Helikoptrarna, av märket Sikorsky S-76D, beställda från USA-baserade Sikorsky, är till skillnad från den tidigare versionen S-76 försedda med en del nya tekniska finesser. Avisningskapacitet i rotorbladen håller Norrlandsflygs personalchef, Stefan Söderström, främst.
- Det här behöver vi i ett land som Sverige, säger han till Flygtorget.
Silhuett av en S-76. De beställda helikoptrarna,
S-76D, är försedda med en del nya tekniska finesser. Däribland avisningskapacitet i rotorbladen. Foto: Norrlandsflyg
Som en vältajmad bekräftelse på det störs samtalet av ett bullrande i bakgrunden.
En ambulanshelikopter från Gällivare, där temperaturen för dagen ligger på -32 grader, går in för landning.
Stefan Söderströms förklaring till att Norrlandsflyg, mitt i lågkonjunkturen, har möjlighet att gasa istället för att bromsa handlar bland annat om verksamhetens karaktär. Norrlandsflyg arbetar med tidskritiska räddningsoperationer och ambulanstransporter. Områden som ingen finanskris i världen kan påverka särskilt mycket.
- Flygsverige är beroende av dollar, räntor och valutor. Sverige känner definitivt av lågkonjunkturen. Det som skiljer vårt företag från andra är våra kunder och affärsrelationer. Våra kunder påverkas inte lika hårt som andra.
- Ta SAS som säljer färre flygresor idag, de påverkas mer. Vår marknad är ju mindre konjunkturberoende men är också beroende av dollar, räntor och valutor. Helt oberörda är vi inte och vi känner av konjunkturen.
Han tillägger att Norrlandsflyg också har långa avtal med sina kunder; där Sjöfartsverket, Norrbottens läns landsting och Västra Götalandsregionen är de största.
Foto: Norrlandsflyg
Norrlandsflyg satsar målmedvetet på att utvecklas. Framtidsplanerna handlar bland annat om att uppdatera helikopterparken. I takt med att de nya helikoptrarna tas in i verksamheten ska äldre helikoptrar säljas. Bolaget har också behov av att rekrytera mer personal.
- Vi har idag 115 anställda och vår budget för 2009 omfattar 125 under förutsättning att vi får ekonomi för det. Vi behöver bland annat styrmän, piloter, tekniker samt en flygchef.
Bild i ingressen: Norrlandsflyg
FOTNOT:
Helsvenska Norrlandsflyg är ett av Sveriges största helikopterföretag, och även ett av världens ledande privatägda företag som utför sjöräddning, SAR. Norrlandsflyg svarar för all svensk sjöräddning via sina fem helikopterbaser i Sundsvall, Stockholm, Visby, Ronneby och Göteborg; samt ambulanshelikopterverksamhet som utgår från Göteborg och Gällivare. Företaget grundades 1961 och hette tidigare AB Fjällflyg.