Tråden startades av: LeapSillen  2019-05-21 11:49:23
Air Leap 
Hej!

Jag undrar om någon har erfarenhet av att flyga med Air Leap?
Eller någon bekant som arbetar där?

Funderar på att boka en resa i sommar!


Med vänlig hälsning
LeapSillen

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Ribban
2020-05-10 18:15:21
SV: Air Leap
Men Bravo, höj ribban. Misstänker att du är i branschen och vet hur det är. Kanon att det finns bolag som satsar, du kanske får jobb? BRA gjorde bra saker men hade går stora kostnader, anpassning, anpassning.
Nicolas
2020-05-09 23:02:34
SV: Air Leap
Bravo. Leap air. Ge de allt de tål.????
Bravo
2020-05-08 21:48:34
SV: Air Leap
Känns som att det kan bli väldigt dyrt att flyga med tomma flygplan på dessa linjer fram till hösten.
När BRA drar igång i höst har man de attraktiva slottarna på Bma och då får leap lägga ner Bromma (kanske kan byta till ARN.) Risken är att det då har kostat mer än det smakar.. (Man ska ju ha råd med lite modernare flygplan med om en inte allt för lång framtid)
Bertram Brööten
2020-05-08 10:58:16
SV: Air Leap
@Professorn
Air Leap är ett flygbolag som finns kvar och opererar TROTS corona och med starka ägare. BRA är ett flygbolag vars affärside var körd i botten och konkursfärdiga redan innan corona. Känns som väldigt väldigt mycket uppförsbacke att tro att de någonsin under några omständigheter skulle kunna komma igång igen. Ge upp!
Per B
2020-05-08 08:33:11
SV: Air Leap
Bra affärsidé och hungrigt team på leap är en farlig kombination för BRA! Det kan man inte påstå att det funnits eller finns hos BRA... Nu är det nya tider och svensken är tacksam för det som görs! Heja Air Leap!!
Professorn
2020-05-08 07:55:38
SV: Air Leap
Kommer inte påverka BRA:s återstart nämnvärt.
Tror du för en sekund att BRA ger upp för att Leap går in och flyger enstaka pax på några linjer.
BRA sitter fortfarande på 95% av Brommas slottar om inte man lämnat tillbaka dem frivilligt och det har jag svårt att tro man gjort. EASA tog ju bort kravet att de behöver användas under Coronan för att behålla dem.

Nä, det kommer bli en fight i höst mellan Leap, BRA och Amapola!
Sen hänger det också en del på vad SAS och Norwegian gör.
Det är friskt vågat av Leap att redan gå in och flyg redan nu när det knappt finns pax. Bara tiden kan visa om det är genialiskt eller korkat!

Sen tror jag tyvärr man marknadsfört sig lite fel. Finns INGEN som tror på att man gör det för samhällsnyttan och uppehåller samhällskritisk trafik.
Alla genomskådar det och tycker det bara är löjligt, man gör det för att försöka vinna marknadsandelar och linjer i syfte att tjäna pengar på sikt.
Kenneth
2020-05-08 07:46:13
SV: Air Leap
BRA kommer inte återstarta...Och OM dom får igång nåt är det fjärran mot var det varit innan. Heja Leap!!
Hop
2020-05-08 07:01:36
SV: Air Leap
Tufft för BRA att återstarta nu...
VK
2020-05-08 00:13:20
SV: Air Leap
Heja AirLeap kör hårt!
Bertram
2020-05-07 19:57:54
SV: Air Leap
Ja och inte att förglömma ARN-VBY med trafikplikt. De har startat fem ny linjer nu under corona pandemin.
Highcoast
2020-05-07 15:59:02
SV: Air Leap
Leap verkar verkligen satsa i dessa Coronatider. Först VBY-ARN/BMA och nu RNB/KLR - BMA. Allt enl deras Pressrelease idag 7/5.

https://www.mynewsdesk.com/se/air-leap-ab/pressreleases/air-leap-satsar-paa-framtiden-med-destinationerna-ronneby-och-kalmar-2996767?fbclid=IwAR2IAALw-mwcD3UG-7Ght0iRqCYtd71EWY7HyQeVTuki944o_jv_gQMIj0Q
Teknikern
2020-04-22 23:41:26
SV: Air Leap
Amapola är IOSA godkända.
Henrik Johansson
2020-04-22 12:35:16
SV: Air Leap
Nu finns det tid att jobba på en IOSA certifiering om inte annat! GO LEAP!
Pull up
2020-04-22 12:25:27
SV: Air Leap
Eller så har de kanske det på gång redan......... (iosa certifiering = samma standard och förhållningssätt)
NISSE
2020-04-22 12:22:32
SV: Air Leap
https://www.iata.org/en/programs/safety/audit/iosa/
Iosa?
2020-04-22 12:01:23
SV: Air Leap
Vad innebär IOSA för en som inte är så insatt?
Leif
2020-04-22 10:57:59
SV: Air Leap
Air Leap kommer aldrig bli underleverantör till SAS. Då måste de vara IOSA-godkända och de har inga planer för sånt
pf
2020-04-22 10:08:45
SV: Air Leap
Air Leap flyr i disse Corona-tider OSL-OLA v.v. dag 1-5.

Kontrakt for norske staten/militære.
Greger Skyjockey
2020-04-22 09:29:30
SV: Air Leap
Hoppas Air Leap ligger startklar med ATR då SAS startar upp!! Det blir för dyrt att flyga a320 i början, speciellt nu när Cityjet är ute ur bilden. SAS behöver en svensk ATR operatör nu, grattis till Air Leap om de är med i matchen!
Fl
2020-04-21 09:22:29
SV: Air Leap
https://www.travelnews.se/sverige/flyg/air-leap-kommer-att-overleva-corona/
Av TCAS
2020-04-12 14:45:19
SV: Air Leap
Vilket flygplan man väljer kan ha stor betydelse för företagets fortlevnad.

Skall man välja en ny typ som kräver omskolning av piloter ger det en ökad kostnad. Är tillgången på kontanter mycket dålig bör man inledningsvis håll kostnaderna nere för att överleva.
Nicole
2020-04-12 11:21:34
SV: Air Leap
@TCAS
Fast utan oss i kabinen och piloter så spelsr det ingen roll hur organisationen har det.
Som sagt, utan oss i kabinen så är det 0, ja du läste rätt TCAS, 0 pax i kabinen som är tillåtna.
TCAS
2020-04-12 10:17:38
SV: Air Leap
Fast nu handlar det om vad som är bäst för operationen och bolaget, inte de nya FO:na eller vilket flygplan som är ”äldst” är ju helt ointressant.
Sv Oldie
2020-04-12 09:53:31
SV: Air Leap
SAAB 340 är ett ungt flygplan jämfört med Boeing B737!

SAAB 340 Första flygning 1983
Boeing B737 Första flygning 9 april 1967

SAAB 340 är således 16 år yngre än B737!

Oldie
2020-04-11 19:50:11
SV: Air Leap
SAAB är 100 år gammal. Därför.
Mikael
2020-04-11 12:53:21
SV: Air Leap
Nu när vi inte flyger så mycket och mestales alla är permitterade/uppsagda... Hur kommer det sig då att vi fortfarande pratar om de nya ATR vi ska ta in? Är det inte bättre att få snurr på våra S340 istället, så vi nya FOs inte behöver gå?
DC-10
2020-03-23 21:46:37
SV: Air Leap
@Betram
Att Air Leap skulle gå som tåget ser jag som mycket osannolikt då alla andra bolag går på knäna, även de med bra ekonomiska resurser (Emirates, Qatar mfl) börjar känna av ett mindre resande.

Däremot vet jag att det kommer bli permitteringar på kabin och flight deck.
Bertram
2020-03-21 11:27:57
SV: Air Leap
Nu är det många snillen som spekulerar här. Air Leap går som tåget. Flyger;Mariehamn, Åbo, Örnskölsvik, Oslo-Örland.
1 april blir det ny linjeuppstart Oslo-Röros. Inga piloter varslade ännu, men avtal om att gå ner i tjänstgöringstid kommer att tecknas.
Heading
2020-03-20 06:21:58
SV: Air Leap
Korttids permitteringar som alla andra.
Hessan
2020-03-17 10:44:38
SV: Air Leap
Air Leap sparkar all sin crew ryktas det! Vem ska flyga planen? Konkurs i veckan?
Torkel Larsson
2020-03-17 09:31:09
SV: Air Leap
Hur går det för dessa små bolag i Corona tider? Överlever dom alls?
Leif
2020-03-02 14:58:07
SV: Air Leap
@Mikael
Nu när det gått 3 veckor. Vilka flyger den första flygningen med ATR?
Ekonom
2020-02-25 09:34:55
SV: Air Leap
Dyrt att flytta befintliga Saab piloter till ATR. Om bolaget fortsätter flyga Saab så ska de betala två typ träningar. Saab piloten till ATR samt en ny till Saab.
Kent
2020-02-24 14:40:43
SV: Air Leap
@Sölve Fanns inga styrmän utan bond som sökte i första omgången, däremot fanns det en i nästa kompletteringsomgång. Den kursplatsen drogs tillbaks.
Sölve
2020-02-24 13:10:49
SV: Air Leap
Svar PF:
Har inte kommenterat om det är sjysst skött eller inte.
Däremot kan vi konstatera att biddingen söktes av Leap-anställda styrmän som inte hade bond. Trots detta valde man att rekrytera externt och skicka styrman på ATR-rating.
PF
2020-02-24 12:08:41
SV: Air Leap
@Sölve
Vad är inte sjysst skött? Har man bond så bör väl den löpa ut innan man kan bidda för en ny flygplanstyp?
Sölve
2020-02-24 11:23:22
SV: Air Leap
Svar Gösta:
Du har delvis rätt! Fyra stycken kaptener som tidigare flög Saaben är skickade på ATR-rating. Ingen av dessa var bondade på Saaben. Bidding för styrmän var ut där flera styrmän biddade, ingen av dessa fick. Istället valde man att rekrytera externt, 2st FO med ATR-rating samt en ny utan ATR-rating.

Svar Mickelsman:
Produktionen är i sin linda. Vad av mina uppgifter är inte sanna menar du?

Mickelsman
2020-02-23 23:26:16
SV: Air Leap
@Sölve
Jag jobbar på Air Leap på huvudkontoret med uppgifter gällande produktionen. Dina uppgifter är tyvärr inte sanna.
Gösta
2020-02-23 21:07:05
SV: Air Leap
@Sölve Nu är du snett ute, alla piloter i första utbildningsgruppen av piloter till ATR är saabpiloter som kommer från Air Leap förutom två FO. Bidding har varit ute.
Sölve
2020-02-23 13:30:24
SV: Air Leap
Flera ATR på väg in. Överflöd av nyutbildade Saab-piloter med nybetald rating. Dessa piloter blir kvar i saabarna då bolaget inte vill bekosta ny rating på ATR för dessa.
För att hitta ekonomi i detta rekryteras ATR-piloter externt och Saab-piloterna skickas för wet lease.
Mick Jagger
2020-02-22 15:11:20
SV: Air Leap
@Sölve
Troligtvis inte, då de har en alldeles för liten flotta för att kunna erbjuda wetlease. Möjligen någon charter för ett mindre lag/förening.
Sölve
2020-02-22 12:31:13
SV: Air Leap
Air Leap kommer inom snar tid erbjuda wet lease till andra bolag.
Sören
2020-02-22 10:35:35
SV: Air Leap
Där kom det. Cityjet med sina blanka fina flygplan redovisar en brakförlust och stänger baser. Hur länge löper avtalet med SAS?
Air Leap har köpt sin första ATR72 kommer i april.
KV
2020-02-22 01:57:36
SV: Air Leap
SAAB 2000 är inget att satsa på tyvärr!Hur många har den?
Finns väl en anledning till att den inte massproducerades el?
Mycket teknik va det !
Tekmek
2020-02-21 11:17:46
SV: Air Leap
Och hur mycket mer bränsle drog den 50 seat S2000 än 72 seat ATR 72?
Lelle
2020-02-19 16:35:47
SV: Air Leap
@PF

Visst är det så, men här var det ett företag som ägde både flygplan och flygbolag. Att man väljer att lägga personal och ägande av flygplan i olika dotterbolag är bara en konstruktion.

Dessutom så ägde man alla flygplan utom 2 eller 3 som var leasade, så det var bara en fråga om att flytta pengar dit där man tjänar mest på dom.
PF
2020-02-19 12:47:42
SV: Air Leap
@Lelle
Där är jag inte helt enig med dig. Ett bolag som inte har den möjligheten sitter med fasta kostnader för leasing. Ofta en stor post. Kommer det inte in mer än som ska betalas ut så blir det minus vid bokslutet.
Golden/Thun hade möjligheten att justera utgifterna.
Och absolut får de göra som de vill med sina tillgångar, de positionerade sig bra på marknaden och va länge fair mot sina anställda.

@Erik T
Well played, kom tillbaka och driv flygbolag!
Pontus
2020-02-19 12:17:00
SV: Air Leap
Om Air Leap fasar ut Saab 2000 för ATR så blir jag deprimerad. ATR är det sämsta skiten (ur passagerarsynpunkt) som flyger idag.


Häromdagen jämförde jag 2 flighter mellan BMA-OER (med AT76) samt ARN-OER(med SB20);

ATR:en startade 2 minuter före SAABen, men kom fram 17 minuter efter SAAB:en till OER. När BRA:s "nya" ATR landade i OER så var Air Leap med sin 20 år gamla SB20 redan klara med sin turnaround och i full färd med att starta upp motorerna igen. Och då hade Air Leap en WCHC att pre-boarda också innan BRA hade landat...

ATR är sämst!
Erik T
2020-02-19 11:16:10
SV: Air Leap
@PF
Korrekt, gillar ändå att du säger välstyrt, glädjer mig. Nu har vi bara 2 linjer som marknadsförs, men inga egna flygplan.
Lelle
2020-02-19 11:08:35
SV: Air Leap
@PF

Ja så var det, men leasingbolaget hade samma ägare som flygbolaget.
Hur ägaren väljer att placera/flytta pengarna är upp till honom.
Att han bara behöll en liten del av vinsten i flygbolaget och sedan valde att justera leasingkostnaderna för att flytta pengar inom koncernen, ändrar inte att flygbolaget genererade vinst och var välmående.
PF
2020-02-19 10:36:37
SV: Air Leap
@Lelle
Skulle snarare säga välstyrt än välmående. Golden ägdes av Thunbolagen som ägde Saabarna och ATR som opererades. Golden gjorde ofta en knapp vinst, aldrig stor och ibland en symbolisk förlust. Rörliga leasingkostnader kontrollerade resultatet man ville uppnå i verksamheten.
Lelle
2020-02-19 09:40:56
SV: Air Leap
@Logan

Golden Air gick inte i konkurs, kontraktet med SAS tog slut och gick till Jettime som la ett lägre bud.

SAS erbjöd Golden senare att förnya kontraktet men då var det inte längre intressant.

Under tiden som Golden hade kontrakt med SAS så blev Golden uppköpta av Braathens, men man gick inte i konkurs, tvärt om, den var ett välmående bolag som gick med vinst.
Leap
2020-02-19 08:16:46
SV: Air Leap
As of July 2018, there were 210 Saab 340s in service with 34 operators around the world. Primary operators include Regional Express with 52 aircraft, Silver Airways with 21, Loganair with 16, PenAir with 13, SprintAir with 12, and others with fewer aircraft of the type.
Adam
2020-02-19 08:12:29
SV: Air Leap
@Mick

Wetlease Sveaflyg
Mick
2020-02-19 00:51:17
SV: Air Leap
Märkligt att det är en gammal SAAB2000 Som flyger.Finns inget på Airleap s sida som säger att de har det gamla planet i sin flotta.
Logan
2020-02-18 23:58:41
SV: Air Leap
@TP
De levererade inte och blev således av med kontrakten, de förnyades inte. Goldenair gick i konkurs.
TP
2020-02-18 18:42:00
SV: Air Leap
@Logan
Det kan ändras snabbt. Se bara Golden Air, Jettime och Flybe. Tur i oturen att regional jet kunde ta över Flybes produktion så personalen fick behålla jobben.
Logan
2020-02-18 16:14:22
SV: Air Leap
@Logan
Kontrakt är skrivna på 3-5 år vad jag hört av bekant på gamla FlyBe.
Sören
2020-02-18 10:21:26
SV: Air Leap
@Logan, så länge det finns avtal med SAS.
Logan
2020-02-15 22:45:02
SV: Air Leap
@Sören
Nu är det ju så att piloterna på Regional Jet som flyger för SAS har svenskt kollektivavtal, samt att flygplanen har baser på Arlanda och Kastrup.
Sören
2020-02-15 11:21:53
SV: Air Leap
@DINGDINGVÄRLD
Vi får väl se hur kul det är när de ombaserat din fina ATR eller CRJ till någon bas i England eller Baltikum.
Dingdingvärld
2020-02-14 11:46:36
SV: Air Leap
Nordica tog in tio ATR-600 för SAS, Cityjet tjugotalet helt fabriksnya CRJ900. De opererar här.

Och vi ska vara glada när ett svenskt bolag startar med några gamla Saab340?
Aron
2020-02-14 09:44:11
SV: Air Leap
Utan air leap hade Sverige stannat
Gla å go Karlstabo
2020-02-14 07:22:56
SV: Air Leap
Tack för att ni finns Air Leap.
Sören
2020-02-13 19:48:08
SV: Air Leap
Håller med Mikael fullt ut. Väldigt tråkig attityd av flera i den här tråden. Vi skall som piloter vara mycket glada för att ett nytt svenskt AOC har etablerat sig och vill expandera i Sverige. När SAS håller på att flytta verksamheten till Baltikum och BRA haltar så är Air Leap en frisk vitaliserande fläkt inom svensk flygindustri.
Önskar er all lycka på vägen.
Norrland
2020-02-13 14:20:18
SV: Air Leap
Åkte Air Leap för 3 v sen till Jönköping från Arlanda, 7 Pax på planet.
Helt okej, dock så är T3 ett skämt, och stärker inte produkten för Air Leap..

340:n, ja helt okej.
På tillbakavägen blev det tåg, då kärran fått teknik enligt ett sms 1,5 timme innan avgång...
Mikael, FO
2020-02-13 10:03:19
SV: Air Leap
@ Berit
3 SAAB 340 har vi idag.
Vad menar du med "säger sig självt"? Med de destinationer vi har så hade det inte funnit lönsamhet i att flyga Airbus A320 eller Boeing 737. Inte ens en CRJ900 hade varit lönsamt då vi flyger korta linjer och med ett underlag på ca 30 passagerare per avgång. Med ATR72 kommer vi kunna erbjuda lite fler platser, en bättre komfort under de lite längre sträckorna.
Läs på lite innan du uttalar dig negativt om ett relativt nytt bolag som behöver all support de kan få.
Berit
2020-02-12 23:21:05
SV: Air Leap
Men väldigt få flygplan och att operera med SAAB 340 säger sig ju självt.
Vilka anv dem idag?
Ska väl turligen nog komma någon ATR snart.
Göran
2020-02-11 11:24:20
SV: Air Leap
Air Leap har inte samma ledning, ägare eller affärsfilosofi som Nextjet.
Delar av crew kommer från Nextjet, men så är det även på SAS, Flybe, Cityjet, m.m.
DW
2020-02-11 10:48:32
SV: Air Leap
Trots att de har gamla vanor från NextJet?

Med tanke på att en stor del av den gamla personalstyrkan kommer från NextJet är det inte så konstigt att AirLeap blivit en NextJet Edition 2.
ATR
2020-02-11 09:48:33
SV: Air Leap
Skön jämförelse; Air Leap vs Lufthansa... Hahaha
Sören
2020-02-10 21:47:44
SV: Air Leap
Det har aldrig varit tanken att flyga i egen regi på Mariehamn från 1/3. De börjar med en wet-lease.
Mikael
2020-02-10 21:22:16
SV: Air Leap
@Leif

Man kan ha folk på utbildning samtidigt som man flyger en typ med redan utbildade personer...

Jag menar, titta på exempelvis Lufthansa, de har folk i utbildning dagligen, men ändå flyger de runt med ca 250 flygplan dagligen...
Med andra ord, yttra dig inte om sådant du inte har någon aning om.

Med vänlig hälsning,
Mikael FO Air Leap
Tina
2020-02-10 19:24:23
SV: Air Leap
Vänta och se;-) ATR flyger om 3 veckor (i Leap regi)
Gustav
2020-02-10 18:30:11
SV: Air Leap
Ser ut som dom har nytt hemsida från idag. Ser riktigt trevlig ut.

http://www.airleap.se
Leif
2020-02-10 16:30:06
SV: Air Leap
Inte en chans att den kommer börja flyga om 3 veckor ifall nu folk är på utbildning.
Tror det blir klassik strategi att lova ett datum och sen dra ut på det hela när väl allt är på plats
Atr
2020-02-09 23:54:40
SV: Air Leap
Stämmer, hörde de skulle få in en av BRA:s utfasade ATR72-500, nu när BRA fått in 5 nya 600.
Klabbe
2020-02-09 23:44:34
SV: Air Leap
Tråkigt att man inte bygger vidare på Nextjets goda rykte!
Jag
2020-02-09 21:16:12
SV: Air Leap
Heja Air Leap!
Andreas
2020-02-09 13:14:00
SV: Air Leap
Till Standardpilot:
Jag har inga åsikter om Air Leaps vara eller inte vara, men kan inte låta bli att kommentera ditt inlägg rent allmänt.

"Undrar också vad det är för fel att blåsa liv i Nextjet. Ett bolag som hade svenska avtal och behandlade sina anställda väl.."

Såhär är det. Flygbolag finns inte till för de anställdas skull. Om det är en vettig affär som går ihop (dvs. marknaden finns och är villig att betala tillräckligt för att minst täcka kostnaderna) är det inget fel, men om det inte är en vettig affär så är det fel. Att anställda trivs är naturligtvis jättebra, men det get på inget sätt ett företag automatiskt existensberättigande, varken inom flyg eller andra branscher.
Sören
2020-02-09 11:05:51
SV: Air Leap
Mona, ATR72 premiär om tre veckor på MHQ-ARN.
Mikael
2020-02-09 11:05:02
SV: Air Leap
Vi kommer även få in ATR på de linjer där beläggningen är lite högre :D
Kalle
2020-02-09 08:07:50
SV: Air Leap
Det ryktas att dom har lyckats rekrytera Sveriges bästa folk från de stora bolagen! Det ser väldigt ljust ut!
Mona
2020-02-09 01:28:42
SV: Air Leap
Men snälla nån SAAB-340!
Mona
2020-02-09 00:13:24
SV: Air Leap
Vi får väl se!
Domestic lover
2020-02-08 19:35:32
SV: Air Leap
T/r till Mariehamn eller Karlstad då duger SAAB 340 tex bra.
Standardpilot
2020-02-08 15:45:17
SV: Air Leap
@Mona, vad baserar du det på?
Undrar också vad det är för fel att blåsa liv i Nextjet. Ett bolag som hade svenska avtal och behandlade sina anställda väl..
Mikael
2020-02-08 09:48:39
SV: Air Leap
@Mona

Med tanke på att du bara spekulerar så lägg ner. Bolaget är välskött med bra personal och rimliga priser. Med andra ord, inga problem att flyga med oss.
Mona
2020-02-08 01:36:30
SV: Air Leap
Tyvärr är det nog lite som ”upp som en sol ned som en pannkaka”
Robert
2020-02-07 13:07:02
SV: Air Leap
Som Micke skriver, Air Leap är ett bra och stabilt bolag, trots att de kanske har lite gamla "vanor" från NextJet tiden.
Lipis
2020-02-07 12:08:39
SV: Air Leap
Även jag har flugit med LEAP, Inga konstigheter som tidigare skribenter sagt. Bra service och höll tidtabellen
Tack
2020-02-07 08:58:52
SV: Air Leap
Flög med dem nyligen, bra service och höll tidtabellen.
Mikael
2020-02-07 08:54:53
SV: Air Leap
Klart ni vågar boka flyg med Leap! Jobbar där själv och bolaget känns mycket stabilt och bra!
Mona
2020-02-06 23:13:57
SV: Air Leap
@Air Leap
Vore jag dig skulle jag boka annat!Lite som blåsa liv i Nextjet.
Söcke
2020-02-06 20:42:14
SV: Air Leap
Det går bra. En eller två individer dyker snart upp hos Leap. Piloter och Cabin går utbildning just nu.
Leif
2020-02-06 19:59:06
SV: Air Leap
Någon som vet hur det går med införsel av ATR?
DC-10 (den riktiga)
2019-11-11 14:56:55
SV: Air Leap
@AT7, ja antingen det eller att man börjar flyga med Saab 2000 och Saab 340. Men nu verkar de ju bestämt sig för ATR72 så ATR42 kanske inte är så dumt.
AT7
2019-11-11 12:44:17
SV: Air Leap
Hoppas att AirLeap tar in fler ATR och fasar ut Saaben snabbt. Vill de ha större och mindre flyg så använd ATR 42 och 72. Enhetlig flotta har många fördelar.
DC-10 (den riktigA)
2019-11-11 12:29:07
SV: Air Leap
@DC-10 (den riktige)
Eller så byter du till ett som inte är samma som mitt?

@Annica, ja, det vore ju ännu bättre om de höll mer än 10 år. Men förhoppningsvis har ledningen lärt sig att man ska skynda långsamt, expansion är inte alltid den bästa lösningen.
Annica
2019-11-11 06:16:26
SV: Air Leap
Det får vi nästan hoppas! Dom höll ju igång minst 10 år!
DC-10 (den riktige)
2019-11-10 19:52:02
SV: Air Leap
Jag finner det jobbigt att mitt nick, som jag haft i många år. Används av andra debattörer, som inte delar mina värderingar och erfarenheter/kunskaper.

Till moderatorn. Censurera inte detta inlägg också, tack.
Michael
2019-11-10 19:43:21
SV: Air Leap
@Carl:
Ja, jag hade först jobb på Nextjet. Sen gick de i konkurs = inget jobb. Sen fick jag jobb på Leap när de startade upp. Nu är jag är på BRA och flyger ATR.

@DW: Air Leap är mer eller mindre Nextjet, samma ledning men mindre flotta, som dock byggs upp men med ATR istället för de gamla ATP vi hade.
DW
2019-11-10 12:51:02
SV: Air Leap
Detta bolag känns som ett nästa NextJet.
Carl
2019-11-08 17:20:29
SV: Air Leap
Hur kan man få jobb på leap och sedan vara utan jobb??
Michael
2019-11-08 11:06:23
SV: Air Leap
@Börje

Jag är själv en av dem som "DC-10" skriver om.
Jobbade på Nextjet, gick sedan utan jobb och fick sedan jobb på Leap. Nu jobbar jag som F/O på BRA och flyger ATR. Men visst, du vet säkert bäst?
Börje
2019-11-08 09:19:32
SV: Air Leap
@DC10
Det finns inte en enda pilot i Air Leap som gått till Ryan eller BRA. Nu lämnar piloter och andra BRA för att gå till Leap. Att man nyanställer beror på expansion.
DC-10
2019-11-07 22:02:00
SV: Air Leap
De nyanställer många S340 piloter också, många low timers då de tappat en del till BRA och Ryanair.
Helena
2019-11-07 18:09:55
SV: Air Leap
Det verkar vara mycket buzz runt det här bolaget!! Stormrik norrman går in med enorma summor för att slå både Widerö och BRA!? Roligt att det äntligen händer nåt positivt i flygsverige!
Dahlström
2019-06-17 18:13:15
SV: Air Leap
Peppe, ledsen för sent svar och text på finska:

https://yle.fi/uutiset/3-10804784

Där står att Björneborgs stad med alla utom lokala finländska V och MP bakom sig beslöt att upphandla trafiken. Flygplatsen är också hemort för det statliga finländska flyginstitutet med ATPL-utbildning (finns privata också) och drivs av staten så länge den har reguljär flygtrafik.

Staden + det lokala näringslivet har köpt in trafik också tidigare och bl.a. Nextjet har flugit till staden, bl.a. ARN-POR-HEL och ARN-POR-KOK (Kronoby på den österbottniska västkusten).
Peppe
2019-05-28 12:15:56
SV: Air Leap
@Dahlström, vart läste du detta? Har du någon länk?
Dahlström
2019-05-28 10:44:18
SV: Air Leap
Såg att Björneborg (Pori) i Finland ska upphandla flygtrafik för 120 miljoner kronor i tre år och att operatören redan är vald, men inte publicerad för upphandlingsjuridiken. Någon som vet om Leap tänker vara intresserat att återuppta ARN-POR-HEL som dom visst flög ett tag?
Mia
2019-05-21 22:22:06
SV: Air Leap
Trevligt bolag med gammal Next jet personal ombord och saab 340.Bara boka?? trevlig resa
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev