Tråden startades av: Per  2019-07-17 12:07:57
Flyg BRA 
Ser att Flyg Bra nu söker kabinpersonal.
Sa de inte precis upp en massa anställda?

Tänkte eventuellt söka, så e det någon som har en hum om hur Bras löner ligger?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

#PGB
2020-03-20 06:19:15
SV: Flyg BRA
”Flygbolaget BRA drar nu ner sin flygtrafik till en samhällskritisk lägstanivå, och pausar därmed 12 av sina 18 inrikes året-runt-linjer, enligt ett pressmeddelande.

En av de flygplatser som påverkas av detta är Ronneby flygplats. Till P4 Blekinge meddelar Ari Kallonen, som är flygstationschef, att flygplatsen nu planerar för att de troligtvis kommer behöva permittera sina anställda.” Är det slut på riktigt nu?
The perfect flight
2020-03-19 22:21:24
SV: Flyg BRA
PGB jobbar på BRA. UP gör det inte och har inte en susning. De är generöst att som BRA gjorde behålla sin personal på 40%. Precis som PGB skriver häller det nog inte så länge.
PgB
2020-03-19 21:51:28
SV: Flyg BRA
Kom in i matchen nu för fasiken.
Alla anställda är permitterad from 19:e. 40% tjänst.
Pausar många linjer, flyger 1 leg på morgon, 1 på kväll på dem större linjerna..... nya neddragningar om 1 vecka.

Up
2020-03-19 20:03:48
SV: Flyg BRA
Mavia överlevde så pass länge som man gjorde pga sammanslagningen. Det har PGB själv gjort klart.
I övrigt så funderar man på saktfärdigheten i besluten hos BRAs ledning. Nästan samtliga stora drakar har ställt majoriteten av flottan på marken o permitterat folk, men inte BRA! O med tanke på deras usla resultat redan förra året så undrar gemene man hur länge PGB tycker det är kul att förlora pengar.
Sven
2020-03-19 12:56:12
SV: Flyg BRA
Om vi pratar Mavia och Golden Air så är det ju ev vinster innan BRA, och det var ju ganska goda tider med vinster i båda bolagen.
under några år. (även förluster beroende på vilka år man ska jämföra) Efter sammanslagning så är det ju självklart att det dribblades med siffror på koncernnivå för att det ska bli så bra som möjligt för koncernen, inte de individuella bolagen. Det gör det ju ganska svårt att jämföra..
Kalle
2020-03-19 09:57:54
SV: Flyg BRA
@Orop

Huruvida Braganza gör vinst eller inte spelar ingen roll.
Hur går det för Braathens bolagen, genererar dom en vinst till Braganza?
@evinrude
2020-03-19 08:10:23
SV: Flyg BRA
Mavia gjorde vinst ett år de senaste åren sen var det brakförluster. Evinrude visa gärna upp de 100 miljonerna i vinst de gjorde flera år i rad?! Däremot Sverigeflyg o Goldenair genererade bra vinster.
Evinrude
2020-03-18 22:13:37
SV: Flyg BRA
Tyvärr gör den inte det. Inte i den omattning man räknat med. Malmö Aviation gjorde några hundra miljoner i vinst varje år fram till en rad katastrofala beslut. Bra skulle kanske på sikt kunnat bli just det namnet antyder men inte med nuvarande ledning. Nu väntar ett stålbad utan dess like. Pajkastning leder ingenstans och kommer inte att rädda de jobb som nu går förlorade. Hoppas att det finns en framtid efter Corona.
Orop
2020-03-18 19:44:44
SV: Flyg BRA
Propverksamheten genererar pengar, AVRO gjorde det inte. Detta borde vara allmänt känd för alla skitsnackare här på FT. Braganza gjorde senast 140MKR vinst för info, det är öppen information så LÄS istället för att skitsnacka.
Lillmorken
2020-03-18 16:24:04
SV: Flyg BRA
BRAs fyra kvarvarande Avro RJ plan flögs idag till Norwich. Kommer de skrotas nu?
Rogge
2020-03-18 07:09:00
SV: Flyg BRA
Hur kan man tycka att BRA sköter det bra? När man måste sparka 1/3 av företaget INNAN Corona var på tapeten? Och är det så bra skött att sen DIREKT ta in utländsk crew som måste sitta och bli hatade i crewrummet? Så OBRA det bara kan bli.
Roger
2020-03-17 23:13:57
SV: Flyg BRA
Många flygbolag har för dyra gamla anställda piloter och cabin personal.
BRA är ett typiskt sådant exempel. Ha flygkaptener på löner ala 75-125tkr/mån är ju företags ekonomiskt omöjligt i längden.
Så en konkurs kanske är bra i deras fall. När denna virus våg är över kan bolaget sedan kanske återuppstå, ha råd med "JET" flygplan då lönerna för crew kan läggas på en lägre nivå.

Men efter denna virus våg är väl frågan först, hur mkt efterfrågan på flyg kommer det finnas?
Vad blir priset på dessa flygningar i framtiden?!
Många spår ju redan nu en framtid där vi människor flyger mkt mindre än innan virus vågen nu....
Evinrude
2020-03-17 21:53:55
SV: Flyg BRA
Det Per Braathen behöver är inte en kredit. Pengar har han men är less på att torska mer. Blir det inga garantier om ett monetärt stöd,inte krediter, är nog slutet nära. I synnerhet som propellerverksamheten inte genererar pengar. Hade man investerat i en ny och modern jetflotta i kombination med kompletterande commuter/turbopropp hade det funnits en bärande affärsidé.
KN
2020-03-17 21:36:07
SV: Flyg BRA
Precis vem ska sköta inrikes trafiken ?
Nu stöd fr regeringen??
De
2020-03-17 19:27:15
SV: Flyg BRA
Begrundat på vad? Någon måste sköta inrikes och BRA gör det bra. Stöd från regeringen nu dessutom
Egon
2020-03-17 16:45:31
SV: Flyg BRA
BRA kommer med största sannolikhet inte överleva. Det krävs ett mirakel.
Debutalbum
2020-03-17 14:23:03
SV: Flyg BRA
Hur många behöver BRA sparka ytterligare för att överleva?
Bengt
2020-03-16 11:38:36
SV: Flyg BRA
Lite mer om BRA´s neddragningar mm

https://www.turismnytt.se/flygbolaget-bra-drar-ner-trafiken-staller-in-1300-inrikes-flygavgangar/
Du sa det
2020-03-16 10:01:56
SV: Flyg BRA
Du sa det själv, German Airways är inte BRA. Ett jävla gnäll på WDL är medan SAS/Norwegian är betydligt värre. Det är inget ovanligt upplägg så snälla...
Bengt
2020-03-16 10:01:06
SV: Flyg BRA
BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza som är helägt av Per G Braathen och hans familj.
Henric
2020-03-16 09:07:16
SV: Flyg BRA
Riksdagen säger:
- Det kommer vara ett tydligt fokus på svenska företag och svenska jobb, säger finansminister Magdalena Andersson på presskonferensen.

Hur går det få för BRA med stöd från Sverige? German airways är ju tyskt!
Emil Englund
2020-03-16 08:10:37
SV: Flyg BRA
10%?
Svar jocke
2020-03-15 21:36:38
SV: Flyg BRA
Det blir 10% kvar Jocke. Ganska enkel matte :)
Jocke
2020-03-15 19:29:17
SV: Flyg BRA
Vad blir kvar om BRA drar ner med 90% som SAS gör?
@Sv@Kalles
2020-03-15 15:48:01
SV: Flyg BRA
Du vet att Cityjet flyger åt SAS? Du vet att dom är Irländska? Tror det var Kalles poäng, allt handlar inte om SAIL
Ok
2020-03-15 14:42:33
SV: Flyg BRA
OK, tänk Cityjet, Nordica, LOT då.

BRAs inhyrda kapacitet är dock tillfällig för att utvärdera marknaden och oviljan att investera i nya dyra flygplan då det är en lågkonjunktur på G
Jaja
2020-03-15 12:23:48
SV: Flyg BRA
Fast SAS Irland är väl ett eget bolag om än ett dotterbolag men med helt andra villkor än SAS scandinavia? Det medför ju samma sak, inhyrning av ett annat bolag med andra villkor. Precis som de flesta bolag gör nuförtiden. Det är väl strunt samma hur ägarstrukturen ser ut. Det var inte poängen.
Kalles verkar dock tro att det är något som bara BRA gör i Sverige, när det figurerar i de flesta svenska flygbolag.
Sv @kalles
2020-03-15 10:59:16
SV: Flyg BRA
Om du med ”inhyrd kapacitet från Irland” menar SAS Ireland, så är det fel. SAS Ireland är lika mycket SAS som gamla SAS AOC. Helägt dottterbolag inom SK-koncernen.
@ Kalles
2020-03-15 08:33:23
SV: Flyg BRA
Ska du istället flyga med SAS som har inhyrd kapcitet från Estland, Storbritannien och Irland?
Att BRA har inhyrd kapacitet är inget nytt i flygbranschen.
Kalles
2020-03-15 08:18:29
SV: Flyg BRA
Kommer BRA verkligen få mina skattepengar för att betala ett tyskt bolag att flyga i Sverige? I dont think so! Hade det varit som det var tidigare när BRA var helsvenskt hade gått bra. Race to the bortom...
Op
2020-03-13 06:51:54
SV: Flyg BRA
Dom inställningarna var pga stormen.
Anitas W
2020-03-13 06:22:40
SV: Flyg BRA
Det är kanske precis det BRA skulle behöva just för att kanske överleva! WDL kanske inte heller går så bra...
Bengt
2020-03-12 20:50:58
SV: Flyg BRA
Kolla avgångar och ankomstar Bromma idag, minst 40 inställda flighter.
Op
2020-03-12 20:16:45
SV: Flyg BRA
Varit väldigt tyst från BRA. Redan dålig ekonomi, BMA ner 10%. Corona o flygskam. Hur går det egentligen?
Per
2020-03-12 11:06:21
SV: Flyg BRA
Skitsnack. WDL avtalet är inte uppsagt. Sluta slösa andras tid med påhitt.
Arne
2020-03-12 10:25:11
SV: Flyg BRA
Det var en artikel om det på di.se igår.
Skruven
2020-03-12 09:10:33
SV: Flyg BRA
Det vore väl smart nu när passagerna sviker, använd ATR istället för dyr inhyrd Jet och den mindre turbopropen på svaga linjer.
@arne
2020-03-12 08:36:59
SV: Flyg BRA
Källa på det?
Arne
2020-03-11 21:23:37
SV: Flyg BRA
BRA har sagt upp kontraktet med WDL.
YY
2020-03-11 21:19:03
SV: Flyg BRA
Hur går det för BRA i krisen som är nu, hörde att man ställt flygningar bland annat till och från Växjö under onsdagen på grund av dålig beläggning. Ekonomin i bolagen var väl inte lysande innan krisen dök upp.
Rut
2020-03-11 20:56:12
SV: Flyg BRA
Den enda anledningen att jag flyger flygplan är för att tjäna så mycket pengar det bara går med minsta möjliga arbetsinsats. Liksom bolagsledningen skiter fullständigt i mig som pilot, så skiter jag fullständigt i ägarna till bolaget. De betalar, jag flyger. Tyvärr är detta den bittra verkligheten idag. Det kunde vara annorlunda men teorierna som präntas in i ekonomerna på Handelshögskolan resulterar i detta när de tillämpas i verkligheten.
PF
2020-03-11 18:35:03
SV: Flyg BRA
Inte sjysst att BRA letar kontraktspiloter till ATR över sommaren för 4 månader via ARPI när de sparkat så många redan.
Svenskt inrikesflyg
2020-03-01 19:12:06
SV: Flyg BRA
Sluta säg att propellerpiloter inte är riktiga piloter! Det har inte med detta o göra!
BY
2020-02-29 23:54:43
SV: Flyg BRA
@Slobodan
Helt rätt gjort av dig!El så kan man söka i BRA Airways.Vill man inte något av detta då får man sluta då det ”berömda” Aviation går i graven.
Slobodan
2020-02-28 10:36:28
SV: Flyg BRA
När jag fick reda på att WDL skulle börja flyga för oss, så sökte jag jobb som FO där. Varit på intervju och fått jobb, börjar typkurs nu i mars.
Calle
2020-02-26 23:36:23
SV: Flyg BRA
Re: Cordon Gecko

Missar du med vilje poängen eller vill du inte förstå den? Jag tror inte en sekund på att piloter varken kan eller ska driva flygbolag! Och jag tror inte heller att VD:n är den mest lämpade att flyga. Däremot efterlyser jag ett bra och annorlunda ledarskap. Detta saknas i många flygbolag idag, däribland SAS, BRA m.fl. som härskar genom att söndra och gräver skyttegravar. Det är under all kritik - och ni chefer/fackpampar som läser - gå hem och fundera en gång till på hur ni ska uppnå era mål, det finns flera vägar att gå! Jag tror inte på management by fear, däremot tror jag på samarbete och att ha ett gemensamt mål. Dessa bolagsledningar som driver sin tes in absurdum i kombination med stridslystna fackföreningar äro av ondo och det måste vi bort ifrån! Det behövs ledare, inte chefer! Och det behövs lojala initiativrika anställda med ekonomiskt sinnelag. Tillsammans kan man uppnå underverk utan strid!
Mona
2020-02-26 22:50:34
SV: Flyg BRA
Jag har då i alla fall sökt jobb som CC i WDL med BMA bas!
Gordon Gecko
2020-02-26 15:15:07
SV: Flyg BRA
@Calle.
Om du tror de anställda kan driva bolaget bättre än ägaren, förslår jag att ni lägger ett bud på bolaget, och köper ut nuvarande ägare.
Mona
2020-02-26 00:10:13
SV: Flyg BRA
@@Mona
Ja men vad är alternativet?
Dem gör sig av med gamla Jetplan som kostar jätte mycket och ej snart får flyga mer.
Då är ju ”arbetsplatsen”borta för de som jobbar där om man inte vill gå vidare till det inhyrda el varför inte till ATR flottan.
ATR
2020-02-25 23:25:17
SV: Flyg BRA
@ Low and slow
Håller med dig!
Calle
2020-02-25 23:15:28
SV: Flyg BRA
Gordon Gecko - när ska flygbolagsledningar förstå att de har allt att vinna på att ha personalen med sig, att skapa förutsättningar för en win-win-situation för båda parter? Det ger nöjda kunder, nöjd personal och där kommer vinsten. Läs på om lean-production. Det vi ser i många flygbolag idag är management by fear, härska genom att söndra och kapa kostnader i alla led utan att reflektera kring vad som kostar i nästa led. Det behövs ett nytt ledarskap inom svenskt flyg. Tyvärr kommer de i ledande position som ev läser detta att bara förkasta allt jag skriver utan självreflektion.
Low and slow
2020-02-25 19:02:45
SV: Flyg BRA
Snart är det bara ATR och inleasad Jet, tror skutan vänder nu och att vi kan se ljuset i tunneln.
pf
2020-02-25 12:44:13
SV: Flyg BRA
German Airways upplägg innebär att inte ha Svenska avtal för BRA produktionen.

Base: Cologne/Bonn (EDDK)
With sufficient traffic connections, it is possible to proceed directly from the place of residence to the flight service.
SV Re Mona
2020-02-23 23:04:36
SV: Flyg BRA
Inte bara flygande, även ett stort hån mot oss på marken som blivit utkastade.
Gordon Gecko
2020-02-23 18:20:45
SV: Flyg BRA
När ska piloter förstå att det inte är dom som driver ett flygbolag? Och att bolaget drivs för att tjäna pengar åt ägarna och inte de anställda?
Re: Mona
2020-02-23 14:23:41
SV: Flyg BRA
Mona, du förstår inte att det kan kännas som ett hån mot personalen som flyger/flygit Avro i BRA? Hur skulle det kännas för dig om du blev ersatt av en person som varken har mer eller mindre kunskap på din position?
Mona
2020-02-23 01:57:08
SV: Flyg BRA
@@ Mona
Ja men det är väl en rimlig/bra lösning om nu ej WDL kan leverera i tid.
Mona
2020-02-22 22:11:42
SV: Flyg BRA
Stämmer inte. Inga fler Avro efter 1/4. Ta reda på fakta.
@Mona
2020-02-22 17:34:34
SV: Flyg BRA
Du ligger 3 steg efter Mona. WDL har redan börjat flyga med Embraaern, så det är inget som "blir", utan det ÄR redan så. Återigen, kom in i matchen... Pga försening från WDLs sida som ska flyga med fler Embraaers så hyr man tillfälligt in en RJ85 från CityJet under perioden 29 mars till 5 juli.
Mona
2020-02-22 14:51:40
SV: Flyg BRA
@@Mona
Nope det blir Embraaer från WDL
@Mona
2020-02-22 11:15:36
SV: Flyg BRA
Kom in i matchen Mona! Ska du kommentera så se åtminstone till att ha aktuell info. Det blir visst RJ efter 1/4, MEN den kommer hyras in (wet lease) från CityJet.
Pehr
2020-02-22 09:52:30
SV: Flyg BRA
Det blir så övertydligt att BRA vill ha bort sina egna piloter. ATR piloterna sitter inte speciellt säkert till heller så länge till. Vilken rysare för de anställda!
Mona
2020-02-22 01:52:16
SV: Flyg BRA
RJ är utfasad fr 1/4.Men innan hjälper WDL till då många RJ redan skrotats.Så fr 1/4 blir det inga RJ.
Tina
2020-02-21 17:13:08
SV: Flyg BRA
Att RJ fortsätter flyga för BRA känns ju bara pinsamt nu när man pratar ner RJ ordentligt på BRA!!! Väldigt modernt bolag....
FO Avro
2020-02-21 16:57:12
SV: Flyg BRA
Det är för att täcka upp innan WDL kör full kapacitet. Helt sjukt att vi får gå, men de wetleasar från Cityjet istället.
City
2020-02-21 13:22:58
SV: Flyg BRA
Cityjet ska flyga en RJ85 åt BRA från 29/3 till början av Juli.
EV
2020-02-18 21:40:26
SV: Flyg BRA
@Boll
Bra där.
Re:Allan
2020-02-18 15:05:57
SV: Flyg BRA
Ja men de bör inte uttala sig om ett flygplans stabilitet :) Klarar av samma XWC som en 737 eller 320 för den som tror flygplanet inte klarar av crosswind. F.ö är det inte konstigt att det skakar lite mer mellan 15-23000ft pga molnen
Allan
2020-02-18 13:08:13
SV: Flyg BRA
@Boll
Det är icke piloterna som betalar för att resa. Men det är kanske inte viktigt.
Boll
2020-02-18 10:38:15
SV: Flyg BRA
Att den får flyga bevisar att den är stabil och bra :) Jävla gnäll på ATR från ickepiloter
John Ole
2020-02-18 09:34:22
SV: Flyg BRA
Bara för att ATR är populär i Finland och "övriga europa" så betyder ju inte det att den är stabil och bra.
Pelle
2020-02-18 09:02:23
SV: Flyg BRA
Mick o Andy.

Sluta. Bara sluta. Alla vet att inga är ”resenärer” eller veckopendlade här. Ni är atrpiloter som vill snacka upp er flygmaskin. Bara lägg ner :)
Mick
2020-02-17 22:16:28
SV: Flyg BRA
@Andy
Håller helt och hållet med dig.Är i samma situation som dig och tycker att ATR får oförtjänt mycket skit.
I Finland & övriga Europa är det ju en populär maskin.
Aron
2020-02-17 21:18:05
SV: Flyg BRA
@Nora
Jag menar inte att det är något fel på city jets kärror, säkert riktigt fräscha med bra personal.
Stackars Sven ville så gärna flyga jet och då är det väl city jet som är alternativet till BRA på inrikes linjer.
Eric
2020-02-17 19:33:01
SV: Flyg BRA
Fast att det känns mer i ATR än SAS A320NEO när det blåser är ju inte så konstigt med tanke på viktskillnaden. Jämnför ni ATR med en jämnstor jet så ska ni se att det inte är så stor skillnad i hög vind.
Råger
2020-02-17 19:20:38
SV: Flyg BRA
@ Andy
Ja, för idag låg vinden rakt i banriktningen, då är de rätt stabila, men sidvind... Hej vad det går..
Andy
2020-02-17 17:29:42
SV: Flyg BRA
Veckopendlat från BMA (bor i närområdet) i flera år nu. Har aldrig förstått ATR-gnället på det här forumet. Visst, ljudnivån i kabin är hög, men med ett par sköna NC-lurar så kan man skita i det. Men i övrigt gillar jag kärrorna. Fräscha och bekväma. Och så slipper man Arlanda.

Btw, flög idag i rejäl vind och det var hur stabilt som helst. Som vanligt.
Nora
2020-02-17 13:40:26
SV: Flyg BRA
@Aron
Jag flyger hellre med CityJets CRJ än BRAs ATR.
Aron
2020-02-16 18:44:41
SV: Flyg BRA
Flyg du med city jet istället Sven lilla :)
Eller kör nattåget för all del såklart
Erik
2020-02-16 18:18:19
SV: Flyg BRA
Passagerare är beredda på att betala ett visst pris på en flygresa, beroende på faktisk eller upplevd egen vinst. Den upplevda vinsten är till exempel service, komfort, punktlighet men även upplevd egen säkerhet på resan. Om nu ATR maskinerierna upplevs mindre säkra oavsett om bolaget följer regler och riktlinjer så kan bolaget inte ta ut samma eller högre pris än en konkurrent som upplevs säkrare.
Sven
2020-02-16 15:43:28
SV: Flyg BRA
Flög BRA ATR i veckan BMA t/r inom Sverige i regn och blåst.
Ingen höjdare. Nej, jag tar jet t/r ARN nästa gång, eller tåg.
Kanske inte alls. Inga av medresenärerna såg ut att trivas heller.
VK
2020-02-16 00:38:00
SV: Flyg BRA
@VK
Nä inte ett dugg vilsen.Säger ju sig självt att man inte kan dras med uråldriga maskiner som får teknik i ur&skur och slukar bränsle.
Bättre då hyra in.
El har du ett bättre förslag?
TP sidan är modern & i tiden.
Gullviva
2020-02-15 21:31:30
SV: Flyg BRA
Svensk inrikes med 10%. Flygbra har likt gamla NJ desperat börjat leta andra lönsamma linjer utomlands. Kommer inte fungera. Endast med en minimal overhead och att endast trafikera guldlinjerna AGH VBY HAD o MMX o kanske någon till kommer de kunna generera pengar i framtiden.
Företrädelsevis med inhyrd kapacitet från öst. Bara att inse svenska folket vill inte ha flyg, det har våra politiker sett till...
@VK
2020-02-15 13:20:56
SV: Flyg BRA
Du är vilsen. Pengarna hamnar utanför Sverige p.g.a. inhyrning. Nu säljer man även ut teknikavdelningen till lägstbjudande i MMX. Än en gång hamnar pengarna utanför Sverige. Det svenska språket och kollektivavtal på BRA är snart ett minne blott. Än så länge bara på Jetsidan. Men vänta och se vad som väntar på TP-sidan. SAS kanske ändå har rätt, ”WHAT IS TRULY SCANDINAVIAN?”...
VK
2020-02-13 00:15:34
SV: Flyg BRA
Helt i rätt linje.Det blir bra när Aviation är avveckat.Då kan företaget ha fokus på turbopropp sidan som genererar pengar plus flyga I några andra länder.
@FD Avro
2020-02-12 23:30:18
SV: Flyg BRA
Suck…Nej, det flögs ingen charter i Grekland. Det var ACMI (wet lease) där reguljära flighter flögs åt Sky Express. Du låter som en korkad Sverige-flygare som verkar tro att all internationell trafik utanför Sveriges gränser är charter... Ni lever verkligen i era små ATR-bubblor.
FD Avro
2020-02-10 21:23:22
SV: Flyg BRA
Vi kommer flyga charter med ATR, senast flög vi ATR bland de grekiska öarna. Annan charter där jet behövs kommer det dras ner på.
Runway Rolf
2020-02-10 19:21:41
SV: Flyg BRA
Förr flög BRA charter med sina betalda avro medans nu kostar det att betala någon annan att flyga!! Inte gratis direkt. Hur tjäna några pengar???
Blå vingar
2020-02-10 10:16:23
SV: Flyg BRA
@VK
Vad menar du med höga löner? Tycker du att cabin crew har/hade för höga löner? Hur kommer det sig att anställda inom flygbranschen ska be om ursäkt för att man vill ha skäliga löner och skäliga arbetsvillkor? Att ha en lön under 20 000, eller strax över är knappast att räkna som högavlönad och är definitivt inte kompatibel med grundläggande levnadskostnader/månad.
”Dyrt att anställa i Sverige” ..ja, då får man anpassa sin verksamhet utefter förutsättningarna som råder istället för att låta personal betala för det, i form av t ex jobba mer och få mindre betalt.

Re: Nisses
2020-02-09 18:43:04
SV: Flyg BRA
Vad snackar du om? EMB195orna ska flyga charter precis som vanligt
Nisses
2020-02-09 13:33:10
SV: Flyg BRA
Hur ska dom överleva utan sin charter??
Anna
2020-02-03 09:24:47
SV: Flyg BRA
I vilket bolag är denna lön ni pratar om? Och vilket bolag gäller första svaret i denna tråden?
Wdl
2020-02-02 23:02:53
SV: Flyg BRA
Såg på Instagram under #flygbra där wdl:s embrear var fotad på final Bromma. Att en Wdl anställd skrev att det rycktes att q400 också snart kommer att synas på Bromma.
@@VK
2020-02-02 22:51:37
SV: Flyg BRA
@@VK
Jag håller med dig fullt ut, lite över 17000 kronor i månaden är på tok för lite. Många har en familj som måste kunna leva. Men det är väll okej för många, så länge det inte det är dom som är drabbade. Själv arbetar jag som pilot.
FLIR
2020-02-02 14:31:32
SV: Flyg BRA
Om man inte har egna plan måste man ju hyra in?
SP
2020-02-02 10:49:49
SV: Flyg BRA
Intressant att se om SPF går in och tvingar på WDL ett kollektivavtal för deras piloter när de kommer igång.
Då blir det ett annat kostnadsläge.
Flera bolag har missat att det är väldigt dyrt att anställa i Sverige.
@VK
2020-02-02 10:24:47
SV: Flyg BRA
På allvar, du menar alltså att så fort ett kollektiv fått ett bra avtal. Så ska det omförhandlas och helst dumpas till lägsta nivå. Tycker du att det är så den svenska arbetsmarknaden ska fungera. Varför inte införa det på ledningsnivå också. Säg upp alla och hyr in billigare från låglöneländer.
Jag jobbar inte i kabin utan är tekniker. Men sympatiserar med kabin. 17200 kr är ingen värdig lön att leva på i Sverige.
VK
2020-02-01 22:59:55
SV: Flyg BRA
Men förstår faktiskt bolaget.Dyra löner att betala ut när man kan bet mindre.
Och går man ej över till det andra bolaget gör man ett aktivt val.
Då bara gilla läget och se sig om eft nya möjligheter.
Dessutom försvinner ju Jet planen vad jobba på då?
Man kan ju söka till WDL via OSM ju om man vill fortsätta flyga.
Fd BRA anställd (CC)
2020-02-01 21:35:33
SV: Flyg BRA
Det finns en anledning till att många av oss ex-BRA anställda har sökt oss till våra grannländer.
Lite mer resande (pendling för vissa, vissa har flyttat) men samma lön eller bättre. Finns med andra ord ingen anledning att stanna kvar och flyga Embraer för 80% av lönen vi hade innan, när vi kan flyga Boeing, CRJ, ATR och Airbus för samma pengar eller mer.
Blå vingar
2020-02-01 12:39:28
SV: Flyg BRA
Crew hade tydligen möjlighet att söka vakanta tjänster i det andra bolaget av BRA; Airways som flyger ATR-propeller
De som hade heltidstjänst i Aviation erbjöds 80% tjänst, samt hamna på en något lägre lönetabell. I runda slängar förlora 8-10 000 i grundlön(?)
Man hyr in jettrafik ifrån tyska WDL, inkl crew. Ambitionen är att ha svensktalande cabincrew.
OSM ska stå för bemanningen i kabin, de har svårigheter att få erfaren crew då BRA endast vill betala för 80% tjänstgöringsgrad. Det innebär en grundlön på 17 200:- i månaden, samt med ett avtal som innebär en social dumpning av villkor.
Denna inhyrda crew ska sedan flyga samma produktion, i samma uniform och arbetsuppgifter som de ifrån Aviation blivit uppsagda pga arbetsbrist ifrån.
Smakar riktigt illa skulle jag vilja säga?? Flygbranschen i Sverige är i rejäl utförsbacke
Ronny
2020-02-01 07:44:21
SV: Flyg BRA
Nä det stämmer inte. Det är endast ett fåtal som fått fortsätta!!
Jaså?!
2020-01-31 13:11:45
SV: Flyg BRA
Stämmer detta verkligen, att så många uppsagda erbjudits jobb inom verksamheten?

"Cirka 200 av totalt 363 uppsagda personer på BRA ska ha erbjudits nya jobb.
– Som vi har förstått har alla 200 tackat ja, varav 50 får fortsatt anställning inom vår separata propellerflygverksamhet, säger Jim Hofverberg."

"Enligt uppgifter till HD och Sydsvenskan innebär villkoren i den tyska regin att BRA-anställda som nappar på erbjudandet måste gå ner i lön."

Bakom betalvägg:

https://www.sydsvenskan.se/2020-01-31/hundratalet-uppsagda-hos-flygbolaget-bra-ersatts-med
Berit
2020-01-31 12:52:21
SV: Flyg BRA
@Egon
Men far ej med osanningar.Det vinner ingen på.
BRA ska köra sina ATR själva och ha inhyrd Jet produktion.Och i Jet blir det Svensk CC från 1/4.
Allt är redan klappat och klart.
Globalism
2020-01-31 10:55:01
SV: Flyg BRA
Kunderna ser antagligen inget mervärde i att betala för svenskt crew om biljettpriset kan sänkas med personal från exempelvis Baltikum. Ungefär som med utländska hantverkare.
Cc
2020-01-31 10:04:45
SV: Flyg BRA
@FO BRA
Personalen på Malmö hade väl inte heller hört något om nedläggning före de faktiskt sa upp alla.

Sen att Malmö-gänget inte gått med på en gemensam senioritetslista är en annan historia.
F/O BRA
2020-01-31 07:03:52
SV: Flyg BRA
Men Egon, vart får du allt ifrån? Rena rykten och påståenden utan grund? Jobbar själv på BRA och har inte hört att vi ska in på ett AOC i Baltikum?
Bernt
2020-01-31 07:03:33
SV: Flyg BRA
Tyvärr får vi skylla på EU och den fria marknaden. Det gör det möjligt för lågprisbolag men helt andra villkor än de svenska att komma in på vår marknad.
pnf
2020-01-30 20:44:23
SV: Flyg BRA
@Egon
Samma utveckling som inom SAS med SAIL, Cityjet, Nordica, Air Nostrum. Väldigt tråkigt.
Egon
2020-01-30 19:25:49
SV: Flyg BRA
Trist utveckling inom flygmarknaden. Aviation läggs ner. Inhyrning på jetproduktion. Snart flyttar de Atr flygplanen till ett baltiskt AOC. BRA blir en resebyrå med endast biljettförsäljning. Facket kommer inte kunna göra ett skit. Härligt!!!!
FO
2020-01-30 10:31:31
SV: Flyg BRA
Går något år sen tar nog BRA in egna Jet igen.
De väntar tills rätten för återanställningen försvunnit för Malmö folket. Sen börjar alla på lönenivå 1 igen.
Ett drag för att få ner lönekostnaderna.
Lön
2020-01-30 10:10:01
SV: Flyg BRA
År 1 = 27355 + 3355 = 30710 (Fast tungflygtillägg) detta för 2019. Avtalet omförhandlas mars 2020.
Med TR
År 3 = 29668 + 3355 = 33023

Topplön som FO = 49908 + 3355 = 53263 plus diverse andra tillägg som är variabla och beror på hur du jobbar

Topplön som kapten ca 75000 för 2019 på ATR72.
Pelletsen
2020-01-30 09:49:18
SV: Flyg BRA
Vad tjänar då en FO på Airways?
Frans
2020-01-30 06:36:32
SV: Flyg BRA
Vad händer nu? Ska BRA sparka ännu mer anställda ryktas det!
Pilot
2020-01-19 09:51:45
SV: Flyg BRA
Ja, men om arbetsgivaren bygger bolag med avancerad struktur för de anställda, lägger personal i olika bolag för att snabbt kunna göra sig av med det som blir kostsamt, hur menar du då att en pilot ska kunna tillgodose sig sina tjänsteår och förbättrad lön?

En pilot kan ha lagt en miljon för sin utbildning, vad har kabinpersonalen betalat för sin utbildning?
Berit
2020-01-19 03:33:12
SV: Flyg BRA
Jo det stämmer.Men det är Jet sidan som sägs upp dvs gamla Malmöaviation .Gått dåligt länge.
Dem söker nu till turboprop flottan som går bet bättre å nya plan.
Calle
2020-01-18 17:40:05
SV: Flyg BRA
Var kommer dessa rykten om att en purser tjänar mer än en pilot? Lägg av med det, det är fel. Möjligtvis kan en senior CC tjäna i nivå med en helt grön pilot, men där slutar likheterna.
Sv Helge
2020-01-18 13:48:06
SV: Flyg BRA
Vad som gäller för flygande vågar jag inte svara på, men Avron ska ju flyga hela Mars. Den lär inte flyga sig själv. Om jag kommer ihåg rätt så kommer ett fåtal personer blir kvar hela vägen till sista Maj för att jobba med allt det innebär att avveckla Avron.
Berit
2020-01-17 23:46:51
SV: Flyg BRA
@Jörgen
Har nog med att göra att Aviation ska avvecklas dvs Jetdelen i BRA.
Där går Pursrar med högre lön än en pilot vilket är galet.Och BRA s Jet ÄR för gammla och då finns ju inget jobb för dem.
Jörgen
2020-01-17 15:32:09
SV: Flyg BRA
BRA får dålig kritik i unionens senaste tidning! Kan det påverka att folk flyger med andra istället??
Mackan
2020-01-14 22:09:04
SV: Flyg BRA
Då var de igång.
TF158 idag med E190
Mr Jet
2020-01-14 10:24:35
SV: Flyg BRA
Men "nya" EMB var väl ett lyft för linjen? Kul för paxen med lite modernare och skönt med 2+2 istället för den übertrånga AVRON :)
Helge
2020-01-13 20:09:30
SV: Flyg BRA
När får dom sista sluta? Är det inte i februari?
?
2020-01-05 20:18:26
SV: Flyg BRA
Hur länge dröjer det innan ATR flottan flygs av ett annat bolag?
Pnf
2020-01-05 11:27:21
SV: Flyg BRA
Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket...
@Berit
2020-01-05 08:23:48
SV: Flyg BRA
Det stämmer att Aviation piloter har återanställning i just Aviation. Men blir det egen framtida jet hamnar den i Airways, vilket betyder att man kan anställa vem man vill. Slugt? Absolut. Den lilla detaljen missade Aviation piloterna helt vid samtalen.
KC
2019-12-21 01:13:56
SV: Flyg BRA
@Anna
Tjänstgörings tillägg är bla visst ant kr i timmen du flyger.
Ex går du 2:a ( gör alla första året )Har du 41 el 42 kr/i påslag per timme.
Den som går SCC ( 1:a ) har mer tillägg.
Resenaren
2019-12-20 20:18:52
SV: Flyg BRA
Och nu söker OSM aviation cabin personal till german airways/wdl aviation alltså det bolag som kommer flyg bra inhyrda jet plan
Enkelt
2019-12-20 19:53:54
SV: Flyg BRA
Det är så enkelt att ditt bolag har ett tillägg för din tjänstgöring utöver standardavtalet
Anna
2019-12-20 16:17:45
SV: Flyg BRA
Kan någon förklara för mig vad tjänstgöringstillägg är?
Upp
2019-07-27 14:51:06
SV: Flyg BRA
Ca 450st
Fred
2019-07-26 13:54:01
SV: Flyg BRA
Hur många är det dom blivit uppsagda totalt!?
Henric
2019-07-21 05:48:37
SV: Flyg BRA
Men om det anställs piloter för jet i AIRWAYS gäller inte dessa återanställningar? Endast i AVIATION?
Berit
2019-07-20 20:11:16
SV: Flyg BRA
@Bertil
Aviations piloter har tre års återanställningsrätt om koncernen i någon form bedriver jet trafik i egen regi.
Bertil
2019-07-20 13:19:32
SV: Flyg BRA
Borde vara en möjlighet att köpa in nya jet och expandera BRA, nu har de fått bort gamla Mavia och anställa nya från början är billigare. Tom billigare än att hyra in.
Tina
2019-07-20 09:54:59
SV: Flyg BRA
Ja, ingen ska ha mer än någon annan!! Helst borde cheferna ha samma löner som söka andra! Ingen ska få mer än någon annan. Och det var bättre förr.
Annica
2019-07-20 01:44:19
SV: Flyg BRA
Jo det stämmer att dom söker till Airways.
Gamla Mavia läggs ner.Vilket det borde gjorts för länge sedan.Sverigeflyg skulle aldrig gått i hop med dem.Men nu får dom dra lasset och försöka bli av med dem
Kommer bli bra detta tillslut.
@CC
2019-07-19 18:40:50
SV: Flyg BRA
Ja, det var "dealen" när man förhandlade bort B-skalan och därmed höjde lönen för alla nyanställda. Då fick de på B-skalan (anställda på 80 %) ge 3 fridagar (från 13 till 10) medan alla som var anställda på 100 % fortsatt hade sina 11 dagar - vilket de har än i dag!!! Så sedan 2016 har alla på 80 % jobbat 1 dag mer varje schema än heltidarna, men trotts detta fått 20 % mindre lön. Helt galet. Dock blir det ändring på det nu när alla ska ned på 80 %.
CC
2019-07-19 15:21:27
80% betalning / 100% tjänst
Så Cabin facket i BRA har gått med på att jobba fullt antal dagar, dvs vara disponibla fulltid men för att företagets produktion ofta är korta dagar så har de gått med på 80% betalning för detta?
DW
2019-07-19 07:17:45
SV: Flyg BRA
De verkar göra en hel del dead-heading (passiva flygningar) - ibland mer än aktiva flygningar per dag. Åtminstone från Umeå.
Eva
2019-07-18 21:48:50
SV: Flyg BRA
Färre timmar men inte förre dagar på 80%, svårt att ha ett extrajobb.
.
2019-07-18 21:04:36
SV: Flyg BRA
@Cabin

Ingen som har sagt att du jobbar 8 timmar om dagen?
@UP
2019-07-18 17:56:21
SV: Flyg BRA
Så du tror på allvar att Per G hade slagit ihop listorna om vi hade bett om det?
.
2019-07-18 17:06:58
SV: Flyg BRA
På ditt schema (4 veckor) får du som mest schemaläggas 128 h på en 80 %-tjänst. Förmodligen kommer du ligga på allt mellan 80 - 120 h/4 veckor. Under dessa 4 veckor har du även minst 10 lediga dagar, du kan få fler (men aldrig färre). Hur du jobbar är helt random. T.ex. jobba 2 dagar, ledig 3 dagar, jobba 5 dagar, ledig 2 dagar, jobba 1 dag, ledig 1 dag, osv. Så om du ska ha ett extrajobb krävs det att det jobbet är flexibelt då man aldrig kan planera långt i förväg. Du har ditt schema på 4 veckor och när det är 2 veckor kvar på ditt schema får du nästa. Så rullar det på.

FO BRA
2019-07-18 16:34:03
SV: Flyg BRA
Kul att flygvärdinnan som jobbat 4 år tjänar mer än mig som FO på Avron med 3 års erfarenhet.
Up
2019-07-18 14:03:10
SV: Flyg BRA
Två olika bolag exakt som Aviation kollektivet ville ha det...
Cabin
2019-07-18 08:57:34
SV: Flyg BRA
80%, jobbar man 4 dagar per vecka så man har möjlighet att fylla ut sin arbetsvecka med en dag på annat arbete.
Eller jobbar man färre timmar per dag?
10 dagar ledigt på 28 dagar verkar inte motsvara 80%?
Unionen
2019-07-17 22:45:10
Lågvattenmärke.
Va? De har väl precis storvarslat?
Alla piloter och all kabin på AVROn får väl gå? Och nu anställer de nya i kabin? Vad händer?
.
2019-07-17 17:36:46
SV: Flyg BRA
Personal på Aviation är uppsagda, dvs de som flyger jet (Avro). Personal man söker nu är till Airways, dvs de som flyger ATR (propeller).

Grundlönen är enligt nedan (för en tjänst på 80 %, vilket är det man söker). Utöver grundlön tillkommer tjänstgöringstillägg på 43 kr i timmen + traktamente. Väldigt förenklat kan man säga att det är grundlönen som du får ut efter skatt, då alla tillägg brukar motsvara vad skatten blir.

Ungefärlig grundlön på 80 %:
0-6 mån: 16 500 kr
6-12 mån: 18 000 kr
1 år: 19 300 kr
2 år: 19 600 kr
3 år: 20 150 kr
4 år: 20 900 kr
5 år: 22 000 kr
6 år: 22 400 kr
7 år: 22 900 kr
8 år: 23 300 kr

Alla löner och tillägg höjs med 2 % årligen. När du kommit till år 8 och över kan du inte klättra längre på stegen utan får bara en årlig höjning på 2 %.

Du får schema för 4 veckor åt gången och under dessa 4 veckor har du 10 lediga dagar.

Ovan info är baserat på nuvarande avtal och kan givetvis ändras med tiden.
 

Tillbaka

Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn