Tråden startades av: LeapSillen  2019-05-21 11:49:23
Air Leap 
Hej!

Jag undrar om någon har erfarenhet av att flyga med Air Leap?
Eller någon bekant som arbetar där?

Funderar på att boka en resa i sommar!


Med vänlig hälsning
LeapSillen

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Lelle
2020-02-19 16:35:47
SV: Air Leap
@PF

Visst är det så, men här var det ett företag som ägde både flygplan och flygbolag. Att man väljer att lägga personal och ägande av flygplan i olika dotterbolag är bara en konstruktion.

Dessutom så ägde man alla flygplan utom 2 eller 3 som var leasade, så det var bara en fråga om att flytta pengar dit där man tjänar mest på dom.
PF
2020-02-19 12:47:42
SV: Air Leap
@Lelle
Där är jag inte helt enig med dig. Ett bolag som inte har den möjligheten sitter med fasta kostnader för leasing. Ofta en stor post. Kommer det inte in mer än som ska betalas ut så blir det minus vid bokslutet.
Golden/Thun hade möjligheten att justera utgifterna.
Och absolut får de göra som de vill med sina tillgångar, de positionerade sig bra på marknaden och va länge fair mot sina anställda.

@Erik T
Well played, kom tillbaka och driv flygbolag!
Pontus
2020-02-19 12:17:00
SV: Air Leap
Om Air Leap fasar ut Saab 2000 för ATR så blir jag deprimerad. ATR är det sämsta skiten (ur passagerarsynpunkt) som flyger idag.


Häromdagen jämförde jag 2 flighter mellan BMA-OER (med AT76) samt ARN-OER(med SB20);

ATR:en startade 2 minuter före SAABen, men kom fram 17 minuter efter SAAB:en till OER. När BRA:s "nya" ATR landade i OER så var Air Leap med sin 20 år gamla SB20 redan klara med sin turnaround och i full färd med att starta upp motorerna igen. Och då hade Air Leap en WCHC att pre-boarda också innan BRA hade landat...

ATR är sämst!
Erik T
2020-02-19 11:16:10
SV: Air Leap
@PF
Korrekt, gillar ändå att du säger välstyrt, glädjer mig. Nu har vi bara 2 linjer som marknadsförs, men inga egna flygplan.
Lelle
2020-02-19 11:08:35
SV: Air Leap
@PF

Ja så var det, men leasingbolaget hade samma ägare som flygbolaget.
Hur ägaren väljer att placera/flytta pengarna är upp till honom.
Att han bara behöll en liten del av vinsten i flygbolaget och sedan valde att justera leasingkostnaderna för att flytta pengar inom koncernen, ändrar inte att flygbolaget genererade vinst och var välmående.
PF
2020-02-19 10:36:37
SV: Air Leap
@Lelle
Skulle snarare säga välstyrt än välmående. Golden ägdes av Thunbolagen som ägde Saabarna och ATR som opererades. Golden gjorde ofta en knapp vinst, aldrig stor och ibland en symbolisk förlust. Rörliga leasingkostnader kontrollerade resultatet man ville uppnå i verksamheten.
Lelle
2020-02-19 09:40:56
SV: Air Leap
@Logan

Golden Air gick inte i konkurs, kontraktet med SAS tog slut och gick till Jettime som la ett lägre bud.

SAS erbjöd Golden senare att förnya kontraktet men då var det inte längre intressant.

Under tiden som Golden hade kontrakt med SAS så blev Golden uppköpta av Braathens, men man gick inte i konkurs, tvärt om, den var ett välmående bolag som gick med vinst.
Leap
2020-02-19 08:16:46
SV: Air Leap
As of July 2018, there were 210 Saab 340s in service with 34 operators around the world. Primary operators include Regional Express with 52 aircraft, Silver Airways with 21, Loganair with 16, PenAir with 13, SprintAir with 12, and others with fewer aircraft of the type.
Adam
2020-02-19 08:12:29
SV: Air Leap
@Mick

Wetlease Sveaflyg
Mick
2020-02-19 00:51:17
SV: Air Leap
Märkligt att det är en gammal SAAB2000 Som flyger.Finns inget på Airleap s sida som säger att de har det gamla planet i sin flotta.
Logan
2020-02-18 23:58:41
SV: Air Leap
@TP
De levererade inte och blev således av med kontrakten, de förnyades inte. Goldenair gick i konkurs.
TP
2020-02-18 18:42:00
SV: Air Leap
@Logan
Det kan ändras snabbt. Se bara Golden Air, Jettime och Flybe. Tur i oturen att regional jet kunde ta över Flybes produktion så personalen fick behålla jobben.
Logan
2020-02-18 16:14:22
SV: Air Leap
@Logan
Kontrakt är skrivna på 3-5 år vad jag hört av bekant på gamla FlyBe.
Sören
2020-02-18 10:21:26
SV: Air Leap
@Logan, så länge det finns avtal med SAS.
Logan
2020-02-15 22:45:02
SV: Air Leap
@Sören
Nu är det ju så att piloterna på Regional Jet som flyger för SAS har svenskt kollektivavtal, samt att flygplanen har baser på Arlanda och Kastrup.
Sören
2020-02-15 11:21:53
SV: Air Leap
@DINGDINGVÄRLD
Vi får väl se hur kul det är när de ombaserat din fina ATR eller CRJ till någon bas i England eller Baltikum.
Dingdingvärld
2020-02-14 11:46:36
SV: Air Leap
Nordica tog in tio ATR-600 för SAS, Cityjet tjugotalet helt fabriksnya CRJ900. De opererar här.

Och vi ska vara glada när ett svenskt bolag startar med några gamla Saab340?
Aron
2020-02-14 09:44:11
SV: Air Leap
Utan air leap hade Sverige stannat
Gla å go Karlstabo
2020-02-14 07:22:56
SV: Air Leap
Tack för att ni finns Air Leap.
Sören
2020-02-13 19:48:08
SV: Air Leap
Håller med Mikael fullt ut. Väldigt tråkig attityd av flera i den här tråden. Vi skall som piloter vara mycket glada för att ett nytt svenskt AOC har etablerat sig och vill expandera i Sverige. När SAS håller på att flytta verksamheten till Baltikum och BRA haltar så är Air Leap en frisk vitaliserande fläkt inom svensk flygindustri.
Önskar er all lycka på vägen.
Norrland
2020-02-13 14:20:18
SV: Air Leap
Åkte Air Leap för 3 v sen till Jönköping från Arlanda, 7 Pax på planet.
Helt okej, dock så är T3 ett skämt, och stärker inte produkten för Air Leap..

340:n, ja helt okej.
På tillbakavägen blev det tåg, då kärran fått teknik enligt ett sms 1,5 timme innan avgång...
Mikael, FO
2020-02-13 10:03:19
SV: Air Leap
@ Berit
3 SAAB 340 har vi idag.
Vad menar du med "säger sig självt"? Med de destinationer vi har så hade det inte funnit lönsamhet i att flyga Airbus A320 eller Boeing 737. Inte ens en CRJ900 hade varit lönsamt då vi flyger korta linjer och med ett underlag på ca 30 passagerare per avgång. Med ATR72 kommer vi kunna erbjuda lite fler platser, en bättre komfort under de lite längre sträckorna.
Läs på lite innan du uttalar dig negativt om ett relativt nytt bolag som behöver all support de kan få.
Berit
2020-02-12 23:21:05
SV: Air Leap
Men väldigt få flygplan och att operera med SAAB 340 säger sig ju självt.
Vilka anv dem idag?
Ska väl turligen nog komma någon ATR snart.
Göran
2020-02-11 11:24:20
SV: Air Leap
Air Leap har inte samma ledning, ägare eller affärsfilosofi som Nextjet.
Delar av crew kommer från Nextjet, men så är det även på SAS, Flybe, Cityjet, m.m.
DW
2020-02-11 10:48:32
SV: Air Leap
Trots att de har gamla vanor från NextJet?

Med tanke på att en stor del av den gamla personalstyrkan kommer från NextJet är det inte så konstigt att AirLeap blivit en NextJet Edition 2.
ATR
2020-02-11 09:48:33
SV: Air Leap
Skön jämförelse; Air Leap vs Lufthansa... Hahaha
Sören
2020-02-10 21:47:44
SV: Air Leap
Det har aldrig varit tanken att flyga i egen regi på Mariehamn från 1/3. De börjar med en wet-lease.
Mikael
2020-02-10 21:22:16
SV: Air Leap
@Leif

Man kan ha folk på utbildning samtidigt som man flyger en typ med redan utbildade personer...

Jag menar, titta på exempelvis Lufthansa, de har folk i utbildning dagligen, men ändå flyger de runt med ca 250 flygplan dagligen...
Med andra ord, yttra dig inte om sådant du inte har någon aning om.

Med vänlig hälsning,
Mikael FO Air Leap
Tina
2020-02-10 19:24:23
SV: Air Leap
Vänta och se;-) ATR flyger om 3 veckor (i Leap regi)
Gustav
2020-02-10 18:30:11
SV: Air Leap
Ser ut som dom har nytt hemsida från idag. Ser riktigt trevlig ut.

http://www.airleap.se
Leif
2020-02-10 16:30:06
SV: Air Leap
Inte en chans att den kommer börja flyga om 3 veckor ifall nu folk är på utbildning.
Tror det blir klassik strategi att lova ett datum och sen dra ut på det hela när väl allt är på plats
Atr
2020-02-09 23:54:40
SV: Air Leap
Stämmer, hörde de skulle få in en av BRA:s utfasade ATR72-500, nu när BRA fått in 5 nya 600.
Klabbe
2020-02-09 23:44:34
SV: Air Leap
Tråkigt att man inte bygger vidare på Nextjets goda rykte!
Jag
2020-02-09 21:16:12
SV: Air Leap
Heja Air Leap!
Andreas
2020-02-09 13:14:00
SV: Air Leap
Till Standardpilot:
Jag har inga åsikter om Air Leaps vara eller inte vara, men kan inte låta bli att kommentera ditt inlägg rent allmänt.

"Undrar också vad det är för fel att blåsa liv i Nextjet. Ett bolag som hade svenska avtal och behandlade sina anställda väl.."

Såhär är det. Flygbolag finns inte till för de anställdas skull. Om det är en vettig affär som går ihop (dvs. marknaden finns och är villig att betala tillräckligt för att minst täcka kostnaderna) är det inget fel, men om det inte är en vettig affär så är det fel. Att anställda trivs är naturligtvis jättebra, men det get på inget sätt ett företag automatiskt existensberättigande, varken inom flyg eller andra branscher.
Sören
2020-02-09 11:05:51
SV: Air Leap
Mona, ATR72 premiär om tre veckor på MHQ-ARN.
Mikael
2020-02-09 11:05:02
SV: Air Leap
Vi kommer även få in ATR på de linjer där beläggningen är lite högre :D
Kalle
2020-02-09 08:07:50
SV: Air Leap
Det ryktas att dom har lyckats rekrytera Sveriges bästa folk från de stora bolagen! Det ser väldigt ljust ut!
Mona
2020-02-09 01:28:42
SV: Air Leap
Men snälla nån SAAB-340!
Mona
2020-02-09 00:13:24
SV: Air Leap
Vi får väl se!
Domestic lover
2020-02-08 19:35:32
SV: Air Leap
T/r till Mariehamn eller Karlstad då duger SAAB 340 tex bra.
Standardpilot
2020-02-08 15:45:17
SV: Air Leap
@Mona, vad baserar du det på?
Undrar också vad det är för fel att blåsa liv i Nextjet. Ett bolag som hade svenska avtal och behandlade sina anställda väl..
Mikael
2020-02-08 09:48:39
SV: Air Leap
@Mona

Med tanke på att du bara spekulerar så lägg ner. Bolaget är välskött med bra personal och rimliga priser. Med andra ord, inga problem att flyga med oss.
Mona
2020-02-08 01:36:30
SV: Air Leap
Tyvärr är det nog lite som ”upp som en sol ned som en pannkaka”
Robert
2020-02-07 13:07:02
SV: Air Leap
Som Micke skriver, Air Leap är ett bra och stabilt bolag, trots att de kanske har lite gamla "vanor" från NextJet tiden.
Lipis
2020-02-07 12:08:39
SV: Air Leap
Även jag har flugit med LEAP, Inga konstigheter som tidigare skribenter sagt. Bra service och höll tidtabellen
Tack
2020-02-07 08:58:52
SV: Air Leap
Flög med dem nyligen, bra service och höll tidtabellen.
Mikael
2020-02-07 08:54:53
SV: Air Leap
Klart ni vågar boka flyg med Leap! Jobbar där själv och bolaget känns mycket stabilt och bra!
Mona
2020-02-06 23:13:57
SV: Air Leap
@Air Leap
Vore jag dig skulle jag boka annat!Lite som blåsa liv i Nextjet.
Söcke
2020-02-06 20:42:14
SV: Air Leap
Det går bra. En eller två individer dyker snart upp hos Leap. Piloter och Cabin går utbildning just nu.
Leif
2020-02-06 19:59:06
SV: Air Leap
Någon som vet hur det går med införsel av ATR?
DC-10 (den riktiga)
2019-11-11 14:56:55
SV: Air Leap
@AT7, ja antingen det eller att man börjar flyga med Saab 2000 och Saab 340. Men nu verkar de ju bestämt sig för ATR72 så ATR42 kanske inte är så dumt.
AT7
2019-11-11 12:44:17
SV: Air Leap
Hoppas att AirLeap tar in fler ATR och fasar ut Saaben snabbt. Vill de ha större och mindre flyg så använd ATR 42 och 72. Enhetlig flotta har många fördelar.
DC-10 (den riktigA)
2019-11-11 12:29:07
SV: Air Leap
@DC-10 (den riktige)
Eller så byter du till ett som inte är samma som mitt?

@Annica, ja, det vore ju ännu bättre om de höll mer än 10 år. Men förhoppningsvis har ledningen lärt sig att man ska skynda långsamt, expansion är inte alltid den bästa lösningen.
Annica
2019-11-11 06:16:26
SV: Air Leap
Det får vi nästan hoppas! Dom höll ju igång minst 10 år!
DC-10 (den riktige)
2019-11-10 19:52:02
SV: Air Leap
Jag finner det jobbigt att mitt nick, som jag haft i många år. Används av andra debattörer, som inte delar mina värderingar och erfarenheter/kunskaper.

Till moderatorn. Censurera inte detta inlägg också, tack.
Michael
2019-11-10 19:43:21
SV: Air Leap
@Carl:
Ja, jag hade först jobb på Nextjet. Sen gick de i konkurs = inget jobb. Sen fick jag jobb på Leap när de startade upp. Nu är jag är på BRA och flyger ATR.

@DW: Air Leap är mer eller mindre Nextjet, samma ledning men mindre flotta, som dock byggs upp men med ATR istället för de gamla ATP vi hade.
DW
2019-11-10 12:51:02
SV: Air Leap
Detta bolag känns som ett nästa NextJet.
Carl
2019-11-08 17:20:29
SV: Air Leap
Hur kan man få jobb på leap och sedan vara utan jobb??
Michael
2019-11-08 11:06:23
SV: Air Leap
@Börje

Jag är själv en av dem som "DC-10" skriver om.
Jobbade på Nextjet, gick sedan utan jobb och fick sedan jobb på Leap. Nu jobbar jag som F/O på BRA och flyger ATR. Men visst, du vet säkert bäst?
Börje
2019-11-08 09:19:32
SV: Air Leap
@DC10
Det finns inte en enda pilot i Air Leap som gått till Ryan eller BRA. Nu lämnar piloter och andra BRA för att gå till Leap. Att man nyanställer beror på expansion.
DC-10
2019-11-07 22:02:00
SV: Air Leap
De nyanställer många S340 piloter också, många low timers då de tappat en del till BRA och Ryanair.
Helena
2019-11-07 18:09:55
SV: Air Leap
Det verkar vara mycket buzz runt det här bolaget!! Stormrik norrman går in med enorma summor för att slå både Widerö och BRA!? Roligt att det äntligen händer nåt positivt i flygsverige!
Dahlström
2019-06-17 18:13:15
SV: Air Leap
Peppe, ledsen för sent svar och text på finska:

https://yle.fi/uutiset/3-10804784

Där står att Björneborgs stad med alla utom lokala finländska V och MP bakom sig beslöt att upphandla trafiken. Flygplatsen är också hemort för det statliga finländska flyginstitutet med ATPL-utbildning (finns privata också) och drivs av staten så länge den har reguljär flygtrafik.

Staden + det lokala näringslivet har köpt in trafik också tidigare och bl.a. Nextjet har flugit till staden, bl.a. ARN-POR-HEL och ARN-POR-KOK (Kronoby på den österbottniska västkusten).
Peppe
2019-05-28 12:15:56
SV: Air Leap
@Dahlström, vart läste du detta? Har du någon länk?
Dahlström
2019-05-28 10:44:18
SV: Air Leap
Såg att Björneborg (Pori) i Finland ska upphandla flygtrafik för 120 miljoner kronor i tre år och att operatören redan är vald, men inte publicerad för upphandlingsjuridiken. Någon som vet om Leap tänker vara intresserat att återuppta ARN-POR-HEL som dom visst flög ett tag?
Mia
2019-05-21 22:22:06
SV: Air Leap
Trevligt bolag med gammal Next jet personal ombord och saab 340.Bara boka?? trevlig resa
 

Tillbaka

Pilotshop
Volflight
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn