Tråden startades av: Petter  2019-10-08 08:14:50
Arlandas fyrkantighet 
Några tankar!

Finns det någon som vet (på riktigt) varför man inte får göra visuella inflygningar på Arlanda?

Hur kan det komma sig att Kastrup och Oslo tillåter detta?

Det känns som att Arlanda är en extremt ineffektiv flygplats. Vad kan man göra åt salen för att lösa problemet så att fler får plats och det blir kortare och grönare inflygningar?

Många vill ju att Bromma på sikt ska läggas ned och bli ett getto med ca 30 000 bostäder, men innan det kan bli verklighet måste ju många saker optimeras på Arlanda. Ett projekt som är möjligt men kommer kräva krafttag hos politiker.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@ramparn mfl
2019-10-20 02:11:27
SV: Arlandas fyrkantighet
För er som önskar... Tyvärr blir det ingen skillnad för er som flyger om det sköts via RTC eller traditionellt. I bästa fall kommer ni piloter inte att märka av något mot hur flygledare ger er klareringar idag jämför hur det skulle fungera med RTC... Troligtvis blir det mer SLOTar och övrig väntetid. RTS är som bäst (i den bästa av världar) en ekonomiskbesparing för de som tillhandahåller ATC. Det blir inte någon skillnad för piloter över huvud taget. Tjänsten ska ändå skötas av en människa och enligt ICAO doc 4444. Det LFV hoppas på är att en flygledare får leda trafik på flera flygplatser samtidigt (så att de han kapa kostnader med färre individer), men det ser inte ljust ut på den fronten, då det internationella regelverket inte hanterar detta förfarande. Lägg där till försvarsmakten och totalförsvaret och ställ sedan frågan: Vad ska vi med RTC när det inte ens sparar pengar?!?
Mårten
2019-10-20 00:54:20
SV: Arlandas fyrkantighet
Det handlar om att flygplan vill landa och starta i motvind. Är det ren sidvind eller vindstilla skulle man såklart kunna landa i den riktning man kommer ifrån, men det finns inte en större internationell flygplats i världen som skulle låta planen starta/landa kontra på det sättet då det sänker kapaciteten oerhört mycket. Däremot är det vanligt på mindre flygplatser, t.ex Malmö Sturup.
Sv Norsk
2019-10-19 23:36:58
SV: Arlandas fyrkantighet
Sluta framföra falsk info. Oslo tillåter i hög grad visual. Senast förra veckan utförde jag en.
At:Ramp arn
2019-10-19 18:45:49
SV: Arlandas fyrkantighet
Man vill ju landa i motvind, så att ha flygplan landa i motsatt riktning kräver ju väldigt lite vind.
@Ramp ARN
2019-10-19 16:25:14
SV: Arlandas fyrkantighet
Tror inte flygledarna klarar av detta i dagsläget. Med RTS blir sådana manövrar lättare så ge det ett par år så är vi där.
Ramp Arn
2019-10-18 21:38:24
SV: Arlandas fyrkantighet
En sak som jag har undrat över.
Måste alla plan landa från samma håll ?
Varför kan inte ett plan UME landa 19L och ett plan från CPH landa 01R ?.
Har sett på flight radar att många plan åker för bi Arlanda och vänder för att sen landa
Sven
2019-10-11 18:58:49
SV: Arlandas fyrkantighet
Vi svenskar älskar ju regler så detta är inget som borde förvåna någon.
Samtidigt klagar vi på sydeuropeisk flexibilitet.....
Norsk
2019-10-11 17:04:35
SV: Arlandas fyrkantighet
Oslo tillåter tyvärr inte heller Visuella inflygningar för JET, som ända flygplats i Norge. Resterande tillåter. Om man ser bort ifrån "Rnav Visual", men det blir ju ingen riktig Happy-go-lucky visual =)
Sv Flygare
2019-10-11 12:15:25
SV: Arlandas fyrkantighet
Du skriver.

”fyrkantigt” regelvärk som jag oponerar emot Anledningen till att jag tar med politrukerna är att de vägrar inse att svenska systemet inte är”bäst”

Det är din syn på saken andra har troligen en helt annan uppfattning.

På samma sätt som om en som provar skor och säger de är för trånga. Nästa som provar samma par säger att skorna är för stora.

Båda kommentarerna är riktiga skorna är både för trånga och för stora beroende på förutsättningarna.


Bertil
2019-10-09 23:35:21
SV: Arlandas fyrkantighet
Jag har flera gånger gjort kurvade RNP inflygningar till Arlanda, 01R som svänger in norr om Upplands Väsby. Jättebra och ATC som föreslagit det men det fungerar bara vid en låg mängd trafik.
Flygare
2019-10-09 16:49:07
@sv.Flygare
I det här fallet är det främst div. Okunniga byråkrater och ett vansinnigt ”fyrkantigt” regelvärk som jag oponerar emot Anledningen till att jag tar med politrukerna är att de vägrar inse att svenska systemet inte är”bäst”
Sv Flygare
2019-10-09 07:17:59
SV: Arlandas fyrkantighet
Skyll inte på politikerna. Skulden bör hamna på de som röstat fram politikerna!

Den slutgiltiga makten har folket.

Bland folket finns många skiftande åsikter. Det jag tycker är rätt och riktigt tycker kanske min granne är helt uppåt väggarna.
Skalman
2019-10-08 19:07:52
SV: Arlandas fyrkantighet
Vem har (på riktigt) makten att förändra detta? Är det en minister, luftfartsverket, swedavia eller någon annan? Resenärerna, piloterna, flygbolagen och alla andra som berörs kan intet ändra...
Flygare
2019-10-08 16:17:05
SV: Arlandas fyrkantighet
Ja, så är det i dysfunktionella Sverige, alla möjliga okunniga byråkrater förhindrar vettiga saker. Därför är vi på många sätt långt efter t. ex. Danmark och Norge, där man inte alls är lika ”fyrkantiga” Men enligt våra politrukar vet vi ju alltid bäst....
BA
2019-10-08 11:14:12
SV: Arlandas fyrkantighet
Det är förfärligt att det finns åtgärder som skulle kunna minska utsläppen rejält men att dessa inte tillåts p.g.a. fyrkantig lagstiftning och dylikt. Det är t.ex. hemskt att man som ankommande norrifrån måste långt ner söderut innan man får vända upp och landa på 01R. Hade man tillåtits att göra en visuell inflygning hade man kunnat hålla sig norr om klagande i Upplands Väsby med mindre buller och utsläpp som resultat. Men detta är alltså inte tillåtet p.g.a. miljödomen. Tragiskt!

Och ja det finns RNAV-inflygningar som håller sig betydligt tightare och norr om Upplands Väsby men dessa får man ju (tillskiland från t.ex. OSL) aldrig på Arlanda trots att vi piloter bönar och ber. Så nu har många slutat att ens fråga. Verkar tyvärr inte ligga i flygledarnas intresse att lyfta ett finger extra för att möjliggöra att vi ska få RNAV-inflygningar. :-(
The Observer
2019-10-08 10:32:04
SV: Arlandas fyrkantighet
En viktig faktor är bullergruppen i Upplands Väsby som gör allt vad de kan för att strypa Arlandas utveckling och minska bullret.
De sätter käppar i hjulet för Arlanda genom att överklaga alla effektiviserande åtgärder när det gäller smidigare inflygningar och utflygningar. Arlanda sitter fast i ett ganska stramt regelverk och buller är viktigare än korta flygvägar.
JE
2019-10-08 10:17:51
SV: Arlandas fyrkantighet
Miljötillstånd är den stora bromsklossen. Länsstyrelser och miljödomstolar har obegripligt stor makt i landet. De tror att visuella inflygningar är fruktansvärda företeelser och kommer att ta bort det från flera flygplatser. Så blir det när vi i Sverige låter lekmän döma av ärenden de inte begriper.
763
2019-10-08 10:02:11
SV: Arlandas fyrkantighet
Enligt min mening Kort och gott miljörestriktioner. Vill minnas att vi fram till sent 90 tal fick tillstånd för Visual Approach. Malmö Airport ESMS tillåter också Visual Approach.
Viktiga Viktor
2019-10-08 09:36:28
SV: Arlandas fyrkantighet
Ju längre ner på världslistan du befinner dig ju märkvärdigare beslut kan vi själva fatta i Sverige. Allt för att visa hur avancerade vi är fast det inte tillför ett dugg mer än att det försämrar vardagslivet för en hel bransch!
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev