Skriv ut  

Ingen ny bana på Malmö Airport

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 6 november 2012
Trafikverket vill bygga en ny rullbana på Malmö Airport. Men en av remissinstanserna har sagt nej och menar att trafiken på flygplatsen inte utvecklas.
– Det är precis tvärtom, trafiken har ökat med 40 procent, säger flygplatschefen.

Malmö Airport har två landningsbanor, en på 2 800 meter och en tvärbana på 797 meter. Den kortare av de två används uteslutande av privatflyget medan huvudbanan hanterar all övrig trafik på flygplatsen.
                    
Trafikverket har sedan en tid utrett möjligheterna att bygga en helt ny bana, parallellt med den befintliga och de planerna har varit ute på remiss. En av remissinstanserna, Länsstyrelsen i Skåne menar att ytterligare en rullbana är helt onödigt.

– Med nuvarande och framtida kapacitetsbehov är bedömningen att en bana är tillräcklig, skriver länsstyrelsen i en kommentar. Dessutom menar man att trafiken på Malmö Airport varit konstant de senaste åren, trots att både flygandet i övriga världen och befolkningsunderlaget i regionen ökat. Flygresenärer väljer istället Kastrup för sina flygresor. Slutsatsen blir därför att Malmö Airport inte hängt med i utvecklingen.
                     
Det är en argumentation som flygplatsdirektören i Malmö, Peter Weinhandl, inte håller med om.
– De sista tre åren har trafiken ökat med 40 procent, säger han. Länsstyrelsen kan inte ha tolkat Trafikverkets underlag rätt.
                     
En betydande del i trafikökningen de senaste åren är det faktum att Malmö Airport lyckats konkurrera ut Kastrup när det gäller lågkostnadsflyget. Ryanair, Wizzair och Norwegian flyger i snitt till ett femtontal destinationer under året, en trafik som lockar åtskilliga passagerare från Danmark.

– Vi ser oss som ett komplement till Kastrup och fyller en viktig funktion i den region som omfattar både Skåne och delar av Danmark, fortsätter Peter Weinhandl. Varje större region har två ordentliga flygplatser för att garantera infrastrukturen. Dessutom är möjligheterna att bygga ut Kastrup ytterligare mycket begränsade.
                     
Malmö Airport har fortfarande mycket kapacitet kvar att utnyttja innan trafiken slår i taket. Trafikverket som driver frågan en ytterligare en startbana i Malmö ser dock frågan i ett längre tidsperspektiv och ser en utbyggnad som ett riksintresse för att garantera infrastrukturen kring flyget i södra Sverige.

– De är Trafikverket som äger frågan och vi har dialog med dem. Vi får nog ge en bättre input och mer faktaunderlag.



Kommentera artikeln
Det finns 20 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Kapacitet MMX
Skrivet av Markus, 2012-11-08 08:49:58
Den stora begränsningen på Sturup är plattan och taxibanesystemet. Finns inga möjligheter att komma upp i Landvetters kapacitet som det ser ut som idag.
Planera för en bana till är dock helt rätt inför framtiden. Detta realiseras sedan vid behov. Bedömningar om behovet görs löpande.
Anmäl inlägget
Storhetsvansinne
Skrivet av Bertil, 2012-11-07 07:36:58
Pelle Planerare, om du nu skulle vara så proffsig på planering som du utger dej för så borde du veta att de flesta planeringar hamnar i papperskorgen och blir sällan som det är tänkt. På 30 år kommer mycket att hända inom flyget som gör att Sturup kommer att klara sig bra med en bana för all framtid. Inrikesflyget kommer att minska drastiskt när nya snabbtåg och ostlänken är klar. Större flygplan gör att antalet flygplan inte ökar. Lägg satsningen på bra kommunikationer i form av järnväg.
Anmäl inlägget
Om 30 år?
Skrivet av Rune, 2012-11-06 23:12:30
Tvivlar på att MMX behöver en bana till, ens om 30 år.
Det är väldigt långt till 44 rörelser i timmen på MMX.
22 starter resp. landningar är vad man ganska lätt klarar av med en bana.
Anmäl inlägget
Hur svårt kan det vara?
Skrivet av Palle Planerare, 2012-11-06 20:57:35
Det här var tydligen svårt för många. Det hela rör sig om att man ska reservera mark/plats till en framtida utbyggnad som kan ske om 20-30 år! Jämför hur Öresundsbron planerades. Redan på sextiotalet reserverades mark/plats i Skåne för både Öresundsbron och alla dess tillfartsvägar. Det är såhär man jobbar i Sverige med planer inför framtida större infrastruktursatsningar. Så slipper vi få bostäder och annat på platser där vi tex ska ha flygplatser i framtiden. Ok?
Anmäl inlägget
Tråkigt
Skrivet av Paul, 2012-11-06 20:05:12
Synd att politikerna inte förstår vidden av att utveckla Sturup. Sydsverige behöver ha en egen större flygplats Köpenhamn ligger inte i Sverige. Att Sydsverige utnyttjar CPH är ren kapitalförstöring.
Anmäl inlägget
Parallellt?
Skrivet av Kalle, 2012-11-06 16:05:05
Det talas i artikeln om att bygga en bana parallellt med den befintliga. Galet med förhärskande vindar från sydväst till väst. En tvärbana, helst inte korsande, med riktning 08-26 är vad som behövs om det nu ska byggas. Fast behovet ligger långt fram i tiden om det ens kommer.
Anmäl inlägget
Skämt
Skrivet av Stressad, 2012-11-06 14:47:28
Håller med om att kommunikationerna till flygplatsen är ett skämt. Fixa det först.
Anmäl inlägget
Lillebrorskomplexet
Skrivet av Rulle, 2012-11-06 14:45:09
Jag har det. Ge både GOT och MMX varsin bana från ARN, behåll långa 01-19, så slipper vi galenskaperna med banbyten på ARN och kan starta/landa som det borde vara. Alltså att väder och vind styr val av bana!
Åsså får dom ju fler banor än storebror.
Anmäl inlägget
Lång sikt
Skrivet av M, 2012-11-06 13:52:23
Det handlar om att reservera mark för en evenutell framtida rullbana OM det skulle behövas om 30, 50 eller 100 år. Så att det inte står ett hus där den dag det blir aktuellt. Det kallas långsiktig planering.
Anmäl inlägget
Klimax deluxe
Skrivet av Theobald Atterdag, 2012-11-06 13:26:53
Malmö kommer att behöva mer i framtiden men inte nu. Landvetter har bara en bana också. Göteborg ligger dock off om man tänker på MMX närhet till CPH regionen. Dock måste det finnas infrastruktur idag. Sturup är ett skämt. Landade där för några veckor sedan. Skulle faktiskt till Hyllie. Först fick jag vänta i 45 minuter sedan tog det 30 minuter att komma till stan. Sen ner till Hyllie med tåget. Från CPH hade jag gjort samma landresa inom en kvart.
Anmäl inlägget
Banutbyggnad på Sturup?
Skrivet av Flygtokig, 2012-11-06 12:43:05
Svårt att se något behov av detta, CPH är ju i praktiken huvudflygplatsen i Sydsverige. Mycket tyder på att det kommer en större järnvägssatsning även i Sverige framöver, då kommer en stor del av inrikesflyget att flytta till spårtrafik. En nämnvärd expansion av MMA utan jvg är nog rätt omöjlig för övrigt!
Anmäl inlägget
MMX har fått storhetsvansinne
Skrivet av Carl, 2012-11-06 11:56:45
Helt bisarrt att ens tänka tanken på att ha två rullbanor i MMX med sina 2m passagerare. Gatwick har nästan 40m passagerare med en rullbana. Rullbanor är absolut inte gratis - vem ska betala för detta storhetsvansinne som flygplatsdirektören har fått för sig? Antingen är det passagerarna (som absolut inte behöver en till rullbana i Malmö) eller också är det skattebetalarna. Känns ju som om det finns mer lämpliga projekt att lägga pengarna på - projekt som verkligen behövs...
Anmäl inlägget
FL
Skrivet av Tom, 2012-11-06 11:25:29
Roskilde är inte en flygplats för sydsvenskar! Det är inte där kapaciteten behövs. Det är rätt att Sturup har långt kvar till kapacitetstaket men att inte planera för 20-30 år framåt framstår som dumt. Highspeed exits hade ökat Sturups kapacitet med 50%! Det är några fåtal stunder under dagen som det kan bli problem med långa avstånd på final pga att det tar lång tid att ta sig av banan för framförvarande.
Anmäl inlägget
Strålande inkompetens
Skrivet av Peter i Vollsjö, 2012-11-06 11:20:49
Nu har Länstyrelsen igen demonstrerat sin inkompetens! Länstyrelserna kostar en förfärligt massa pengar och kan inte administrera pengar eller ställa upp med kompetens. Låt kompetenta organisationer uttala sig och bestämma i sakfrågor!
Anmäl inlägget
Asfalt
Skrivet av Så är det, 2012-11-06 10:53:28
Köpenhamn har ytterligare en flygplats i Roskilde. Den ägs av samma bolag som Kastrup och har en stor underutnyttjad kapacitet. Det har Sturup också. Rörelserna kan öka med flera hundra procent innan den stora rullbanan slår i taket. Sant att trafiken har ökat med 40% de senaste tre åren - men den har minskat med nästan 60% sedan Öresundbron öppnade. Sveriges tredje flygplats blev den femte.
Anmäl inlägget
Läsa och förstå
Skrivet av Seb, 2012-11-06 10:29:09
Hur kan de som kommenterar här inte förstå?! Behovet finns självfallet inte IDAG men tanken är att det finns om 20-30 år. Hur kan man inte förstå det?! När EKCH inte klarar av fler rörelser är det väl inte helt orimligt att anta att det behövs fler banor i denna expansiva region!
Anmäl inlägget
Hur trög får man bli!
Skrivet av Dansken, 2012-11-06 10:24:43
Det finns inte plats för fler banor i Köpenhamn och då är det väl rätt rimligt att anta att det finns behov av mer kapacitet i regionen. INTE NU men om 20-30 år. Varför vill inte människor förstå!
Anmäl inlägget
Bättre infrastruktur
Skrivet av MS, 2012-11-06 10:09:35
Se till att få en smidig tågförbindelse till flygplatsen först...
Anmäl inlägget
Skånsk Hybris...
Skrivet av F undersam, 2012-11-06 10:07:54
Klarar London Gatwick sig med en bana så borde rimligtvis Sturup kunna hantera trafiken tills Peak Oil slår till på allvar.
LGW 2009: 32 Miljoner passagerare, 251 879 landningar
MMX 2010: 1,9 Miljoner passagerare, 13 823 landningar
Anmäl inlägget
Oförståligt
Skrivet av Leif, 2012-11-06 09:48:58
Varför behöver dom en till rullbana? Flera flygplatser i Europa (ex ALC) har endast 1 bana men mångdubbla rörelser än MMX. Hur kan de klara av detta men inte Malmö??
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev