Norwegian stoppar piloter som egna företagare
Publicerad den 12 oktober 2012
När Norwegian anlitat bemanningsföretag vid rekryteringar har en del av piloterna haft egna företag. Det har lett till kritik från bland annat norska pilotfacket och även lett till att skattemyndigheterna i Norge granskat förhållandena. Skatteverket menar att det är ett tveksamt system om en företagare endast har en uppdragsgivare och det kan innebära att Norwegian i det här fallet trots allt har ansvar för att skatter och avgifter verkligen betalas in.
Norska medier rapporterar nu om att Norwegian har svängt i inställningen till piloter som egna företagare och vill att de som inte är direkt anställda i Norwegian, ska ha ett anställningsförhållande i ett bemanningsföretag.
– Vi har sagt till bemanningsföretagen att vi inte längre tillåter att piloterna är egna företagare och att de i fortsättningen måste rätta sig efter det, säger Anne-Sissel Skånvik, kommunikationsdirektör i Norwegian till tidningen Nordlys.
Att systemet med egna företagare över huvud taget uppstått, beror enligt Anne-Sissel Skånvik, på att det var ett etablerat sätt att arbeta på de stora internationella bemanningsföretagen. Dessutom var det en del piloter som ville ha det på det sättet. Att Norwegian nu ändrar inställning har ingenting med att skattemyndigheterna har inlett en granskning av systemet, menar Anne-Sissel Skånvik.
– Vi gör den här förändringen för att få en bättre översikt av vilka anställningsförhållanden som piloterna har, säger hon till Nordlys.
Kommentarer
Ingen Svensk pilotförening kan göra något åt det om de drabbade kontraktspiloterna inte är medlemmar och inte flyger i Sverige. Blir du som kontraktspilot medlem och ber facket driva en fråga åt dig så har du inget kontrakt längre. Alltså så ber du inte facket om hjälp. Går alltså bara att lösa genom lagstiftning.
Inte så många som vet hur det fungerar på Ryan här… De tvingar from. i somras alla kontraktare att starta egna bolag i ett land i Europa där de betalar skatt och sociala avgifter. Givetvis för att frånskriva sig eget ansvar.
Bertil, på mitt bolag har SPF fått med i avtalet att inga kontraktspiloter tillåts flyga vår trafik. SPF är starkt i vårt bolag men det krävs att vi piloter är med i föreningen för annars är det inte så lätt att påverka.
Om man som företag verkar i Sverige så skall man ta sitt ansvar och betala gällande skatter. Tills dess åker jag i Sverige bara med SAS, Nextjet, Malmö Aviation. Inga bemanningsbolag och de tar sitt ansvar.
Uselt av pilotföreningen att man inte stoppar dessa oseriösa bemanningsföretag som är i farten inom alla brancher. Dessa företag tillför ingen som helst samhällsnytta med fler arbetstillfällen.
Ser inte att det blir någon skillnad på om du är gene företagare eller anställd i t.ex. Rishworth NZ. Rishworth betalar iaf ut lönen i tredje land och själv bor du och din familj i Sverige men har bas i Spanien och får lön från NZ som betalas ut i något annat land eller kanske med sjömanskatt i NZ. Var är din trygghet i det systemet.
http://www.nordlys.no/naring/article6277513.ece
Ändringen pressades fram av pilotfackföreningen.
Jag misstänker att Norwegian är mycket motvilliga till att ge skattemyndigheten upplysningar, så att skattefusk stoppas.
Fantastiskt att norskarna gör en halv pudel. Varför inte göra rätt för sig på en gång?
Så jag tror inte norwegian är ute efter att ge dess anställda bättre villkor genom detta, det är för att dem ska kontrollera så att alla betalar skatt där dem vill och att dem ska slippa sociala avgifter.
Det enda det här kommer att leda till är att NAS Inte behöver oroa sig för att skattemyndigheten ska kräva DOM på soceala avgifter skatter etc…
Det är upp till bemanningsföretaget att göra…
Suck…
Varför skulle detta vara slutet för Norwegian? Ingen kommer märka någon skillnad, inte ens revisorerna….
Tala klarspråk och sanning. Linda ej in budskapet
Frågan om det här blir slutet för Norwegian nu?
Håller med Roffe. Hos Ryan är välla alla nyanställda egenföretagare VIA ett bemanningsföretag? Inte anställda av bemanningsföretag som nu på Norwegian.
@Ryanair:
Hur kan du säga att det är ett steg närmare Ryanair? Jag tycker det är tvärtom. Norwegian slutar ju med att ha sina kontraktsanställda som egna företagare och ser till att de åtminstone är anställda på kontraktsfirman. Ryanair gör ju tvärtom.
Förklara gärna för mig.
Hur arbetar svenska skattemyndigheten med piloter som skrivs hit och dit och jobbar i alla världens hörn?
Har man ett AB så kan inte myndigheten säga något om man bara har 1 kund.
Däremot så kan dom protestera om man har enskild firma.
Ytterligare ett steg närmare Ryanair, norwegian gräver sin egen grav nu..
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten