Single Rwy ops ARN
Måste ge en eloge till flygledarna på Arlanda som under sommaren dras med endast en bana i användning.
Tycker det har fungerat bättre än med 3, helt ärligt.
Tack så mycket!
svar
Ingen mer trafik nu än på 90 talet. Samma peak på morgon och på eftermiddagen men det är ju inget man hetsar upp sig över precis.
Att vara pilot eller inte spelar ingen som helst roll i frågan… Certifierad data säger mig att nästan 233T är möjligt från tex 08 vid ISA förhållanden.
Du får försöka komma med något som motbevisar mig istället för den där “jag är pilot, därför så kan jag allt” mentaliteten. Vad får du ut en stilla dag på 08?
Lite struligt emellanåt i sommar men det har ändå gått ok.
Två saker förstår jag inte riktigt på Arlanda?
-Varför tar det så lång tid att byta bana i användning om förursättningarna ändras?
– Och varför blir det CTOT så fort det är några CB runt Arlanda? Många gånger har det varit Cavok vid landning.
@Gnäll
Du jobbar bevisligen inte som pilot. Märks tydligt på ditt svar.
Varför gnälla? Problemen gäller ju bara på flighterna till LAX (A330)…Det går nästan att få ut 233T bara vindstilla bana 08, vilket borde ge MZFW till både EWR och ORD tex.
Behövs knappast en förlängning för den typen…Hur det ser ut med TG och 777 vet jag inte, så kanske ett större hinder där.
Arlanda flygplats blir aldrig nånsinn ledande i Norden på nånting annat än ineffektivitet, inkompetens och dålig attityd gentemot kunderna. Kommentarer som acceptera eller byt jobb är infantila och typisk 08 arrogans.
Vi gör det i alla fall. Dock sällsynt, men vi gör det om det behövs.
Med vänlig hälsning,
FO A330/A340
Eftersom ARN inte har någon vettig plats för high power engine run med en wide body annat än på en bana, blir det ett jättestort bekymmer vid maintenance och bara en bana i gång. Hoppas att det inte betalas ut något enligt EU261 orsakade av det.
Fint att vi märker ord igen… Självklart tillhör det inte vanligheterna man lastar och sedan slänger av cargo. Däremot kan man inte lasta till full kapacitet vilket leder till uteblivna intäkter. “Nordens ledande flygplats…”
Ingen cargo slängs av då flygbolagen inte accepterar bokningar i den grad man gjorde innan renovering av bana.
Till dig som svarade att jag ska acceptera eller byta jobb:
Ska jag byta jobb för att jag tycker det är synd att vi måste slänga av betalande gods/bagage/pax?
Börjar förstå att du bara är avundsjuk för att du inte lyckades bli pilot.
Sitter gärna kvar längst fram i min A330/340 och fortsätter klaga.
Styrkekram på dig!
Säger bara 08….
Acceptera eller byt jobb.
Vi får ju slänga av massvis med cargo eller bagage för att få startvikten att går ihop med aktuell bana.
Utveckla gärna ditt resonemang.
Mvh
AirExpress
Arlanda är ett skämt jämfört med CPH och OSL. De gången jag tyvärr hamnar på ARN så gråter jag nästan.
Swedavia ska naturligtvis hållas högst ansvariga för att Arlanda är en av Europas sämsta flygplatser.
Flygledarna är ändå inte utan ansvar. Maken till ineffektiv flygledning är svår att finna. Hängsle och livrem råder. Liten förståelse för flygbolagens behov.
Jag ser starter och landningar hela tiden på bana 2, vilken flygplats pratar ni om?
Nåja, ATC kvalar ju inte direkt in i högsta ligan…
Vi som kör flygplan till vardags vet ju att blodtrycket sjunker med ökat avstånd till Arlanda. (Gäller förvisso även för Landvetter.)
@J, du har naturligtvis rätt till 100%. Det som framför allt gör mig förbannad, är allt svammel om en fjärde och femte bana, i stället för att underhålla befintliga på vettigt sätt, nånting som Swedavia absolut inte mäktar med. Därutöver vore det väl mer vettigt att förlänga banorna så att det blir fler banor på mer än 3000 meter, så att vi som flyger långlinjer inte tvingas lasta av frakt, händer relativt ofta.