Tråden startades av: NAX  2019-08-01 21:35:18
Single Rwy ops ARN 
Måste ge en eloge till flygledarna på Arlanda som under sommaren dras med endast en bana i användning.
Tycker det har fungerat bättre än med 3, helt ärligt.
Tack så mycket!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Efterbliven
2019-08-16 12:47:00
SV: Single Rwy ops ARN
Ingen mer trafik nu än på 90 talet. Samma peak på morgon och på eftermiddagen men det är ju inget man hetsar upp sig över precis.
Gnäll
2019-08-16 10:17:11
SV: Single Rwy ops ARN
Att vara pilot eller inte spelar ingen som helst roll i frågan... Certifierad data säger mig att nästan 233T är möjligt från tex 08 vid ISA förhållanden.
Du får försöka komma med något som motbevisar mig istället för den där "jag är pilot, därför så kan jag allt" mentaliteten. Vad får du ut en stilla dag på 08?
FO
2019-08-16 10:10:44
SV: Single Rwy ops ARN
Lite struligt emellanåt i sommar men det har ändå gått ok.
Två saker förstår jag inte riktigt på Arlanda?
-Varför tar det så lång tid att byta bana i användning om förursättningarna ändras?

- Och varför blir det CTOT så fort det är några CB runt Arlanda? Många gånger har det varit Cavok vid landning.
FO A330/A340
2019-08-16 08:05:07
SV: Single Rwy ops ARN
@Gnäll

Du jobbar bevisligen inte som pilot. Märks tydligt på ditt svar.
Gnäll
2019-08-10 22:17:42
SV: Single Rwy ops ARN
Varför gnälla? Problemen gäller ju bara på flighterna till LAX (A330)...Det går nästan att få ut 233T bara vindstilla bana 08, vilket borde ge MZFW till både EWR och ORD tex.
Behövs knappast en förlängning för den typen...Hur det ser ut med TG och 777 vet jag inte, så kanske ett större hinder där.
Kent
2019-08-10 09:46:42
SV: Single Rwy ops ARN
Arlanda flygplats blir aldrig nånsinn ledande i Norden på nånting annat än ineffektivitet, inkompetens och dålig attityd gentemot kunderna. Kommentarer som acceptera eller byt jobb är infantila och typisk 08 arrogans.
@Stämmer ej
2019-08-10 00:13:55
SV: Single Rwy ops ARN
Vi gör det i alla fall. Dock sällsynt, men vi gör det om det behövs.

Med vänlig hälsning,
FO A330/A340
AME
2019-08-09 18:52:31
SV: Single Rwy ops ARN
Eftersom ARN inte har någon vettig plats för high power engine run med en wide body annat än på en bana, blir det ett jättestort bekymmer vid maintenance och bara en bana i gång. Hoppas att det inte betalas ut något enligt EU261 orsakade av det.
Puckelbro
2019-08-09 18:12:43
SV: Single Rwy ops ARN
Fint att vi märker ord igen... Självklart tillhör det inte vanligheterna man lastar och sedan slänger av cargo. Däremot kan man inte lasta till full kapacitet vilket leder till uteblivna intäkter. "Nordens ledande flygplats..."
Stämmer ej
2019-08-08 20:25:27
SV: Single Rwy ops ARN
Ingen cargo slängs av då flygbolagen inte accepterar bokningar i den grad man gjorde innan renovering av bana.
FO A330/A340
2019-08-08 19:27:46
SV: Single Rwy ops ARN
Till dig som svarade att jag ska acceptera eller byta jobb:
Ska jag byta jobb för att jag tycker det är synd att vi måste slänga av betalande gods/bagage/pax?
Börjar förstå att du bara är avundsjuk för att du inte lyckades bli pilot.
Sitter gärna kvar längst fram i min A330/340 och fortsätter klaga.

Styrkekram på dig!
Alex
2019-08-07 23:27:12
SV: Single Rwy ops ARN
Säger bara 08....
@FO A330/A340
2019-08-07 17:25:29
SV: Single Rwy ops ARN
Acceptera eller byt jobb.
@ AirExpress
2019-08-07 16:30:19
SV: Single Rwy ops ARN
Vi får ju slänga av massvis med cargo eller bagage för att få startvikten att går ihop med aktuell bana.
@FO A330/A340
2019-08-07 07:46:25
SV: Single Rwy ops ARN
Utveckla gärna ditt resonemang.

Mvh
AirExpress
FO A330/340
2019-08-06 12:23:52
SV: Single Rwy ops ARN
Arlanda är ett skämt jämfört med CPH och OSL. De gången jag tyvärr hamnar på ARN så gråter jag nästan.
NEO:n
2019-08-05 22:34:55
SV: Single Rwy ops ARN
Swedavia ska naturligtvis hållas högst ansvariga för att Arlanda är en av Europas sämsta flygplatser.
Flygledarna är ändå inte utan ansvar. Maken till ineffektiv flygledning är svår att finna. Hängsle och livrem råder. Liten förståelse för flygbolagens behov.
The Fueler
2019-08-05 15:58:41
SV: Single Rwy ops ARN
Jag ser starter och landningar hela tiden på bana 2, vilken flygplats pratar ni om?
Callsign only
2019-08-05 15:42:45
SV: Single Rwy ops ARN
Nåja, ATC kvalar ju inte direkt in i högsta ligan...

Vi som kör flygplan till vardags vet ju att blodtrycket sjunker med ökat avstånd till Arlanda. (Gäller förvisso även för Landvetter.)
Flygare
2019-08-05 12:28:04
SV: Single Rwy ops ARN
@J, du har naturligtvis rätt till 100%. Det som framför allt gör mig förbannad, är allt svammel om en fjärde och femte bana, i stället för att underhålla befintliga på vettigt sätt, nånting som Swedavia absolut inte mäktar med. Därutöver vore det väl mer vettigt att förlänga banorna så att det blir fler banor på mer än 3000 meter, så att vi som flyger långlinjer inte tvingas lasta av frakt, händer relativt ofta.
J
2019-08-04 22:29:31
SV: Single Rwy ops ARN
Tanken är att två banor ska vara öppna, men asfalten på bana 2 håller inte. Swedavia har valt för billig/fel/icke lämplig asfalt.

Inom flyget jobbar man med säkerheten på allra högsta detaljnivå och kan därför uppnå en säkerhet som andra transportslag inte kommer i närheten av. När då Swedavia inte kan hålla en sån grundläggande förutsättning som rullbanor öppna, så är det någon som måste få sparken.

Jag ber om ursäkt för att jag låter hård och negativ i kritiken men det här är inte okej! Swedavia är Sveriges största flygsäkerhetsrisk!

När man samtidigt stoltserar med värderingar som "Pålitlighet", så blir man bara uppretad.
Flygare
2019-08-04 21:57:59
SV: Single Rwy ops ARN
Ingen tvekan om att flygledarna gör vad man kan för att minska generna med Swedavias enorma inkompetens.
Bara vår skrattretande regering och Swedavia tror att ARN blir ledande flygplats i Norden, på annat än inkompetens, förstås
DC-10
2019-08-04 13:04:35
SV: Single Rwy ops ARN
Två banor har man väl öppna i sommar?
J
2019-08-03 23:21:01
SV: Single Rwy ops ARN
ATC gör vad dom kan med alla restriktioner och förutsättningar.

Att Swedavia, som har 3 rullbanor på Arlanda, endast lyckas hålla 1 utav dom öppna är ingenting annat än skandal!
Att ingen ställs ansvarig eller ber om ursäkt är riktigt dåligt. Swedavia som stoltserar med "Skandinaviens ledande flygplats" är faktiskt så skrattretande att man trillar av stolen när Gardermoen och Kastrup är ljusår före Arlanda.

Här är Swedavias värderingar:

Pålitliga - Nej och det veta alla som flyger dit
Engagerade - Det engagemanget har jag isåfall missat
Nytänkande - Nej, se och lär av Gardermoen när man stänger banor
Välkomnande - Finns inga välkomnande terminaler på Arlanda

https://www.swedavia.se/om-swedavia/roll-och-uppdrag/
SAS
2019-08-02 14:27:47
SV: Single Rwy ops ARN
Vi har kunnat använda två banor mestadels.
TG
2019-08-02 09:15:45
SV: Single Rwy ops ARN
Måste säga att de vore bättre med parallella starter eller landningar på 01L/19R och 01R/19L och samtidigt ha 08/26 öppen. Det är bara att ändra på reglerna och göra det smidigt. Inte kul att sitta i kö för start när det finns banor att tillgå. Även Bromma borde öppna korsbanan igen och ändra öppettiderna till H24. Det skulle vara perfekt med ett stort fraktcenter på Bromma som kan flyga in och ut förnödenheter nattetid.
 

Tillbaka

Volflight
BAM
Air BP
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev