Tråden startades av: Loffe  2019-11-27 11:05:48
Norwegian Longhaul 
Ja då kom beskedet vi länge misstänkt skulle komma. Norwegian lägger ner sina långlinjer från Arlanda och CPH from Mars nästa år. Reaktioner på detta från er läsare?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Flygare
2019-12-03 21:41:58
SV: Norwegian Longhaul
Norwegian longhaul kommer inte finnas kvar länge till, Bolaget har inte finanserna att konkurera med storbolagen. Dessutom är det helt idiotiskt att operera. longhaul utan C klass.
@Besättningar
2019-12-03 14:06:07
SV: Norwegian Longhaul
Ingen sägs upp.
pf
2019-12-02 20:29:59
SV: Norwegian Longhaul
Ehrmantrout, Norwegian øker på enkelte ruter til/fra Norge kommende sommer, jfr https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/287839/norwegian-s20-norway-short-haul-frequency-expansion/?highlight=DY

Ikke Long-haul, men.....
pf
2019-12-02 15:12:13
SV: Norwegian Longhaul
sv pf, vi er feil preposisjon, det skulle stå de.

Jeg har aldri jobbet i Norwegian
Besättningar
2019-12-02 13:58:23
SV: Norwegian Longhaul
Vad händer med piloterna på dom här 787 flygningarna. Blir dom uppsagda ?
Ehrmantrout
2019-12-02 08:05:50
SV: Norwegian Longhaul
Man har fått tilldelat 6 slottar på LHR ! Då blir Skandinavien ointressant .
sv pf
2019-12-01 17:46:32
SV: Norwegian Longhaul
Du säger "at kalkulasjonen sier at VI tjener bedre på andre markeder." Vad menar du, är du anställd i Norwegian?

Är det giriga norrmän vi har att göra med?
pf
2019-12-01 10:12:22
SV: Norwegian Longhaul
sv pf, om du leser mitt innlegg mellom linjeme, forresten les det igjen, særlig de siste to avsnitt, så er det at man sannsynligvis flyr med en del ledige seter på økonomiklasse til/fra Sverige, fordi at de ikke lenger er billigest. Svensker leter fram de billigste hos andre bolag. Dette betyr at marginalen sannsynligvis tipper til ikke lønnsom, eøøer at kalkulasjonen sier at vi tjener bedre på andre markeder.

Sverige er bare noen prosent av bolaget produksjon.

Thomas, jeg forstår ikke HVA du egentlig vil jeg skal kommentere videre ?
DC-10
2019-11-29 19:38:06
SV: Norwegian Longhaul
På måndag börjar DY köra ARN-FLL igen dag 1+5, snabba vändningar nu.
thomas
2019-11-29 19:12:04
SV: Norwegian Longhaul
pf den Norska intelligentian

Den här hejdlösa DY expansionen beställa hundra tals plan på ett bräde är inget annat än ett ponsi bedrägeri, max boosta för försäljningen på nätet med nya fantastiska marknader som Sydamerika etc, men sen när dessa marknader ska ge avkastning då fallerar modellen, vad ska Dy satsa på nu? flygningar till mars???
konsolidera vad då? Björn har avgått för att slippa stå ansvarig, en femåring fattar att detta flygbolags affärsmodell är helt ohållbar i längden. Det har jag poängterat en fem år bakåt.
sv pf
2019-11-29 19:01:40
SV: Norwegian Longhaul
Förstår inte varför du talar om giriga svenskar. Det är MÅNGA svenskar som gillar Norwegian, och som gärna sett att de kvar med LH från STO.
pf
2019-11-29 15:53:47
SV: Norwegian Longhaul
Politikerne reddet SAS, når de var i trøbbel år 2012.

jeg tror ikke tilsvarende politikere vil redde Norwegian skulle de få skikkelig trøbbel...

fordi Norwegian er et privat eiet bolag. (SAS den gangen statlig majoritetseiere)

Mao, som jeg har skrevet før Norwegian må ta grep for å få lønnsomhet.

"Giriga" svensker finner nok, fornuftig sett, billigere priser hos KLM, Air France, Lufthansa og BA (mulig Finnair) til USA, enn med Norwegian......dette er med på å gjøre ruter ulønnsomme....

V.g. bemerk, jeg ville også ha lett etter en billig billett.
Luringen
2019-11-29 15:45:50
SV: Norwegian Longhaul
Något är på G med DY LH....det går tex inte boka OSL - BKK efter sista Mars 2020.
IAG har tidigare sagt att DY LH inte intressant med linjer från Skandinavien, däremot vill man ha 787 trafiken till England och Spanien.
sv Godnatt
2019-11-29 11:37:29
SV: Norwegian Longhaul
Varför inte följa med i rapporteringen, istället för eget hopkok?
DC-10
2019-11-29 10:15:04
SV: Norwegian Longhaul
@ Flygare Hysterin har ju piskats upp av MP. Förhoppningen är att de åker ur riksdagen, med buller och bång. De riktiga borgerliga partierna, vill i alla fall ta bort flygskatten. Svek partierna C och L är ej att lita på.
Godnatt
2019-11-29 09:24:31
SV: Norwegian Longhaul
Mycket tråkigt att DY gör så här, men man har troligen inget val.
Det vi ser nu är troligen början på slutet, i alla fall för DY LH.
Godnatt!
Verkliga orsaken
2019-11-29 00:41:16
SV: Norwegian Longhaul
Det är väl ändå motorbrist från Rolls Royce som är orsaken? Precis som andra bolag har dom tvingats parkera flera 787. Artikeln om Emirates och RR från 26 Nov 2019 här på sidan förklarar mer detaljerat.
Flygare
2019-11-28 22:29:40
SV: Norwegian Longhaul
sv. DC-10 Man kan ju bara hoppas att dagens helt odugliga regering byts ut vid nästa val.
Men frågan är hur mycket bättre det blir för flygbranschen, Det finns ett helt otroligt hysteri kring flyget här i det här landet och i tex. Tyskland och Nederländerna också.
Sv Kalle
2019-11-28 13:39:40
SV: Norwegian Longhaul
Varför skulle man vilja flyga över Sibirien på väg till Thailand från ARN eller CPH? Det är ju inte på de rutterna som Norwegian behöver överflygningstillstånd över Sibiren...

Kolla på en jordglob! :-)

DC-10
2019-11-28 12:31:09
SV: Norwegian Longhaul
Det är självklart tråkigt, att Norwegian stänger sina långlinjer från STO.

Norwegian som alla andra bolag, vill ju flyga lönsamma linjer. Inget konstigt med det.

SAS stänger sin linje från STO till HKG, på grund av dålig lönsamhet.

Men vid nästa val, då vi får en ny regering och flygskatten tas bort.

Då är det troligt/förhoppningsvis att Norwegians långlinjer kommer tillbaks till STO.

Då kanske det också kan tas beslut, om Arlandas framtid.
kalle
2019-11-28 10:11:04
SV: Norwegian Longhaul
Att de lägger ner linjerna från Sverige och Danmark betyder ju inte att det inte var lönsamma.
Det finns några anledningar:
1. Bättre lönsamhet till storstäder i Europa.
2. Får ej flyga över Sibirien så Thiland blir dyrare.
3. Flygskatt och flygskam i Sverige så de lägger ner för att sätta politisk press.
4. Fortsatta motorproblem för deras Dreamliners (kapacitetbrist).
5. Gissningsvis vill de också sätta mer press på IAG (BCN, LGW) så att de blir ett bättre uppköp.

Jag tror att det är ett smart move som hjälper till påvägen tillbaka till lönsamhet. Ledningen visar att det inte är rädda för att göra det som krävs och att ingen linje är helig. Förmodligen kommer en del av dessa linjerna tillbaka om något år när saker och ting har stabiliserat sig för Norwegian.
DC-10
2019-11-28 09:13:51
SV: Norwegian Longhaul
@fake DC-10 "Majoriteten av svenskar borde ta till sig detta också."
Vad menar du, varför ska "majoriteten" göra det?
Sthlmare
2019-11-28 08:50:36
SV: Norwegian Longhaul
@123 du har helt rätt. Väntar med spänning på svar från alla cph lovers. Hur kan Norwegian ha missat att utnyttja Kastrups enorma upptagningsområde...
123
2019-11-28 08:00:21
SV: Norwegian Longhaul
Hur kan dom lägga ner LH trafiken från världens centrum och mega flygplatsen CPH som har den bästa beläggningen och lönsamheten som finns???
ABC
2019-11-27 23:09:44
SV: Norwegian Longhaul
Läggs besättningsbasen i Bangkok ned? Vad jag vet är det endast ARN/CPH/OSL som har trafik dit.
DC-10
2019-11-27 21:04:33
SV: Norwegian Longhaul
Norwegian har kommit på det som SAS vetat länge, en hub i Skandinavien är det som funkar.
Majoriteten av svenskar borde ta till sig detta också.
Flygare
2019-11-27 20:43:05
SV: Norwegian Longhaul
Norwegian har inte klarat av att få lönsamhet på långlinjerna från CPH och ARN.
Frågan är hur det blir på övriga långlinjenätet, när man intelängre har råd att sälja stolar för billigt.
Det är nästintill omöjligt att få lönsamhet på långlinjer om man inte har C class och mycket frakt. Att Norwegian t.o.m har vald ett kapitaldyrt flygplan med problem, gör det inte enklare att få till det.
pf
2019-11-27 15:23:25
SV: Norwegian Longhaul
Norwegian kan bare ikke forsette, som et privat foretak, å ikke tjene penger på enkelte markeder-de flytter derfor kapasiteten dit hvor høy etterspørsel finnes, og hvor man sannsynligvis tjener penger på rutene.

Altså, for det meste, vekk fra ARN og CPH, til steder som LGW, Paris, BCN m.v.

Bertil
2019-11-27 14:43:38
SV: Norwegian Longhaul
Norwegian skippar Thailand från Oslo också i sommar och har inte bestämt hur det blir vinter.
De får ju fortfarande ta en lång omväg i Ryssland och det var knappast tanken när de satte igång 2013.
Svensken är en vinnare
2019-11-27 14:24:43
SV: Norwegian Longhaul
För de flesta av oss ute i landet blir det bättre och säkrare förbindelser om det inte är för många som konkurrerar om ett fåtal kunder.

Till Thailand kan du boka genomgående resa från många orter i Sverige till ett flertal orter i Thailand Thai Airways. Något sådant har DY aldrig erbjudit. Blir det någon försening blir du omhändertagen. Har de en biljett till från Arlanda och sedan en annan Arlanda Thailand. Kan du råka ut för stora problem. Det kan bli dyrt. Har nyligen varit drabbad av en sådan situation.

DY gjorde en storsatsning som kunde ha lyckats men gick inte iland med satsningen. Nu måste man spara för att överleva.

PS! Norge har också flygskatt dit DY koncentrerat långflygningar.
Svensken är en stor förlorare
2019-11-27 13:45:51
SV: Norwegian Longhaul
Som sagt. Lika bra att ställa in allt flyg till och från Sverige tills vidare så som det ser ut just nu. Det hade ändå inte gjort någon skillnad.
Svensken är en stor förlorare
2019-11-27 13:20:36
SV: Norwegian Longhaul
Sverige har Europas i särklass sämsta förutsättningar inom flygbranschen. Det bästa vore om vi helt enkelt ställde in ALLT svenskt flyg tills den förbannade flygskatten är avskaffad, människorna omedelbart söker hjälp för sin flygskam samt Miljöpartiet utplånas helt och hållet som parti. https://mobile.twitter.com/LorentzTovatt/status/1199625458503077889?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp%7Ctwgr%5Etweet
I samma veva borde vi också avråda turister från att överhuvudtaget besöka Sverige tills vi har fått ordning på brottsligheten. Men det är en annan historia.
I övrigt HATAR jag flygplatser som BCN, CDG, FCO, LGW, MAD eftersom deras lycka har blivit vår olycka. Norwegian borde aldrig ha satsat på dom flygplatserna överhuvudtaget. De förtjänar att bojkottas.

emil.
2019-11-27 12:54:53
SV: Norwegian Longhaul
...och fortfarande kommer DY-entusiaster tycka att vi som ifrågasatt Norwegians affärsmodell har haft fel...

Trist att de försvinner men förhoppningsvis finns det väl möjlighet att för andra bolag att komma. Man kan ju tänka sig att Emirates/Qatar börjar slinga sina plan på någon amerikansk destination.
Flygmaskin
2019-11-27 11:32:50
SV: Norwegian Longhaul
Planen flyttas till OSL samt ökning av trafiken på LGW, BCN etc. istället.
Boeing 787
2019-11-27 11:23:50
SV: Norwegian Longhaul
Vad händer med alla Boeing 787, ska de säljas eller lämnas tillbaka?
 

Tillbaka

Volflight
Air BP
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn