineffektivt resande" skapat av Swedavias "leka shoppingcenter" och gamla KD-ministerns skapelse Arlanda Express som får Swedavia att konstant halka efter och att forsätta göra sin nedtur jömfört med CPH och OSL. Bravo!
|
|