Tråden startades av: SASGÖTEBORG  2019-11-06 15:50:22
SAS: Göteborg - New York; 2020? 
Tydligen så ska SAS har planer på att flyga direkt från Göteborg (GOT) till New York (EWR) nu när de får in 3 stycken A321LR under sommaren 2020! Planen är tänkt nu att de ska kunna köra A321LR på den rutten då A321LR är tänkt köra till USA från sekundära flygplatser i Europa! Om det här verkligen stämmer så kommer de nog börja köra redan från och med nästa år under vintertidtabellen eller från sommartidtabell 2021!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

DC-10
2019-11-17 14:34:30
SV: SAS: Göteborg - New York; 2020?
SAS satsar såklart på Köpenhamn då de inte har samma hysteri kring miljön och utsläpp. Visst, man ska tänka på miljön, men tillslut blir det bara överdrivet mycket, vilket det tyvärr har blivit här i Sverige.

Jag tror också på en linje, GOT-EWR med A321LR då underlaget att resa till USA finns. Många industrier i regionen skulle må bra av att hoppa över "via" CPH, OSL eller ARN. Det skulle bespara en hel del tid.

Man borde också satsa mer på Göteborg med tanke på, som jag skrev tidigare, industrierna i regionen, samt att man har en väldigt stor hamn med mycket export och import som skulle kunna knyta samman Sverige med USA.

Så bygg ut Landvetter till två banor, bättre kommunikationer mellan central Göteborg och Landvetter, så skulle det nog kunna bli en riktigt bra hubb för SAS och andra flygbolag som vill satsa på mer utrikestrafik.
Jansson
2019-11-17 02:06:23
SV: SAS: Göteborg - New York; 2020?
Det händer 2020. ??
DC-10
2019-11-16 14:52:49
SV: SAS: Göteborg - New York; 2020?
SAS kommer köra med 157 säten i 3 klasser med A321 så det kommer inte bli okomfortabelt.
GBG
2019-11-16 13:07:00
SV: SAS: Göteborg - New York; 2020?
Som alla andra än alla arroganta stockholmare har insett, så är det ju Göteborg och sydväst Sverige som är loket.
Därför borde man lägga ner fiaskot ARN , behålla BMA, och bygga ut GOT, som ska bli Sveriges internationella intercont. flygplats.
Om vi inte gör så, då kommer det inte vara några intercont. linjer från Sverige om några år. Bara verklighetsfrånvända Socialdemokrater tror att ARN nånsinn kommer att bli ledande på nånting annat än skitdålig service och inkompetens.
Sluta slänga miljarder i (Halm)sjön och satsa på Sveriges Framsida i stället.
Bertil
2019-11-16 11:31:18
SV: SAS: Göteborg - New York; 2020?
Först ut blir Boston från Köpenhamn.
Har väl varit på tal om att slinga GOT - EWR - BGO - EWR - GOT för att på så sätt få Sveriges näst största och en av Norges största med egen linje till New York.
Har svårt att se att varken OSL eller ARN blir nedgraderade från A330 till A321 på grund av de fraktbolaget som faktiskt transporterad i magen på de stora maskinerna. Den platsen finns inte för både väskor och frakt i de mindre 321orna.
Andreas
2019-11-16 09:07:49
SV: SAS: Göteborg - New York; 2020?
Intressant att vissa tror så lågt om Göteborg och dess ekonomi/industrier. Ta och läs denna artikel tack. Göteborg är numera den stad som driver Sveriges tillväxt! Malmö går dåligt (vilket alla kan förstå) medan Stockholm bara går sådär...

https://www.dn.se/ekonomi/ny-exportrapport-goteborgsregionen-driver-landets-tillvaxt/
Greger
2019-11-15 23:35:29
SV: SAS: Göteborg - New York; 2020?
Göteborg-New York känns väldigt osannolikt, SAS tycks vara danskorienterat nuförtiden.Tråkig utveckling....
pf
2019-11-15 11:13:41
SV: SAS: Göteborg - New York; 2020?
Så langt jeg forstår skal den første 321LR gå 6 ggr/uke CPH-BOS v.v.
Per
2019-11-10 16:53:22
SV: SAS: Göteborg - New York; 2020?
Startar denna linje är det troligt att den kommer användas av resenärer till destinationer även i andra delar av Nordamerika än bara NewYork så underlaget är nog betydligt större.
Got
2019-11-09 20:23:27
SV: SAS: Göteborg - New York; 2020?
I snitt reser någonstans mellan 150-200 resenärer per dag ut från GOT med slutmål New York. Så nog finns det underlag för några avgångar per vecka med en A321LR. Jag tror dock inte det kommer bli nått av den linjen. Har svårt se hur den linjen slingas in med lämplig hemmabas.
pf
2019-11-09 09:39:31
SV: SAS: Göteborg - New York; 2020?
Christian, kom i håg at det vil også finnes et marked i USA for å reise til, evnt via GOT.
@Christian
2019-11-09 08:53:09
SV: SAS: Göteborg - New York; 2020?
Inte många fakta rätt i ditt inlägg. Medelinkomsten i Västra Götaland är den 3:e högsta i Sverige, nästa högsta efter Stockholmslän har Hallandslän där i allafall de norra delarna ingår i Landvetters upptagningsområde så köpkraften är nog inget större problem. Du påstår också att det inte finns linje från GOT till LHR vilket är fel, British Airways flyger 3 ggr om dagen (med Jet). Att det skulle finnas ovanligt många linjer som flygs med prop stämmer inte heller.
Stockholmare
2019-11-08 20:09:05
SV: SAS: Göteborg - New York; 2020?
Jag trodde Göteborgare var stolta, i alla fall om ska tro Veiron?

https://youtu.be/2UwMOEnmGZg

med en här engelska klara man sig inte länge i Nevjork:

https://www.youtube.com/watch?v=viV_r_XxPfY
@cristian
2019-11-08 19:12:50
SV: SAS: Göteborg - New York; 2020?
Så säger bara en bitter Stockholmare. Klart det finns marknad för GOT-EWR Mer tveksamt om ARN-EWR kommer vara en A330 linje i framtiden,det kommer troligen bli A321 från ARN på sikt, med tanke på att flertalet klimatångest drabbade bor där.
Kurt
2019-11-08 18:32:14
SV: SAS: Göteborg - New York; 2020?
Christian du skriver alltid samma sak när Göteborg kommer upp på listan. Låter som en avundsjuk 08a i mina ögon.
Christan
2019-11-08 15:14:50
SV: SAS: Göteborg - New York; 2020?
Finns inte marknad för det i Göteborg. Se bara till dagens trafik, mest lågkostnadsbolag till halvdanna destinationer.
Propp till många dest, inte ens till LHR finns det avg.
Finns inte den köpkraften i Göteborg samt omgivningarna, traditionell arbetarlän med löner efter det.

@Urban
2019-11-08 08:06:45
SV: SAS: Göteborg - New York; 2020?
Ja, för Norwegians lönsamhet är bra då eller?

Tror absolut det skulle vara bra med några C-stolar. Det intresset lär ju finnas i Göteborg också.
DC-10 (Den riktige)
2019-11-07 22:03:29
SV: SAS: Göteborg - New York; 2020?
@Reine,
Tack för svar! Inlägget ovan ditt skrevs troligtvis samtidigt som ditt, därav svaret.

Men tack för att du ger lite siffror att gå på :)
Urban
2019-11-07 21:55:23
SV: SAS: Göteborg - New York; 2020?
Norwegian GOT-EWR skulle funka om det ville.
Lönsamheten är tveksam i C.
SAS är inte svaret på allas linjedrömmar.
DC-10 (Den riktige)
2019-11-07 17:34:43
SV: SAS: Göteborg - New York; 2020?
@DC-10 (denriktige)
Ja, men det besvarade inte min fråga, samt att om man inte vet vad "narrowbody" är kan man göra en mycket enkel sökning på www.google.com.

Så, till er andra som inte bara vill använda andras användarnamn, hur är B757 kontra A321LR?
Reine!
2019-11-07 11:28:06
SV: SAS: Göteborg - New York; 2020?
Hoppas att linjen blir av! Airbus 321 är 16-17 cm bredare än Boeing 757 o Boeing 737. Så om SAS använder 18 tum breda säten bör resan bli ganska komfortabel. Dessvärre så kommer nog benutrymmet att bli 31 tum, vilket verkar vara standard på de flesta bolag. Själv flyger jag till Rio i nästa månad, AF Boeing 777-300ER, 17 tum breda säten o beskedliga 31 tum benutrymme. Widebody flygplan är inte nödvändigtvis bättre.
Mvh, Reine.
DC-10 (denriktige)
2019-11-07 11:08:21
SV: SAS: Göteborg - New York; 2020?
B757 ÄR "narrowbody". Eller "single aisle", för att icke initierade ska förstå.
DC-10
2019-11-07 09:19:12
SV: SAS: Göteborg - New York; 2020?
Hur står sig en A321LR mot B757 komfortmässigt?
Har flugit B757 med Continental när de flög B757 till EWR från Europa och det var helt okej, även om den klassas som narrowbody.
@Ehrmantrout
2019-11-07 07:34:19
SV: SAS: Göteborg - New York; 2020?
Har du provat flyga i SAS A321LR?
.
2019-11-06 22:37:37
SV: SAS: Göteborg - New York; 2020?
Har hört att det inte blir några småstäder de ska gå ifrån alls. Utan att sthlm-new york ska gå med a321lr. Sen vet jag inte om linjen ska ersättas, eller bara kompletteras med den. Hörde detta av en som jobbar i kretsarna
Ehrmantrout
2019-11-06 19:56:34
SV: SAS: Göteborg - New York; 2020?
Hoppas Qatar hinner före ! Mycket bekvämare B787 och bättre service ! Doha - Got - NWR
Gh
2019-11-06 17:30:13
SV: SAS: Göteborg - New York; 2020?
Trevligt
pf
2019-11-06 17:21:43
SV: SAS: Göteborg - New York; 2020?
Om så skjer(la oss ønske det) så

1. Er vel vest-svensker såpass bortskjemte at de leter opp wide-body fly over Atlanteren

2. SAS gjør som de pleier når de åpner ny rute, priser seg ut.
 

Tillbaka

BAM
Volflight
Air BP
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn
Pilotshop