Tråden startades av: Joel Sköld  2019-04-30 07:01:33
BRA framtid med ATR 
Hur ska de få ihop tidtabellen i framtiden? Alla 10 RJ ska bort men man lägger bara ner JKG och reducerar OSD. sedan ska man flyga linjenätet med befintliga 12 ATR enligt vad jag läst. Hur ska detta gå ihop? De frigör ju max en ATR som ska ta över 10 RJs flygningar? Eller ska Amapola flyga resten?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Frille
2019-06-01 15:36:49
SV: BRA framtid med ATR
12 ATR lär inte räcka.
MMX
2019-05-26 10:06:03
SV: BRA framtid med ATR
Min gissning är att fyra st A220-300 (inhyrda från närliggande granne) kommer att flyga MMX/GOT-BMA och resten flyger BRA själv med sina ATR-vispar. Då har man inte helt övergett jet-trafiken och kan klara konkurrensen om de viktiga affärsresenärerna. Utan dem, inget BRA.
Dessutom vore A220 rena drömmen jämfört med dagens AVRO/RJ!
Vickan
2019-05-26 02:30:05
SV: BRA framtid med ATR
Så många ”Krösa” major på detta forun.JET höjs till skyarna?Varför då?
Skulle vi inte tänka på ”miljön”?
Vad är så bra med Jet kontra turbopropp?
Per
2019-05-25 21:20:27
SV: BRA framtid med ATR
Vilken löjlig debatt detta är.
Jet är mycket bättre än turboprop blablabla.
Jag skulle aldrig åka en ATR blablabla.

ATR är verkligen inget coolt plan. Jag vet för jag flyger den själv. Men en 737 är verkligen inget cool heller. Inte heller en Avro, en relik från åttitalet.
Det finns bara ett coolt plan, och den har två våningar.
Tyvärr finns det ingen konkurrent till ATR som är förhållandevis billig i inköp och dessutom bränslesnål. Och i detta landet duktig, ett land som tror sig bära hela världen på sina axlar i kampen om miljön, så är ATR helt rätt i tiden.
Så det är bara att vänja sig vid att flyga lite saktare, lite lägre, lite skumpigare, och lite miljövänligare.
Dracula
2019-05-25 14:35:29
SV: BRA framtid med ATR
Fast nu handlar det inte om någon "kulfaktor" som någon skrev.

Jag inte bara känner flera som arbetar som tech på typen (ATR), men jag tror inte många skulle sätta sig i kärran när de vet hur pass dåliga prestanda den har samt säkerhetsmässigt är den en katastrof.

Lite som Bae ATP, och då är ATPn bra mycket bättre!

//Dracula
Filip
2019-05-25 02:06:03
SV: BRA framtid med ATR
@Spanky
Håller helt och hållet med dig??
Så tråkigt att ALLA tycker JET är SÅ bra så.
Fattar inte vad som är så bra med JET?
Lite snabbare ja men inte mycket tex STO-GOT 10min längre än JET & 1000g miljövänligare.
Är man så stressad tror jag mer man behöver se om sitt liv.Ej hälsosamt.
Spanky
2019-05-24 08:26:39
SV: BRA framtid med ATR
Jag förstår inte detta klagande på flygmaskinen, har själv flugit ATR några gånger och blivit positivt överaskad. Inta alls lika bullrig som jag förväntat mig, bra med benutrymme och hyfsat bekväma stolar. Att flygningen tar en stund längre är ju beklagligt kanske men det handlar ju om minuter i stort sett.
Jag tycker att vi ska va glada över att BRA väljer att göra dessa drastiska åtgärder för att fortsatt kunna finnas kvar som operatör på den svenska inrikesmarknaden.
Om man nu absolut inte vill flyga turbopropp så finns det andra bolag som opererar med andra typer och då även på andra flygplatser.

2019-05-22 01:20:02
SV: BRA framtid med ATR
@The vamperie
Konstigt att SAAB kärrorna försvann om dom ”nu var så bra”.
Låg väl mesta dels att piloter gillade köra kärran och det går inte ett företag runt på.
Svårt hitta bolag som opererar med ”Saaben”.
Glöm honom en gång för alla.
The vampire
2019-05-21 10:18:10
SV: BRA framtid med ATR
I ingenjörskonst är nog ATR precis som konstruktörerna önskade. Men den är mer svår att hantera för en pilot än en SAAB 2000 eller för den delen SF 340.
C
2019-05-20 10:20:55
SV: BRA framtid med ATR
Sen när bryr sig vanliga passagerare om ”ingenjörskonst”...
@Drakola
2019-05-19 21:34:12
SV: BRA framtid med ATR
Att ATR har singel engine ceiling fullastad på 11000 ft är väl inga som helst problem i Sverige och dess omnejd?
Den är ju köpt av Braathens för att flyga inrikes Sverige där krutpaket som Saab 2000 och Q400 blir för dyra att operera. Produkten är anpassad för behovet!

Sen håller nog de flesta piloter med om att 2000 och Q400 är mycket roligare maskiner med tanke på prestanda. Men det är inte kulfaktorn som gör att bolagen överlever utan ekonomin, där är ATR överlägsen sina konkurrenter!
Dracula
2019-05-19 17:28:47
SV: BRA framtid med ATR
Tittar man lite på djupet på ATR så har den en enormt dålig single engine performance som ligger på 11.000 fot vid engine out från flight level.
Inte så kul, speciellt inte om det är sämre väder på låg höjd.

Långsam maskin och svajig för komforten mycket dålig. Även så är det inte direkt samma ingenjörskonst som t.e.x. SAAB 2000 eller Q400 om man säger så. Där kan vi tala om två fina turboprops.

Trist FlygBRA, det här var inte "BRA"..

//Dracula
Tek
2019-05-19 12:40:14
SV: BRA framtid med ATR
Ja! hur mycket mer drar en Avro och hur mycket mer är kapitalkostnaden för nya ATR 600?
Morr
2019-05-19 08:08:23
SV: BRA framtid med ATR
Flugit till både Göteborg och Malmö nyligen och måste säga att avron är ju rejält sliten i kabinen. Rangliga armstöd, slitna och skitiga säten och allmän känsla av ålderdom. För mig känns det helt rätt att avveckla avron!

10-15min längre flygresa är väl fortfarande OK med tanke på att man startar landar på bromma? Sett till den totala restiden så tror jag det är ok. Ska man in till centrala stockholm så kan jag tänka mig att arlanda tillsammans med arlanda express är att föredra pga tragikläget runt bromma/traneberg.
Miljövännen
2019-05-18 19:05:55
SV: BRA framtid med ATR
En ATR förbrukar ca 950 kg bränsle mellan Bromma och Malmö. Det blir inte mer än ca 13 kg per passagerare om planet är fullsatt. Mot bakgrund till denna relativt sett beskedliga miljöpåverkan tycker jag man kan acceptera 15-20 min längre restid och kanske också en lite skumpigare resa. Jag tycker att bränsleförbrukningen helt har försvunnit i debatten. Vad förbrukar en AVRO på samma sträcka?
Trädet
2019-05-14 21:03:33
SV: BRA framtid med ATR
Ja så går det tyvärr när minoritets vänstern med Greta i spetsen får så mycket inflytande. Vänta bara, det kommer påverka fler branscher.

Mvh Fallfrukten

Kicki
2019-05-14 06:19:44
SV: BRA framtid med ATR
Sverige har snart inget svenskt inrikesflyg när t.om Braathens ska låta utländska bolag flyga jet produktionen....
Rua
2019-05-13 11:22:20
SV: BRA framtid med ATR
Linkan: Ligger mycket i det. BRAs enda fördel är placeringen på Bromma, vilket paradoxalt är begränsningen för att börja med utrikestrafik.

Med en lägre produktionskostnad med turboprop så kan man nog få snurr på det hela ekonomiskt, men då räckvidden och därmed upptagningsområdet är begränsat så bör man inte räkna med någon större tillväxt.
MMX
2019-05-13 09:35:20
SV: BRA framtid med ATR
Avro har alltid gate på största linjen MMX, oftast i GBG. 87% gate eller nåt sånt enligt avtal med swedavia.
Anders
2019-05-12 20:22:18
SV: BRA framtid med ATR
Förklara för mig ni som gillar ATRen, varför utvecklar inte flygindustrin mer turbo-prop när den ska vara så outstanding när det gäller bränsleförbrukning, höghöjdseffekt med mera?
Är flygbolagen lite lätt efterblivna eller är det så att passagerna och därmed flygbolagen mer intresserade att åka jet?
Brrrak
2019-05-12 13:15:43
SV: BRA framtid med ATR
Rj har väl sällan gate koppling också utom i Got, ?
Linkan
2019-05-12 12:17:33
SV: BRA framtid med ATR
Kan det vara så att BRA inte har en tillräckligt bra produkt?

Spriten på Systembolaget säljer bra trots höga skatter. En riktigt bra produkt blir aldrig för dyr för brukarna.
Staffan Cool
2019-05-11 23:57:20
SV: BRA framtid med ATR
Det finns mycket som inte är så positivt med ATR när det gäller turnarounds såsom att man inte går till Gate vilket gör att det oftast kräver dieseldrivna markströmsaggretat under markstoppet. De är mer krävande avseende lastning av bagaget i form av sämre utrymme samt att det är jobbigare och tar längre tid för passagerare som har problem med rörligheten att stiga på och av planet. Alla passagerarna måste också ut på plattan i ur och skur vilket kanske inte alltid är så trevligt när man har dåligt väder. Detta gör att markstoppen inte kan bli så korta som man idag har med Avron.
Crew
2019-05-11 00:21:19
SV: BRA framtid med ATR
Precis som ovan.Regering mm måste ta sitt ansvar och erkänna att ett inrikesflyg behövs.
Hur va det nu?Hela Sverige måste leva.
Utan flyget går det ej.
Yngve
2019-05-10 22:36:08
SV: BRA framtid med ATR
Kan ni inte bara förstå att inrikesflyget förlorar relevans för var dag som går?
Inrikesflygets glansdagar är över sen länge. Detta beror inte på flygskatten utan på den demografiska utvecklingen som skett under senare decenier. Städer ökar i relevans medan länder minskar. Visst, BRA kommer fortsätta med sitt budskap (lobbyism) om en levande landsbygd, men i det långa loppet kommer detta inte stt rädda bolaget så länge man inte expandrar till utrikesflygningar.
Calle
2019-05-09 17:17:46
SV: BRA framtid med ATR
Jo, svensken gillar BRA överlag, men politikernas enda incitament till sina gärningar vad gäller miljön är att minska flygtrafiken och då går det till slut inte att bedriva verksamhet på ett företagsekonomiskt sätt. Denna regering kommer att bli dyr för Sverige.
Ronald
2019-05-09 05:10:53
SV: BRA framtid med ATR
Svensken gillar tydligen BRA! Vann bästa flygbolag för fjärde året! Tråkigt att dom måste halvera bolaget när det är en dån succé
Henrik
2019-05-08 11:06:09
SV: BRA framtid med ATR
@FO

Det var dom redan innan BRA gick ut med att man tar bort sina jetkärror.
Det är pga att Cityjet har lite för lite crew till sina Avro under sommaren.

Det är 3 kaptener som är utlånade från BRA till Cityjet tills September.
FO
2019-05-08 01:46:48
SV: BRA framtid med ATR
Braathens crew (ex malmö) är redan på träning hos Cityjet och deras Avro. De tar nog över en del JET trafik åt BRA.
Under utfasningen eller permanent återstår att se.
Tomas
2019-05-06 18:47:23
SV: BRA framtid med ATR
@Calle
Helt rätt!! Så gick det till :-(
Janne
2019-05-06 18:14:45
SV: BRA framtid med ATR
@Filip

Därför att folk inte vill betala för vad det kostar att åka A319 inrikes.
Filip
2019-05-06 17:29:29
SV: BRA framtid med ATR
Varför byter inte BRA till enhetsflotta och endast kör A319 passar utmärkt både in & utrikes!
Fredrik
2019-05-06 11:25:03
SV: BRA framtid med ATR
Det intressanta är att Svenskar är precis som Ryssar och många östländer helt tafatta att tänka utan statens inblandade. I över 100 åt har ett socialistiskt parti format Svenskar precis som Sovjet formade sitt folk. Nu när staten inte har lika tydlig roll blir folk apatiska, väldigt tydligt i Ryssland, men syns nu även i Sverige.
Gunnar
2019-05-06 10:45:31
SV: BRA framtid med ATR
Detta är inte något som plötsligt uppstod vid senaste valet. Svenska folket är av tradition en flock rädda kor som är naiva och lättlurade. Väldigt få svenska tänker själva och gör en analys av vad politikerna är för rävar och vilka som står bakom dem innan de går och röstar
Calle
2019-05-06 09:53:03
@Gunnar
Ja, i sak har du rätt. Men folket röstade inte på det här. Ett gäng hycklare vände kappan efter vinden och skapade en regering utan folkligt stöd och nu sitter vi där vi sitter.
Gunnar
2019-05-06 00:11:13
SV: BRA framtid med ATR
Det är INTE politikernas fel att allt går åt helvete! Det är FOLKET som har röstat på detta och får det de förtjänar!
@@crew
2019-05-05 13:42:50
SV: BRA framtid med ATR
Det stämmer nog att det tar 20 min längre till RIX med en ATR. Anledningen är dock att det är 50 nm längre till RIX än till GOT och således tar det 1:20 till RIX och 1:10 till GOT..
Jumbo
2019-05-05 12:03:05
SV: BRA framtid med ATR
En Q400 har ju mkt högre drifts kostnader än ATR72 planen!
Okey att den går 150km snabbare typ.
Men dess motorer snurrar inte gratis.
Högre tsfc.
Högre reserdelspriser.
Summa
72an är det plan våra politiker givit oss.
Nu får vi dras med det.
Tror utländska bolag vill erbjuda jet på malmö och göteborg från bromma inom kort.
Tyvärr dvs. Dessa bolag har lägre omkostnader iom lägre löner och kan därmed erbjuda ett lägre pris per säte ombord.
Vi får tacka våra kära politiker för att dom outsourcar vårt inrikesflyg.
Waky waky
2019-05-05 10:36:49
SV: BRA framtid med ATR
Läser alla inlägg. INGEN verkar FORTFARANDE inte ha fattat att 2020 är det INGEN som vågar gnälla om att ”det tar lite längre tid” att flyga! Du kan vara glad om du fortfarande KAN flyga! Dessutom är framtiden elflyg! Det kommer gå ÄNNU långsammare!
@crew
2019-05-04 18:44:09
SV: BRA framtid med ATR
”Max 10 min längre” från GOT till BMA räcker nog inte.
Pendlar mellan ARN och RIX och flyger med både SK och BT.
Därför varierar flygplantyperna också.
Jet (A220/B737) tar mellan 50-55 minuter, Q400 55 min-1 timme, MEN med ATR tar det alltid minst 1:15 ibland även 1:20 faktiskt.
Crew
2019-05-04 01:26:58
SV: BRA framtid med ATR
@Jonas


Det är inget fel att flyga med ATR tar dock lite längre tid än med Jet tex Bromma-Göteborg max 10min längre.
Dessutom nytt fräscht och miljövänlig maskin.
Är nig många bolag som går över till den med åren och idessa miljötider.
Calle
2019-05-03 16:55:34
SV: BRA framtid med ATR
Det som hände var dåligt management, oförmåga till beslut och att istället för att fokusera på kärnvärdena som särskiljt Malmö Aviation och Sverigeflyg från andra operatörer så skulle man slå ihop allt och bli ett nytt bolag. Man tappade mycket trovärdighet i detta och skillnaden mot SAS och Norwegian blev minimal, förutom Bromma. Förr i tiden tyckte folk det var lite extra att flyga med Mavia och Sverigeflyg, det bjöds på något gott och man kände sig hemma, man fick ett glas vin på fredagseftermiddagen eller en varm korv och en glass sommartid... Det var då det.

Nu är det ett lågpriskoncept som alla andra och man har tappat sin själ samtidigt som svenska politiker driver en företagsfientlig och flygfientlig linje samt trenden i Sverige är elcykel framför flyg, trots klimatkompensation till fullo. BRA har gjort mycket bra och straffas oförtjänt.

Nästa steg blir intressant att se. Det lär bli något utlandsregistrerat bolag som kommer in och kör och skatter och avgifter hamnar utomlands (vad vann man flygskatten då, Stefan Löfven?). Jag tror inte längre på Sverige som företagarnation, där vissa jobb är oönskade, jantelagen råder (förutom Zlatan - för han är det ok att tjänar pengar) och där vi ska vara förebilder för hela världen på bekostnad av att vi blir ett u-land i Europa där arbeten försvinner och skatter därmed måste höjas för att finansiera vår välfärd. Någonstans är tanken fel och systemkollapsen närmar sig.
Crew
2019-05-03 14:57:55
SV: BRA framtid med ATR
@Anders
Det är inget fel att flyga med ATR tar dock lite längre tid än med Jet tex Bromma-Göteborg max 10min längre.
Dessutom nytt fräscht och miljövänlig maskin.
Är nig många bolag som går över till den med åren och idessa miljötider.
Up
2019-05-03 11:28:43
SV: BRA framtid med ATR
Svensk inrikes politik samt dåligt management hände...
Minns Någon?
2019-05-03 06:23:03
SV: BRA framtid med ATR
Minns inte riktigt men på den tiden man kallade sig Malmö Aviation redan hade man väl en ersättare till sina gamla flpl. Flottan skulle bytas ut mot mer modernare och bränslesnålare flpl. Man skulle bli första operatören i princip med någon ny flpl modell som skulle komma ut på marknaden. Vad hände?
Gh
2019-05-02 21:58:41
Nytt bolag
Jag är övertygad om att det poppar upp ngt nytt då det är såpass många som förlorar sina arbeten.
Jonas
2019-05-02 21:12:47
SV: BRA framtid med ATR
oBra:

Tack för info.
oBRA
2019-05-02 18:50:10
SV: BRA framtid med ATR
Jonas:

Q400 är fortfarande en TP, med allt vad det innebär, MEN till skillnad från långsamma ATR så flyger den lika snabbt som en AVRO/RJ och skulle kunna skulle därför kunna köra på samma todtabell som idag.
Jonas
2019-05-02 12:49:10
SV: BRA framtid med ATR
Vad tycker passagerarna om ATR 42/72 ur deras synpunkt?
Hur känslig är den egentligen och är Dash 8-Q400 bättre
om man är känslig för turbulens och blir lätt flygsjuk?
OCH är RJ100 och ATR en skillnad som natt och dag?
För mig är detta mycket viktigt och jag riskerar att få
sluta resa totalt utan jet i värsta fall.
Anders
2019-05-02 11:12:40
SV: BRA framtid med ATR
Om BRA ska kunna konkurrera med sina ATR mot större tystare flygplan. Bör de erbjuda ett biljettpris på 100 till 150 kronor mindre per sträcka, för att vara konkurrenskraftiga. Vidare är det få operatörer som använder ATRen längre sträckor än en timme.
oBRA
2019-05-01 15:26:39
SV: BRA framtid med ATR
Ja, det är nog helt uteslutet.
En utländsk operatör däremot, kanske, om denna subbas/leasas in. Annars skulle ingen men förankring i verkligheten börja flyga svensk inrikes.
Gh
2019-05-01 11:17:27
SV: BRA framtid med ATR
Är det helt uteslutet att vi kan få se en ny svensk jet operatör som kan fylla gapet efter Avron? Tänker på charter operationen som var hyfsat stor periodvis.
inteBRA
2019-05-01 11:14:01
SV: BRA framtid med ATR
Det finns inget BRA utan huvudlinjerna till MMX och GOT.
Dessa linjer kan inte flygas med långsamma bullriga ATR.
Mavia grundbult (dvs jet-trafiken i nuvarande BRA) har alltid varit högbetalande affärsresenärer som vill vinna några extra minuter på morgon och kväll för att flyga snabbt till BMA. Dessa lockas inte av långsamma okomfortabla ATR-proppar. Utan jetflygplan och utan köpstarka affärsresenärer finns det ingen framtid för BRA.

Ända lösningen är nu (eftersom beslut om Mavias avveckling redan är fattade) är att hyra in wetleasa jet-trafiken hos andra operatörer, men frågan är om detta blir lönsamt?
4 flygplan för att klara MMX och GOT är troligen ett minimum.

Vilka alternativ finns:
CRJ från Nordica eller andra operatörer?
A220-300 från airBaltic är troligen alldeles för stora (145 pax).
Är Q400 ett alternativ? Fortfarande propeller MEN flyger lika snabbt som AVRO/RJ.

Något måste dock göras, annars är det godnatt med hela BRA.

Senior
2019-05-01 10:11:42
SV: BRA framtid med ATR
RJ100 planen är ju inte liksom billigast att tanka!
Nej planet kräver i stort sett en full cabin för att vara lönsam.
Ej heller anv på för korta linjer.
Och eftersom pax väljer att inte flyga lika mkt mer pga -vissa orsaker-
måste RJ100 planen tyvärr bort.

BRA flottan av RJ100 plan har sedan en snittålder på c.a 24år.
Mao är underhållet på planen BER kanske redan idag?!
( Beyond Economical to Repair )

Nej jag tror vi får nöja oss med ATR72 om inte ngn utländsk operatör
börjar flyga jet i Sverige....
ABC
2019-05-01 08:59:36
SV: BRA framtid med ATR
BRA skriver att de ska ha 12 ATR72 i egen produktion. Vi kan väll då rimligen antaga att Amapola får köra sitt eget race eller betala BRA för att fortsätta använda deras bokningsplattform och varumärke? Någon wetlease (av någon långvarig form) finns inte beskriven alls. Att det blir stora neddragningar på framförallt Göteborg/Bromma är väll självklart, kanske inleds t.o.m. ett samarbete med något tågföretag?
@@crew
2019-05-01 08:19:10
SV: BRA framtid med ATR
Nej, det är inte det som är sagt. Caset är räknat på 18 flygplan..
@crew
2019-05-01 04:41:16
SV: BRA framtid med ATR
Det som sagt är att trafiken ska bedrivas med befintliga 12st ATR
Crew
2019-04-30 16:36:39
SV: BRA framtid med ATR
Kanske skaffar fler ATR.
Sigge
2019-04-30 15:29:22
SV: BRA framtid med ATR
Kan det vara få att det dyker upp en wetlease deal med en underleverantör på samma sätt som BRA har med Amapola?
Adam
2019-04-30 10:33:10
SV: BRA framtid med ATR
Man kan ju också se det som att styrelsen är fruktansvärt trötta på Avro-delen...
Calle
2019-04-30 07:46:13
SV: BRA framtid med ATR
Svaret är enkelt - det går inte. Det vet alla som sett BRA:s trafikprogram. Avron står idag för kapaciteten till och från MMX/GOT samt peak på UME. Tre morgonflyg från MMX, två från Göteborg och två från BMA, samt ett från UME ska alltså ersättas genom omdisponering av flottan... You do the math.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev