Skriv ut  

Ombord – tredje gången gillt

Reportage, Anders Carlsson, den 11 juni 2012
Hon har arbetat i kabinen hos Sky Europe och Qatar och samlar nu sina erfarenheter inför den första flygningen som flygvärdinna på Novair.
Flygtorget har träffat Anna Strihova som just gjort sina första flygningar hos Novair.

Flygvärdinna utbildning
Flygvärdinna Anna Strihova under utbildning på Novair

Anna Strihova kommer från Nitra i Slovakien men bor numera i Norge och ingår i den kull på femton personer som just gått kabinutbildningen och är sedan den 1 juni stationeras på Novairs Oslobas.
            Vägen till det väntande kabinjobbet på Novair startade dock redan hemma i Slovakien och det slovakiska flygbolaget SkyEurope. Bolaget startade 2001 med en lågprisprofil och växte snabbt med flera baser ibland Prag och Wien och ett trettiotal destinationer på flygprogrammet.
– Vi flög både reguljärt och charter på olika europeiska linjer, berättar Anna Strihova.  Det var enbart Boeing 737 i flottan så jag flög 300-, 500- och 700-modellerna.
            SkyEurope gick dock i konkurs 2009 och samtliga anställda blev av med jobbet. I samma veva gjorde Qatar en rekryteringskampanj i Slovakien, Anna Strihova blev antagen och flyttade till Doha i Qatar.
– Det var en helt annan upplevelse än vad jag var van vid. Utbildningen var noggrann, mycket safety, mycket service, mycket regler för det personliga uppträdandet.
            Det stränga regelverket fortsatta också sedan vingarna kommit på plats och flygjobbet startade. Den utländska kabinpersonalen bodde i ett eget hyresområde, män och kvinnor för sig och flygbolaget höll uppsikt över sina anställda även på fritiden. Exempelvis var alkohol förbjudet i lägenheten och det var inte tillåtet att gifta sig under det första tvåårskontraktet – om man ville behålla jobbet.
            Arbetet under flygningarna var hierarkiskt upplagt med både purser och servicemanager ombord och det var reglerna som styrde arbetet.

Qatar


– Under den tiden jag arbetade på Qatar var jag hela tiden i economy. Det tog ungefär två år att avancera och kunna jobba i business och första klass.
            Flygningarna fördelades sig ungefär 50/50 kortdistans och långlinjer med arbete dels på A 320-familjen för flygningarna inom Gulfen och dels A330 och Boeing 777 för långlinjerna. Det visade sig snart att vilka linjer som fanns på en schedule, avgjorde hur mycket som skulle hamna i lönekuvertet.
– Baslönen var inte hög, femhundra – sjuhundra euro i månaden, visserligen skattefri och hyran var symbolisk. Men det var viktigt att ha långa flygningar och helst till länder med högt kostnadsläge så att det blev mycket traktamente. Alla biddade sådana flygningar men det var ju inte alltid det blev sådana. Ibland var vi ju tvungna att flyga kortdistanserna och det påverkade lönen direkt.
– Å andra sidan, när vi väl var ute på långlinjerna, då stannade alla kvar på hotellrummet för att spara pengar. Det var ett väldigt bra sätt att få se världen men inte att tjäna pengar.
Novair

            Idag är dock situationen helt annorlunda. Den första juni gick första flygningen på en av Novairs A 321 och det innebär starten på ett arbete som skiljer sig avsevärt, från både SkyEurope och Qatar.
– Nu lär vi oss att möta passagerarna utifrån deras behov. Regelverket och teorin får inte ta över som det gjorde på Qatar utan här är det praktiken och verkligheten i kabinen vi övar. Det är väldigt avspänt i jämförelse med vad jag är van vid.
            Anna Strihova räknar dock med att ha god användning av sina erfarenheter från det två tidigare flygbolagen. Och på en punkt är det också annorlunda.
– Jo, jag ska gifta mig i juni. Utan att det påverkar anställningskontraktet.

Läs mer om flygvärdinna som yrke på Flygtorget




Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Precis
Skrivet av A, 2012-06-13 01:29:53
Om man inte gillar sitt jobb och drar vidare så tycker jag att det tyder på ett väldigt sunt förnuft.
Anmäl inlägget
sura människor
Skrivet av xxx, 2012-06-12 21:06:55
Hon har väl rätt att ha åsikter om sina olika jobb, finns ingen anledning att ta det personligt och börja ifrågasätta varför man valde jobbet.
Anmäl inlägget
Orättvis bild av Qatar Airways
Skrivet av Svensk QR-anställd, 2012-06-12 18:16:25
Det finns hårda regler -ja, men QR profilerar sig som 5-stjärnigt och för att upprätthålla en servicenivå behövs regler.
Det låter det som att som att allt kom som en chock för Anna när hon väl var i Doha, men QR är noggranna med att berätta om arbets- och levnadsförhållanderna redan under rekryteringensprocessens första dag. Lön, inackordering, arbetstider, semester, islam, ja - allt, t.o.m väder.
Om hon inte gillade förutsättningarna som presenterades, varför valde hon då att ta jobbet?
Anmäl inlägget
Hurra!
Skrivet av A, 2012-06-11 15:30:30
Hurra hurra för världens bästa flygvärdinna!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
Air BP
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn