Skriv ut  

Norwegian presenterar sitt resultat för tredje kvartalet

Flygnyheter, Redaktionen, den 25 oktober 2012
Norwegian redovisar idag ett resultat före skatt på närmare 900 miljoner norska kronor. Detta är bolagets bästa kvartalsresultat någonsin och en förbättring på 187 miljoner jämfört med samma period föregående år skriver de i ett pressmeddelande.

Norwegian

Nya flygplan har sparat bolaget 28 miljoner norska kronor i bränslekostnader jämfört med samma kvartal föregående år. De besparingar bolaget själv gör motverkas av en extra räkning på 25 miljoner norska kronor till följd av brist på flygtrafikledare hos norska Avinor.

Under tredje kvartalet, flög Norwegian närmare 5,2 miljoner passagerare. Det är 580 000 fler än föregående år och även det ett nytt rekord för bolaget. Kvartalet är också präglat av en hög kabinfaktorn på 82 procent. Varje passagerare flög i snitt längre vilket reflekteras i att passagerartrafiken (RPK) ökade med 17 procent under tredje kvartalet, säteskapaciteten (ASK) ökade med 20 procent.

– Vi är mycket nöjda med resultatet, som är det bästa vi någonsin levererat i absoluta kronor. Siffrorna visar också att kapacitetsväxten har varit väl anpassat till marknaden. Kabinfaktorn är hög och trafiktillväxten är mycket bra, säger Norwegians VD Björn Kjos.

– Vi har haft en del nödvändiga kostnader under kvartalet relaterade till etablering av nya baser i Spanien och Thailand samt ökad produktion i Danmark efter Cimber Sterlings konkurs. Kostnader relaterade till bolagets växt är vi beredda på att ta men det är inte riktigt att vi ska behöva ta kostnaderna för bristen på flygtrafikledare hos Avinor i sommar, fortsätter Björn Kjos.

Nya baser i London och Alicante
Norwegian fortsätter att fasa in flera nya flygplan, 13 Boeing 737-800 under 2012 och 14 stycken under 2013. Det öppnar för nya tillväxtmöjligheter utanför Skandinavien. Norwegian har därför beslutat att etablera en bas på London Gatwick och i Alicante. Från basen i London kommer Norwegian att erbjuda en rad direktlinjer till destinationer runt Medelhavet samt i Norden.


Utvalda nyckeltal för koncernen för juli-september 2012 (juli-september 2011)
Antal passagerare: 5,2 miljoner (4,6 miljoner)
Omsättning: 4,2 miljarder kronor (3,4 milliarder kronor)
Kabinfaktor: 82 procent (84 procent)
EBITDAR: 1,097 MNOK (1,206)
EBITDA: 822 MNOK (1,001)
EBT: 873 MNOK (686)
Nettoresultat: 628 MNOK (495)



Kommentera artikeln
Det finns 20 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

2x100
Skrivet av ow, 2012-10-28 10:24:45
Tro mig, Norwegian beställning saknar motstycke i flygplansbeställningarnas historia. Som jag skrev tidigare föregås beställningar alltid av noggranna analyser över hur många/vilka plan man behöver. En typisk beställning i den här storleken hade bestått av EN tillverkare, kanske 213 plan och 134 optioner. Norwegian verkar lite på måfå ha bestämt sig för "äh vafan vi köper 200, 100 av varje". Oansvarigt och dumdristigt med tanke på att vi pratar om en affär på över 100 miljarder kr.
Anmäl inlägget
2x100
Skrivet av DY, 2012-10-28 06:10:53
Det var ju inte exakt 2x100 som beställdes tidigare i år. Det var 22+2x100 plan. Det är svårt att avgöra vad som kommer att behövas i framtiden men om behover är större så kan man säkert komplettera i efterhand. Med denna beställning så har man i alla fall säkrat större delen av framtida behov. Sedan kan det tyckas märkligt att man beställer av två olika tillverkare, det håller jag med om! Men troligen har dom en tanke bakom detta också, annars hade man inte gjort på detta viset.
Anmäl inlägget
Hyr ut skafferiet
Skrivet av Så är det, 2012-10-28 01:16:55
Som alla andra lågprisbolag vill DY expandera snabbt. Ingen djupare behovssanalys är gjord - där ligger själva idén. Ingen vet hur Europaflyget kommer att se ut. Visst köper Norwegian plan som andra köper lösgodis. Det ger ett bra pris. Man leasar ut det man inte behöver och får en buffert att ta till när man vill expandera. Ingen kö till Boeing/Airbus som hindrar. Riskerna: I goda tider vill alla ha plan men man behöver dem själva, vid dåliga tider tvärtom...
Anmäl inlägget
Oseriöst Fortsättning..
Skrivet av ow, 2012-10-27 22:45:11
De har också fina avrundade antal optioner på planen (50 respektive 100)

Att de delade upp beställningen 50/50 mellan Boeing och Airbus och mellan två snarlika flygplanstyper känns också oseriöst. Känner inte till något bolag som gjort så eftersom du såklart får ett bättre pris om du håller dig till en tillverkare.
Anmäl inlägget
Oseriöst
Skrivet av ow, 2012-10-27 20:07:41
Bara det faktum att Norwegian nyligen gjort beställningar på exakt 100x2 flygplan tyder på att de inte tar sina jobb/bolag på allvar.

När ett Flygbolag ska lägga en stor beställning så föregås det av en noggrann analys samt förhandling där man beställer precis så många plan man behöver. Nu har jag ingen insyn i Norwegians ledning men sannolikheten att denna analys kom fram till att de behövde precis 100st Airbus A320neo, samt 100 st Boeing 737 MAX är väldigt liten
Anmäl inlägget
kontrollbehov
Skrivet av jaha, 2012-10-26 16:04:37
Håller med Ricci fullständigt. Tror snarare att det är Mr Kjos som har ett enormt kontrollbehov och vill ha minskad konkurrens. Norwegian har ju ett eget bonusprogram, så varför inte konkurrera med det då. Borde inte dy vara intresserade belöna sina pax med lite poäng? Det förlorar ju bara på det själv. Om dom nu säger sig vara ett lågkostnadsbolag och marknadsför sig som det, då har dom ju ingen anledning se till så att eurobonus förbjuds.
Anmäl inlägget
Nu sitter SAS-ledningen och kliar skägget
Skrivet av PAX, 2012-10-26 11:45:22
Tänk. Det var nog inte detta scenario som SAS hoppades på när dom köpte Braatens. DÅ tänkte dom bli "envåldshärskare" i Norge, Danmark och Sverige. Hatten av för Kjos som utmanat (och snart slår) etablissemanget.
Anmäl inlägget
Tja..
Skrivet av Ricci, 2012-10-25 21:02:00
Om det nu går så bra för DY, varför måste norska regeringen fortfarande förbjuda Eurobonus på inrikesresor i Norge??

Något är skumt här.....??!!
Anmäl inlägget
Norwegian smyger med att lönsamheten sjunker.
Skrivet av Harry, 2012-10-25 18:54:40
Det är tillräckligt många som går på detta. Dra bort de finansiella intäkterna och se resultatet. Vi är inte så dumma.
Anmäl inlägget
Resultatet inte imponerande
Skrivet av Dudleydude, 2012-10-25 17:17:22
Man ökar omsättningen med 25% men rörelseresultatet sjunker. Att resultatet netto är bättre beror på finansiella intäkter.
Anmäl inlägget
Sv: London
Skrivet av Totte, 2012-10-25 16:37:05
Norwegians kostnadsstruktur er på linje med Easyjet. Dom kan mao konkurrera på kost. At Easyjet har en bedre produkt tycker inte jag, men det är jo subjektivt.

Norwegian måste prova sig ute i Europa och London är ett naturligt utgångspunkt. Om det inte funkar, brukar DY vara rätt snabba att lägga ned linjer...

Det var väl vidare få som trodde DY skulle lyckas i Norge, sedan Sverige och Danmark, men ser man till resultatens har de jo gjort det.
Anmäl inlägget
Det blir ännu bättre
Skrivet av Bra gjort!, 2012-10-25 16:33:26
när Norwegian drar igång långlinjerna med 787!
Anmäl inlägget
hungrig
Skrivet av bullten, 2012-10-25 16:30:17
Norwegian har ätit upp Sas inom några år.. rap..oppsss sorry
Anmäl inlägget
Grattis igen!
Skrivet av mamma, 2012-10-25 16:18:02
Kul att ni vet vad ni sysslar med!
Anmäl inlägget
fint för er
Skrivet av rune, 2012-10-25 15:25:46
kanske sas ska lära sig av norwegan, så kanske sas aktie kurs går upp, frimärks aktien sas
Anmäl inlägget
Roligt Norwegian!!
Skrivet av Anders, 2012-10-25 12:45:12
Flög med Norwegian för inte så länge sen, måste säga att det var kanonbra! Nytt flygplan, bra/gratis internet, billig biljett och trevliga värdinnor. Förstår att den svenska avundsjukan kryper fram hos andra när det finns en super produkt dom denna. Fortsätt så Norwegian, snart är ni störst i Norden :)
Anmäl inlägget
SV: Konkurrera med EZY på LGW
Skrivet av PAX, 2012-10-25 12:05:47
Ja du EZY, du har helt rätt. LGW o LTN är EZY's högborgar. Inte en chans att konkurrera på samma linjer, och lyckas dom på någon linje som EZY inte flyger, lär EZY gå in ocg konkurrera ut dem, snabbt. Engelsmän är väldigt lojala till inhemska bolag.......
Anmäl inlägget
Kritik
Skrivet av Så är det, 2012-10-25 11:56:52
Resultatet är något lägre Q3 i år än förra året - relaterat till omsättningen. Det är bra med en kabinfaktor på 82% men motsvarande kvartal förra året var 84%. Detta är inget konstigt när det gäller snabbt expanterande företag. Jag vänder mig bara mot hur alla helt okritiskt sväljer alla de siffror som Kjos har valt ut - helt utan analys. Ändå är Kjos ovanligt modest i sitt uttalande. Men en rapportering om t ex SAS hade sett helt annorlunda ut. Då hade man grävt vidare och analyserat.
Anmäl inlägget
Konkurera med Ezy på LGW
Skrivet av Ezy , 2012-10-25 11:07:25
Lycka till med att konkurera med EZY på LGW, inte en chans att ni lyckas..
Anmäl inlägget
Högsäsong
Skrivet av PAX, 2012-10-25 08:57:57
Kul att se att dom tjänar pengar. Det hade varit oroande annars, då perioden är högsäsong. Undrar hur nästa rapport kommer att bli.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
MFK
Pilotshop
Air-BP
Vemco
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev