Det finns 17 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Nyheten har en egen tråd i vårt Flygforum
|
Kämpa på piloter!
Skrivet av BofB, 2012-12-14 04:29:46
GURRA och TRÖTTER! Är ni hantverkare? Ni gnäller som några iaf!! Väldigt tydligt att ni är outbildade och inte har en aning om vad ett pilotjobb innebär. "Ligger på hotel", "autopilot", vet ni vad detta innebär när man har barn/familj? Ni är uppfostrade med Jantelagen! Skandinaviska piloter är underbetalda, överarbetade och ändå duktiga!
|
|
Så jobbigt
Skrivet av Gurra, 2012-12-12 11:51:09
har tillbringat en hel del tid i jump seat och måste säga att så jävla jobbigt är det inte om du har autopilot, auto throttle mm. Skulle vilja påstå att 100% av alla piloter har somnat i cockpit, 97% frivilligt. Jämför med tex en busschafför som arbetar 8 tim bland massa galna bilister utan autopilot, där snackar vi arbetsbelastning till betydligt lägre lön. Piloter sluta gnäll
|
|
När,Var
Skrivet av Tompa, 2012-12-12 06:13:48
Du har helt rätt. Tyvärr är en olycka det enda som kan ändra detta. Med 60 timmars jobb/vecka i skift så kommer det hända. Frågan är bara när och var. Pinsamt att myndigheterna totalt bortser från flygsäkerheten. När den första stora olyckan sker så är det där ansvaret ligger... Detta är påtalat, går emot all vetenskaplig forskning och sunt förnuft så straffet bör vara mycket hårt. Jag yrkar på fängelse.
|
|
Flygsäkerhet
Skrivet av C-G, 2012-12-11 12:54:27
Folket på marken förstår inte vad det innebär. Sitter man tex i en bil kan man stanna och vila när som. Går inte i ett fpl, där måste men förstå i förväg hur länge man kan vara igång.
|
|
Övriga
Skrivet av Rattarn, 2012-12-11 10:55:55
Är det någon som har koll på tex lokförare hur många timmar de får jobba iföljd utan rast? Lokförare ligger väl också under Transportstyrelsen och dess regelverk? Skulle inte förvåna mig om begränsningar i tjänstgöringstider skiljer sig stort, trots samma övervakande myndighet.
|
|
Gäsp
Skrivet av Trötter, 2012-12-10 22:42:35
Man blir trött av att jobba, det är jobbigt att jobba. Men man blir även trött på allt gnäll här, många flygande har andra sysslesättningar på sidan om som dom kör på fritiden, ge sjutton i det och koncentrera er på flygandet så ska ni se att ni blir piggare.
|
|
Byt jobb
Skrivet av Nornal, 2012-12-10 21:57:06
Detta ständiga lyxgnäll, sluta lek PanAm
|
|
Jättebra!
Skrivet av BlueMoon, 2012-12-10 20:57:25
SKA det verkligen behövas en olycka för att politiker, EU och människor i allmännhet ska fatta?? Vi är inte gnälliga, det ÄR bevisat att det är påfrestande för kroppen att vistas i ett flygplan...man kan säga att en timme i luften motsvarar 2h på marken. Själv somnade jag under landning idag efter 5 turer, totalt utmattad. Jobbar i kabinen sedan 13 år tillbaka men har aldrig varit så slut som sista 2 åren!
|
|
Äntligen
Skrivet av !?, 2012-12-10 20:17:28
Äntligen ett enigt fackförbund om visar lite j..lar anama! Strejka varje fredag till något händer! Vi som jobbar i detta yrket vill inte vara med om det som håller på att hända. Dags att vi står upp för oss själva o ser till att stoppa den nedåtgående trenden!!
|
|
Va, har piloter mycket mer ledigt än andra?
Skrivet av Benke, 2012-12-10 20:15:57
@ Kenneth Vanlga yrkesgrupper brukar ha 8-9 dagar ledigt per månad samt alla helger och kvällar. Piloter har mellan 8 och 12 dagar ledigt fast då inte så många helger och man ligger på hotell hälften av månadens nätter. Byggnadsabetare brukar jobba 4, ledigt 3 när de jobbar långt borta från hemmet.
|
|
Lågprisbolgen
Skrivet av Jesper, 2012-12-10 18:27:57
Detta tack vare alla lågprisbolag, bojkotta dem.
|
|
Men man har ju mer ledighet
Skrivet av kenneth, 2012-12-10 16:20:22
Löjligt svar Neo, att man jobbar mer är en sak men man är ju ledig mer än vanliga dödliga oxå.. Man skall ta med och jämnföra alla delar inte bara dom negativa bitarna.. Med högt ansvar och hög lön kräver det oxo att man vilar ordentligt innan man jobbar, och JA det ingår i yrket att man skall vila innan man jobbar för man har ett stört ansvar. Ett stort ansvar kan inte bara gälla för arbetsgivare att betala en hög lön.
|
|
Hallå!
Skrivet av Janne, 2012-12-10 09:53:05
Varför försöka nå ECA när det sitter en organisation i Sverige som heter SPF?
|
|
Lite research kanske
Skrivet av SPF, 2012-12-10 09:45:22
Anders, hmmmm, lite research kanske?
|
|
SPF är medlem
Skrivet av SPF, 2012-12-10 09:36:44
Här kan man läsa vilka som är medlemmar i ECA: http://www.eurocockpit.be/pages/our-members
|
|
Läs på flygtorget!
Skrivet av ECA, 2012-12-10 09:10:08
Svensk Pilotförening (SPF) SPF är en fristående facklig centralorganisation för alla civila yrkespiloter. SPF har ca 1900 medlemmar och kollektivavtal med ca 25 flygföretag. De olika bolagen har egna sektioner som i sin tur har representanter i föreningsstyrelsen där frågor av övergripande karaktär behandlas. Föreningsstyrelsen har hjälp av ett kansli. SPF är medlem i International Federation of Air Line Pilots´Association, IFALPA, och i European Cockpit Association, ECA.
|
|
Utmärkt
Skrivet av Neo, 2012-12-10 09:09:16
Men det kommer inte hjälpa. I folks ögon är piloter underkvalificerade och överbetalda taxigubbar som borde hålla klaffen.
Nej, reglerna kommer ändras den dagen en 737a plöjer rakt in i ett fjäll bredvid gardermoen, och det kan härledas direkt till trötthet av haveriutredningen. Tills dess kommer det bara bli sämre.
|
|