Sharklets på Airbus A350 - klicka för större bild
Engagemanget, spänningen och förväntan ligger tät hos Airbus i Toulouse. Vilken dag som helst ska den första provflygningen med den nya långlinjemaskinen A350XWB genomföras. Exakt när det ska ske, är fortfarande en hemlighet, men att det är ett startklart första flygplan och att alla är övertygade om dess möjligheter, var tydligt när Flygtorget var på plats i södra Frankrike vid pressvisningen i slutet av förra veckan.
Airbus A350
– Om ett flygplan ser bra ut, då flyger det bra – oh boy, ser det här flygplanet bra ut, utbrister Frank Chapman, chefspilot på Airbus, som dock inte själv får äran att göra det som alla testpiloter strävar efter, den första flygningen med ett helt nytt flygplan.
Testpiloterna på Airbus kommer dock alla att få sin beskärda del av den flygande utprovningen av A350 innan den ska levereras till premiärkunden Qatar under andra halvan av 2014. Flygplanstillverkaren tänker använda fem flygplan för testerna MSN001 – MSN005, två med fullt utrustad kabin och tre med enbart testutrustning ombord och de ska enligt planerna genomföra cirka 2 500 flygtimmar.
Airbis A350 Motorinspektion
– Det minskar den sammanlagda testtiden väsentligt, säger Frank Chapman.
Airbus A350XWB är liksom Boeings 787 byggt i kompositmaterial, cirka hälften av flygplanet är i kolfiberkomposit och övriga delar är i titan, stål och aluminium. De första skisserna på planet drogs upp för cirka tio år sedan och sedan dess har Airbus plöjt ner närmare tolv miljarder dollar i utvecklingen. Precis som för Boeing har mycket handlat om att lära sig behärska tekniken att bygga flygplan i kompositmaterial. Att Airbus också noga följt Boeings fram- och motgångar är tydligt, vd Fabrice Brégier kunde inte låta bli att ge amerikanerna en känga:
– Jag tänker inte lansera ett flygplan som sen ska stå kvar på marken, sa han med ett småleende.
Airbus A350
I nuläget har Airbus 600 beställningar på de tre olika varianterna av det nya flygplanet, bland andra från Finnair som får sina första i början av 2015 och därmed blir först i Norden med flygplanstypen. Det flygplan som just nu står på plattan i Toulouse är en A350XWB-900 med plats för cirka 314 passagerare i en kabin med tre klasser, upp till 360 i två klasser och maximalt 475 passagerare om kabinen har en klass. Den har en maximal flygsträcka på 15 000 kilometer. Airbus arbetar redan nu med ytterligare två varianter, A350-800 och A350-1000. Framför allt är det den större 1000-versionen som är aktuell, maximal flygsträcka är ungefär densamma men den sex meter längre modellen kan ta cirka 15 procent fler passagerare.
Airbus A350
Men just nu är allt fokus riktat på MSN001, den första A350-900. När ska den, efter alla virtuella tester som genomförts hittills, äntligen komma upp i luften och ska den visas upp på den stora flygmässan i Paris, var två stående frågor från journalistuppbådet på plats. Frågor som inte fick annat än hemlighetsfulla leenden till svar. Att A350 är världens mest moderna flygplan, tvekar dock ingen inom Airbus på.
– Det handlar om 30 procent bättre bränsleekonomi, 25 procent mindre CO2-utsläpp och 25 procent lägre ljudnivå i kabinen, bara för att ta tre av en oändlig rad fördelar. Det kommer att bli ett fantastiskt flygplan. sa Didier Evrard, chef för hela A350-programmet.
Det finns 13 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
@ Markus
Skrivet av Leo, 2013-06-12 14:16:23
Huvudsaken är väl att hon flyger bra och säkert? Som passagerare ser jag sällan kärran utifrån!
|
|
Vacker? Smaken som baken
Skrivet av Markus, 2013-06-12 10:54:59
Fronten på 350:an är inte vacker. Ser lite ut som en uppblåst ATP, med "Dame Edna-glasögon" till vindruta. Annars är resten av flygplanskroppen vacker och smäcker. Hoppas den ser graciös ut när den lyfter från marken
|
|
SAS HAR INGET KAPITAL.
Skrivet av TILL HARRY, 2013-06-11 23:00:35
Asset's är förbrukat i SAS; en wet/dry lease med A350 är utänkbart !, utan en kostnads ökning på ca. 38% i mot konkurenten med egen finansiering. SAS AKTIONÄR
|
|
Tummen upp för airbus
Skrivet av Tummen upp, 2013-06-11 21:58:31
Kan inte mera än att älska kommentaren från vd:n.
|
|
sas
Skrivet av sas, 2013-06-11 06:34:48
ska vi skattebetalare behöva betala för nya airbus åt sas nu också eller har dom flyttat hemifrån och klarar sig utan veckopengen..
|
|
#kapten
Skrivet av Tycho, 2013-06-10 21:20:18
Stackars sate, jag lider med dig!
|
|
Kanon
Skrivet av Kapen, 2013-06-10 15:05:13
Arbetsmiljön är fantastisk dock är det för mycket ljud från avionics på de äldre 320-321 som drar ner betyget lite. 330 är tystare och bättre vad gäller det mesta faktiskt. Med vänlig hälsning, 11000 timmar buss ;-)
|
|
Ursnygg maskin
Skrivet av Kalle, 2013-06-10 12:58:57
Den har säkrare batterier än B787 och är modernare i cockpit. Inga antika cykelstyren här inte. Vad gäller arbetsmiljö ligger Boeing 20 år efter Airbus. (nu blir det nog fart på debatten!)
|
|
Ojoj
Skrivet av uiop, 2013-06-10 10:53:43
Dom har verkligen kopierat mycket av utseendet från Boeing 787. Kunde dom inte göra nått eget???
|
|
Äntligen
Skrivet av 777, 2013-06-10 10:37:42
Jag har alltid tyckt att Airbus maskinerna sett väldigt klumpiga och fula ut,även om dom är fantastiska att flyga med. Detta är den 1a Airbus maskin som har en väldigt snygg modell. Lycka till Airbus 350
|
|
Stilig maskin
Skrivet av Stil, 2013-06-10 09:15:33
Airbus A350 en stiligare flygplan har jag aldrig skådat.
|
|
Fulare än stryk!
Skrivet av Ankan, 2013-06-10 09:08:48
Så ful den är. Har man gjort något nytt på denna maskin i jämförelse med föregångarna?
|
|
Kvalitet
Skrivet av AB, 2013-06-10 08:06:13
Airbus A350 känns som ett riktigt kvalitetsflygplan jämfört med Boeings 787. Hoppas att SAS väljer den här maskinen.
|
|