Skriv ut  

Nytt torn på Ronneby flygplats påverkar flygtrafiken

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 10 oktober 2012
Flygledartornet på Ronnebys flygplats måste byggas om. Ännu är inte planerna för hur det ska ske klara men det kan komma att inskränka på trafiken. I sämsta fall måste flygplatsen stänga en tid.

Ronneby flygplats

Ronneby Airport är, tillsammans med Luleå, en av de flygplatser där den civila och militära trafiken samsas. I Ronneby ska av allt att döma flygvapnets nya helikopterdivisioner stationeras och det kräver att det nuvarande flygledartornet flyttas. Å andra sidan är det inte säkert att helikoptrarna stationeras där, men då måste utrustningen i tornet ändå moderniseras innan Transportstyrelsens godkännande går ut den 31 december 2014.
           
Ett nytt flygledartorn är alltså på väg i vilket fall. Problemet är att det så kallade Ronnebypaketet, där en hel serie moderniseringar och ombyggnader av flygområdet på Kallinge ingår, har fastnat i beslutsprocessen.

– Swedavia äger ju inte infrastrukturen här utan vi är bara inhyrda så det gör att vi inte kan påverka utvecklingen, säger flygplatschefen Mona Grönkvist till Flygtorget.
           
De uteblivna besluten gör att tiden håller på att rinna ut och det kan komma att påverka all flygtrafik på flygplatsen. I ett worst-case-scenario måste flygplatsen stänga i två-tre månader medan tornet antingen får ny utrustning, eller en helt ny placering. Det skulle i så fall bli ett hårt slag mot SAS och Blekingeflyg som är de två flygbolag som flyger linjetrafik på Ronneby och tillsammans transporterar cirka 20 000 passagerare varje månad.
           
Från Flygvapnet, som ansvarar för driften av flygplatsen, finns ännu inga definitiva besked att få. Så länge frågan om helikoptrarnas basering är olöst hänger frågan om flyledartornet i luften.

– Vilket scenario det än blir så kommer vi att få leva ett tag utan verksamhet i tornet, säger Magnus Liljegren på F 17.  Å andra sidan har vi transportabla system som vi i så fall kan ta till under en övergångsperiod.
           
Det innebär att under en övergångsperiod kommer både den civila och militära flygverksamheten att ledas från ett höj- och sänkbart TFE-torn placerat längs rullbanan och som hanterar både torn- och terminalkontrollen.

– Det pågår mycket diskussioner just nu men ännu har vi ingen plan B, säger Mona Grönkvist. Vi räknar naturligtvis att det ska lösa sig utan att det går ut över den civila flygtrafiken.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Drömmare
Skrivet av Svetlana, 2012-10-12 09:51:30
Dream on Sievert....
Anmäl inlägget
Flytta helikopterdivisionen till ESSF
Skrivet av Hultsfred Airport AB,, 2012-10-11 20:46:58
Välkomna med Era helikopterdivisioner till Hultsfred ESSF.Här finns en välutrustad flygplats
som ligger i malpåse, tidigare övningsflygplats för F 17. En inlandskommun som är "sugen" på etableringar. 10-15 min med helikopter till kusten mitt i Kalmar län.Ring 0709-145800
Anmäl inlägget
Kallinge
Skrivet av L, 2012-10-11 13:40:42
Kallinge, det heter Kallinge. Skriv Kallinge så vet man direkt vad som avses. Kallinge = Kort & koncist.
Anmäl inlägget
nya torn
Skrivet av ajaj, 2012-10-11 13:33:37
aj, nytt torn= nedläggning. Se bara på AGH eller andra mil. flygplatser
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Pilotshop
Pilotshop
Air-BP
HDI
Flygtorgets nyhetsbrev