Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Norwegian Longhaul

Tråden startades av Loffe

Ja då kom beskedet vi länge misstänkt skulle komma. Norwegian lägger ner sina långlinjer från Arlanda och CPH from Mars nästa år. Reaktioner på detta från er läsare?

Publicerad den 2019-11-27 11:05
Skriv ett svar
Antal svar: 35

svar

Flygare
2019-12-03 21:41

Norwegian longhaul kommer inte finnas kvar länge till, Bolaget har inte finanserna att konkurera med storbolagen. Dessutom är det helt idiotiskt att operera. longhaul utan C klass.

@Besättningar
2019-12-03 14:06

Ingen sägs upp.

pf
2019-12-02 20:29

Ehrmantrout, Norwegian øker på enkelte ruter til/fra Norge kommende sommer, jfr https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/287839/norwegian-s20-norway-short-haul-frequency-expansion/?highlight=DY

Ikke Long-haul, men…..

pf
2019-12-02 15:12

sv pf, vi er feil preposisjon, det skulle stå de.

Jeg har aldri jobbet i Norwegian

Besättningar
2019-12-02 13:58

Vad händer med piloterna på dom här 787 flygningarna. Blir dom uppsagda ?

Ehrmantrout
2019-12-02 08:05

Man har fått tilldelat 6 slottar på LHR ! Då blir Skandinavien ointressant .

sv pf
2019-12-01 17:46

Du säger “at kalkulasjonen sier at VI tjener bedre på andre markeder.” Vad menar du, är du anställd i Norwegian?

Är det giriga norrmän vi har att göra med?

pf
2019-12-01 10:12

sv pf, om du leser mitt innlegg mellom linjeme, forresten les det igjen, særlig de siste to avsnitt, så er det at man sannsynligvis flyr med en del ledige seter på økonomiklasse til/fra Sverige, fordi at de ikke lenger er billigest. Svensker leter fram de billigste hos andre bolag. Dette betyr at marginalen sannsynligvis tipper til ikke lønnsom, eøøer at kalkulasjonen sier at vi tjener bedre på andre markeder.

Sverige er bare noen prosent av bolaget produksjon.

Thomas, jeg forstår ikke HVA du egentlig vil jeg skal kommentere videre ?

DC-10
2019-11-29 19:38

På måndag börjar DY köra ARN-FLL igen dag 1+5, snabba vändningar nu.

thomas
2019-11-29 19:12

pf den Norska intelligentian

Den här hejdlösa DY expansionen beställa hundra tals plan på ett bräde är inget annat än ett ponsi bedrägeri, max boosta för försäljningen på nätet med nya fantastiska marknader som Sydamerika etc, men sen när dessa marknader ska ge avkastning då fallerar modellen, vad ska Dy satsa på nu? flygningar till mars???
konsolidera vad då? Björn har avgått för att slippa stå ansvarig, en femåring fattar att detta flygbolags affärsmodell är helt ohållbar i längden. Det har jag poängterat en fem år bakåt.

sv pf
2019-11-29 19:01

Förstår inte varför du talar om giriga svenskar. Det är MÅNGA svenskar som gillar Norwegian, och som gärna sett att de kvar med LH från STO.

pf
2019-11-29 15:53

Politikerne reddet SAS, når de var i trøbbel år 2012.

jeg tror ikke tilsvarende politikere vil redde Norwegian skulle de få skikkelig trøbbel…

fordi Norwegian er et privat eiet bolag. (SAS den gangen statlig majoritetseiere)

Mao, som jeg har skrevet før Norwegian må ta grep for å få lønnsomhet.

“Giriga” svensker finner nok, fornuftig sett, billigere priser hos KLM, Air France, Lufthansa og BA (mulig Finnair) til USA, enn med Norwegian……dette er med på å gjøre ruter ulønnsomme….

V.g. bemerk, jeg ville også ha lett etter en billig billett.

Luringen
2019-11-29 15:45

Något är på G med DY LH….det går tex inte boka OSL – BKK efter sista Mars 2020.
IAG har tidigare sagt att DY LH inte intressant med linjer från Skandinavien, däremot vill man ha 787 trafiken till England och Spanien.

sv Godnatt
2019-11-29 11:37

Varför inte följa med i rapporteringen, istället för eget hopkok?

DC-10
2019-11-29 10:15

@ Flygare Hysterin har ju piskats upp av MP. Förhoppningen är att de åker ur riksdagen, med buller och bång. De riktiga borgerliga partierna, vill i alla fall ta bort flygskatten. Svek partierna C och L är ej att lita på.

Godnatt
2019-11-29 09:24

Mycket tråkigt att DY gör så här, men man har troligen inget val.
Det vi ser nu är troligen början på slutet, i alla fall för DY LH.
Godnatt!

Verkliga orsaken
2019-11-29 00:41

Det är väl ändå motorbrist från Rolls Royce som är orsaken? Precis som andra bolag har dom tvingats parkera flera 787. Artikeln om Emirates och RR från 26 Nov 2019 här på sidan förklarar mer detaljerat.

Flygare
2019-11-28 22:29

sv. DC-10 Man kan ju bara hoppas att dagens helt odugliga regering byts ut vid nästa val.
Men frågan är hur mycket bättre det blir för flygbranschen, Det finns ett helt otroligt hysteri kring flyget här i det här landet och i tex. Tyskland och Nederländerna också.

Sv Kalle
2019-11-28 13:39

Varför skulle man vilja flyga över Sibirien på väg till Thailand från ARN eller CPH? Det är ju inte på de rutterna som Norwegian behöver överflygningstillstånd över Sibiren…

Kolla på en jordglob! 🙂

DC-10
2019-11-28 12:31

Det är självklart tråkigt, att Norwegian stänger sina långlinjer från STO.

Norwegian som alla andra bolag, vill ju flyga lönsamma linjer. Inget konstigt med det.

SAS stänger sin linje från STO till HKG, på grund av dålig lönsamhet.

Men vid nästa val, då vi får en ny regering och flygskatten tas bort.

Då är det troligt/förhoppningsvis att Norwegians långlinjer kommer tillbaks till STO.

Då kanske det också kan tas beslut, om Arlandas framtid.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500