Skandinaviska länder riskerar stämning för SAS-lån

Publicerad den 4 december 2012
Kommentarer
De europeiska lågprisbolagens organisation har tröttnat på statsstödet till SAS och överväger nu att stämma de tre skandinaviska regeringarna till EU. – Nu räcker det, säger organisationens vd.

Den europeiska lågprisbolagens samarbetsorganisation European Low Fares Airlines Association, ELFAA, tänker inte stillatigande acceptera att de tre statliga ägarna i SAS garanterar ytterligare ett lån för SAS. Nu övervägs möjligheten att stämma de tre skandinaviska regeringarna till EU-kommissionens konkurrensmyndighet.
           
ELFAA organiserar nio flygbolag, de stora lågprisaktörerna Ryanair och Easyjet men också Norwegian och Sverigeflyg och verkar för en rättvis konkurrens inom flyget i Europa.  Nu tar organisationen avstånd från de återkommande stöden till SAS som man kallar ett ”uppenbart hatande flygbolag med en omodern affärsmodell".  Organisationen klagade även förra gången som SAS fick ekonomiskt stöd av de statliga ägarna och menade redan då att hjälpen inte skulle hjälpa flygbolaget att återhämta sig.

– SAS har tydligt visat att det inte kan anpassa sig till en förändrad marknad och den här senaste åtgärden är förutbestämd att misslyckas.

– Nu räcker det och vi menar nu att EU-kommissionen måste gripa in och ogiltigförklara den senaste överenskommelsen. Om inte, fortsätter bara den allvarliga störningen av konkurrensen på marknaden och skjuter bara upp det oundvikliga slutet, allt på skattebetalarnas bekostnad, säger John Hanlon, generalsekreterare i ELFAA.
           
Norwegian har själva både kritiserat den statliga lånegarantin och övervägt en egen stämning och ställer sig bakom utspelet från ELFAA. 

– Det pågår diskussioner om hur ärendet ska hanteras, säger Åsa Larsson, informationschef på Norwegian till Flygtorget. Det kan bli tal om en gemensam stämning, att ELFAA gör det själva eller att vi gör det. Men ännu har vi inte fattat några beslut. 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Nasare
2012-12-04 21:51

Ursäkta men sedan NÄR blev norge ett skatteparadis?????
Jag har norsk lön och skattar precis som ni andra kanske i scandinavien…dessutom pendlar jag ,kostnader som jag själv betalar….men det har jag råd med eftersom jag har norsk lön :)))))))))
Skaffa er ett annat jobb eller sluta klaga å gnäll på allt å alla.

Lars
2012-12-04 16:45

Att en ägare borgar för ett lån kostar inga pengar! Det är inget bidrag.

Att företagskoncernen Regeringskansliet deltagit i en nyemission kostar inga skattepengar. Pengarna kommer från vinster i övriga bolag i koncernen.

Kalle
2012-12-04 14:11

Det är väl inte nas och ra som ska klankas på. Det är ju flata politiker och taskit rättsväsende som inte klarar att sätta dit dom. Typiskt såssesvenskar som tror att bolag ska betala mer även om man inte tvingad. Kliv ur sandlådan och välkommen till verkligheten.

Spanky
2012-12-04 13:43

Visst, man opererar fortfarande med MD80 som anses vara en gammal flygmaskin. Men den maskinen fasas ut i den takt man får in nyare maskiner.
Vilka fler uråldriga maskiner anser du NEWFIKEN att SAS opererar?
Tycker för övrigt att hela artikeln är märklig, tror nog att Björn Kjos är skapligt nöjd med SAS som huvud-konkurrent. Jag menar, vad har dom för konkurrens igentligen! Tänk er Ryan inrikes vs. SAS…

Newfiken
2012-12-04 12:56

Touchy subject, men jag håller inte riktigt med även om ni andra har några poäng gällande dessa lågprisbolag. Men det är ju inte poänget här! Ska vi skattebetalare fortsätta tillåta att “våra” pengar kastas in i ett svart hål? Disskusionerna om hur lågprisbolagen beter sig hör ju inte hit i sammanhangen. Faktum är att SAS är en dinosaurie i flygsammanhang, det gäller allt från flygplan till organisation och servicenivå.

Fly fair
2012-12-04 12:14

Norwegian betalar ingen skatt och har inhyrd personal. Ryan får bidrag från kommuner dit de flyger och jag tvivlar på att de bidrar med något till statskassan i form av skatt. Gapar högt gör de men deras egna resernärer skiter de fullständigt i så länge de fått pengar av dem. Jag kommer aldrig att resa med någon av dem!! Heja SAS ni är bäst!

FEL
2012-12-04 10:48

Flygtorget har ändrat rubriken som var missvisande. Det är regeringarna (ägarna) som riskerar att stämmas och inte SAS.

Nisse
2012-12-04 10:25

Helt ointressant disskusion så länge LÅGSERVICEBOLAGEN fortsätter snedvrida konkurrensen med utlandsbaser för piloter som egentligen bor i Skandinavien och tär på samhällets kostnader.
Se till att betala sociala avgifter, pension och lön i hemlandet innan ni springer iväg och stämmer bolag som försöker göra rätt för sig.

Självklart behöver också SAS snarast få en mer slimmad struktur, bort från 3-länders upplägget. Men det är en annan diskusion och är något som nu faktiskt sker.

Nisse
2012-12-04 10:00

Ryanair kan börja att stämma sig själva.
Stat och kommuner i Sverige sponsrar Ryanair med landningsavgifter. Som ett exempel på det så fattas det nu pengar till att asfaltera om banan på Skavsta. Och vem kommer få betala? Jo det blir garanterat stat eller kommun som får skjuta till ännu mer pengar.
Låt alla flygbolag betala samma avgift i förhållande till storlek på flygplan.
Att en ägare investerar i sitt egna bolag är väl inget fel. Så fungerar det i alla branscher.

Harry
2012-12-04 09:58

Så smiter vi undan sociala avgifter, pensioner och betalar ut lönerna i skatteparadis istället. Nu är det nog!

Saida
2012-12-04 09:43

Intressant när deras medlemsföretag gör allt för att undvika att betala just skatt, sociala avgifter etc. Dessutom skiter flertalet i alla gällande konsumentlagar, Allmänna reklamationsnämnden m m. Dubbelmoralen får en att baxna.

Trött på lågprisbolag
2012-12-04 09:29

Jag tycker istället lågprisbolag som inte konkurrerar på lika villkor borde förbjudas. Vissa av er betalar inte arbetsgivaravgifter, pensioner mm. Detta gör SAS!

Jag hoppas verkligen att SAS överlever. Norwegian mfl, ni förstör marknaden fullständigt.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten