Tråden startades av: Mats  2019-10-06 23:03:07
Ving 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qG3X9/nordiska-ving-guider-utan-lon-efter-resejattens-kollaps

Överlever ving ens till vintern??

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

sv Investeraren
2019-10-16 10:46:38
SV: Ving
Liten kund? Det få stå för dig. Ving har alltid sköt sina förhandlingar själva.
Ving är nordens största researrangör. Nytt för dig? Ökade kostnader med 25-30%, trams. Jobbar du på TUI?
När det gäller flygbolagsdelen, har TCAS säkert haft nytta av moderbolaget.
Investeraren
2019-10-15 23:18:29
SV: Ving
Ving Norden har haft stora fördelar med moderbolaget Thomas Cook UK.
Ett stort bolag kan alltid förhandla fram till bra rabatter...men ett mindre bolag har det betydligt svårare.....
Ving Norden har levt och utnyttjat moderbolagets fina "storbolags" rabatter, fördelar (därför lönsamt)!
Men Nu, när man är ett litet bolag, aktör igen...så kommer tyvärr kostnaderna att öka med minst 20-30% eftersom man förhandlar som en liten kund.....
Inside
2019-10-12 12:18:58
SV: Ving
Var aldrig orolig. Självklart är ett vinstdrivande företag attraktivt. Nu får vi se, vem/de som blir den lycklige ägaren av Vinggruppen.

2019-10-11 14:21:22
SV: Ving
Det har lagts ett non-binding offer på TCNE/TCAS.

https://e24.no/naeringsliv/i/y3yGV2/ving-har-mottatt-foerste-bud-kan-gaa-relativt-kjapt

Därtill ska både resegaranti och IATA-licens åter vara på plats.
Oscar
2019-10-10 10:22:40
SV: Ving
Avtalet gällande resegarantin med det största försäkringsbolaget Atradius löper ut den 15 Okt.
Vad jag förstår så krävs det att någon ny "seriös" köpare ligger i pipeline, annars törs nog inget nytt försäkringsbolag teckna nya resegarantier.
Hoppas det löser sig!
@Oscar
2019-10-10 09:35:56
SV: Ving
Vad grundar du datumet på?
thomas
2019-10-08 22:55:04
SV: Ving
Det är det största försäkringsbolaget i ekonomisk garanti Atradius som drar sig ur, hoppas det är som inside säger att andra vill gå in, vore tråkigt om detta anrika bolag skulle gå under, men tyvärr drar ofta moderbolags konkurser med sig även dotterbolag.
Även resebolag jobbar i förtroende branschen.
Inside
2019-10-08 20:40:02
SV: Ving
Vad det gäller resegarantin, kommer Vinggruppen att klara det. Ett försäkringsbolag av fem, vill dra sig ur resegarantin. Flera andra är på gång att teckna resegarantiförsäkring med Ving.
Oscar
2019-10-08 17:47:12
SV: Ving
Blir det inte klart med någon ny köpare innan 15 Okt så är det slut med Ving Norden, enligt konkursförvaltaren (Ref. The Guardian)
thomas
2019-10-08 09:42:07
SV: Ving
Resebolaget har som alternativ till stora bankgaranti avsättningar att teckna försäkringar, då tar försäkringsbolaget ansvaret som vilka andra försäkringar som helst, och de får stå för kostnaderna vid en konkurs, ta hem resenärer etc. Det är just ett sånt försäkringsbolag som inte längre vill försäkra Svenska Ving, skriv inte här om Du inte vet.
sv thomas
2019-10-07 20:27:40
SV: Ving
Det verkar svårt att uttrycka sig tydligt. Resebolagen har betalat in stora pengar för resegarantin. Då gäller den naturligtvis. Det är ju ungefär som att försäkringsbolaget säger upp din försäkring, för att de tror att ditt hus kommer att brinna ner.
Ditt självgoda mästrande är bara tröttsamt!
Mats
2019-10-07 20:09:03
SV: Ving
Ving påstår sig lönegarantin löser eventuella löner. Finns detta i Spanien ??

Ving hyr in kapacitet till flyg de inte löst m leasing... antar m sämre service någit resenärer kommer bli besvikna över ?? Samt klarar de den kapacitet vintern kräver med direktflyg till asien, domenikanska republiken

Finns verkligen en köpare till Ving charter branch som är på nedgång?


Kontraktering hotell hur kommer de bli antar många hotell kommer få stänga de som endast vart avsatt för thomascook.??


Finns säkerligen miljoner ???? till...
thomas
2019-10-07 17:07:00
SV: Ving
Vad hanteras? det är den som står för garantin som gäller som bekostar hemfärd etc, om försäkringsbolaget drar in sin försäkring är det slut då får charterarrangören inte opera arrangera några resor alls, det verkar svårt med förmågan att förstå faktiska omständigheter och ha insyn hur det fungerar.
Lågprisprofilen
2019-10-07 15:06:08
SV: Ving
Personalen i Spanien är dock anställd av ett spanskt bolag som är i konkurs. Ving kan inte räkna med att personalen ska jobba gratis.
sv pf
2019-10-07 14:59:36
SV: Ving
Vad jag förstår är bolaget registrerat i Sverige som ett AB. Därmed följer de svensk lagstiftning. Hur det är med Norge och Danmark är jag osäker på. De är väl dotterbolag till det svenska bolaget. Norsk och dansk lag lär väl gälla dotterbolagen.
Oraklet thomas vet säkert........
pf
2019-10-07 13:05:19
SV: Ving
Nå bør det vel også være et poeng i debatten at Ving i Norden neppe er 100 prosent svenskt, verken i marked, eierskapet, kundegrupper eller garantier.
sv thomas
2019-10-07 12:22:52
SV: Ving
Jag skrev "hanteras" av kammarkollegiet! Alltså kan inte försäkringsbolagen dra in resegarantin, som du skrev.

Surt äpple?
thomas
2019-10-07 10:55:49
SV: Ving
resegarantin övervakas av kammarkollegiet, att den finns, är giltig, täcker antal resenärer ute etc, men det är försäkringsbolag som ställer ut den och garanterar den
eller cash på ett bankgarantikonto, det övervakar kammarkollegiet som inte själva garanterar något, de har även ansvaret att reda upp efter konkurser organisera hemflyg etc

Bit i det sura äpplet jag har rätt även i detta
sv thomas
2019-10-07 10:12:29
SV: Ving
Resegarantin hanteras av kammarkollegiet. Inte av försäkringsbolag.
Du har inte alltid rätt!
thomas
2019-10-07 08:37:16
SV: Ving
Om resegarantin från försäkringsbolag dras in är det slut, bolaget har väl även drabbats av abrubt stopp på alla ny bokningar. Dessutom hela charter branschen är under stor press, då alla kan gå in på nätet och sätta ihop sina egna resor oftast billigare än charter bolagen och med större flexibilitet.
 

Tillbaka

Pilotshop
Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev