Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Fjärrstyrd flygledning – lokalt bemannade torn

Tråden startades av Thomas

Nyligen slutfördes en upphandling av flygledartjänster för fem regionala flygplatser:
Jönköping, Kalmar, Karlstad, Norrköping och Skellefteå, samtliga har tidigare haft ACR som leverantör.

Varför överklagar LFV/SAAB gemensamägda bolag SDATS flygplatsernas upphandling? Läste på forumet att priset för fjärrstyrd flygledning är betydligt dyrare och mer komplicerat än traditionell flygledning.

Flygplatser som upphandlar fjärrstyrd flygledning riskerar att bli inlåsta (inte ägare av infrastrukturen) och kommer i framtiden inte kunna styra över prisutvecklingen för operativ flygledning.

Ny teknik kan inte kosta vad som helst – stora risker om felaktiga beslut tas.

Publicerad den 2019-07-27 13:42
Skriv ett svar
Antal svar: 242

svar

Trams
2020-04-23 20:45

Betamax är ok så framtiden, bara vänta o se!

Frans
2020-04-23 11:31

RTS är framtiden, det kommer även de mest negativa flygledarna inse snart.

Anders
2020-04-23 08:34

ACR har vunnit Kristianstad och tar över tornet 1 januari 2021. Kontraktet lär vara på hela 7 år. Även ANSP från Danmark, Spanien och Tyskland lämnade anbud.

Tänk vilka besparingar Swedavia går miste om – istället ska Swedavia ersätta en leverantör (monopolist) som ska sitta i dyra lokaler som enkelt kan slås ut via antingen IT-problem eller epidemier.

Dags att tänka om!

FL
2020-04-20 16:25

Även flera i ACRs ledning korttidspermitteras tillsvidare då intäkterna drastiskt minskat från Eurocontrol. Vad jag hört så är det ingen på Transportstyrelsen eller i regeringen som vet hur de ska förhålla sig till att ACR, LFV, SDATS m fl inte får betalt för sina tjänster. Vem står riskerna?

@FL
2020-04-20 12:40

Det är ju helt fantastiskt hur ansvarsfullt ACR agerar!

FL
2020-04-19 20:49

ACR har vissa torn som har flygledarunderskott, andra torn har fått mer trafik och nu flyttar ACR FL att fylla på där det saknas. Sedan finns en del flygplatser med väldigt lite trafik och där blev det ändå lite permitteringar. En ansvarsfull mix, både mot medarbetarna och kunderna. Och så är ACR redo att återställa personal när det vänder.

FL TMC
2020-04-18 10:59

ACR permitterar också, till högre grad än vad man gjort i SDATS. SDATS har andra intäkter än själva ATS-tjänsten dvs. leverans av teknik etc, det har väl inte ACR vad jag vet?

Att LFV inte får permittera enligt lag är ju vad varslen handlar om, man vill markera gentemot regeringen för att få ekoniskt stöd när inga intäkter finns pga uteblivna enrouteintäkter.

Olle
2020-04-12 22:17

Re: @Andersson

Och det har dom ju rätt till med ett så viktigt jobb. De flesta andra är ju utbytbara på dagen.

@Andersson
2020-04-11 23:32

Högstatusjobb = dem som gnäller mest.

Fjante
2020-04-11 12:01

En glädjens dag för dom som tror sig veta hur flygledare har det. Alla dessa som bergsäkert vet allt i hela världen. Alla dom som ogillar personer som har en finare bil än sin egen på uppfarten. Alla dom som kritiserar en yrkesgrupp som dom inte har en aning om vad dom gör. Alla dom som tycker att alla ska ha det lika dåligt. Sannerligen, en glädjens dag!

Gudrun
2020-04-10 15:16

Yes Klimpen

Klimpen
2020-04-10 07:42

Så Sd-ATS har permitterat sin personal men inte ACR?

@Bertil
2020-04-08 13:37

Statliga verksamheter får inte permittera personal enligt regelverket. Hade ATC bedrivits i privat form (som görs av ACR) hade det varit fullt möjligt. Att staten skulle permittera personal, så att staten tar över kostnaderna skulle bara innebära ett nollsummespel för staten.

Gudrun
2020-04-08 12:38

Dem det kan bli tungt för är SDATS om de inte kan få fler TWR. För första gången har flygledare permitterats och detta just i SDATS. Affärskoncept kan verkligen ifrågasättas eller passar man på för att få ersättning från staten just nu. Oavsett är ngt inte på sin plats i Remote!

Andersson
2020-04-07 23:14

Yrken med hög status väcker starka känslor! 😀

Erik
2020-04-07 19:30

Man märker på tonen hur vissa personer verkligen hoppas på att piloter och flygledare förlorar sina jobb. Förmodligen är man bitter för att man själv är för feg eller dålig för att inneha något av dessa yrken. Det är iallafall det enda som skulle göra detta beteende lite mindre vidrigt. Varför skulle resebranschen, inklusive flyget, inte återgå till det normala när krisen är över?

Observer
2020-04-07 16:46

Tänk vad snabbt det vänder. Inget flyg idag, imorgon och eller i närmaste framtiden. Plötsligt ett stort överskott på flygledare om man räknar med alla som borde varslats igår. Nu blir det fort en balans och ett spännande överskott som skapar trygghet hos europeiska ANSP. Länder i mellan östern som annars har svårt att rekrytera kommer få många sökande från all over.

Vad händer härnäst? Kommer överskottet av flygledare att bromsa löneutvecklingen en lång tid framöver? Det blir en tuff tid framgent plus att ny teknik (RATS) vill hellre ha AI än mänskliga individer. Är Covid-19 slutet för flygledare och piloters maktpositioner. Vill man säkra jobben i industrin så lär man få anpassa sig till den nya flygbranschen som kommer ut efter den tuffaste perioden någonsin i flygbranschen.

Bertil
2020-04-07 11:21

Med dagens trafik är jag förvånad att inte LFV permitterar största delen av flygledarna.

FL
2020-04-06 20:19

@go RTS

Nej, i år ser jag ut att kunna få ut mina 4 veckors semester för första gången på många år. Skönt!
Snällt att du bryr dig!

Go RTS
2020-04-06 18:52

Blir det fortfarande problem i sommar alla flygledare?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500