Rupert
2019-10-01 15:24:43
|
SV: BRA, går det bra?
Inlägg skrivet av: R4D 2019-10-01 15:22:08 SV: BRA, går det bra? Hej! Jobbar inte i BRA! Vad håller ni på med skyller på varandra internt, vad ska det leda till? Senioritetslistor hit och dit lär inte rädda flygbolaget BRA. Grundproblemet är inte kostnaderna, det är intäkterna som är för dåliga, självklart ska man alltid jobba med sin kostnadsmassa, den är svår i ett flygbolag kan jag tänka mig när det finns så få påverkbara kostnader, pga fuel och flygplan i USD.
Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att företagsledningen inte har gjort sitt jobb med intäktssidan, det är vad jag kan läsa av årsredovisningen och ert linjenät. Det blir helt enkelt för dyrt att flyga per timme, nya flygplan måste flyga uppemot 10hr per dygn för att det ska skapa en lönsam enhetskostnad, i allafall när jag räknar. Där kommer aldrig BRA vara om de inte expanderar! Ser inga sådana tecken!
Ok, nu ska AVRO bort sista mars som jag förstår, men det var ju ändå tanken att de skulle bort! Fanns väl inte mycket mer tid på flygplanen än en bit in i 2020, det var väl tänkt att A220 skulle komma och ta över jetverksamheten, eller hur! Men no gut no glory, nu fegar ledningen. Och aviserar att hyra in nått som ska rädda peak intäkter, typ en EMB 195, de är ju sämre miljömässigt än A220 med ca 30, hallå! Vakna BRA! Sen kan man ställa sig frågan vem vill flyga några fjuttiga peak timmar åt BRA? Måste bli en jättedyr inhyrning om man ska få nån att flyga, pga för lite tid per dygn. Själv tror jag ni i BRA skapar en egen verklighet och inte hyr några jet alls, skyller på vikande marknad etc. sen i backspegeln nästa år så ser ni, oj vad peak intäkterna har sjunkit.
Sen till sist eftersom jag är jurist med ett flygintresse. Förstår inte riktigt hur BRA tänker, man sparkar den äldre personalen, för att sen ersätta den med inhyrd personal och fler befintliga anställda, dvs ni som flyger ATR. Jag kan EU lagstiftningen, det är frågan om detta är lagligt! Ni kan ju enkelt ställa er fråga vem flyger kunderna i BRA efter sista mars? De som flyger AVRO:ns kunder har i mina ögon tagit jobben från AVRO personalen. EU lagen tittar på vad som är verksamheten i BRA, ok ett flygbolags värde bör väl vara de som sitter i flygstolen, dvs kunderna! Övertagande av verksamhet. Låter inte som ett modernt ansvarstagande företag!
BRA har lyckats väl som inte har hamnat i pressen med detta, vad gör de fackliga kan man fråga sig ?
|