Tråden startades av: Thai  2019-02-06 20:11:32
THAI ARN-BKK 
Hej,

Såg att TG961 alltså ARN-BKK trafikeras av deras B772 samtidigt som kärran påväg till ARN TG960 också är en B772. Har thai skalat ner på arlanda eller vad har hänt med B77W? Måste vara ett rejält nedköp i kabinen på de mindre flygplanen. Någon som sitter inne på någon info?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

pf
2019-02-20 19:35:46
SV: THAI ARN-BKK
Et stort luftfartøy som, for mange timer er vekk fra sin base i BKK, må vise lønnsomhet.

For fremtiden kan det hende at en større B-777 brukes på markeder nære BKK. På den tiden den bruker t/r Europa, f.eks til ARN, inkl et ganske langt bakkestopp, kan den tjene inn mer, ved f.eks fremtidig bruk av mindre B-787 til ARN.

For, det er mulig at TG ikke tjener inn noe på de aller billigste billetter og dermed nedskalerer. De aller billigste billetter "overlates" dermed til TK,EK, SU, QR og DY m.v.

(ARN kan like mye være OSL)
Avslöjande
2019-02-19 23:04:57
SV: THAI ARN-BKK
772 TG961/20
lazyme
2019-02-16 22:50:58
SV: THAI ARN-BKK
Framför allt flyger man hem på natten med TG960, och slösar inte en hel dag på planet, som Norwegian, Aeroflot, Ukrainian etc.

Just nu står 5st 787or från Thai och väntar på nya RR motorer.
Skulle inte förvåna mig om de kommer användas under lågsäsong till ARN när de blir åtgärdade.

Jens
2019-02-16 22:36:38
SV: THAI ARN-BKK
TG har under åren varit punktliga så man kan ställa klockan efter dom.
744 under många år och senaste åren 773. Att ha en våt dröm om 380
är bara fantasier. Men det finns alltid undantag då och då. 772 är bara
tillfälligt. Y är klart bättre än ALLA konkurrenterna.
DC-10
2019-02-16 20:34:43
SV: THAI ARN-BKK
I morgon är det paxeb från ZRH som får åka 747 istf 773.
F/O Thai
2019-02-16 18:10:13
SV: THAI ARN-BKK
B747 som vi flög förr på ARN var lastgammal. B777 är inte heller den helt ny, men betydligt modernare än Queenen.
pf
2019-02-16 14:07:22
SV: THAI ARN-BKK
For TG å anvende 747 på en flyging....betyr ikke det at man må fly inn crewet som skal ta maskinen ut igjen passivt.

Likeledes ta det innkommende crewet passivt tilbake, for man kan vel ikke forvente at crewet opererer 777/747 samtidigt ?
JED
2019-02-15 06:39:45
SV: THAI ARN-BKK
Idag kommer TAHI med en B747, dock lite försenad.
Robert
2019-02-15 04:41:45
SV: THAI ARN-BKK
Och idag kommer dom med en helig 747 till ARN!!
HS-TGX som var en flitig gäst förut!!
@Kalle
2019-02-14 20:45:41
SV: THAI ARN-BKK
Vi har inga morderna pushfordon på Arlandas som tar 747. 777 är största och tyngsta maskinen som TBL (TowBarLess) tar på arlanda. Där emot har vi våran jumbo push med tillhörande stång som används för 747, och heavys mindre än 747 för den delen också.

Mvh
SGHramp
Jag
2019-02-14 17:52:08
SV: THAI ARN-BKK
Thai har för tillfället minst en 77W ur trafik, en blev påkörd på ARN och behöver repareras. Därav att man måste slinga in en 777-200ER. Den går på olika destinationer varje dag, så det är flera 77W-destinationer som "drabbas"
@Kalle
2019-02-13 23:16:10
SV: THAI ARN-BKK
Vad var din reaktion och hur tog du det?
Kalle
2019-02-13 20:26:52
SV: THAI ARN-BKK
@The Fueler:
Jag reagerade på detta: http://www.bilddump.se/bilder/20190213202448-85.194.0.252.JPG

@The fueler
2019-02-13 19:04:45
SV: THAI ARN-BKK
Stång behövs ej, vi har moderna tunga fordon.
Sv Ernst
2019-02-13 10:56:19
SV: THAI ARN-BKK
Så vitt jag vet finns inga andra fullservice bolag som flyger ARN - BKK direkt än ThayAirways. Att flyga via någon annan flygplats när man kan åka direkt då värderar man inte bekvämlighet och tid.

Frekvent resenär.
The Fueler
2019-02-13 09:11:44
@ Kalle
TG 960/961 är alltid samma maskin. 960 kommer in på morgonen och går ut som 961 13.30.
Enda gången det går 2 olika fighter är torsdag och lördag.
TG 962/963 BKK-ARN-HKT-BKK, det är oftast där man kan se 772.

Angående A380, finns det push-stång på ARN? Det har varit en av anledningarna till att de har hamnat på ramp M och inte tex ramp R.
Biffen
2019-02-13 00:32:33
SV: THAI ARN-BKK
Må så vara att vi aldrig kommer se ngn reguljär A380 linje på ARN
men arn är fortfarande en nöd flygplats för stora flygplan till och från asien.
Har ju även hänt att A380 gått ner på arn pga sjuka pax.

Mao måste arn vara redo för A380 oavsett.
@Kalle
2019-02-12 21:24:55
SV: THAI ARN-BKK
TG960/12 var en 773
Kalle
2019-02-12 19:53:21
SV: THAI ARN-BKK
2019-02-12:
TG960 B772
TG961 B77W.
Resenär
2019-02-12 13:29:16
SV: THAI ARN-BKK
Åkte ARN - BKK feb 5 det var en B773. Thai är det bästa alternativet från Stockholm. Det är direktflyg utan mellanlandningar. Du får ta med dig 30 Kg incheckat och 8 kg handbagage. Mat och dryck ingår. Det tog ca 9,5 timmar. Trevlig personal.
Thai
2019-02-12 11:58:07
SV: THAI ARN-BKK
Nu är det en stor skillnad på qatars B77L och thais B772 ur kvalitetssynpunkt.
Lunga ner er!
2019-02-12 05:29:08
SV: THAI ARN-BKK
Idag är det en B77W igen! Landade på Arlanda i lördagsmorse med Qatar och det var en 772 som dom flög med. Det brukar väl vara A350/773 på den rutten?!
Svante S
2019-02-11 03:28:35
SV: THAI ARN-BKK
Hur fungerar det om jag tex bokat business med fully flat bed som en viktig parameter för mig men så ändrar de flygplanstyp så det inte blir fully flat bed. Vad händer då? Jag har ju då betalat för en produkt som inte levereras. Har jag rätt till kompensation eller rätt att avboka utan kostnad?
Robin
2019-02-10 18:07:30
SV: THAI ARN-BKK
Vaför är den alltid fullsmetad med frakt då?
re: Hans O
2019-02-10 18:05:34
SV: THAI ARN-BKK
När du bokar din biljett så bokar du inte en specifik maskintyp. Du bokar en resa från punkt a till b på en specifik tidpunkt.

Det har redan prövats i högre instanser då DY hade problem med sina dreamliners och folk knorrade.
Singha
2019-02-10 13:21:02
SV: THAI ARN-BKK
@Robin

Frakt mellom BKK och Europe är nonexistant.
Ernst
2019-02-10 12:52:18
SV: THAI ARN-BKK
Varför bokar ens folk biljetter med detta fasadbolag?
Den generella kvaliteten har varit stadigt sjunkande i många år medan priserna stadigt ökat. Flighterna till Skandinavien är helt enkelt inte något som prioriteras.

Det finns andra bolag om man ska åka till Asien med vilka man fortfarande får en ok produkt för pengarna.
@Hans O
2019-02-10 12:07:54
SV: THAI ARN-BKK
Glömt läsa det finstilta?
Hans O
2019-02-10 10:34:19
SV: THAI ARN-BKK
Nu har det tyvärr hänt igen. Morgondagens flyg är ändrat till en 777-200. Vi skall åka med det planet i morgon. När vi beställde biljetterna så valde vi mellan Thai och Singapore och det blev Thai p.g.a. snabbare restid. Givetvis blir besvikelsen stor eftersom man inte får den produkt man betalt för. Detta gör att det är sista gången vi åker via Bangkok med Thai (vi åker vidare i Asien)när man inte kan lita på dom. Dessutom var Thai biljetterna något dyrare än Singapore.
Personligen tror jag att tappet till viss del beror på att man tagit bort
Premium Economi vilket man behållit från Köpenhamn.
Blue Moon
2019-02-08 22:10:55
SV: THAI ARN-BKK
@pf

Jag tycker att det är bra att ARN har bryggor som anpassar till A380 eftersom Emirates flyger väldigt ofta över Sverige när dom åker till Amerika. Om man behöver nödlanda eller tvinga ner av andra skäl så det är bra att det finns en brygga redo på ARN. Men jag tror inte på A380 på flyglinjer till ARN pga flygbolaget har beroende att utnyttja frakt. A380 kan inte ta emot frakt, men däremot 777 och A350.
pf
2019-02-08 19:35:41
SV: THAI ARN-BKK
I følge Flightradar 24, skal TG 961 i tiden utover trafikeres med B-773, det bør vel gi en del ekstra seter.
Robin
2019-02-08 16:35:04
SV: THAI ARN-BKK
A380 kommer aldrig komma! Bättre och flyga 2 gånger med en 777 eller 350 så som QR/EK gör pga FRAKT! :)
Bertil
2019-02-08 14:16:03
SV: THAI ARN-BKK
Kan tänka mig att TGs A380 blir aktuell på Stockholm när Norwegian kursar eller lägger ner sin långlinjeverksamhet.
SAS A340
2019-02-08 13:59:23
SV: THAI ARN-BKK
Det finns väl ingen som fantiserar om A380 längre?, varken av flygpersonal eller resenärer?
@pf
2019-02-08 13:41:29
SV: THAI ARN-BKK
Www.seatguru.com
@pf
2019-02-08 13:36:54
SV: THAI ARN-BKK
Inget flygbolag kommer nånsinn att använda A380 på ARN.
Destinationen är inte tilräckligt viktig för bolag som har A380.
Att bygga gates för A380 på ARN var ännu en gång ett helt idiotisk beslut från amatörerna på Swedavia.
pf
2019-02-08 12:44:02
SV: THAI ARN-BKK
De som fantaserte om A 380 i TG's regi, hvor er de nå?
Ludde
2019-02-07 23:48:03
SV: THAI ARN-BKK
I ekonomiklass är det bättre benutrymme i 772 än i 773.
Då jag inte är kapitalist så får dom gärna flyga 772
@Hans
2019-02-07 17:33:50
SV: THAI ARN-BKK
Ja undra, kan det vara så att ARN inte fyller ut en 773 på dessa avgångar och försöker göra något ekonomiskt av det? Dessutom är biljettpriserna lägst till/från Sverige.
JJ
2019-02-07 17:22:18
SV: THAI ARN-BKK
Har sagt det förr och säger det igen; Thai har stora problem ekonomiskt och nu visar det sig tydligen även mer konkret i och med detta. För 5 år sedan flög jag min sista long haul i business med TG. Jag fick nog. Det finns andra bolag ( som jag i dag väljer) som levererar bättre än TG trots att ett byte krävs till slutdestinationen. Glansen har falnat.
Kalle
2019-02-07 16:07:08
SV: THAI ARN-BKK
Idag går både TG960 och TG961 med B772 (HS-TJR & HS-TJW).
@Hans O
2019-02-07 12:44:49
SV: THAI ARN-BKK
Svensken flyger sällan Business long-haul iaf, inte fråna Arlanda iaf.
Hans O
2019-02-07 11:53:59
SV: THAI ARN-BKK
Skillnaden är stor framförallt i business där man har helt flat beed i 777-300
Nu har detta hänt 3 gånger på en 7 dagars period. Så undra hur man tänker på Thai när det bara är Arlanda som drabbas av detta på alla deras europalinjer ?
@Bertil
2019-02-07 08:35:20
SV: THAI ARN-BKK
När hände det senats på ARN.

Mvh
Thai Cargo
ABC@Thai
2019-02-07 04:39:19
SV: THAI ARN-BKK
Vad är skillnaden som passagerare (klass för klass)?
Bertil
2019-02-06 23:16:03
SV: THAI ARN-BKK
Det är definitivt ett nedköp med B772, i varje fall om man betalt för business. Det är typiskt Thai med dessa oförutsedda flygplansbyten.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev