Nu får Brommas flygtrafik plats på Arlanda?!?
I och med den stora nedgången av inrikesflyget kan BRA få plats på Arlandas Terminal 3 med sin kommande enhetsflotta av ATR? Inget som hindrar en tidigare nedläggning av Bromma flygplats längre, eller?
svar
Måste ju bara vara dagar innan Swedavia i alla fall temporärt stänger Bromma? Att ha terminalen öppen, om än med reducerade öppettider när det finns noll reguljära avgångar samt ha kostnaden för torn, brand mm. Stäng ner och dirigera om de få avgångarna till Arlanda
Och när du köper biobränsler på din flight så garanteras det att just din soppa flygs med biobränsle?
Trafikverket kan garantera att köpa si och så mycket grön el, klart det blir från den vanliga elmixen, men producenterna kommer då fokusera på att öka kWh på grön el, och dom kan absolut visa att dom har levererat si och så många kWh grön el till svenska elnätet.
39% av Sveriges el 2019 var ändå från Kärnkraften.
MKT svårt att styra 100% av SJ´s inköpta grön el in direkt i tågen!
Det finns inte sådana separata installationer och elledningar till våra alla eldriva spår. Så även om du köper grön el får du 39% kärnkrafts el med.
TIPS
“Kärnkraftståg” ännu dvs…..
Den el som kunder avtalat som förnybar el är garanterat inom tillgänglig förnybar el som produceras.
Vid varje tillfälle produceras förnybar el som räcker till alla som skrivit avtal om förnybar el. Vid toppförbrukning importeras bl.a vattenkraft el från Norge/Finland. Av den anledningen är avtal om förnybar el ofta lite dyrare.
Man kan inte sälja förnybar el om inte volymen ryms inom producerad förnybar el. Det är bedrägeri.
SJ och alla andra använder den energi som finns på el nätet till varje tid. Att påstå att SJ bara använder förnybar el är att ta i.
Det är möjligt att SJ bara betalar till bolag som säljer förnybar el,men det betyder inte att det är förnybar el som rent faktiskt förbrukas av SJ.
Vindsnurrar är inte på något sätt rentabla, och måste total renoveras varje 10 år. Om man räknar in allt är dom inte ens Co2 neutrala. Sverige borde utveckla och utbygga kärnktaften, men det fattar ju inte vår inkompetenta regering.
Om Bromma flygplats har ett bättre läge beror på vad man värderar.
Miljömässigt/säkerhetsmässigt är Bromma flygplats en katastrof. Flygplatsen är belägen mitt i ett bostadsområde. Dessutom har flygplatsen inte tillåtelse till flygverksamhet nattetid, flygplatsen stänger 22:00.
Bromma har ett bättre läge än Arlanda som ligger i buschen.För inrikes trafik funkar inte en större maskin än ATR om man nu skulle dra all inrikes trafik till Arlanda.
I Sverige nyttjar vi inte koleldade kraftverk. Största delen kommer från Vattenkraft samt kärnkraft. Dessutom finns vindkraft och solenergi. Ingen av dessa energislag förorenar atmosfären.
Järnvägen kör helt och hållet med förnybart (vattenkraft, vindkraft).
För uppvärmning nyttjar många jord och luftvärme. Luftvärmepump har jag nyttjat i 17 år för uppvärmning av min bostad, nyttjar vattenkrafts el för drift av värmepumpen, helt fossilfritt.
Om man flyttar inrikesflygtrafik från BMA till ARN är det helt nödvändigt att se till att ta bort straf avgiften på tåget til och från Stockholm.
Att resa med tåg till och från Stockholm har ingen företagare tid med, bara miljödårarna tror att det är ett alternativ att offra två arbetsdagar på att resa till från ett möte.
Jag åker mycket hellre till Arlanda.
Hopplöst att sitta i köerna ut från Bromma.
Dessutom är det oftast dyrare att åka med BRA än SAS eller Norwegian.
Men vem vill till Bromma om man skall flyga ut i vida världen via Arlanda?
Bromma klarar ej utlandstrafiken. Däremot klarar Arlanda Bromma trafiken. Går inrikes flyg till Arlanda minskar den totala trafiken. Från ex. Umeå går normalt 3 flighter till Stockholm inom 45 min två till Arlanda och en till Bromma. Ett större flygplan skulle utan problem kunna hantera detta.
Att det är dyrt med Arlanda Express får du ta upp med de borgerliga i Stockholm som skrev ett mycket långt ofördelaktigt avtal med ett privat bolag.
Lite förenklat kan man säga att Arlanda är Stockholmarnas flygplats och att Bromma är södra Sveriges flygplats. Kanske känner de från mindre städer att Arlanda är stort och skrämmande? Norrlänningar tycks dock endast i undantagsfall föredra Bromma.
Men vem vill till ARN istället för BMA?
ARN mitt ut i buschen å svin dyra taxi/tågresor.Och lokalhyra lär ju ej va billig.
Mycket av elkraften importeras fran koleldade kraftverk som spyr ut CO, SOx, NOX och partiklar. Mer an flygplan. Sa elektriska tag och elektiska bilar ar inte renare an kraftstationerna som producerar kW.
Dagens flygplan ar sa tysta att bullret utanfor flygplatsstaketet ar inget problem. Daremot har tag en bullerkorridor hela vagen. De ar inte tysta alls.
Läs på Ej Greta!
Elenergi som Trafikverket säljer till järnvägskunder, och som används för tågdrift, produceras av vattenkraft i enlighet med Järnvägsnätsbeskrivningen. För den delen handlas speciella ursprungsgarantier (UG) som avser ursprungsmärkning av el producerad av vattenkraft.
Tågen får sin el från kärnkraften ännu till stor del.
Kärnstavarna tar 100.000 år för att halvera sin strålning.
Miljövänligare?
Tveksam till att fler filer löser någonting… någonstan går dessa filer ihop och där blir det kö! Lösningen är snarare färre filer och lägre hastighet. Köerna på tranebergsbron beror delvis på att folk inte har vett att hålla avstånd samt smiter in i kön.
Tåget förorenar minimalt, går på el. Det färdas betydligt tystare än startande flygplan. Infrastrukturen har funnits mycket länge.
Även Bromma har funnits länge men startbanan är för kort.
Dessutom har området runt Bromma bebyggts. Miljön runt Bromma är inte trevlig.
Det är du och jag som krävt mer bebyggelse nära centrum som gjort Bromma obsolete.
I rusningstrafik? Som fd boende vid Höglandet och Liljeholmen och jobb i Solna med frekvent storhandling vid Bromma blocks så har jag suttit i köerna runt Ulvsunda, Traneberg, Brommaplan och undrar vid vilken tid du kört Bromma flygplats till centrala stockholm på 12min.
Spårfaktorn är inte att underskatta men pga flera byten för att komma in till stan så är jag inte säker på succén…
@Morret; Tranebergsbron ar ett kapitel for sig sjalvt. Drottningholmsvagen och bron maste breddas for flera filer i bagge riktningarna. Detta borde ha gjorts for lange sedan.