
Xfly reser sig efter SAS-smällen
Publicerad den 16 oktober 2024Det estniska statligt ägda nationella flygbolaget “Nordic Aviation Group”, som verkar under varumärkena “Nordica” och “XFly” verkar vara på väg att resa sig efter SAS-smällen. Inför vintersäsongen 2024/2025 meddelar Xfly att de har planer på att säkra 75 procent av sin kapacitet och att de är fullt inställda på att fortsätta operera framgångsrikt.
En eventuell privatisering av Nordica kommer vid en avgörande tidpunkt, och Nordica hoppas att det ska skapa de förutsättningar som behövs för att accelerera tillväxten inom ACMI- och chartermarknaderna.
Det är dansken Lars Thuesen, minoritetsägare i AirBaltic och delägare i Jettime, som vill köpa estniska Nordica enligt den estniska nyhetssajten ERR.ee. Nordicas vd Remco Althuis sa till ERR.ee att flygbolagets framtida affärsplan består av tre faser: den kommande vintern, perioden från april 2024 till mars 2025 och den sista fasen, som börjar efter mars 2025.
– Vi planerar att behålla vår nuvarande flotta, såväl som vår personal, kontor och system, förklarade Althuis.
Sander Salmu, styrelseledamot i Nordica, sa att behovet av att presentera en ny affärsplan uppstod efter att SAS oväntat beslutat att avsevärt minska volymen av tjänster som man har kontrakterat:
– Planen ger en översikt över de kontrakt som har tecknats. Företaget har bekräftat att kundavtal finns på plats för fyra flygplan. Det finns flera öppna frågor för tillfället, så det är inte klokt att gå in på för mycket detaljer, tillade Sander Salmu.
Försäljningen av Nordic Aviation Group bottnar i att den estniska regeringen inte ser att flygbolaget har några strategiska mål av intresse för den estniska staten. 2015 var Nordicas främsta mål att tillhandahålla flyg från Tallinn, skapa konkurrens på flygmarknaden och verka på ett kommersiellt hållbart sätt. Men 2019 slutade gruppen att flyga från Tallinn eftersom den inte kunde konkurrera med andra flygbolag. En oreviderade finansiell rapport visar att Nordica förra året förlorade omkring 20 miljoner euro.
I april i år avslutade den estniska regeringen förhandlingarna med två företag som lämnat bud på att köpa Nordica, med hänvisning till brister i buden. Det ena erbjudandet befanns vara ekonomiskt otillräckligt och innehöll ytterligare villkor som var ogynnsamma för säljaren, medan det andra erbjudandet innehöll oacceptabla villkor och saknade tillräcklig information om ursprunget för det kapital som var avsett för transaktionen.
Kommentarer
Xfly valde bort fortsättningen, inte tvärtom.
Xflys produkt har varit tvivelaktig och haft låg kvalitet. X har länge haft ekonomiska problem och hög personalomsättning. Nu fick SAS möjligheten att samarbeta med BRA och på köpet lägger BRA ner alla egna inrikesflyg så det blir enbart SAS som flyger på flera destinationer. Mindre konkurrens.
Varför ville SAS inte ha XFly längre?
Ingen kan väl bli provocerad av Gullan som alltid har en så positiv och kvittrande optimistisk inställning till branschen. Det vattnas i munnen när jag tänker på allt det goda kaffet, en sällsynthet bland allt erbarmligt blask som eljest serveras när man är ute och flyger.
Gullan verkar ha som mål att provocera?
Önskar Xfly lycka till men återkomma till SAS lär dom inte på länge..
En Airbus på kontrakt för Bamboo och någon enstaka CRJ på korttidskontrakt skapar inte en känsla av att bolaget rest sig direkt. Tror det blir tuffa tider för Xfly framöver. Mycket personal lämnar för andra jobb.
Strålande nyheter.
Vad roligt att det går bra, de har ju Scandinaviens näst bästa kabinbesättningar.
Jag hoppas verkligen att vi kan leasa tillbaka dem en dag.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten