Skriv ut  

Inga nedskärningar på SAS inrikeslinjer

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 14 november 2012
Krisen inom SAS kommer att påverka inrikesnätet och det finns risk att flera linjer får stryka på foten när flygbolaget ska spara. Det var några av de spekulationer som uppstod i kölvattnet av åtgärdspaketet som presenterades i måndags.

- Vi stärker ju inte kassan genom att flyga mindre, svarar flygbolaget.

SAS

Det surrade av rykten kring SAS sedan åtgärdspaketet presenterats i måndags. Redan dagen innan fanns medieuppgifter om att flygbolaget bara var timmar från en konkurs och just faran för att flygbolaget och därmed flygtrafiken skulle försvinna fortsatte även under måndagen. Främst var det på de mindre orterna runt om i Sverige som oron växte, för en eventuell konkurs eller för att sparpaketet skulle innebära att SAS la ner linjen.

- Helt fel, vi tänker inte lägga ner några inrikeslinjer, det är bara ett rykte som uppstått. Vi får ju inte mer pengar i kassan genom att flyga mindre.
                     
Det säger Elizabeth Manzi, presschef på SAS som spårar ryktena till det faktum att bolagets ground handling ska säljas och de lokalt anställda då får en ny arbetsgivare.

- Det innebär ju att SAS ”försvinner” men det är inte detsamma som att vi slutar flyga till de olika orterna. Dessutom kommer vi ju att köpa in marktjänsterna från dem som tar över.                    
                     
I dagsläget flyger SAS själva från Stockholm till 12 destinationer inrikes och har samarbetsavtal med bland andra Nextjet på ytterligare några inrikeslinjer. På tre av rutterna, till Kiruna, Skellefteå och Östersund är man ensam och utan konkurrens medan bland andra Umeå, Malmö och Göteborg är hårt konkurrensutsatta. Några närmare uppgifter om vilka linjer som går bäst, lämnar SAS dock inte ut eftersom det skulle gynna konkurrenterna.

- Vi är som vilket företag som helst, vi ser ständigt över verksamheten, fortsätter Elisabeth Manzi. Flyger vi till rätt destinationer? Tjänar vi pengar på linjerna? Finns det andra alternativ? Men att vi skulle börja lägga ner några inrikeslinjer, det fanns inte på kartan under presentationen i måndags.

- Dessutom är vi ett nätverksbolag och är intresserade av att ha bra täckning, både för de som vill flyga inrikes och de som ska flyga vidare ut i världen med oss. 

Jämföra SAS flygpriser med andra flygbolag på Flygtorget!



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Paketet innebär expansion!
Skrivet av Sven-Erik, 2012-11-15 21:08:03
Verkar vara helt missuppfattat vad SAS planer innebär.
Anmäl inlägget
Ägaransvar
Skrivet av L, 2012-11-15 11:52:59
"Vi är som vilket företag som helst" säger representanten för bolaget.

Det stämmer förstås, alla företag har en ägare att luta sig emot när tiderna är svåra för firman och så ska det så klart vara.
Anmäl inlägget
SAS försvinner
Skrivet av markanställd , 2012-11-14 16:58:41
SAS kommer indirekt att försvinna. Markpersonalens lojalitet kommer inte att följa med när man skall arbeta för ett handlingbolag.Vad spelar det för roll om det är SAS eller Norwegian som flyger? Räkna med sämre produkt och sämre punktlighet....Markpersonalen har ställt upp med försämrade arbets villkor och frysta löner och som tack blir vi utkastade.SAS verkar bara bry sig om flygande och chefer som skall rädda sitt eget skinn.
Anmäl inlägget
Hallå SAS!
Skrivet av TQ, 2012-11-14 13:11:41
"Vi är som vilket företag som helst" säger representanten för bolaget.

Så hon tror att alla andra företag i Sverige har staten som mjölkkossa när pengarna sinar?
Anmäl inlägget
Om inte om fanns ...
Skrivet av Yo, 2012-11-14 11:28:46
Så skulle man gärna se att det gick att använda fd Blueone på nygamla linjer som OER/VXO , men det finns ju en pilotförening som "värnar" om sina jobb.
Anmäl inlägget
Man kanske inte lägger ner men...
Skrivet av Per, 2012-11-14 10:40:27
man kommer nog att flyga med "wet lease" av någon billig operatör, typ ATR 72 på dessa svaga sträckor.
Som man gör i Kalmar.........
Anmäl inlägget
Satsa på något vettigt SAS!
Skrivet av Halvan, 2012-11-14 10:05:49
Man stärker ju inte kassan genom att flyga med halvtomma flygplan inrikes heller?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev