BRA, går det bra?
Hej, en fråga till de som har lite bättre koll på flygsverige. hur går det för BRA? Stora förändringar men är det ett sista försök att skapa lönsamhet eller är det en smart manöver för att bli av med olönsamma jetflygplan/piloter och fokusera på bättre lönsamhet och en föryngrad flygplansflotta? Är utfasningen av jet ett permanent steg eller ett sätt att starta om från liten skala efter något/några år och försiktigt utöka den delen av verksamheten igen?
efter att ha läst igenom så ser jag att det är nästan samma fråga i två format men det får duga!
Flygintresserad
svar
Blir inte alls svårt att ”konkurera” när man är omtyckt och utfört ett bra jobb förut.
Blir förmodligen svårt att konkurrera på ACMI marknaden med dyr skandinavisk personal. Finns många bolag som gör det billigare med ATR.
Hehe ja man ska väl inte tro allt man hör innan man sett det.
Cheferna verkar ju i alla fall veta att man inte kan finnas kvar i den storleken man är nu om man bara flög svensk inrikes. Alltid något, sen om man får snurr på acmi eller inte det får vi som sagt se
Absolut första länken om du söker “flygbra Grekland” i Google. Mycket knepig granskning, tog mig flera sekunder. Är en länk till BRAs Facebook, flög runt i Grekland åt SkyExpress. Kan även själv bekräfta att det kommit en hel del om detta på BRAs intranät.
Finns det någon artikel eller länk som bevisar att dom verkligen varit i Greklannd så det inte bara är fake new
Leif, du låter som cheferna alltid gjort på bra. Vänta o se vadxsom kommer lite längre fram! Gå vara med på dessa mindre förändringar(försämringar) på avtalet så ska ni se att vi vänder detta. Ska bli spännande att följa!
#not
Nja, de skär inte ner sin tp-verksamhet, tvärtom satsar de. Och som du säger är inrikes ner ordentligt men jag tror de kan behålla en ok kundkrets som tänker på miljön när man bokar sin flygbiljett. (Företagspolicy)
Vad BRA kommer att göra är att satsa på acmi. Där är tanken att pengarna ska komma in. Man testade förra sommarn med att ha en ATR i Grekland. Riktigt bra pengar. Sommaren 2020 kommer se helt annorlunda ut, vänta så kommer du få se.
Svensk inrikes blir ett ben. Bolaget kommer sen stå på fler ben där det är acmi som drar in pengarna.
Inrikes ner mellan 10-15 % i november. Det finns inte en chans att BRA klarar dom tappen, inte ens med nedläggningen av Mavia. Tyvärr tror jag att det blir en långsam utdragen nedläggning. Med dom vikande siffrorna vi ser idag (siffror som inte längre bara kan skyllas på flygskam) var det ett stort misstag att hyra in jetmaskiner. För att överhuvudtaget överleva måste BRA skära ner till absolut minimum, enligt min mening. O det har de på långa vägar inte gjort.
@FLT0
”I April 2020 är det nästa bara gammal MAVIA personal på administrativa sidan som ska sitta och driva ATR produktionen.”
Nja, möjligtvis på lön och Hr etc men det påverkar nog inte. Operativt och på träningsavdelning är det i princip bara airwayspersonal administrativt.
@Douglas
Jo möjligen på kabinsidan.
Har man haft bra avtal och jobbat i 10,20,30 år och ligger på en lön på kanske 30-40 tusen, och blir uppsagd pga av arbetsbrist, för att ledning och styrelse vinklar det på detta sättet, pga avvecklande av Jet maskinerna, det är ren avtalsdumpning.
Sen att företaget hyr i samma produktion från utlandet, då rinner nog bägaren över för kabin. Jag hade helt klart varit bitter.
Men samtidigt har bolaget visat vad deras “värderingar” står för, jag hade frågat mig själv om jag ens hade velat jobba kvar på ett sånt ställe?
Men tänk på att det finns fler avdelningar än kabin, alla måste fungera för att det det ska generera pengar.
Ironin i det hela här om som ni säger “pajkasta det bolag som genererar pengar”
I April 2020 är det nästa bara gammal MAVIA personal på administrativa sidan som ska sitta och driva ATR produktionen.
Nästa all f.d Golden Air personal är uppsagda, hur bittra tror ni dom är?
Hela kontoret i Trollhättan ska läggas ner.
Spelar ingen roll vilket flygplan man har, om det inte finns en stark och sammansvetsad personalstyrka, som leds av en flexibel och human ledning, då finns det inget bolag alls.
Hade BRA tagit emot C-series så hade företaget konkat. Detta pga motorproblemen som var i början.
Det har ägaren själv sagt.
@FLT0 Handlar det inte om bitterhet?
Smutskasta den delen av bolaget som drar in pengarna?
Är maskinerna gamla finns inte mycket att göra.
ATR passar bäst på inrikes klimatsmart mm och dessutom ny.
Problemet med Bra är att man inte satsade på utrikes/Acmi i tid och tog leveransen av C-series. Det är inte svårt att se guldläget man hade befunnit sig i hade det funnits en ägare med affärssinne och en kompetent ledning. Nu minskar inrikes till allt lägre nivåer och man hyr in kapacitet för att behålla de affärsesenärer som inte redan tröttnat. Tror tyvärr att Bra försvinner inom några år och att Bromma stängs. Trist.
BRA har genom tiderna varit en mycket bra arbetsgivare.
Men med dom besparingskrav som kom i April 2018 och därmed varslad personal så gick allting fel. Det blev en kapning vid fotknölarna.
När MLB påbörjades blev det ramaskri utahelvete
VD´n och ägaren sköte det bra och var öppna i sitt agerande
Men cheferna på golvet som från början varit skitskraja att ens få behålla sina jobb fick alla taggar utåt, nu gällde bara stolthet och prestige från deras sida “kom inte här och tro något, håll käften och gör som jag säger” attityd.
Dom har gjort alltid precis helt fel, dom har skapat en “giftig arbetsmiljö”
När den “nya” organisationen är på plats i Mars/April kommer dom inte att kunna behålla personal, det kommer vara stor omsättning på personal
Personalen kommer inte att vara lojala som förr, men BRA kommer tjäna på att inga fler guldklockor delas ut 🙂
Det är väl ingen som vill betala sina anställda massa pengar om dom inte kan leverera? Miljardär eller inte? När ska BRA tjäna några pengar till sin ägare?
Familjen Braathens har välfyllda lador med pengar! Satsar stort med inhyrda jet på storstäderna, så ingen risk till nedläggning! Deras stabila ekonomi kan oxå vänta ut bättre tider = säkra jobb!
Atr:en visar gång på gång upp sin utomordentligt dåliga prestanda i vinteroperationer. Inte bara nödlandningen på Skavsta. Denna propellermaskin ska inte operera här. Den är byggd för väsentligt varmare klimat.
Var det en ATR från BRA som fick nödlanda i Skavsta?
Tack till er på Aviation som vill oss som är kvar så illa att ni smutskastar era kollegor och föredetta kollegor – att ni är sura på ledningen, fine, men nu beter ni er minst lika okollegialt och skamligt.
Fy va fult att vara så egoistiska
Nu när bra snart kommer få sina nya inhyrda embraer 190 tror ni det då kan bli tal om allas drömlinje Bromma-London city airport?