Tråden startades av: Tomas  2019-04-03 16:04:20
Förändringar i management på SDATS (SAAB/LFV) 
The board of directors of Saab Digital Air Traffic Solutions (SDATS) has therefore decided to make changes to the company's direction and management. Per Ahl, currently Head of Marketing of the company, takes over as new CEO of SDATS. The current CEO Johan Klintberg goes on to new assignments.

Styrelsen för SDATS har bestämt att bolaget behöver ändra riktning och management. Vad har hänt och varför denna stora förändring? Känns inte som att styrelsen och ägarna är nöjda med utvecklingen hittills. Dessa signaler får man inte när man lyssnar på ledningen i SDATS eller LFV och deras "mantra" - first, first, first.

Någon som kan berätta mer vad som händer?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Urban
2019-05-06 09:13:52
SV: Förändringar i management på SDATS (SAAB/LFV)
Hörde att även LFV/SAABs bolag SDATS ordförande Engberg och LFVs ekonomichef Larsson lämnat styrelsen för SDATS efter att vd:n Klintberg fått lämna företaget. I ett vanlig litet företag så vore det illavarslande information och utveckling.

Är det företagets dåliga ekonomi (visade nästan 20 MSEK förlust 2017). 2018 år siffror inte kända ännu. Eller är det de stora förseningar och vilseledande information om systemet utveckling som fått någon av ägarna att tröttna.

Även granskande media har SDATS i loppen och fortsätter sin granskning av ett för många anmärkningsvärd bolagskonstruktion.
Nils
2019-05-05 09:33:28
Något nytt varför stora förändringar i LFV/SAAB?
Varför fick vd gå på dagen? Hur ska LFV/SAAB hantera de kraftigt ökade kostnaderna på Sälens flygplats. Kommer att kräva stora årliga utbildningsprogram även för norska flygledare. Läser mer och mer om att konkurrenter till LFV/SAAB världsunika produkt vinner framgångar runt om i världen. Hur går det ihop när Sverige varit först och enligt oss själva är världsledande?

Vad händer och varför så tyst när det är mest svenska skattemedel som hittills finansierat utvecklingen av fjärrstyrd flygledning? I Sverige handlar det mest om att minska den lokala närvaron och sysselsättningen. Det kommer att öka kostnaderna av flygledning för både flygplatser och flygbolag. Och för oss konsumenter i slutändan. Inget politikerna bryr sig om när man kan kan stödja deras gunstling SAAB. LFV ekomiska utveckling skrämmer ingen i dagsläget. Kan bara sluta på ett sätt!
Jonas
2019-04-22 18:36:33
SV: Förändringar i management på SDATS (SAAB/LFV)
En osäker världsbild kommer ställa högre krav på samhället. Sårbarheten ökar i samband med omställningar till digitala lösningar. För att säkra upp mot moderna hotbilder mot landets infrastruktur måste vi och våra grannländer vara förberedda och kunna snabbt ställa om. Inte stänga ner viktig samhällsfunktion som flygledning som en S-ledd regering vill och tyvärr gör. Det första som kommer att slås ut är känslig infrastruktur och då är det enkelt för fienden att attackera en centralisering i skogen på Arlanda. Det går inte att skydda sig mot digitala hotbilder och vid ett angrepp tvingas allt flyg stå på marken och även flygvapnets maskiner. Befintliga, nerstängda flygledartorn blir inte användbara i framtiden då de varit ur funktion och det finns heller inga behöriga flygledare lokalt. Nä politiker, dags att vakna ur er törnrosasömn.
@Datatekniker
2019-04-16 21:40:54
SV: Förändringar i management på SDATS (SAAB/LFV)
Eller så är det precis det man har. Bättre koll än vad en liten påstådd datatekniker ens kan föreställa sig. Ingen bryr sig om vad sketna flygledare säger och tycker om saker längre. De är irrelevanta och ointressanta nuförtiden så du får helt enkelt hitta andra syndabockar när din förutfattade världsbild raseras.
Datatekniker
2019-04-16 20:54:11
SV: Förändringar i management på SDATS (SAAB/LFV)
Om man är rädd för signalen vid RTS så har man nog inte mycket koll på övrig trafik i både kabel och eter, inte minst dagens flygledning sprutar ut data. Nej, här ligger en hund begraven.
Lisa
2019-04-14 13:01:12
SV: @FM
Ditt största misstag är din endimensionella uppfattning av flygledare kontra chefer. Så länge du inte inser hur mycket större problemen med fjärrstyrning är kommer du dessvärre aldrig förstå någonting av kritiken som yttras.

Läs FMs inlägg igen och yttra inte "öh men ni då?" direkt efter. Ta till dig innehållet och utgå inte ifrån att inlägget skrevs av en flygledare.
@FM
2019-04-13 16:47:31
SV: Förändringar i management på SDATS (SAAB/LFV)
Är då inte FM bekymrade över att flygledare motarbetar arbetsgivaren via forum på internet?
FM
2019-04-13 12:59:34
SV: För flygledarna oss bakom ljus
Det handlar inte om flygledare utan om att man är rädd för vad som händer med signalen på vägen och vem som tar del av den. Cybersäkerhet är som bekant aldrig någon garanti, bara en ambition. Är man rädd för något ska man istället vidta åtgärder som undviker att man blottar sig där rädslan finns. Det gör Förvarsmakten nu.
För flygledarna oss bakom ljus
2019-04-12 22:14:45
SV: Förändringar i management på SDATS (SAAB/LFV)
Är försvarsmakten beroende för flygledare i torn så blir jag bekymrad över vårt flygvapen, vad har de för hjälpmedel / instrument i maskinerna?
Niclas
2019-04-12 07:50:30
SV: Förändringar i management på SDATS (SAAB/LFV)
Lite friskt blod i ledningen kan nog behövas. Så här skriver norska luftfartstilsynet i sitt samrådssvar till transportstyrelsen gällande upprättande av luftrummet kring Swedish Mountains Airport;
Dersom norske myndigheter beslutter at vi ikke kan etablere kontrollert luftrom i tråd medsøknaden, så vil det bli svært krevende – om ikke umulig – å avvikle flytrafikk til og fra lufthavnen.
Tydligen så kommer in/utflygningar att påverka Gardemoens flygplats i allt för stor utsträckning.
Flygplatsen i Sälen kan mycket väl bli en "vackert väder" flygplats för en miljard. Och då snackar vi praktskandal.
Roland
2019-04-11 22:30:37
SV: Förändringar i management på SDATS (SAAB/LFV)
Blir inte bättre eller mer trovärdigt när SDATS representant på SRF årsmöte lossas som ingenting hänt. Inga problem med Avinor och norska tillsynsmyndigheten gällande Sälen och snart fyra års försening med Linköping. I Linköping måste tornet fortsättningsvis vara bemannat när FM flyger. Ojdå!

Den stora nyheten som SDATS lämnade i veckan var att företaget förväntas bli certifierade till sommaren och snart även godkända för multipeldrift. Tänk om alla företag kan leva på stora underskott i affärerna, bjuda på RTS, diskontera multipeldrift mm och sen låsa in kunderna och skruva upp priserna. Inte skämmas för alla förseningar, drabbade resenärer då Örnsköldsvik tvingas stänga ner pga fel i RTS systemet. Inte konstigt att huvuden börjar rulla - inte en dag försent och börjar nu istället likna LFVs resa de sista 10 åren. Ökade underskott och stressad management. Inga bra tecken och vad händer härnäst?
FL JA
2019-04-11 03:39:50
SV: Förändringar i management på SDATS (SAAB/LFV)
LFV skriver på sin hemsida i nyhetsbrevet angående VD-bytet i SDATS, att SDATS var först i världen med operativ fjärrstyrd flygtrafikledning under föregående VD:s ledning. Örnsköldsvik togs i drift 2015 och SDATS bildades först 2016. De har dessutom inte ens blivit ANS-certifierade ännu. Är det så här deras marknadsföring går till för att vinna mark globalt så var den pinsamt lättgenomskådad och ett tydligt tecken på den bräckliga fasad som man försöker dölja detta kejsarens nya kläder-projekt med.
Twr CPH
2019-04-04 19:54:04
SV: Förändringar i management på SDATS (SAAB/LFV)
Är ju svårt när flygledarna verkar rata sina framtida hjälpmedel inom den moderna flygledningen.
Johan
2019-04-04 18:51:49
SV: Förändringar i management på SDATS (SAAB/LFV)
En tydlig signal från styrelsen. Ändra strategi/riktning och byta ut högsta ledningen mm. Vart är detta påväg?

Förseningar och avsevärda fördyringar i ett företag som förlorar stora belopp håller inte i längden. Mjukvaruproblem och dyra driftskostnader ställer projektet i annan dager. Plus att andra europeiska bolag vinner framgångar och inte SDATS. Hur ska RTS återbetala sig i framtida kontrakt. Ska flygplatser/flygbolag tvingas amortera av gjorda investeringar. Vi talar om närmare 750 miljoner kronor hittills. Ska det läggas på priset för varje producerad flygledningstimme. Låter rimligt om inte någon annan tar notan.

Dags för reflektion!
Cross in the roof
2019-04-03 17:15:09
SV: Förändringar i management på SDATS (SAAB/LFV)
Det är nog ingen idé att fråga SDATS för dom förstår nog inte själva vad som händer. Det blev väl inte så bra som några lovade att det skulle bli. Några har redan gått vidare till "nya utmaningar" och fler kommer att följa när de nya riktningarna inte heller funkar.
 

Tillbaka

Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev