Air Sweden Embraer 195
Nordic Air Sweden, med rötter i flygbolagen Nordic Airlink och senare Air Sweden, bygger nu en hub i Umeå och ett linjenät som knyter samman norra Sverige med ett urval destinationer i Europa.
Air Sweden linjennät
– Det har saknats en fungerande logistik på Norrland. Det ändrar vi på nu och skapar samtidigt en helt ny och unik idé i flygsverige eftersom direktflygningarna tar bort behovet av att mellanlanda i Stockholm, säger Stig-Erik Dahlberg, vd och delägare i Nordic Air Sweden till Flygtorget.
Till basen i Umeå kopplas flyglinjer från Gällivare, Arvidsjaur och Hemavan vilket gör det möjligt att via Umeå flyga från den nordliga delen av landet, direkt ut till Europa. Enligt den preliminära tidtabellen är flygtiden mellan till exempel Arjeplog och London under fem timmar.
De lokala linjerna feedar in passagerare till utrikeslinjerna och ökar flygbolagets upptagningsområde. På motsvarande sätt öppnas en ny marknad för resenärer i Tyskland, Frankrike och England som utan att passera Arlanda, kan flyga direkt till turist- och naturupplevelserna i norra Sverige.
– Inkommande europeiska passagerare är en viktig del i affärsidén och är något som gjort att vi fått ett brett stöd av turistnäringen i Norrland, säger Stig-Erik Dahlberg.
Airbus A320-200 ska under första säsongen användas till charterflygning för olika researrangörer, ett komplement till de reguljära flygningarna. Den reguljära trafiken flygs med två Embraer 195 med 120 stolar. I väntan på ett eget AOC använder Nordic Air Sweden under en övergångsperiod ett utomstående flygbolag för trafiken.
– Nordic Air Sweden är inte ett lågprisflygbolag utan vi satsar på en genomgående hög servicenivå, både vad gäller bagageregler och matservering ombord. Vi har också valt att trafikerar de stora flygplatserna London/Stansted, Frankfurt/Main och Paris CDG
På Umeå Airport, som just nu byggs ut för att kunna hantera större passagerarvolymer, ser man positivt på planerna.
– Det är alltid roligt att välkomna ny trafik till flygplatsen, Nordic Air Swedens ambition att knyta ihop inlandets turistmål med Umeå Airport och connection vidare ut världen är ett spännande nytt tänkande, säger flygplatschefen Bengt-Olof Lindgren.
Läs hela pressmeddelandet
Hitta billigt flyg till Umeå här!
Det finns 28 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Nyheten har en egen tråd i vårt Flygforum
|
Draget
Skrivet av SAS, 2012-11-27 19:16:11
Bor du i husvagn eller?
|
|
Icke
Skrivet av Juleswerne, 2012-11-27 19:09:28
Jag vågar satsa hela mitt boende på att detta aldrig kommer igång.
|
|
BJÖRKAIR
Skrivet av GERKRA, 2012-11-27 00:10:39
GO FOR IT!. En spännande satsning detta. Hoppas att konceptet vinner många resenärer.
|
|
Grattis!
Skrivet av Hampee, 2012-11-26 18:19:56
Vad kul, hoppas att det går bra för dem!
|
|
MCA igen!
Skrivet av Jocke, 2012-11-24 21:07:04
Hmm, Service in the air... http://www.airliners.net/photo/MCA-Airlines-%28SmartLynx/Airbus-A320-211/1572793/L/ Hmm, MCA är på G igen :P
|
|
Knappast
Skrivet av Dr.Watson, 2012-11-24 20:39:05
GB glass ägs av Unilever, ett holländskt företag. De lär knappast satsa pengar på Norrland.
|
|
Jag vet!
Skrivet av Wall street , 2012-11-24 18:13:54
Foppa och GB-glass står bakom!
|
|
Personer bakom
Skrivet av Gäst, 2012-11-24 14:35:29
Förtydligar min fråga - vilka står bakom med kapital? Om de tänkter lånefinansiera verksamheten så kan de lika gärna packa ihop, en rejäl likviditet krävs för att köra igång detta
|
|
@Gäst
Skrivet av Intressant, 2012-11-24 02:08:19
Sannerligen intressant projekt, underlaget kan diskuteras men ändå intressant. Som BG nämner så är det hotell och logistik, medan Michael Carlsson har många års erfarenhet av flygbranchen.
|
|
turister
Skrivet av M.P, 2012-11-24 00:26:09
Kan tänka mig att turistnäringen ligger bakom satsningen, det är en stor turistmarknad uppe i bla Arvidsjaur, Gällivare/Kiruna m Is-hotellet, biltestare etc, sen har vi ju Hemavan/ Tärnaby. Nu det väl varit svårt att få upp turister grupper, små flygplan, få avgångar och byten m långa väntetider. Se på Kiruna som får CPH och NRT i vinter. Det finns en stor marknad som bara begränsas av dåliga kommunikationer. Hoppas det fungerar och att planen fylls med vintersugna turister.
|
|
Glädjande men tveksamt...
Skrivet av Eurobonus Guld, 2012-11-24 00:25:21
Det är alltid roligt men nya friska initiativ och jag hoppas verkligen detta lyckas. Tyvärr så tror jag dock att projeketet aldrig kommer förverkligas, flyglinjerna kommer nog aldrig startas. Om linjerna mot förmodan startas så kommer de opereras max 2-3 månader. Underlaget för denna satsning finns helt enkelt inte, tro mig! Men jag hoppas att jag har genuint fel.
|
|
Ingen rimlighet
Skrivet av Sanningssägaren, 2012-11-23 23:59:21
Nä, nä... Detta projket saknar all relevans med verkligheten. Inte någon enda av linjerna har någon bärkraft. Snälla Flygtorget, stoppa inte detta inlägg så som ni brukar göra med kritik som inte går i hand med ensilda drömmare i flygvärlden.
|
|
Konstigt
Skrivet av ?, 2012-11-23 23:27:14
Visste inte att det var så dåliga förbindelser till London från Umeå. Tittar man på Norwegian och SAS så ser man att det tar en hel dag att komma till London och i vissa fall lite till.
|
|
Njae
Skrivet av Kurt, 2012-11-23 22:18:25
Vetikatten om det finns marknad om jag skall vara ärlig. Inte ens Göteborg har idagsläget en linje till Prag så hur Norrland skall kunna fylla en a320 är för mig en gåta
|
|
Cash
Skrivet av BG, 2012-11-23 20:43:54
Hotell och logistik i bakfickan.
|
|
Personerna bakom flygbolaget
Skrivet av Gäst, 2012-11-23 20:33:14
Någon som vet vilka personerna bakom detta projekt är, vad har Stig-Erik för bakgrund?
|
|
Läs
Skrivet av Tomten2, 2012-11-23 20:21:59
artikeln.....
|
|
nej...
Skrivet av piloten lillbabs, 2012-11-23 20:20:43
...tittade i kalendern... och det är inte april... omöjligt att få lönsamhet i dom tankarna - tyvärr...
|
|
@Anders
Skrivet av Anders Jr., 2012-11-23 20:05:01
Ja, UME-PRG är ju en stor marknad. Borde kunna ha minst en daglig avgång med A320. Ehh????
|
|
wet lease?
Skrivet av Tomten, 2012-11-23 17:32:54
Har de ett eget AOC eller kommer de köra wet lease?
|
|
Riktigt härligt!
Skrivet av Mika, 2012-11-23 14:19:41
Önskar all lycka till; riktigt härligt med en sådan satsning. Passagerarunderlag borde det finnas.
Lägg in någon form av feed från Luleå på det så blir det ännu bättre.
Tummen upp!
|
|
konkurs?
Skrivet av swn, 2012-11-23 14:14:00
var det inte air sweden som konkade nyss? vilken relation har det nya bolaget till det gamla?
|
|
Friskt vågat
Skrivet av Hasse, 2012-11-23 13:34:32
Härligt med nya flygprojekt, hoppas verkligen att projektet kommer att hålla. Men man har ju blivit en pessimisst genom åren med alla kraschade flygprojekt.
|
|
Finansiering?
Skrivet av Umeåbo, 2012-11-23 12:49:56
Har bolaget redovisat kapital för denna enorma expansion? I dessa tider när SAS har svårt att klara sig med ett par miljarder i fickan undrar man frågande vilken kassa bolaget har för att klara detta?
|
|
Äntligen...
Skrivet av Klisterkungen, 2012-11-23 12:28:36
....ett härligt initiativ att våga starta nytt i dessa tider!! Önskar bolaget lycka till ser fram emot att boka resa snart.
|
|
Europa - Norrland
Skrivet av Gissning, 2012-11-23 12:21:33
Jag antar att de är ute efter att flyga Europa till Norrland mer än tvärtom.
|
|
...hela...
Skrivet av Anders, 2012-11-23 12:00:52
@NJ. Du var nog inte ensam! Direktlinjer från Umeå låter högst vettigt. Men förutom till London hade jag nog trott att de skulle gå till soldestinationer eller möjligtvis kanske Prag eller liknande. Och kanske börja med ett flygplan... Önskar dem endå all lycka med nya linjerna!
|
|
Vad i ....
Skrivet av NJ, 2012-11-23 11:33:37
Jaha, nu spillde jag ut kaffet över hela skjortan igen.
|
|