Tråden startades av: Flygare  2019-08-16 09:34:51
ARN förlorar ännu en långlinje 
Thai lägger ner direkt linjen Arlanda-Phuket. Det här är en konsekvens av Swedavias avgiftshöjninger och generella inkompetens. När kommer ansvariga på Swedavia/ regeringen att vakna....

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

pf
2019-08-29 10:17:41
SV: ARN förlorar ännu en långlinje
I følge oppdatert program fra Thai, publisert på https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/286088/thai-airways-international-w19-network-adjustment-as-of-28aug19/ fortsetter HKT 2 ggr/week til/fra ARN.

B-777-200ER erstetter B-777-300ER.
Sv Ola
2019-08-24 21:01:51
SV: ARN förlorar ännu en långlinje
Har inte upplevt någon minskning av turismen från Sverige. Däremot har resor från Arlanda minskat. Fler charterresor går direkt från flygplatserna ute i landet. Det ger statistiskt mindre flygresor men minskar inte turismen. I stället för fyra flygningar, t/r Arlanda + t/r Grekland, Thailand mm ersätts det med en avresa och en ankomst.

Direkt resor från flygplatser ute i landet minskar antalet tekniskt med 50% trots att lika många åker utomlands.

Ola
2019-08-24 17:34:04
SV: ARN förlorar ännu en långlinje
Den europeiska turismen har gått ned upp till 30 %
och Thailand har prisat sig ut från Pattaya och Phuket.
Nu är det Indien och Kina som man inriktar sig på.
Hela turistnäringen måste tänka om och tänka nytt.
Sexturismen efterfrågas allt mindre och bättre mat
måste serveras med högre krav och kvalitet.
Sv Råger
2019-08-22 13:45:00
SV: ARN förlorar ännu en långlinje
Det blir billigare flyga med TG.

ARN - BKK t/r 3 feb - 19 feb 2020

Norwegian flex 14.317:- (OBS! utresa via Oslo inte roligt).

SAS flex (code share TG) 11.466:-

Dessutom kan du med Star Aliance få en genomgående bokning från 12 andra flygplatser i Sverige. Då slipper du momsen på anslutningen och flygskatt på anslutningen.

DY är inte billiga!
Råger
2019-08-22 10:20:25
SV: ARN förlorar ännu en långlinje
Underlaget för direktlinje på Phuket var för litet och TG var även för dyra på den linjen.
Har inte ett skit med Swedavia eller regeringen att göra.

Samma på TG till bangkok. Med Norwegian kan du flyga premium
för 12-14.000 kr, inte så mycket dyrare än TG ekonomi.
TG business kostar 35.000.
Jag har inte satt min fot på TG sedan dom tog bort sin premium economy. Den är kvar från CPH men borta från ARN och OSL.
Sv Beluga
2019-08-21 16:33:56
SV: ARN förlorar ännu en långlinje
Smaken är som baken delad. Har varit till ett flertal länder som du nämner och även Kanada, USA, Mexiko, Brasilien, Nya Zeeland mflr. Mina favoriter är fortfarande Grekland och Thailand (avstår från Patong).
Beluga
2019-08-21 13:01:40
SV: ARN förlorar ännu en långlinje
Qr ser ut att trappa upp med 777 och upp till 3 avgångar per dag i vinter enligt lösa rykten så fullt isolerade blir ni ej.

Thailand/Canaria är förövrigt ganska trist efter några gånger. Prova gärna Filippinerna, Sri Lanka, Indonesien, Malaysia, Kenya, Mauritius, Zanzibar, Vietnam etc. Visserligen inga menyer på svenska och Pepes Bodega/grabbarna grus i varje hörn men man kan få mkt för pengarna även där.
Alibaba
2019-08-21 09:30:03
SV: ARN förlorar ännu en långlinje
Boka Norwegian ARN direkt till Krabi, ta stora bussen från Krabi ca. 2tim till Phuket!
@pf
2019-08-21 07:17:28
SV: ARN förlorar ännu en långlinje
Kommer aldrig bli reguljär trafik på ARN med något bolag, någonstans. Enda chans för A380 på ARN är om Norwegian hyr in Hi-Fly A380.
pf
2019-08-20 17:55:37
SV: ARN förlorar ännu en långlinje
Det at TG gir opp HKT non-stop demper vel ennå mer de som i tidligere diskusjoner har antydet TG A-380 på Arlanda.
Att: Lågprisprofilen
2019-08-20 12:15:51
SV: ARN förlorar ännu en långlinje
Från vilka platser i Sverige kan du flyga på en bokning till Phuket med Finnair?

Med Star Alliance kan du flyga från Göteborg, Malmö, Visby. Kalmar, Ronneby, Östersund. Kiruna, Sundsvall, Stockholm. Luleå, Skellefteå, Umeå. Örnsköldsvik på en bokning.
Sv Lågprisprofilen
2019-08-20 08:49:43
SV: ARN förlorar ännu en långlinje
Från Göteborg, Malmö, Visby. Kalmar, Ronneby, Östersund. Kiruna, Sundsvall, Stockholm. Luleå, Skellefteå, Umeå. Örnsköldsvik kan du Star Aliance till Bankkok och Phuket.

Det motsvarar en stor del av befolkningen.
Lågprisprofilen
2019-08-19 22:57:36
SV: ARN förlorar ännu en långlinje
@ Sv:CJ

Du menar väl att de orter som råkar ha ett SAS-flyg till Arlanda med fördel kan resa med Thai? Sverige är större än SAS-linjenät.
Alex
2019-08-19 19:57:28
SV: ARN förlorar ännu en långlinje
Har inte alla redan varit på Phuket flera gånger och tröttnat?
Sv CJ
2019-08-18 18:24:28
SV: ARN förlorar ännu en långlinje
Alternativet med Star Alliance är bättre för alla som bor utanför Stockholmsområdet. Du kan boka med Thai från bl.a Kiruna till HKT. Allt på en och samma bokning. Från Stockholm föredrager jag Thai alla gånger.



CJ
2019-08-18 15:38:09
SV: ARN förlorar ännu en långlinje
Kolla AY så fort det gäller Asien i vinter blir det 4 nonstop, per vecka, med dem. Du kan starta från ARN, BMA, GOT, CPH, UME och OSL med i vissa fall väldigt snabba byten på HEL. AY flyger dessutom till Krabi och 2 ggr per dag till BKK.
Sv Flygare
2019-08-18 00:19:03
SV: ARN förlorar ännu en långlinje
Det beror helt på att passagerarunderlaget minskat trots att det är ca 1.600:- billigare att flyga från Stockholm än från Köpenhamn.

Arlanda är en billigare flygplats än Kastrup för flygbolagen.

Frekvent Resenär
Flygare
2019-08-17 13:12:52
SV: ARN förlorar ännu en långlinje
@sv. Trådskapare
Det är ett faktum att Thai Airways ställer in linjen mellan Arlanda och Phuket. Det finns självklart flera anledningar till detta. Poängen är att varken Swedavia tomtarna eller ”regeringen” mäktar med att göra ARN attraktiv för flygbolagen, massiva höjningar på avgifter och ingen utveckling av flygplatsen.
Flygare
2019-08-17 12:59:59
SV: ARN förlorar ännu en långlinje
@sv. trådskapare
Det är ett faktum att Thai Airways lägger ner direktlinjen Arlanda-Phuket. Det finns helt. säkert flera anledningar till detta, men det som är poängen är att Swedavia tomterna inte direkt gör nånting för att ARN ska vara en attraktiv destination för flygbolagen kraftigt höjda avgifter och en flygplats som påminner om forna DDR. Svenska regeringens brist på initiativ hjälper självfallet inte heller.
Skattmasen
2019-08-17 12:25:34
Skyll inte på flygskatten
Skyll inte på flygskatten!

Du kan fortfarande boka Arlanda-Phuket det blir då mellanlandning i Bankkok. Hemresan har alltid varit med mellanlandning i BKK.
Pris från Stockholm 3/2 2020 hemresa 18/2 2020 Sek 7.887:-
Pris från Köpenhamn 3/2 2020 - 18/2 2020 Sek 9.531:-

Att flyga från Köpenhamn är således dyrare Sek 1.644:- trots att Danmark inte har någon flygskatt. Dessutom måste du betala kostnaden för transport till Köpenhamn.

Det är många gånger dyrare att flyga från Köpenhamn trots att du slipper flygskatten.
Re: Trådskaparen
2019-08-16 22:25:45
SV: ARN förlorar ännu en långlinje
Du ljuger!
https://www.expressen.se/dinapengar/just-nu-thai-airways-staller-in-flyg-mellan-stockholm-och-phuket/
thomas
2019-08-16 21:54:46
SV: ARN förlorar ännu en långlinje
Om några månader via ABU
Linkan
2019-08-16 18:38:48
SV: ARN förlorar ännu en långlinje
Anledningen är snarast att passagerarunderlaget sviktar. Har själv flugit Arlanda - Phuket ett antal gånger hemresan har alltid gått via Bangkok. Flygplatsen har för kort bana för att kunna starta en B777 med full last till Arlanda.
Thai har haft stora ekonomiska problem som beror på annat än den Svenska flygskatten.
Det går dock flyg från Kastrup då slipper ni flygskatten.
Tyuiop
2019-08-16 14:34:14
SV: ARN förlorar ännu en långlinje
Inga problem, vi svenskar kan flyga via DOH och DXB.
Andreas
2019-08-16 13:11:01
SV: ARN förlorar ännu en långlinje
Säkerligen har flygskam också bidragit.
Tao
2019-08-16 10:58:21
SV: ARN förlorar ännu en långlinje
Tråkigt land Sverige är. Alla dessa avgiftshöjningar gör det sämre för alla som presterar i den här världen och är bara till för det onödiga kollektivet.
 

Tillbaka

Pilotshop
Volflight
BAM
Air BP
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev