Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS: Göteborg – New York; 2020?

Tråden startades av SASGÖTEBORG

Tydligen så ska SAS har planer på att flyga direkt från Göteborg (GOT) till New York (EWR) nu när de får in 3 stycken A321LR under sommaren 2020! Planen är tänkt nu att de ska kunna köra A321LR på den rutten då A321LR är tänkt köra till USA från sekundära flygplatser i Europa! Om det här verkligen stämmer så kommer de nog börja köra redan från och med nästa år under vintertidtabellen eller från sommartidtabell 2021!

Publicerad den 2019-11-06 15:50
Skriv ett svar
Antal svar: 28

svar

DC-10
2019-11-17 14:34

SAS satsar såklart på Köpenhamn då de inte har samma hysteri kring miljön och utsläpp. Visst, man ska tänka på miljön, men tillslut blir det bara överdrivet mycket, vilket det tyvärr har blivit här i Sverige.

Jag tror också på en linje, GOT-EWR med A321LR då underlaget att resa till USA finns. Många industrier i regionen skulle må bra av att hoppa över “via” CPH, OSL eller ARN. Det skulle bespara en hel del tid.

Man borde också satsa mer på Göteborg med tanke på, som jag skrev tidigare, industrierna i regionen, samt att man har en väldigt stor hamn med mycket export och import som skulle kunna knyta samman Sverige med USA.

Så bygg ut Landvetter till två banor, bättre kommunikationer mellan central Göteborg och Landvetter, så skulle det nog kunna bli en riktigt bra hubb för SAS och andra flygbolag som vill satsa på mer utrikestrafik.

Jansson
2019-11-17 02:06

Det händer 2020. ??

DC-10
2019-11-16 14:52

SAS kommer köra med 157 säten i 3 klasser med A321 så det kommer inte bli okomfortabelt.

GBG
2019-11-16 13:07

Som alla andra än alla arroganta stockholmare har insett, så är det ju Göteborg och sydväst Sverige som är loket.
Därför borde man lägga ner fiaskot ARN , behålla BMA, och bygga ut GOT, som ska bli Sveriges internationella intercont. flygplats.
Om vi inte gör så, då kommer det inte vara några intercont. linjer från Sverige om några år. Bara verklighetsfrånvända Socialdemokrater tror att ARN nånsinn kommer att bli ledande på nånting annat än skitdålig service och inkompetens.
Sluta slänga miljarder i (Halm)sjön och satsa på Sveriges Framsida i stället.

Bertil
2019-11-16 11:31

Först ut blir Boston från Köpenhamn.
Har väl varit på tal om att slinga GOT – EWR – BGO – EWR – GOT för att på så sätt få Sveriges näst största och en av Norges största med egen linje till New York.
Har svårt att se att varken OSL eller ARN blir nedgraderade från A330 till A321 på grund av de fraktbolaget som faktiskt transporterad i magen på de stora maskinerna. Den platsen finns inte för både väskor och frakt i de mindre 321orna.

Andreas
2019-11-16 09:07

Intressant att vissa tror så lågt om Göteborg och dess ekonomi/industrier. Ta och läs denna artikel tack. Göteborg är numera den stad som driver Sveriges tillväxt! Malmö går dåligt (vilket alla kan förstå) medan Stockholm bara går sådär…

https://www.dn.se/ekonomi/ny-exportrapport-goteborgsregionen-driver-landets-tillvaxt/

Greger
2019-11-15 23:35

Göteborg-New York känns väldigt osannolikt, SAS tycks vara danskorienterat nuförtiden.Tråkig utveckling….

pf
2019-11-15 11:13

Så langt jeg forstår skal den første 321LR gå 6 ggr/uke CPH-BOS v.v.

Per
2019-11-10 16:53

Startar denna linje är det troligt att den kommer användas av resenärer till destinationer även i andra delar av Nordamerika än bara NewYork så underlaget är nog betydligt större.

Got
2019-11-09 20:23

I snitt reser någonstans mellan 150-200 resenärer per dag ut från GOT med slutmål New York. Så nog finns det underlag för några avgångar per vecka med en A321LR. Jag tror dock inte det kommer bli nått av den linjen. Har svårt se hur den linjen slingas in med lämplig hemmabas.

pf
2019-11-09 09:39

Christian, kom i håg at det vil også finnes et marked i USA for å reise til, evnt via GOT.

@Christian
2019-11-09 08:53

Inte många fakta rätt i ditt inlägg. Medelinkomsten i Västra Götaland är den 3:e högsta i Sverige, nästa högsta efter Stockholmslän har Hallandslän där i allafall de norra delarna ingår i Landvetters upptagningsområde så köpkraften är nog inget större problem. Du påstår också att det inte finns linje från GOT till LHR vilket är fel, British Airways flyger 3 ggr om dagen (med Jet). Att det skulle finnas ovanligt många linjer som flygs med prop stämmer inte heller.

Stockholmare
2019-11-08 20:09

Jag trodde Göteborgare var stolta, i alla fall om ska tro Veiron?

https://youtu.be/2UwMOEnmGZg

med en här engelska klara man sig inte länge i Nevjork:

https://www.youtube.com/watch?v=viV_r_XxPfY

@cristian
2019-11-08 19:12

Så säger bara en bitter Stockholmare. Klart det finns marknad för GOT-EWR Mer tveksamt om ARN-EWR kommer vara en A330 linje i framtiden,det kommer troligen bli A321 från ARN på sikt, med tanke på att flertalet klimatångest drabbade bor där.

Kurt
2019-11-08 18:32

Christian du skriver alltid samma sak när Göteborg kommer upp på listan. Låter som en avundsjuk 08a i mina ögon.

Christan
2019-11-08 15:14

Finns inte marknad för det i Göteborg. Se bara till dagens trafik, mest lågkostnadsbolag till halvdanna destinationer.
Propp till många dest, inte ens till LHR finns det avg.
Finns inte den köpkraften i Göteborg samt omgivningarna, traditionell arbetarlän med löner efter det.

@Urban
2019-11-08 08:06

Ja, för Norwegians lönsamhet är bra då eller?

Tror absolut det skulle vara bra med några C-stolar. Det intresset lär ju finnas i Göteborg också.

DC-10 (Den riktige)
2019-11-07 22:03

@Reine,
Tack för svar! Inlägget ovan ditt skrevs troligtvis samtidigt som ditt, därav svaret.

Men tack för att du ger lite siffror att gå på 🙂

Urban
2019-11-07 21:55

Norwegian GOT-EWR skulle funka om det ville.
Lönsamheten är tveksam i C.
SAS är inte svaret på allas linjedrömmar.

DC-10 (Den riktige)
2019-11-07 17:34

@DC-10 (denriktige)
Ja, men det besvarade inte min fråga, samt att om man inte vet vad “narrowbody” är kan man göra en mycket enkel sökning på http://www.google.com.

Så, till er andra som inte bara vill använda andras användarnamn, hur är B757 kontra A321LR?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500