Tråden startades av: Eric  2019-08-18 15:18:36
Finansiering utb. Volflight 
Hejsan,

Jag håller just nu på att jämföra flygutbildningar att söka till i höst. Jag ska såklart testa YH men vill ha några back-ups. Något jag fastnat för är Volflight, har varit i lite kontakt med dem och deras utbildning är väldigt lockande. De verkar tänka på ett lite annorlunda sätt och det verkar vara en kul skola liksom. De åker ju till Italien en sväng men mest är nog deras finansieringslösning där man enbart betalar en startavgift och sedan resterande utbildningskostnad efter man är färdig med utbildningen enligt en avbetalningsplan.

Så min fråga till er där ute i cyberrymden; Hur finansierar man andra skolors integrerade program där man ska betala hela kostnaden under utbildningens gång? Banklån? Bankrån? Låna allt av föräldrar? För mig känns 'pay as you go' eller delbetalningar med typ 200.000kr i kvartalet helt omöjligt om man inte har hela pengen på kontot när man börjar så är intresserad av att veta hur man löser det. CSN finns ju till flera skolor men det är ju inte ens i närheten av halva utbildningskostnaden man får låna.

Är tacksam för svar!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Mike
2019-12-01 11:01:22
SV: Finansiering utb. Volflight
Ta ett snack med banken, pengar är billigt och bankerna lånar ut med mor och fars lgh/hus som säkerhet. 350 000:- är inget stort belopp och går säkert att få fram även utan säkerhet /lycka till
Re:Timothy
2019-11-28 17:19:27
SV: Finansiering utb. Volflight
Självklart, det var inte så jag menade utan att få en utbildning gratis med MPL tar jag hellre än att betala för en CPL-utbildning bara för att man är tveksam till MPL
Styrman Airbus
2019-11-28 09:48:28
SV: Finansiering utb. Volflight
Kolla på Universitetet i Tromsö statliga utbildning också. Må vara ett år längre, men du kommer ut med en universitetsexamen och får allt betalat. Du behöver ingen universitetsexamen för att flyga, men vem vet vad som händer i framtiden? I tillägg har de flesta som gått ut senaste två åren jobb i tung luftfart, de flesta har flygande jobb inom ett halvår.
Tänk två gånger innan du betalar.
Lycka till!
Timothy
2019-11-27 14:27:07
SV: Finansiering utb. Volflight
Tja.. beror väl på hur man definierar bäst? Gratis är ju alltid gott såklart. För de som vill fullfölja sin dröm om att utbilda sig till pilot trots att man inte blir erbjuden en gratis pilotutbildning, t.ex mig själv, så finns det ju lite alternativ att välja bland. För min egna del så är Volflight typ den enda jag har möjlighet till rent ekonomiskt pga deras studielån. Dessutom efter lite snabb research om skolan, bland annat här, så verkar det vara en schyst väg att gå.
Re: Timothy
2019-11-22 17:16:04
SV: Finansiering utb. Volflight
En gratis utbildning är alltid bättre
Timothy
2019-11-21 18:11:56
SV: Finansiering utb. Volflight
Någon som vet när Volflight har sista ansökningsdag för deras integrerade utbildning som startar i januari? Tänkte ha det som back up/ alternativ till TFHS YH.. inte riktigt bestämt mig om MPL känns helt rätt heller
27 år. Rampare
2019-08-27 00:16:58
SV: Finansiering utb. Volflight
Finns inga garantier att du får jobb som kock efter att ha varit världsstjärna på att koka nudlar heller.


Att plugga till något du vill göra är inte alltid billigt och lätt, kommer nästan aldrig med garantier. Men du gör ju det för något du brinner för. Lönetrappan kommer senare i livet. Just nu så blomstrar marknaden, dock inte så lokalt i närområdet. Men volflight erbjuder en fantastisk utbildning med en fantastiskt finansiering av den som jag lätt kan säga, är unikt. Och det var ju det trådskaparen frågade efter.

Tar du ett lån så ska du vara medveten av vad det kostar dig så du inte blir stressad av att kunna betala av det. Och med det så menar jag delen du betalar in till skolan i startavgift.

Vill du bli pilot på riktigt, så kan jag rekommendera volflight! Får du jobb efter eller inte beror helt upp till dig, precis som med alla andra jobb! Men du har en god chans här med alla kontakter och kontaktnät som existerar.
APS
2019-08-24 01:05:45
SV: Finansiering utb. Volflight
Anledningen till att inte många ännu erbjuder kursen (i Sverige) är att den är relativt ny i regelverket och ökar kostnaden för utbildningen totalt sett. Men vänta bara, min (mer än medel) insatta gissning är att om några år är Basic MCC ersatt av Enhanced MCC APS och även står i certet. Idag får man ett annat utbildningsintyg helt enkelt.
FF
2019-08-22 16:28:16
SV: Finansiering utb. Volflight
Du försöker slingra dig runt svaren. Tröttsamt o argumentera med någon som är inlåst i sitt lilla hörn.
/Mvh redan ute i branschen på shorthaul.
Re: Reality
2019-08-22 14:35:00
SV: Finansiering utb. Volflight
För att ta FF i försvar måste jag påpeka att 30000+ /mån
som ingångslön för en nybakad pilot är väl inte så dåligt
som du vill påvisa.

Följande är ett utdrag från Ryanair med tanke på punkt 3
i ditt inlägg. Sedan kan du raljera som du vill över detta.

Applicants holding a CERTIFICATE OF COMPLETION OF APS MCC-TRAINING in accordance with AMC2 FCL.735.A
Will be given preference during selection
Will be at a distinct advantage in the interview and assessment process.
FO West Air
2019-08-22 13:29:26
SV: Finansiering utb. Volflight
Håller med Reality, du har helt rätt. Tjänade mer på mitt jobb på ICA än jag gör idag, men jag jobbar med något jag tycker är kul nu istället. Så 30k+ är inte en bra lön, det är vad en person med eftergymnasial utbildning tjänar.
Reality
2019-08-22 12:15:13
SV: Finansiering utb. Volflight
Nästan lika tröttsamt som alla "förståsigpåare", samt elever som ännu ej kommit ut i branschen...

1; Ryanair anställer bara till sitt polska underbolag "Ryan Air Sun/Buzz". Där finns ingen information om att APS betraktas som något särskilt. Däremot är minimikravet 700 timmar. De tar fortfarande emot ansökningar, men där kommer inte vara några urval i höst på grund av förseningar förknippade med 737MAX. Det står att APS är meriterande, men det är fortfarande ingenting som på något vis är unikt med Volflight.

2; 30000 i månaden? Högavlönad? Really? Det är i stort sett medellönen i Sverige. Skärp dig.

3; Om det nu är en så "great advantage", hur kommer det sig isåfall att alla flygskolor inte erbjuder det, och de eleverna får jobb ändå? En APS är en påhittad kurs, och ingenting som förs in i certifikatet, till skillnad från MCC.

4; Klart det är hård konkurens! Vore väl otroligt märkligt annars. Givetvis kan man betala själv, men det är ju inte en fantastiskt bra idé.

5; Låter ju fantastiskt! Grymt härligt att tappa de pengarna varenda månad för en utbildning som kunde varit kostnadsfri. Lägg till kostnaden för en typerating/bond på det, samt en kostnad för att skaffa bil och bostad eventuellt.

6; Skolorna gör sitt bästa? Ja, antagligen. Men då spelar det ju ingen roll isåfall? Om alla nu gör sitt bästa menar jag.

Återkom om ett tag när du kommit ut i branschen så ska vi se hur fantastiskt härligt du tycker det är då. Det är ett otroligt jobb, men det är inte "bara" att göra det. Det kanske folk har glömt bort och skolorna lyckats dölja i den senaste högkonjunkturen. Ge det ett tag till, och lite lågkonjunktur så kommer det bli intressant att söka jobb.
FF
2019-08-22 08:26:58
SV: Finansiering utb. Volflight
Gud vad tröttsamt det är med negativa människor inom flygbranschen. Tänker att det är dags o slå hål på dina lögner på en gång.
1. Ryanair anställer fortfarande. De har en kursstart varje vecka och en kursare fick precis plats på TR hos Rya
2. ”Det är inte direkt några högavlönade jobb” - Nu får du ta o tänka om lite. En styrman på West Air går in på 30k+ och det skulle jag säga är en väldigt bra lön för o vara nyexad. Vet inte vilken värld du lever i när du säger högavlönade jobb. Skulle gärna vilja se en nybakad pilot från TFHS som flyger i Emiraterna.
3. Det är inte många skolor i Sverige som erbjuder APS. Det är visst en fördel när man söker jobb. På Ryans hemsida står att att ”applicants with APS have a great advantage during the selection process”
4. Statligt finansierat i all ära. Helt klart en fördel att få sin utbildning finansierad. Det är dock hård konkurrens och kan ta flera år innan man blir antagen.
5. Volflight lånar ut pengar till eleverna vilket gör att det ligger i deras intresse att deras elever får jobb så fort som möjligt för att börja betala tillbaka lånet. Det är en avbetalningsplan på 15 år vilket ger en månadskostnad på 1500-2000kr beroende på lånebelopp. Detta slår även hål på din lögn om att inte kunna betala tillbaka något på 2-3 år.
6. Inget har lovat jobb, det är ingen skola som gör det. Däremot gör skolorna sitt bästa genom att få in eleverna på intervjuer. Därefter så är det upp till
individen.


Sluta!
2019-08-22 07:40:00
SV: Finansiering utb. Volflight
Sluta, det är INGEN skola som lovar jobb efter utbildningen. Att det sitter luttrade människor från flygbranschen och skriver "ta alla löften om jobb med en nypa salt" förvånar mig. Inte ens en flygchef kan lova ett jobb, det är så mycket upp till den individuella prestationen så glöm det. Kanske på en PA 31 men inte på tung luftfart i Sverige.
Reality
2019-08-22 07:30:56
SV: Finansiering utb. Volflight
1: 40 timmar i simulator är inte unikt. Simulatortimmar är inte heller superintressant för ett bolag när du sitter på en intervju, utan det är till för att du själv eventuellt ska klara intervjun bättre. Flera skolor har idag 40 timmar eller mer, kör träningsintervjuer och liknande.

2: Försök till varje pris få det här statligt finansierat. Det är en otrolig summa pengar du lånar upp, och det kommer ta en bra stund att betala tillbaka. Som flera andra nämner här, så kan du ju kallt räkna med att det går ett tag efter utbildningen utan att du får jobb. Dessutom kommer din lön de första åren efter utbildningen vara ungefär samma som på många andra jobb. Förutom att du har köpt en utbildning för väldigt mycket pengar. Tänk också på att du kanske måste gå på reducerad lön, eller ta mer lån för att köpa din typutbildning.

3: Volflight är säkert ett trevligt ställe, men ta alla jobblöften med en nypa salt. Det kommer inte vara några garantier för några någonting.
Elev
2019-08-22 05:50:43
SV: Finansiering utb. Volflight
Fixade 350 000:- genom att mina föräldrar ökade lånet på huset. Mormor och morfar hjälper till med månadspeng.
Skolan hjälper till med boende både i Sverige och i Italien.
/J
TP
2019-08-20 23:55:17
SV: Finansiering utb. Volflight
Superskola! (De har ett öppet samarbete med West Atlantic)
Startavgiften går nog o skrapa ihop. Jobba nåt år alternativt be föräldrarna om en slant.
Flygare
2019-08-20 16:40:33
SV: Finansiering utb. Volflight
För att vara en skola där man betalar själv är den bra. Den är dessutom mycket billigare än många andra flygskolor.

Men räkna absolut inte med att lätt få jobb efter du gått ut. De kör som många andra skolor med rykten om guld och gröna skogar, pratar om den sinnessjuka pilotbristen osv. Men för det första är vi i toppen av en högkonjuktur som börjar ge vika för lågkonjuktur och för det andra har Ryanair inte anställt på länge och har inga planer på det heller och det ör ett av få bolag som vill ha en nyutbildad pilot.

Räkna med helt klart att inte kunna betala av några lån inom första 2-3 åren iallafall. För att vara på den säkra sidan. Och ha ett jobb kvar under utbildningen och ha ett jobb att gå tillbaka till efteråt.
Jag känner en del på vol och visst dom flesta har jobb men det är knappast några högavlönade jobb och att skolan kommer fixa intervjuer med massa flygbolag är bara Bull alla skolor säger för att locka elever. De enda skolorna i Sverige som har seriösa avtal med flygbolag är osm och tfhs.
Gabriel
2019-08-19 19:33:44
SV: Finansiering utb. Volflight
Tja!
Jag går det integrerade programmet hos volflight och är mer än nöjd. Vi elever på skolan får så mycket mer än bara flygtimmar och teoriundervisning. Att dra ner till sicilien under sveriges 3 tråkigaste månader gör tillvaron lite roligare ;)
Gällande den ekonomiska biten så ser det lite annorlunda ut bland oss elever. Jag,såsom några andra sparade ihop till startavgiften. Några har lånat pengar av sina föräldrar och några tog ett banklån.
Jag skulle inte vara så orolig över den ekonomiska biten EFTER utbildning. Skolan har ett väldigt gott rykte och vi får 40 timmar i simulatorn (APS), vilket skiljer sig från den andra skolorna. Intervju kommer du säkerligen få men sen är det ju upp till dig såklart!
Hör av dig till mig om du har fler frågor!
Kontakta Gustav som är rekryteringsansvarig så får du mina uppgifter!
Lycka till!
/Gabbe

KHS
2019-08-18 22:15:54
SV: Finansiering utb. Volflight
Ja, det är en skola där du inte blir ett nummer, blir en i gemenskapen.
fATPL
2019-08-18 20:16:43
SV: Finansiering utb. Volflight
Jobb vid sidan om och pay as you go är det enda man kan göra om man inte har rika föräldrar. Det var min lösning och det tog mig 5 år att slutföra.

Räkna inte med att få jobb när du blir klar, då är det skönt att inte ha några skulder.
MM
2019-08-18 18:14:13
SV: Finansiering utb. Volflight
Till att börja med kan vi kolla på hur mycket du har att lägga först, lixom har du något sparande som du funderar att lägga på utbildningen?
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev