Tråden startades av: Flygintresserad0047  2019-09-27 15:59:04
BRA, går det bra? 
Hej, en fråga till de som har lite bättre koll på flygsverige. hur går det för BRA? Stora förändringar men är det ett sista försök att skapa lönsamhet eller är det en smart manöver för att bli av med olönsamma jetflygplan/piloter och fokusera på bättre lönsamhet och en föryngrad flygplansflotta? Är utfasningen av jet ett permanent steg eller ett sätt att starta om från liten skala efter något/några år och försiktigt utöka den delen av verksamheten igen?

efter att ha läst igenom så ser jag att det är nästan samma fråga i två format men det får duga!


Flygintresserad

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Norsk miljardär
2019-12-09 16:18:41
SV: BRA, går det bra?
Familjen Braathens har välfyllda lador med pengar! Satsar stort med inhyrda jet på storstäderna, så ingen risk till nedläggning! Deras stabila ekonomi kan oxå vänta ut bättre tider = säkra jobb!
Honken
2019-12-09 16:10:05
SV: BRA, går det bra?
Atr:en visar gång på gång upp sin utomordentligt dåliga prestanda i vinteroperationer. Inte bara nödlandningen på Skavsta. Denna propellermaskin ska inte operera här. Den är byggd för väsentligt varmare klimat.
Danne
2019-12-09 12:23:08
SV: BRA, går det bra?
Var det en ATR från BRA som fick nödlanda i Skavsta?
Tack
2019-12-04 17:19:23
SV: BRA, går det bra?
Tack till er på Aviation som vill oss som är kvar så illa att ni smutskastar era kollegor och föredetta kollegor - att ni är sura på ledningen, fine, men nu beter ni er minst lika okollegialt och skamligt.

Fy va fult att vara så egoistiska
Resenaren
2019-12-03 18:25:52
SV: BRA, går det bra?
Nu när bra snart kommer få sina nya inhyrda embraer 190 tror ni det då kan bli tal om allas drömlinje Bromma-London city airport?
Flygintresserad0047
2019-12-03 16:50:21
SV: BRA, går det bra?
Hej,
jag har hört vissa säga att ATRn har dåliga avisningsegenskaper men har hört från andra att den inte är sämre än andra i samma segment. du får gärna utveckla lite mer om vad som ger den dåliga egenskaper. själv har jag ingen direkt insikt om den är bättre eller sämre än medel men är intresserad ändå.


@Annika
2019-12-01 15:19:31
SV: BRA, går det bra?

Jag tänker inte först och främst på tidsvinst.
Inte alls faktiskt. Jag flyger inte i tjänsten utan endast för att jag tidigare har jobbat på flyget och är flygentusiast/kan mycket om flyg utan att sätta mig på en alldeles för hög häst.

ATR har visat sig ha mycket dåliga egenskaper i "icing conditions" samt har även en låg single-engine-performance. Tittar man på andra flygplan i samma kategori, främst då Dash 8 Q400 så har man en helt annan prestanda.

Fransmännen är bra aviatörer och vet hur man bygger flygplan, absolut, men med ATR lyckades de inte helt. Sedan att det är miljövänligt/bränslesnålt är en annan femma.

Jag älskar själv "bästar" som Illyushin, Antonov och Yak så inga flygplan som direkt skulle älskas av miljötänkets Sverige.

//Dracula
Sv. Dracula
2019-12-01 07:05:21
SV: BRA, går det bra?
Ja, Embraer är ett trevligt flygplan, och ett steg uppåt jämfört med dagens Avro.
Definitivt bättre än en skakig bullrande och långsam ATR.
(tyvärr dock inte i närheten av A220-100 som var den ursprungliga planen)
MEN att det sker på bekostnad av sparkad svensk personal (på svensk inrikes) är INTE ok!
Annica
2019-12-01 01:32:17
SV: BRA, går det bra?
@Dracula Ja och du hinner till MMX 10 min tidigare,lyckan är total.
Dracula
2019-11-30 19:16:19
SV: BRA, går det bra?

Härligt att äntligen få flyga ett vettigt flygplan!
Ser verkligen fram emot Embraer-serien! Riktigt bra och fint flygplan till skillnad från ATR.

Riktigt bra beslut, möjligen lite synd på Bombardier-sidan dock.

Flugit mycket Embraer hos LOT och det är en jättefin maskin!, Kul BRA!

//Dracula
TF
2019-11-29 09:41:32
SV: BRA, går det bra?
Sv Jörgen:

"omderna anställningar", vad i hela friden menar du med det? Vad är "moderna anställningar"? Billig inhyrd lågprispersonal från utländskt cowboybolag?

"...omoderna flygplan som kört bolaget i botten" Du har ju helt missuppfattat det här.
Det är ju bolaget som kört "flygplanen i botten" tills de blivit omderna. Man har mjölkat och plundrat bolaget och inte lagt undan för att förnya flottan i tid.
Aviation (dvs MAVIA) med MMX och GOT är stommen i bolaget, inte propelleroperationen till provinsbyarna.

Att beskriva personalen som överbetalda kaffeservitriser och lata kaptener som knappt jobbar är både oacceptabelt och oförskämt. Det vore ju lika dumt som att gissa att du, baserat på det du sagt, skulle vara en "oanställbar styrman utan erfarenhet", eller möjligen "avundsjuk propellerriddare", så det tänker jag avstå ifrån.

Svenska löner och avtal i svenska bolag i kombination med bra ledning som planerar framåt istället för att ägna sig åt julgransplundring...
Janne
2019-11-25 15:24:58
SV: BRA, går det bra?
Årets resultat känns väl meningslöst att lägga någon vikt vid.
Det är väl sannolikt andra halvan av 2020 man kan börja se åt vilket håll det går.
I princip hela 2019 har man ju haft alla avros med personal samt en brutal overhead-kostnad.
ATR
2019-11-25 14:51:49
SV: BRA, går det bra?
Kommer BRA äga några flygplan när JET-maskinerna är utfasade? Eller är alla ATR leasade? Verkar som Aviation PLC Singapore äger några av BRAs ATR.
Tony
2019-11-25 13:17:37
SV: BRA, går det bra?
Problemet verkar vara just att det inte går att få det sluta att läcka... Hinner man få tätt innan det är för sent? Hur mycket pengar ska det gå minus i år innan ägaren fått nog?
Jörgen
2019-11-25 09:41:27
SV: BRA, går det bra?
Det BRA gör är helt rätt. Ut med det gamla och börja om från början. Omoderna anställningar och flygplan som kört bolaget i botten. Helt rätt att göra sig av med kabinpersonal som varit där i all evighet och har en månadslön på över 40 000 för att servera kaffe. Överbetalda kaptener som knappt jobbar.

Gör om, gör rätt. Det är precis vad BRA gör just nu. Tar in en extern leverantör tills dess att man slutat läcka pengar och börjar bli lönsamma igen.
Annika
2019-11-24 00:24:05
SV: BRA, går det bra?
@Esso
Japp blir allt vanligare i branschen nu!
Resenaren
2019-11-23 22:52:22
SV: BRA, går det bra?
haha kanske flyger till Kiruna istället för Umeå
LM
2019-11-23 18:51:54
SV: BRA, går det bra?
Hoppas WDL kommer flyga rätt. Tänk Umeå är inte Malmö.

https://www.theguardian.com/business/2019/mar/25/british-airways-flight-dusseldorf-lands-edinburgh--mistake
BR
2019-11-22 21:47:39
SV: BRA, går det bra?
Jag tror cabinen blir Svensk.
Esso
2019-11-22 13:16:53
SV: BRA, går det bra?
Wetlease med kabinpersonal från bemanningsbolag?
ABC@Göran
2019-11-21 01:14:13
SV: BRA, går det bra?
Jag tycker en ”talade kabin” låter otäckt oavsett om den talar svenska eller är tyst och dansk... Hur vet man dessutom att den är dansk om den är tyst?
Göran
2019-11-20 18:09:23
Svensk talande kabin
Tycker att det vore trevligare med en Dansk tyst kabin. Mer design, skönare reseupplevelse.
Flygande
2019-11-20 14:04:22
SV: BRA, går det bra?
Det är klart nu om att WDL Aviation kommer att flyga med ca 5 st Embrear för "Bra".
Svensk talande kabin tydligen.
Odjob
2019-11-20 12:06:50
SV: BRA, går det bra?
Det kommer att bli mycket mer!
Andreas
2019-11-17 17:23:17
SV: BRA, går det bra?
Troligen har Larsson inte fakta, men det är väl inte en orimlig gissning? Det är väl den storleken på förluster Bra haft tidigare år, och marknaden och kostnader har väl knappast blivit bättre i år?
KN
2019-11-17 00:10:54
SV: BRA, går det bra?
@Larsson
Och du har Fakta?
Larsson
2019-11-16 15:19:21
SV: BRA, går det bra?
Svar Nej! Minst 100 miljoner back i år..
Conny
2019-11-15 13:21:50
SV: BRA, går det bra?
Jag tror BRA löser allt själva! Du vet, dom vet bäst!!
PF
2019-11-14 10:48:13
SV: BRA, går det bra?
Vilka kommer få ACMI uppdrag att flyga JET åt BRA?
Flygintresserad0047
2019-11-14 08:27:24
SV: BRA, går det bra?
Jag har hört lite varierande information om ifall BRA skall anställa fler eller inte i närtid, antar att det beror på internrekrytering från jetsidan.
Är det många som går från jet till turboprop eller lämnar majoriteten företaget och söker sig till andra jobb pga hur det blev och för att få fortsätta flyga jet?
Calle
2019-11-10 18:46:07
SV: BRA, går det bra?
Vad rör det sig om? Skyddad artikel.
BK
2019-11-10 15:36:49
SV: BRA, går det bra?
@Inte Bra

Och du har all fakta?
Inte Bra
2019-11-09 20:20:47
SV: BRA, går det bra?
Flyg från Umeå stoppades – pilot saknade tillstånd:

Bra har stora problem. Man bokar in piloter som inte har behörighet att flyga flygplanet i fråga.

https://www.norran.se/nyheter/flyg-fran-umea-stoppades-pilot-saknade-tillstand-ar-ganska-sallsynt/
Malten
2019-11-06 13:49:02
SV: BRA, går det bra?
Tio AVRO kvar. Två står och slår rot utanför hangaren på Malmö Airport och en flög till NWI för ett par dagar sedan. 1 flyger över till NWI på torsdag. Sex kvar som fixar operationen fram till Jul. Då försvinner en till och fem kvar fram till 31/3-2020. Sen är Avro-eran slut och ATR plus ACMI fixar trafiken.
TLL
2019-11-05 21:05:24
SV: BRA, går det bra?
Tippar på att Regional Jet/Nordica kommer operera Jet för BRA.
@Morr
2019-11-05 20:36:37
SV: BRA, går det bra?
Cirka i genomsnitt
Är väl 6 Jet maskiner kvar nu
Tror det ska vara 4 kvar till årsskiftet
Och 0 siste mars 2020
Kaj
2019-11-05 16:57:19
SV: BRA, går det bra?
Blir det någon jet för mig som flyger mellan Malmö och Bromma snart? Vill inte behöva harva i en ATR halva dagen! Vilken operatör ska flyga jet för bra?
Morr
2019-11-02 05:58:05
SV: BRA, går det bra?
Avvecklar man en avro i månaden enligt plan?

Vilka avgångar som tidigare kördes med jet går nu med prop?
Tjorven
2019-10-24 15:28:03
SV: BRA, går det bra?
En enhetlig flotta underlättar alltid när det kommer till crew och maintanance. Dock är det ju inte alltid det bästa alternativet, men för BRA tror jag ATR fungerar.
Flygintresserad0047
2019-10-24 10:53:28
SV: BRA, går det bra?

antar att en enhetlig flotta underlättar när det kommer till crew och maintenaince?
Greger
2019-10-23 23:41:19
SV: BRA, går det bra?
BRA borde skaffa ett antal A319ceo för dom tunga linjerna och charter. Vad väntar man på? Vackert väder?
Snart
2019-10-23 19:05:32
SV: BRA, går det bra?
Staten Sverige har verkligen bestämt sig för att göra livet svårt för BRA med flygskatt o flygskam o med ständiga hot om Brommas nedläggning.
hjolp
2019-10-23 16:03:50
SV: BRA, går det bra?
Njea det är väl bara förseningar eller?
Flygintresserad0047
2019-10-22 09:57:14
SV: BRA, går det bra?
Hej!
Hur föresenade är ATR leveransen? Är det förseningar för alla ATR leveranser (alla köpare) eller bara en tillfällighet?


Flygintresserad
Tim
2019-10-22 08:50:55
SV: BRA, går det bra?
Frågan om ekonomiskt doping av Swedavia och arrendet av marken för Bromma som i princip subventionerar flyget dit lär inte göra det lättare för BRA. Blir de marknadshyra på Bromma som S vill är det nog bye bye.
Pilot
2019-10-21 23:36:56
SV: BRA, går det bra?
@fråga
Airways piloter är dem som redan flyger ATR.
Molly
2019-10-21 23:34:41
SV: BRA, går det bra?
@Tå
Hur vet du det?Att det ej kommer gå bra?
Dessutom kommer dem flyga mycket på baltikum.
Och i sommras 3hela månader i grekiska övärlden som wetlease!Blir nog mer sådant.
Cz
2019-10-21 23:30:51
SV: BRA, går det bra?
@Elevator Tim
Nya ATR är sena i leverans.Handlar om några veckor.
Ingen utländsk operatör ska ta över.
Fasligt vad fort det blir en höna av en fjäder här.

2019-10-21 11:25:12
SV: BRA, går det bra?
RAS För inrikesflyget lär inte hjälpa BRA framåt...
Fråga
2019-10-21 09:39:39
SV: BRA, går det bra?
Okaj, men tänker om BRA fortfarande ska gå i stort Sett samma avgångar som innan de la ner jet flottan. Men så få vill gå över och börja flyga ATRen, då kommer de väll behöva anställa nya som ska flyga den? Har någon koll hur det ser ut på den fronten Jimmy?
Jimmie
2019-10-21 08:16:41
SV: BRA, går det bra?
Orsaken till att dom inte tjänar pengar är att dom har för få mellanchefer! Anställ fler och gör utredningar!
Mile high
2019-10-21 06:11:41
SV: BRA, går det bra?
Det där stackars flygbolaget verkar aldrig kunna tjäna några pengar.....
Jimmy Ehrling
2019-10-20 19:49:27
SV: BRA, går det bra?
En handfull av Aviations piloter söker sig över. Resten går i pension eller börjar/ har börjat på Sas, Cityjet, Laudamotion, Easyjet, Air baltic, Flygambulans i Norge och Sverige, Lot, Nordica Regional Jet, Dhl och Wideroe,samt några på speciella utlandsjobb på Avron. Ca 80-85 st. Några väntar fortfarande på svar från sökta bolag.
fråga
2019-10-20 10:10:28
SV: BRA, går det bra?
Hur är det med airways piloterna nu? hur många är det som väljer att börja flyga ATRen nu? Eller söker nästan alla till andra bolag?
Gee
2019-10-19 22:35:36
SV: BRA, går det bra?
Bra tar in en extern ATR i ett par veckor utfasning av en 500 och infasning av en 600. Glapp pga några veckor försenad leverans.
@DC3
2019-10-19 10:16:37
SV: BRA, går det bra?
Nej, det var över ett år sedan
DC3
2019-10-18 15:20:57
SV: BRA, går det bra?
Var det inte nåt utländsk ATR operatör som åkte av banan i Trollhättan nyligen?
Elevator Tim
2019-10-18 15:10:39
SV: BRA, går det bra?
Det går ett rykte att BRA nu tar in utländsk ATR bolag för att ta över den svenska Airways delen! Detta måste ju kosta multum-pengar som inte BRA har... Början till slutet för Airways?
Flygintresserad0047
2019-10-18 08:19:36
SV: BRA, går det bra?
Hej,

"Det känns dom det tagit för lång tid för BRA att komma till insikt och inse vad som behövs göras. Det som händer när det tar för lång tid innan idéer presenteras är att crew blir uttröttad och börjar söka sig till nåt annat som känns säkrare och sedan står man där och får inte ihop planen och hittar på märkliga kortsiktiga lösningar som blir ännu dyrare!!"

såg det du skrev, menar du det förändringarna som redan är gjorda eller är BRA fortfarande i ett skede där de skall göra massa ändringar? Trodde att deras plan var lagd och det var dags att följa den?


Flygintresserad
Thrusty
2019-10-18 07:32:34
SV: BRA, går det bra?
Det känns dom det tagit för lång tid för BRA att komma till insikt och inse vad som behövs göras. Det som händer när det tar för lång tid innan idéer presenteras är att crew blir uttröttad och börjar söka sig till nåt annat som känns säkrare och sedan står man där och får inte ihop planen och hittar på märkliga kortsiktiga lösningar som blir ännu dyrare!!
Tekniker
2019-10-17 23:34:43
SV: BRA, går det bra?
"Det verkar som många i denna bransch saknar normalt vett och etikett och inte alls känner något för nån annan än sin egen yrkesgrupp. Piloter tänker inte på CC och "ej heller på lastare eller folk på stationer eller "HK". Det är väl samma inom hela" okej ... så vart blev då tekniker och mekaniker av ... blev de "bara" folk på stationen ... de har ju "absolut" inte vare sig ställt upp under åren både för sina kollegor och för själva företaget ... även de har drabbats av nerdragningar precis som alla andra inom företaget ...
Urban
2019-10-16 23:05:56
SV: BRA, går det bra?
Det verkar som många i denna bransch saknar normalt vett och etikett och inte alls
känner något för nån annan än sin egen yrkesgrupp. Piloter tänker inte på CC och
ej heller på lastare eller folk på stationer eller "HK". Det är väl samma inom hela
bolaget BRA. Gissar att det inte är bättre på SAS eller andra flygbolag. Sparka nedåt
gäller tydligen...
CC
2019-10-16 18:07:06
SV: BRA, går det bra?
Anledningen till att många inte väljer att stanna kvar är att medarbetarna inte längre har förtroende för ledningen och mr Per OBra.
Det kunde ha lösts på ett annat sätt, än att alla blir uppsagda.
Sedan ringer dem tillbaka efter 1 månad och erbjuder jobb igen, vilket skämt?
Jag kan säga det att ca hälften av personalen i ledningen är rena SAJKON som behöver akut behandling.
Jag själv är uppsagd men jobbar med något annat i dagsläget, och så trivs jag väldigt mycket!
Det är bara tråkigt allt detta, men life goes on.

Jag önskar alla Airways kollegorna lycka till, väldigt svårt nu för dem att kämpa utan en kompetent ordförande som representerar kabinkåren.
Och ni som är superglada nu för att Aviation försvinner, ni kommer att gråta när Per slår nävarna på bordet.
ENJOY

Olle
2019-10-16 17:19:20
SV: BRA, går det bra?
Vi är många som har slutat och många som letar annat.
Finns bara en anledning om man vill jobba på BRA, det är om man vill bo på någon av deras utebaser, annars är dom flesta andra jobb bättre.
Tina
2019-10-16 14:15:51
SV: BRA, går det bra?
Men varför slutar dom som faktiskt har fått fortsätta sin anställning??? Jag trodde man VILLE jobba på
BRA? Vet dom nåt som inte dom andra vet?
Kennie
2019-10-14 13:54:11
SV: BRA, går det bra?
Vi får hoppas att dom har koll på det själva!!?...
Turk
2019-10-11 15:53:56
SV: BRA, går det bra?
Är det någon som har koll på hur det går ekonomiskt för BRA i år?
Lasse
2019-10-11 13:02:51
SV: BRA, går det bra?
Nej helt åt helskotta fel

Det är Wideröe, och produktion med egna ATR maskiner
Standby
2019-10-11 07:30:41
Vilka hyrs in?
Det har ju spekulerats i:
City Jet.
Regional Jet.
Air Baltic.

Nu öppnar BRA nya linjer, till bl.a.
BMA-TLL och BMA-RIX.

Kan man dra slutsatsen att Air Baltic fick kontraktet ?



Annika
2019-10-10 15:27:30
SV: BRA, går det bra?
Även om det ”vänder” i framtiden så kommer jag ALDRIG att börja på BRA igen om det skulle behövas.
Uppsagd
2019-10-10 15:00:00
SV: BRA, går det bra?
Ungefär lika roligt som det är att läsa om att hälften av alla admin "äntligen" får gå också. På tiden, blabla. Nu är det ju ett flygforum, men station är väl redan bortglömda och tjänstemän är det visst rätt åt.
Jag tycker dock att bolaget gör rätt och jag tror att vi kommer att vända skutan. Det går inte att få lönsamhet i en döende Avro och Per har inte råd med nya jet. Givetvis har en kostnadsanalys gjorts även på befintligt kollektivavtal för flygande och med samma administrativa kostym, tror man något annat vet jag inte vilken värld man lever i.
Jag tycker att det är helt rätt väg att gå trots att det kostar mig ett jobb jag tycker om.
B
2019-10-10 13:40:25
SV: BRA, går det bra?
Var tar alla Mavia piloter vägen nu då? Ryan?
Emil Englund
2019-10-10 11:43:48
SV: BRA, går det bra?
Väl formulerat.

Jag önskar verkligen Airways med BRAs ledning lycka till i framtiden och hoppas att det blir så bra som möjligt för så många som möjligt.

Jag respekterar mina kollegor på Airways och har gratulerat samtliga som jag mött på basen i Göteborg, fina personer som i princip tar över där jag fått lämna.

Det skall bli skönt att lämna denna evighetsdisskussion som pågår mellan Sveriges samlade expertkår även om jag säkert kommer att titta till trådarna då och då för ett gott skratt.

Varmaste hälsningar Emil
Fd Avropilot
2019-10-10 10:37:31
Re: Mycket
"Sänket" Aviation är de som varit med att bygga upp det som du och dina kollegor på ATR nu får skörda. Airways piloter har tidigare jobbat för en capacity provider med rätt osäker intjäningsförmåga och för Malmö Aviations vinst köpte Braathens Golden Air och samtidigt Sverigeflyg och integrerade detta med gamla Malmö Aviation, som tjänat väldigt mycket pengar genom åren och man blev BRA. En ledning som av olika skäl inte fattat rätt strategiska beslut under längre tid, trots eget monopol på Bromma i princip, gjorde situationen ohållbar och nu är vi där vi är.

Det mest sorgliga i sammanhanget är dessa kommentarer från några individer på Airways-sidan som direkt verkar skadeglada. Vi på Aviation har arbetat hårt i många år för "vårt" företag och det är en stor sorg för alla inblandade. Hela den här historien känns väldigt sorglig. Att man kan glädjas åt att bolaget halveras och 400 människor får gå begriper jag inte. Jag begriper inte heller att man gläds åt att man tar in kapacitet från andra operatörer och jag begriper inte att svenska piloter kan glädjas över åt att en seriös operatör med en historia i Sveige med rimliga villkor och svenska kollektivavtal läggs ner för utländsk arbetskraft. Hur vore det med lite ödmjukhet?
Marknaden
2019-10-10 10:30:28
SV: BRA, går det bra?
Vissa verkar tro att BRA:s affärside är att skapa arbetstillfällen?
Jag har själv varit med som facklig representant och stått på barrikaden, nästa dag fanns inte bolaget. Efter det lärde jag mig något, det finns entreprenörer och företagare och så finns det anställda som är i beroendeställning för sin överlevnad. Fungerar inte affären tillräckligt bra så måste tyvärr alla ta konsekvensen. 400 anställda är en stor kostnadspost.
Gunnar Trind
2019-10-10 10:09:05
SV: BRA, går det bra?
#avro fo; Du satte huvudet på spiken! Bra skrivet. Nu blir det tydligt att CRM bara var nåt du kunde läsa i manualen. Att det inte används på linjen är skrämmande. Att vara skadeglad är illa och brukar vara missklädsamt. Vi får se var BRA finns om några månader...
Avro fo
2019-10-09 22:48:39
SV: BRA, går det bra?
Mycket; du säger bojsänket. Vill du säga vem du är? Inser du att det bojsänke du så lättvindigt pratar om är ca 400 personer? 400 personer som jobbat i upp till 30 år för en och samma arbetsgivare. 400 individer som svetsat ihop en anda, en sammanhållning, en identitet, ja, en familj om man så vill. Alla dessa människor har försörjt antingen sig själva, sin familj eller varit delaktiga i att försörja sin familj. Och samtidigt varit borta från sin familj under otaliga helger, högtider m.m.
Och nu står merparten av dessa helt fantastiska människor utan jobb. Pga en liten klick pinsamt inkompetenta människor.
Har du lust att berätta vem du är? Kan du ställa dig framför mig eller nån av mina kollegor och kalla mig/oss bojsänke? Eller trivs du där du sitter? Anonym bakom din skärm?
Flygintresserad0047
2019-10-09 16:16:38
SV: BRA, går det bra?
Som jag har förstått det så körs en del av BRA's linjer av andra bolag (trollhättan, jönköping?, fler? tex) pga att volymen är för liten för en atr72. Är detta något som kommer fortsätta tills volymen eventuellt går upp till "rätt" storlek eller kan BRA komma att satsa på lite olika storlekar av TP?


Flygintresserad
Mycket
2019-10-09 13:43:12
SV: BRA, går det bra?
BRA just nu med flera utrikeslinjer. Mycket smart av BRA då inrikesmarknaden sviktar. Kan bli en succé
o så fort bojsänket Aviation är borta kan det börjas tjäna pengar på riktigt.
Arne
2019-10-07 22:21:31
SV: BRA, går det bra?
@Pelle P

Vad innebär hög höjd, hur definierar du den?
Och faktorn, vilken höjd baseras den på?
Pelle P
2019-10-06 22:19:35
SV: BRA, går det bra?
Höghöjdseffekten är den ytterligare påverkan på klimatet som flyg på hög höjd orsakar. Utöver utsläppen av koldioxid från förbränningen i flygplanets motorer ökar utsläppen av vattenånga och kväveoxider (NOx) på hög höjd växthuseffekten med en faktor 2,7.
YC
2019-10-05 17:26:08
SV: BRA, går det bra?
@XC
Beskriv vad höghöjds effekt är för något?
XC
2019-10-05 00:45:37
SV: BRA, går det bra?
@flygintresserad0047

4 st splitter nya ATR-72 -600 fasas in under hösten.
Det är det enda plan som kommer klara inrikesmarknaden framöver.
Miljövänligt,Ingen höghöjds effekt,nytt fräscht modernt!
Flygintresserad0047
2019-10-04 07:57:32
SV: BRA, går det bra?
Hej igen, tänkte bara fylla på med en fråga:
hur går det på ATR sidan? kommer det att hyras in andra bolag för att flyga hela den delen som jetsidan flög eller kommer delar tas över av ATR sidan? är tanken att ATR skall expandera och de som hyrs in är tillfälligt eller tror ni som en del har sagt att de börjar på ny kula igen? (ny jetavdelning under samma ATO(?) som ATRavdelningen)

Flygintresserad
@Rupert
2019-10-03 15:30:20
SV: BRA, går det bra?
Låt mig tvivla, om du har juristexamen med ditt språkbruk så är min mor Drottningen av Saba ;)
Norbit
2019-10-01 22:34:37
SV: BRA, går det bra?
Bra skrivit Rupert, håller med dig till etthundra procent!
Orvar
2019-10-01 21:27:49
SV: BRA, går det bra?
Nej, någon replik på Kalles inlägg blir det inte. Jag har gett uttryck för vad jag tycker och det får räcka nu. Jag tycker det är synnerligen märkligt att branschfolk inte tycker denna avvecklingen är allt annat än märklig, men det kanske är jag som är inskränkt.
oliver
2019-10-01 21:21:50
SV: BRA, går det bra?
Efter att ha läst i massa trådar om BRA så råder det ingen tvekan om att ni har nån intern dispyt, mellan både kollegor och ledning. Har läst de mest fjantiga argumenten för att ha kvar Avron, den värsta är nog att flygtiden ökar med 5-10 minuter, helt seriöst.. ingen bryr sig. Som företag så förstår jag BRA. Ekonomin går i förstahand. Instämmer med nedan att BRA inte driver någon välgörenhet. Att göra företaget lönsamt är nog prio 1. Jag hade gjort precis samma sak.
Gällande wetleasingen så är det väldigt många här som skriker om att det skulle kosta mer än att ha a220. Snälla nån, jag tror nog att ledningen har gjort noggranna kalkyler och kommit fram till att detta är det som är det bästa för att företaget ska börja gå med vinst på kort sikt, eftersom att det är här och nu pengarna behövs.
Ögat
2019-10-01 19:52:06
SV: BRA, går det bra?
Den här reaktionen är nog inte ovanlig, det är skit att förlora jobbet. Men jag tror faktiskt inte att BRA:s öde hänger på personalen. Är det inte ägaren som bestämmer?, och han bedriver ingen välgörenhet för att folk ska ha ett jobb att gå till, tyvärr!
@kalle
2019-10-01 19:24:50
SV: BRA, går det bra?
Replik på Kalles inlägg Orvar? Eller ska du sluta skriva halvsanningar och inse att Mavias pilotsektion pga sitt agerande har ett stort ansvar i nedläggningen... Hade man tänkt lite längre än den uppåtstickande näsan pekar och samarbetat med företaget och sina kollegor på Airways hade det sett betydligt annorlunda ut. Kanske hade resultatet blivit likadant o jetproduktionen fasats ut ändå, men det får vi aldrig veta. Detta ledde också till att många TP piloter slutade för man insåg att man nått vägs ände o det inte fanns någon utveckling i bolaget längre. Det kunde blivit riktigt BRA men det blev pannkaka pga trångsynta fack och inkompetent ledning. Men nu verkar det som att BRA är på rätt väg...
Uppsagd
2019-10-01 17:25:00
Sv: OBRA
Det handlar inte om att bråka, men försök förstå att det är ytterst provocerande att bli av med jobbet med dryga hundratalet (363 st + tekniker och administrativ personal) pga arbetsbrist för att sen bli varse att man avser att hyra in en annan operatör. Arbetsbrist? Vidare gäller det ju faktiskt de som blir kvar också - varför skulle ATR-flottan vara fredad? Vad är nästa steg? Det finns bolag i Baltikum som flyger ATR på ACMI. Så jag önskar verkligen alla som blir kvar lycka till utan ironi, men det finns risker när man ser att detta fungerar.
Rupert
2019-10-01 15:24:43
SV: BRA, går det bra?

Inlägg skrivet av: R4D 2019-10-01 15:22:08
SV: BRA, går det bra?
Hej! Jobbar inte i BRA! Vad håller ni på med skyller på varandra internt, vad ska det leda till?
Senioritetslistor hit och dit lär inte rädda flygbolaget BRA. Grundproblemet är inte kostnaderna, det är intäkterna som är för dåliga, självklart ska man alltid jobba med sin kostnadsmassa, den är svår i ett flygbolag kan jag tänka mig när det finns så få påverkbara kostnader, pga fuel och flygplan i USD.

Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att företagsledningen inte har gjort sitt jobb med intäktssidan, det är vad jag kan läsa av årsredovisningen och ert linjenät. Det blir helt enkelt för dyrt att flyga per timme, nya flygplan måste flyga uppemot 10hr per dygn för att det ska skapa en lönsam enhetskostnad, i allafall när jag räknar. Där kommer aldrig BRA vara om de inte expanderar! Ser inga sådana tecken!

Ok, nu ska AVRO bort sista mars som jag förstår, men det var ju ändå tanken att de skulle bort! Fanns väl inte mycket mer tid på flygplanen än en bit in i 2020, det var väl tänkt att A220 skulle komma och ta över jetverksamheten, eller hur! Men no gut no glory, nu fegar ledningen. Och aviserar att hyra in nått som ska rädda peak intäkter, typ en EMB 195, de är ju sämre miljömässigt än A220 med ca 30, hallå! Vakna BRA! Sen kan man ställa sig frågan vem vill flyga några fjuttiga peak timmar åt BRA? Måste bli en jättedyr inhyrning om man ska få nån att flyga, pga för lite tid per dygn. Själv tror jag ni i BRA skapar en egen verklighet och inte hyr några jet alls, skyller på vikande marknad etc. sen i backspegeln nästa år så ser ni, oj vad peak intäkterna har sjunkit.

Sen till sist eftersom jag är jurist med ett flygintresse. Förstår inte riktigt hur BRA tänker, man sparkar den äldre personalen, för att sen ersätta den med inhyrd personal och fler befintliga anställda, dvs ni som flyger ATR. Jag kan EU lagstiftningen, det är frågan om detta är lagligt! Ni kan ju enkelt ställa er fråga vem flyger kunderna i BRA efter sista mars? De som flyger AVRO:ns kunder har i mina ögon tagit jobben från AVRO personalen. EU lagen tittar på vad som är verksamheten i BRA, ok ett flygbolags värde bör väl vara de som sitter i flygstolen, dvs kunderna! Övertagande av verksamhet.
Låter inte som ett modernt ansvarstagande företag!

BRA har lyckats väl som inte har hamnat i pressen med detta, vad gör de fackliga kan man fråga sig ?



OBRA
2019-10-01 12:23:36
SV: BRA, går det bra?
Men nu gick det som det gick... och att sen ett antal skriver till tidningarna och annan media och vill gråta ut gör det hela patetiskt tyvärr.
Som svar på varför de inte får medialuppmärksamhet - ja för att ni är ett dryga hundratal påverkade, flygskammen härskar i Sverige och i stort sett ingen har någonsin tyckt synd om flygande personal.

Så bråka gärna på men glöm inte att vi är ett gäng som ska över på ATRen och vill ha kvar våra jobb även imorgon. Att ni inte är skyldiga företaget något - fine - men det är rätt okollegialt och trist att ni vill sätta fler fd kollegor utan jobb, egoismen verkar inte ha några gränser dock.
Kalle
2019-10-01 11:58:12
SV: BRA, går det bra?
Satt man med i förhandlingarna så var det tydligt att det bara fanns en sida av myntet.

Det var att alla TP piloter skulle in längs ner på listan, inga undantag. Att man från SPF centralt sa att det är anställningsdatum som är angivet i stadgarna, var inte något som MAVIA ville lyssna på.

Detta får Mavias sektionsstyrelse ta på sig, hade dom gått med på en sammanslagning med anställningsdatum eller saxning, hade man räddat jobbet för en stor del för sina piloter.
Nu kan ni stå där på marken med näsan i luften och tycka att det är finare att vara jetpilot är TP-pilot.

TP-piloterna är idag väldigt tacksamma att det inte blev någon sammanslagning, det räddade jobbet för många som inte hunnit få så många år i bolaget.
sv Orvar
2019-10-01 11:33:32
SV: BRA, går det bra?
Vad jag vet är, så är det två sidor av myntet.Inte mer än så.
Orvar
2019-10-01 10:42:07
SV: BRA, går det bra?
Härskarteknik får stå för dig. Jag menar bara att du förenklar det hela, det finns många sidor av myntet. Dina övriga påståenden vill jag inte kommentera.
@Ovar
2019-10-01 10:00:57
SV: BRA, går det bra?
Ojdå Orvar här använder vi härskarteknik.

Var det inte så att föreningsstyrelsen i SPF röstade om en sammanslagning av senioritetlistorna på BRA, och att majoriteten röstade för? Men Mavia sektionen valde att inte följa detta.
Orvar
2019-10-01 09:42:22
Sv: B
Så enkelspårigt var det inte och det vet du nog med, men det är en vanlig tolkning från TP-sidan.
B
2019-10-01 09:02:23
SV: BRA, går det bra?
Skickar BRA iväg Avro planen på skrotning?

Kan tänka mig att det är lättare att lägga ner hela Mavia AOCet och sen starta upp allt igen på BRA AOCet. Annars lär man hyra in.
Men även inhyrd kapacitet ska ha svenska kollektivavtal vid bas i Sverige och inget annat är aktuellt. City Jet och Flybe som flyger åt SAS har betydligt bättre avtal än BRA så knappast billigare.
@orvar
2019-10-01 08:06:20
SV: BRA, går det bra?
Verkar som Orvar satt med unde förhandlingarna om sammanslagning. Mig veterligen var det MAVIAS ängslighet om sin kära senioritetslista de styrmän som väntat länge på att bli kaptener fick inte på någotvis passeras av en pilot från Airways. Det diskuterades ToM att lägga tp sist på listan men det var inte intressant. Så viktigt var deras Jetjobb, vilket nu straffade sig...
Martin
2019-09-30 19:37:41
SV: BRA, går det bra?
Utan att knussla är en underdrift
Kalle
2019-09-30 19:36:21
SV: BRA, går det bra?
@B

Sverigeflyg var en resebyrå, inte ett flygbolag och hade därför inga piloter anställda och inget pilotavtal.
B
2019-09-30 19:08:29
SV: BRA, går det bra?
Hur är skillnaderna i avtalet mellan gamla Mavia och Sverigeflyg?
Orvar
2019-09-30 15:32:32
SV: BRA, går det bra?
"Ovilja att slås ihop" - det är inte riktigt så enkelt och det fanns många anledningar till att man inte nådde fram till att slå ihop bolagen. Det är en rätt så komplex procedur med senioritetslistor, uppgraderingar, omskolningar osv, olika typer osv. Det är inte så enkelt att blidka allas viljor. Jag förstår att kostnadsmassan blev för stor och i grund och botten är det ofördelaktiga villkor i Sverige som är anledningen, vilket också är anledningen till att Sverige tyvärr gräver sin egen grav på sikt.

Företagsledningen kunde ju dock försökt hitta lösningar och samarbeten som kunde komma de nuvarande anställda till gagn (t ex anställning i Baltikum med bas Sverige) - istället för att som nu sparka ut folk på gatan och ta in en annan operatör. Det är fult och skamligt agerat och tyvärr helt lagligt trots att det uppenbart är en övertagande av verksamhet. Trots detta går kåren till sina arbeten (de som är kvar) varje dag och gör sin plikt utan att knussla. All heder till dem.
Op
2019-09-30 13:44:59
SV: BRA, går det bra?
Mavia hade en åldersdemografi en BRA bit över 50, o en hög senioritet pga noll utveckling i bolaget o liten nyanställning. Detta ledde till väldigt höga löne o pensionskostnader, inget som är piloternas fel men det är en stor anledning till att de läggs ner. Det o en ovilja att förändras o slås ihop med TP bolaget.
Orvar
2019-09-30 10:40:44
SV: BRA, går det bra?
Fast det ni skriver är ju inte sant. Avtalet medger att jobba mycket utan några större begränsningar. Att bolaget inte har kunnat planera ut produktionen effektivt är inte pilotkollektivets fel, även om det såklart är en orsak till att man behöver se över kostnadsmassan. Lönen ni anger är möjligtvis slutlönen för en kapten med instruktörstillägg och något annat tillägg efter 20 års tjänst i bolaget, inte för en "vanlig" kapten. Och att flera legat på slutlönenivån har att göra med att bolaget haft ett "berg" med folk födda runt 1960 som skulle gått i pension de närmsta åren - följdaktligen med en rejäl kostnadsminskning som följd.
ATR
2019-09-30 09:48:58
SV: BRA, går det bra?
Vilken arbetsplats skulle vara bättre än BRA för en erfaren RJ-pilot?
Kul för dem att lära sig flyga propeller också som omväxling.
Lars
2019-09-30 09:40:29
SV: BRA, går det bra?
Och RJ-kaptenen jobbar inte heltid för dom 100 lopporna heller. Tufft för ett litet bolag som inte tjänar pengar, så klart.
Op
2019-09-29 20:38:01
SV: BRA, går det bra?
En RJ kapten med 100000 i lön o pursrar runt 45-50 är mellan 30 till 50% för hög lön. Framförallt på kabinsidan.
hej
2019-09-29 20:06:59
SV: BRA, går det bra?
Problemet är att det är så mycket dyrare att ha anställda i Sverige jämfört med andra länder. Om en anställd har x kronor i månadslön får du multiplicera med en faktor 1.6-1.7 för att få fram kostnaden för arbetsgivaren. Klart att det då (allt annat lika) blir en utmaning att konkurrera med flygbolag ifrån andra europeiska länder.
Orvar
2019-09-29 12:29:31
SV: BRA, går det bra?
Vad var det som var guldkantat med BRA:s avtal?
Urban
2019-09-29 11:51:07
SV: BRA, går det bra?
Det klagas på höga arbetsgivaravgifter men det ger skatteintäkter som skapar mer
poliser, sjuksköterskor eller andra välfärdsarbetare. Visst, sänk arbetsgivaravgifter
men då får du betala i en annan ända. Så är det med lägre skatter.
Sv Sven
2019-09-29 11:45:12
SV: BRA, går det bra?
Höga avgifter, klarar man ej rådande förhållanden skall man avstå får att driva bolag!

Har till leda hört "uttrycket om det inte vore för....." skulle jag tjäna stora pengar.

Det visar bara på en företagare som saknar förmåga att driva företag.
Driver man företag i Sverige vet alla vad som gäller. Klarar man inte av att driva efter gällande regler då skall man avstå.

Det finns företag som tjänar stora pengar i Sverige. Företagsskatten i Sverige tillhör bland de lägsta i den civiliserade världen.

OBRA
2019-09-29 08:51:04
SV: BRA, går det bra?
Nja, knappast en kriminell handling utan en anpassning när man har en föråldrad flotta och omoderna kollektivavtal för flygande. Med tanke på den nisch man valt så bör väl även sektionerna förstått att det krävs en anpassning av avtalen.
Det är en balansgång emellan företagande och fack, vi har höga arbetsgivaravgifter och socialavgifter i Sverige och ska man överleva kan man inte med begränsade öppettider och annat som talar emot ha guldkantade avtal liknande Legacy eller charterbolagen.

Nu blir det nog bättre med en modern och bränslesnål ATR-flotta, det är tyvärr vad som fungerar inrikes i Sverige idag.
KC
2019-09-28 23:05:34
SV: BRA, går det bra?
BRA gör nog det som behöver göras i tid!
Andra bolag har nog ej vaknat ännu.
Jens
2019-09-28 20:44:19
SV: BRA, går det bra?
@Sven

Hade kunnat vara noll i arbetsgivaravgifter, spelar ingen roll när man inte lyckas locka passagerarna.
Går inte att flyga runt med knappt halvfulla kabiner.
Sven
2019-09-28 17:37:33
SV: BRA, går det bra?
Klaga inte på BRA. Klaga på världens högsta arbetsgivaravgifter.
Mackan
2019-09-28 11:16:43
SV: BRA, går det bra?
Ser man på resultat på de olika Braathens bolagen, så gjorde de runt -240 milj. 2018.

Och de har ju inte haft fler passagerare i år. Gäller nog att sänka kostnaderna rätt snart.
Flygintresserad0047
2019-09-27 21:36:00
SV: BRA, går det bra?
Ja det är en mycket bra fråga.
Per G
2019-09-27 17:06:50
SV: BRA, går det bra?
Eller är det en kriminell handling att avskeda folk pga arbetsbrist och sen anställa billigare arbetskraft för att urföra exakt samma produktion?
 

Tillbaka

Air BP
BAM
Volflight
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn