Piloter strejkar mot trötthet

Publicerad den 10 december 2012
Kommentarer
En endagsstrejk för högre säkerhet. Piloter och kabinbesättning i en lång rad europeiska flygbolag planerar en endagsstrejk för att markera mot de allt längre arbetsdagarna ombord.
Cockpit

I SAS-uppgörelsen nyligen var förlängda arbetstider för både piloter och kabin, en av de punkter som förhandlades fram. Längre arbetspass och kortare viloperioder mellan flygningarna är inte något unikt för SAS utan en återkommande situation i en lång rad flygbolag.

Det menar European Cockpit Association, ECA, en samarbetsorganisation som räknar in pilotorganisationer i närmare fyrtio länder i Europa. I första hand är det piloter i östeuropa som gått med, men även i Norge, Schweiz och Island finns medlemmar.

Nu planerar organisationen en protesaktion mot de allt längre arbetstiderna som, enligt ECA, är ett hot mot flygsäkerheten. Den ska ske som en markering inför EU behandling av förslaget om nya arbetstider, Fligtht Time Limitations, inom flygbranschen som ska presenteras nästa år. ECA räknar med att det då kommer att befästas än längre tjänstgöringstider och vill istället att EU tar efter de nya regler som införts i USA med kortare arbetstider för piloter och kabinpersonal.

– Ett flertal undersökningar visar att både piloter och kabinpersonal kämpar med starka trötthetssymptom och ibland slumrar till under arbetet. Trots det har EASA valt att bortse från de vetenskapliga rekommendationerna och lagt fram ett förslag som accepterar trötthet hos flygbesättningar, skriver Nico Voorbach, ledare för ECA i ett pressmeddelande.

Tillsammans med European Transport Workers Federation har en endagsstrejk utlysts den 22 januari nästa år. Tanken är att en allmän strejk, ”Walkout for safety”, bland både piloter och kabinpersonal ska sätta fokus på den säkerhetsrisk som trötta besättningar utgör.

Flygtorget har försökt nå representanter för ECA på huvudkontoret i Bryssel.

Skriv en kommentar

Kommentarer

BofB
2012-12-14 04:29

GURRA och TRÖTTER!
Är ni hantverkare? Ni gnäller som några iaf!! Väldigt tydligt att ni är outbildade och inte har en aning om vad ett pilotjobb innebär. “Ligger på hotel”, “autopilot”, vet ni vad detta innebär när man har barn/familj? Ni är uppfostrade med Jantelagen! Skandinaviska piloter är underbetalda, överarbetade och ändå duktiga!

Gurra
2012-12-12 11:51

har tillbringat en hel del tid i jump seat och måste säga att så jävla jobbigt är det inte om du har autopilot, auto throttle mm. Skulle vilja påstå att 100% av alla piloter har somnat i cockpit, 97% frivilligt. Jämför med tex en busschafför som arbetar 8 tim bland massa galna bilister utan autopilot, där snackar vi arbetsbelastning till betydligt lägre lön.
Piloter sluta gnäll

Tompa
2012-12-12 06:13

Du har helt rätt. Tyvärr är en olycka det enda som kan ändra detta. Med 60 timmars jobb/vecka i skift så kommer det hända. Frågan är bara när och var.
Pinsamt att myndigheterna totalt bortser från flygsäkerheten. När den första stora olyckan sker så är det där ansvaret ligger… Detta är påtalat, går emot all vetenskaplig forskning och sunt förnuft så straffet bör vara mycket hårt. Jag yrkar på fängelse.

C-G
2012-12-11 12:54

Folket på marken förstår inte vad det innebär. Sitter man tex i en bil kan man stanna och vila när som. Går inte i ett fpl, där måste men förstå i förväg hur länge man kan vara igång.

Rattarn
2012-12-11 10:55

Är det någon som har koll på tex lokförare hur många timmar de får jobba iföljd utan rast? Lokförare ligger väl också under Transportstyrelsen och dess regelverk? Skulle inte förvåna mig om begränsningar i tjänstgöringstider skiljer sig stort, trots samma övervakande myndighet.

Trötter
2012-12-10 22:42

Man blir trött av att jobba, det är jobbigt att jobba. Men man blir även trött på allt gnäll här, många flygande har andra sysslesättningar på sidan om som dom kör på fritiden, ge sjutton i det och koncentrera er på flygandet så ska ni se att ni blir piggare.

Nornal
2012-12-10 21:57

Detta ständiga lyxgnäll, sluta lek PanAm

BlueMoon
2012-12-10 20:57

SKA det verkligen behövas en olycka för att politiker, EU och människor i allmännhet ska fatta?? Vi är inte gnälliga, det ÄR bevisat att det är påfrestande för kroppen att vistas i ett flygplan…man kan säga att en timme i luften motsvarar 2h på marken. Själv somnade jag under landning idag efter 5 turer, totalt utmattad. Jobbar i kabinen sedan 13 år tillbaka men har aldrig varit så slut som sista 2 åren!

!?
2012-12-10 20:17

Äntligen ett enigt fackförbund om visar lite j..lar anama!
Strejka varje fredag till något händer! Vi som jobbar i detta yrket vill inte vara med om det som håller på att hända. Dags att vi står upp för oss själva o ser till att stoppa den nedåtgående trenden!!

Benke
2012-12-10 20:15

@ Kenneth
Vanlga yrkesgrupper brukar ha 8-9 dagar ledigt per månad samt alla helger och kvällar. Piloter har mellan 8 och 12 dagar ledigt fast då inte så många helger och man ligger på hotell hälften av månadens nätter.
Byggnadsabetare brukar jobba 4, ledigt 3 när de jobbar långt borta från hemmet.

Jesper
2012-12-10 18:27

Detta tack vare alla lågprisbolag, bojkotta dem.

kenneth
2012-12-10 16:20

Löjligt svar Neo, att man jobbar mer är en sak men man är ju ledig mer än vanliga dödliga oxå..
Man skall ta med och jämnföra alla delar inte bara dom negativa bitarna.. Med högt ansvar och hög lön kräver det oxo att man vilar ordentligt innan man jobbar, och JA det ingår i yrket att man skall vila innan man jobbar för man har ett stört ansvar. Ett stort ansvar kan inte bara gälla för arbetsgivare att betala en hög lön.

Janne
2012-12-10 09:53

Varför försöka nå ECA när det sitter en organisation i Sverige som heter SPF?

SPF
2012-12-10 09:45

Anders, hmmmm, lite research kanske?

SPF
2012-12-10 09:36

Här kan man läsa vilka som är medlemmar i ECA: http://www.eurocockpit.be/pages/our-members

ECA
2012-12-10 09:10

Svensk Pilotförening (SPF)
SPF är en fristående facklig centralorganisation för alla civila yrkespiloter.
SPF har ca 1900 medlemmar och kollektivavtal med ca 25 flygföretag.
De olika bolagen har egna sektioner som i sin tur har representanter i föreningsstyrelsen där frågor av övergripande karaktär behandlas. Föreningsstyrelsen har hjälp av ett kansli.
SPF är medlem i International Federation of Air Line Pilots´Association, IFALPA, och i European Cockpit Association, ECA.

Neo
2012-12-10 09:09

Men det kommer inte hjälpa. I folks ögon är piloter underkvalificerade och överbetalda taxigubbar som borde hålla klaffen.

Nej, reglerna kommer ändras den dagen en 737a plöjer rakt in i ett fjäll bredvid gardermoen, och det kan härledas direkt till trötthet av haveriutredningen. Tills dess kommer det bara bli sämre.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten