ATR fick nödlanda pga isbildning
https://www.expressen.se/nyheter/flyg-fick-nodlanda-efter-isbildning-pa-planet/
Ja, där ser man! ATR är inget att hänga i julgranen när det börjar isa på. Ruggigt att tänka på hur det hade gått med ett motorbortfall på detta…!
svar
Vilken crew rycker på axlarna?
Kan man se om det är is på vingen från kabinen i en ATR!?
Antar att ”Crew” rycker på axlarna och tycker ”det gick ju bra”… känns som hen har lite att arbeta mer när det kommer till säkerhetskultur!
Nej det var det inte
Var det icingproblem med TF609 som blev omridirgerad till ARN idag vid 11-tiden?
Åh hur gammal artikel?
AirBaltic hade incident idag!
Air Leap har väl ATR??
Har det blivit bättre med is problematiken!?
Den har med stor sannolikhet stött på “severe icing” då det kom ut som rapporterat strax efter händelsen.
INGEN maskin är certifierad att flyga i “severe icing”, däremot klarar man det mer eller mindre bra.
ATR är väl en av de maskiner som påverkas mer av is än andra och då blir det såhär ibland. Hur många 10000-tals flighter gör ATR i Sverige per år och hur ofta har det hänt?
Vi pratar promillenivå och man har hanterat problemet utan person eller materiella skador. Är ju ett lagkrav att man ska meddela “mayday” om man stöter på “severe icing” som påverkar flygplanets prestanda dessutom!
Tror inte en eventuell Havkom rapport visar mycket. Man stötte helt enkelt på oprognostiserad “severe icing”.
kommer det att finnas formell utredning om denna incident?
Avvisningen är egentligen endast till för tiden man spenderar på marken I ”icing conditions”, man räknar teoretiskt sett att all dess verkan försvunnit under take-off och där efter att endast flygplanets egna anti/de-ice tar över, dock så ligger den ju ofta kvar något Men inget man får räkna på.
Avinsningsvätskan är designad att glida av vingen under starten. Dvs ingen vätska ska vara efter take off roll…
För er som vet, då jag inte är i branschen:
Kan man avisa en ATR innan start, för att sen ändå få isbildning?
Jag har aldrig tidigare hört att det blir isbildning efter start när man har gjort en grundlig avisning… Men det kanske förekommer?
Det låter ju inte alls säkert att flyga med en maskin som både kan ha och mista avisning, om det har noll betydelse….
@ ATR pilot
…Scary pilot….very swedish maybe yes maybe not!
Jag flyger ATR. Har många års erfarenhet från andra bolag och typer. Men nu sitter jag där jag sitter på grund av val jag gjort i livet och som passar min familj. ATR 72-600 är modern och fin att jobba i. Men helt ärligt är det här flygplanet det enda jag kännt obehag när det är IMC och isbildning. Två motorer. Visst. Man flyger inte ihjäl sig. Det kanske går neråt. Men inte värre än att man förhoppningsvis kan landa. Men säg den dagen då allt går fel…man får motorbortfall, problem med feather, isbildning… jag jobbar inte gärna den dagen. Alla andra flygplan jag flugit, ( även andra turboprop) har inte känts så ”på håret” som ATR. Och kom ihåg att en flygmaskin skall kunnas flygas säkert av alla i ett bolag. Inte bara Biggles… ( jag är ingen Biggles… bara average) Tankar från en pilot som gärna flyger ATR på sommaren!
Har aldrig kört Avro så det vet jag inget om, men har hunnit med ett helt gäng andra typer bla. ATR.
ATR är en klass för sig, finns ingen annan som är så dålig i isbildning eller har så mycket tekniska problem.
Låt oss säga att Avro är en riktigt bra kärra och har framtiden för sig så lugnar det sig här på forumet…
”ATR (framtidens flygplan enligt experterna) är varken motorsvagt eller känsligt för isbildning.”
Hahaha, du är rolig du.
Väldigt mycket Fake News och Hat på detta forum riktat mot ATR och BRA!
Det var inte alls någon nödlandning pga av ”isbildning” i den meningen, och ATR (framtidens flygplan enligt experterna) är varken motorsvagt eller känsligt för isbildning. Allt är bara fake news och hat från jet-kramare, Avro-piloter och ”Erfarna” kaptener. Håll er till den rätta sanningen när ni ska kommentera och underblås rätt sorts fakta som gynnar framtiden. Att man ska behöva påpeka detta i nutiden är sanslöst! Skriv om, skriv rätt!
Vad är ditt alternativ? TP motorer har inte den kapaciteten som behövs för luftavtappning. El faller också.
Dessutom är inte “det här landet extremt och ofta i meterologiskt icing conditions”.
PS. finns det något annat, än meterologiskt icing condition?