Tråden startades av: Per  2019-07-17 12:07:57
Flyg BRA 
Ser att Flyg Bra nu söker kabinpersonal.
Sa de inte precis upp en massa anställda?

Tänkte eventuellt söka, så e det någon som har en hum om hur Bras löner ligger?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Pilot
2020-01-19 09:51:45
SV: Flyg BRA
Ja, men om arbetsgivaren bygger bolag med avancerad struktur för de anställda, lägger personal i olika bolag för att snabbt kunna göra sig av med det som blir kostsamt, hur menar du då att en pilot ska kunna tillgodose sig sina tjänsteår och förbättrad lön?

En pilot kan ha lagt en miljon för sin utbildning, vad har kabinpersonalen betalat för sin utbildning?
Berit
2020-01-19 03:33:12
SV: Flyg BRA
Jo det stämmer.Men det är Jet sidan som sägs upp dvs gamla Malmöaviation .Gått dåligt länge.
Dem söker nu till turboprop flottan som går bet bättre å nya plan.
Calle
2020-01-18 17:40:05
SV: Flyg BRA
Var kommer dessa rykten om att en purser tjänar mer än en pilot? Lägg av med det, det är fel. Möjligtvis kan en senior CC tjäna i nivå med en helt grön pilot, men där slutar likheterna.
Sv Helge
2020-01-18 13:48:06
SV: Flyg BRA
Vad som gäller för flygande vågar jag inte svara på, men Avron ska ju flyga hela Mars. Den lär inte flyga sig själv. Om jag kommer ihåg rätt så kommer ett fåtal personer blir kvar hela vägen till sista Maj för att jobba med allt det innebär att avveckla Avron.
Berit
2020-01-17 23:46:51
SV: Flyg BRA
@Jörgen
Har nog med att göra att Aviation ska avvecklas dvs Jetdelen i BRA.
Där går Pursrar med högre lön än en pilot vilket är galet.Och BRA s Jet ÄR för gammla och då finns ju inget jobb för dem.
Jörgen
2020-01-17 15:32:09
SV: Flyg BRA
BRA får dålig kritik i unionens senaste tidning! Kan det påverka att folk flyger med andra istället??
Mackan
2020-01-14 22:09:04
SV: Flyg BRA
Då var de igång.
TF158 idag med E190
Mr Jet
2020-01-14 10:24:35
SV: Flyg BRA
Men "nya" EMB var väl ett lyft för linjen? Kul för paxen med lite modernare och skönt med 2+2 istället för den übertrånga AVRON :)
Helge
2020-01-13 20:09:30
SV: Flyg BRA
När får dom sista sluta? Är det inte i februari?
?
2020-01-05 20:18:26
SV: Flyg BRA
Hur länge dröjer det innan ATR flottan flygs av ett annat bolag?
Pnf
2020-01-05 11:27:21
SV: Flyg BRA
Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket...
@Berit
2020-01-05 08:23:48
SV: Flyg BRA
Det stämmer att Aviation piloter har återanställning i just Aviation. Men blir det egen framtida jet hamnar den i Airways, vilket betyder att man kan anställa vem man vill. Slugt? Absolut. Den lilla detaljen missade Aviation piloterna helt vid samtalen.
KC
2019-12-21 01:13:56
SV: Flyg BRA
@Anna
Tjänstgörings tillägg är bla visst ant kr i timmen du flyger.
Ex går du 2:a ( gör alla första året )Har du 41 el 42 kr/i påslag per timme.
Den som går SCC ( 1:a ) har mer tillägg.
Resenaren
2019-12-20 20:18:52
SV: Flyg BRA
Och nu söker OSM aviation cabin personal till german airways/wdl aviation alltså det bolag som kommer flyg bra inhyrda jet plan
Enkelt
2019-12-20 19:53:54
SV: Flyg BRA
Det är så enkelt att ditt bolag har ett tillägg för din tjänstgöring utöver standardavtalet
Anna
2019-12-20 16:17:45
SV: Flyg BRA
Kan någon förklara för mig vad tjänstgöringstillägg är?
Upp
2019-07-27 14:51:06
SV: Flyg BRA
Ca 450st
Fred
2019-07-26 13:54:01
SV: Flyg BRA
Hur många är det dom blivit uppsagda totalt!?
Henric
2019-07-21 05:48:37
SV: Flyg BRA
Men om det anställs piloter för jet i AIRWAYS gäller inte dessa återanställningar? Endast i AVIATION?
Berit
2019-07-20 20:11:16
SV: Flyg BRA
@Bertil
Aviations piloter har tre års återanställningsrätt om koncernen i någon form bedriver jet trafik i egen regi.
Bertil
2019-07-20 13:19:32
SV: Flyg BRA
Borde vara en möjlighet att köpa in nya jet och expandera BRA, nu har de fått bort gamla Mavia och anställa nya från början är billigare. Tom billigare än att hyra in.
Tina
2019-07-20 09:54:59
SV: Flyg BRA
Ja, ingen ska ha mer än någon annan!! Helst borde cheferna ha samma löner som söka andra! Ingen ska få mer än någon annan. Och det var bättre förr.
Annica
2019-07-20 01:44:19
SV: Flyg BRA
Jo det stämmer att dom söker till Airways.
Gamla Mavia läggs ner.Vilket det borde gjorts för länge sedan.Sverigeflyg skulle aldrig gått i hop med dem.Men nu får dom dra lasset och försöka bli av med dem
Kommer bli bra detta tillslut.
@CC
2019-07-19 18:40:50
SV: Flyg BRA
Ja, det var "dealen" när man förhandlade bort B-skalan och därmed höjde lönen för alla nyanställda. Då fick de på B-skalan (anställda på 80 %) ge 3 fridagar (från 13 till 10) medan alla som var anställda på 100 % fortsatt hade sina 11 dagar - vilket de har än i dag!!! Så sedan 2016 har alla på 80 % jobbat 1 dag mer varje schema än heltidarna, men trotts detta fått 20 % mindre lön. Helt galet. Dock blir det ändring på det nu när alla ska ned på 80 %.
CC
2019-07-19 15:21:27
80% betalning / 100% tjänst
Så Cabin facket i BRA har gått med på att jobba fullt antal dagar, dvs vara disponibla fulltid men för att företagets produktion ofta är korta dagar så har de gått med på 80% betalning för detta?
DW
2019-07-19 07:17:45
SV: Flyg BRA
De verkar göra en hel del dead-heading (passiva flygningar) - ibland mer än aktiva flygningar per dag. Åtminstone från Umeå.
Eva
2019-07-18 21:48:50
SV: Flyg BRA
Färre timmar men inte förre dagar på 80%, svårt att ha ett extrajobb.
.
2019-07-18 21:04:36
SV: Flyg BRA
@Cabin

Ingen som har sagt att du jobbar 8 timmar om dagen?
@UP
2019-07-18 17:56:21
SV: Flyg BRA
Så du tror på allvar att Per G hade slagit ihop listorna om vi hade bett om det?
.
2019-07-18 17:06:58
SV: Flyg BRA
På ditt schema (4 veckor) får du som mest schemaläggas 128 h på en 80 %-tjänst. Förmodligen kommer du ligga på allt mellan 80 - 120 h/4 veckor. Under dessa 4 veckor har du även minst 10 lediga dagar, du kan få fler (men aldrig färre). Hur du jobbar är helt random. T.ex. jobba 2 dagar, ledig 3 dagar, jobba 5 dagar, ledig 2 dagar, jobba 1 dag, ledig 1 dag, osv. Så om du ska ha ett extrajobb krävs det att det jobbet är flexibelt då man aldrig kan planera långt i förväg. Du har ditt schema på 4 veckor och när det är 2 veckor kvar på ditt schema får du nästa. Så rullar det på.

FO BRA
2019-07-18 16:34:03
SV: Flyg BRA
Kul att flygvärdinnan som jobbat 4 år tjänar mer än mig som FO på Avron med 3 års erfarenhet.
Up
2019-07-18 14:03:10
SV: Flyg BRA
Två olika bolag exakt som Aviation kollektivet ville ha det...
Cabin
2019-07-18 08:57:34
SV: Flyg BRA
80%, jobbar man 4 dagar per vecka så man har möjlighet att fylla ut sin arbetsvecka med en dag på annat arbete.
Eller jobbar man färre timmar per dag?
10 dagar ledigt på 28 dagar verkar inte motsvara 80%?
Unionen
2019-07-17 22:45:10
Lågvattenmärke.
Va? De har väl precis storvarslat?
Alla piloter och all kabin på AVROn får väl gå? Och nu anställer de nya i kabin? Vad händer?
.
2019-07-17 17:36:46
SV: Flyg BRA
Personal på Aviation är uppsagda, dvs de som flyger jet (Avro). Personal man söker nu är till Airways, dvs de som flyger ATR (propeller).

Grundlönen är enligt nedan (för en tjänst på 80 %, vilket är det man söker). Utöver grundlön tillkommer tjänstgöringstillägg på 43 kr i timmen + traktamente. Väldigt förenklat kan man säga att det är grundlönen som du får ut efter skatt, då alla tillägg brukar motsvara vad skatten blir.

Ungefärlig grundlön på 80 %:
0-6 mån: 16 500 kr
6-12 mån: 18 000 kr
1 år: 19 300 kr
2 år: 19 600 kr
3 år: 20 150 kr
4 år: 20 900 kr
5 år: 22 000 kr
6 år: 22 400 kr
7 år: 22 900 kr
8 år: 23 300 kr

Alla löner och tillägg höjs med 2 % årligen. När du kommit till år 8 och över kan du inte klättra längre på stegen utan får bara en årlig höjning på 2 %.

Du får schema för 4 veckor åt gången och under dessa 4 veckor har du 10 lediga dagar.

Ovan info är baserat på nuvarande avtal och kan givetvis ändras med tiden.
 

Tillbaka

Volflight
BAM
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn