Skriv ut  

”Det här är sista chansen för SAS”

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 12 november 2012
Sparprogrammet 4excellent fungerar men det räcker inte. Därför måste SAS nu genomföra ett åtgärdspaket med fem punkter och det är de anställda som får ta en del av smällen.
- Senast på söndag måste nya kollektivavtal vara på plats, annars ställer inte bankerna upp, sa Rickard Gustafson på en presskonferens idag på morgonen.

Spekulationerna har gått höga under helgen och i en del media tyckte man sig veta att SAS bara var ”timmar från en konkurs”. Det visade sig vara överdrivna farhågor men det är ett hårdhänt sparpaket som SAS presenterade nu på morgonen i samband med den försenade kvartalsrapporten.
             I en telefonpresskonferens på måndag morgon berättade SAS koncernchef Rickard Gustafson lite mer detaljerat om vad som väntar den närmaste tiden.
* Administrationen centraliseras till Stockholm.
- Det gör att vi får bort dubbel- och trippelfunktioner, det blir färre chefer och personer i ledande ställning vilket minskar personalstyrkan med cirka 800 personer.  Lönerna samordnas vilket innebär en sänkning på 15 – 17 procent. Själv sänker jag min lön med 20 procent.
* Försäljning av groundhandlingverksamheten
- Det gör att vi får mindre fasta kostnader och kan föra över 5 miljarder från fasta till rörliga kostnader. Vi blir också mindre påverkbara för förändringar i branschen, något som märktes när Skyways gick i konkurs tidigare i år. Totalt omfattar det 5 000 personer som nu får en ny arbetsgivare.
* Kollektivavtalen
- Vår flygande personal ska även fortsättningsvis vara anställda i SAS. Vi kommer inte att börja använda kontraktspiloter eller kabinpersonal anställda utomlands. Däremot krävs nya kollektivavtal och en lönesänkning på cirka 12 och max 15 procent. All flygande personal får också samma tjänstgöringstider.
* Pensionerna
- De nya pensionsreglerna sätter press på vår likviditet. Därför gör vi nu en anpassning till övriga arbetslivet och går över till en premiebaserad lösning
* Försäljningar
- VI ska fokusera på vår egen kärnverksamhet och säljer vårt dotterbolag Widerö, samtidigt som Blu1 helt och fullt integreras i SAS. Vi säljer också en del fastigheter, främst Oslo och Köpenhamn som vi sedan hyr tillbaka. Och så säljer vi, som jag tidigare nämnt också vår groundhandling.
 
De fem åtgärderna ska ge en besparing på 3 miljarder årligen samtidigt som försäljningarna ger ett kassatillskott på 3 miljarder. De nya åtgärderna ska också förenkla det administrativa arbetet till ett huvudkontor och förstärka varumärket SAS.
             Personalen minskar från dagens 15 000 anställda till cirka 9 000, främst genom att de 5 000 anställda i groundhandlingen får en ny arbetsgivare. Dessutom måste närmare 1 000 personer lämna från den administrativa sidan.
- VI har fått en sista chans att starta om och därför finns ingen annan väg, slog Rickard Gustafson fast. Det här är ett ”final call” för SAS och om vi klarar det – de nya kollektivavtalen måste vara på plats på söndag, annars ställer inte banker och kreditgivare upp längre – då skapar vi helt nya förutsättningar för SAS. Då kommer vi att börja tjäna pengar igen och vara en del av infrastrukturen.
- Vi kommer också att ha en fortsatt stark förankring i Sverige, Norge och Danmark.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Svar till "Är nog bra"
Skrivet av Gammal Sas´re , 2012-11-14 11:53:27
Vet inte hur jag ska Ditt inlägg, har 40 år i bolaget och min lön är 27.800:- / månad och anställd som trafikassisten och är med och ser till att Du flyger säkert. Vet inte om Du anser att detta är en för hög lön efter alla år och med 40 års kunskaper i både passagerarhandling och säkerhet?
Anmäl inlägget
löner
Skrivet av pensionär, 2012-11-13 18:40:11
SAS VD Gustavsson borde sänka sin lön till 1 miljon inte till 8 miljoner,Svenskarna sänka sin lön 10% norrmän 20% danskar 15% de anställda måste ligga på samma löne nivå i alla tre länderna .skär ner peronalen med i Danmark radikalt.
Anmäl inlägget
Intressant länk
Skrivet av Barla, 2012-11-13 16:32:32
Denna länk är intressant. Det som gällde 30e oktober verkar inte stämma. Hur kommer det sig?
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=9508
Anmäl inlägget
Omöjlig grunkonstruktion
Skrivet av Stor Fl, 2012-11-13 15:02:27
Om SAS gör konkurs skadar det danska staten mest. Samtidigt har danska staten haft guldsits eftersom SAS alltid har prioriterat Kastrup. Orimligt att detta ska kunna fortsätta. Vad var det tysken sa "Die dumme Schweden....". Borg säg ifrån!
Anmäl inlägget
SAS förstår inte
Skrivet av SAS förstår inte, 2012-11-13 12:49:20
Ett olönsamt bolag som ger VD 10 mille i årslön och som inte kan anpassa sig till den avreglerade flygmarknaden saknar omdöme och kunskap om hur man gör affärer eller sparar. Vem törs köpa en biljett i detta läge?
Anmäl inlägget
Strutsmentalitet
Skrivet av mamma, 2012-11-12 20:40:48
Strutsmentalitet, arrogans och inbördes beundran har gjort att Sas har hamnat i en Final Call situation. Nu är det dags att vakna eller somna för evigt.
Anmäl inlägget
Kråkorna flaxar
Skrivet av Sä är det, 2012-11-12 19:58:12
Vid ett Final call ska ju planet snart lyfta!!!
(Mats W, TQ var ironisk - han ifrågasatte om de SAS-anställda förstår allvaret i situationen)

SAS har en riktigt bra framtid om detta går igenom. Så även alla anställda (som blir kvar). Och varför handlar allternativet i media och debatt alltid om konkurs? Nedläggning/stängning är annars vad som skulle kunna ske.
Anmäl inlägget
Är nog bra
Skrivet av sh, 2012-11-12 16:56:02
är nog bra att sas gör sig av med sin groundhandling det är då ingen billig personal med tanke på ålder på de som jobbar där
Anmäl inlägget
Final call.
Skrivet av Mats W, 2012-11-12 15:34:08
Jo men visst förstår man det ! Det utropas ju vid varje flygavgång. Kan man inte det så kan man knappast vara anställd..
TQ skärp Er...
Anmäl inlägget
Jag ställer mig frågan...
Skrivet av TQ, 2012-11-12 15:04:44
...om hur många av SAS personal som förstår vad uttrycket Final call betyder?

Jag tror inget gott kommer utav detta!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Volflight
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn