Tråden startades av: PM  2019-12-09 08:01:04
ATR fick nödlanda pga isbildning 
https://www.expressen.se/nyheter/flyg-fick-nodlanda-efter-isbildning-pa-planet/

Ja, där ser man! ATR är inget att hänga i julgranen när det börjar isa på. Ruggigt att tänka på hur det hade gått med ett motorbortfall på detta...!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Gee
2019-12-16 10:42:06
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
Den har med stor sannolikhet stött på "severe icing" då det kom ut som rapporterat strax efter händelsen.
INGEN maskin är certifierad att flyga i "severe icing", däremot klarar man det mer eller mindre bra.
ATR är väl en av de maskiner som påverkas mer av is än andra och då blir det såhär ibland. Hur många 10000-tals flighter gör ATR i Sverige per år och hur ofta har det hänt?
Vi pratar promillenivå och man har hanterat problemet utan person eller materiella skador. Är ju ett lagkrav att man ska meddela "mayday" om man stöter på "severe icing" som påverkar flygplanets prestanda dessutom!
Tror inte en eventuell Havkom rapport visar mycket. Man stötte helt enkelt på oprognostiserad "severe icing".
Havkom.se
2019-12-16 09:59:55
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
kommer det att finnas formell utredning om denna incident?
Sv Johan
2019-12-15 09:38:48
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
Avvisningen är egentligen endast till för tiden man spenderar på marken I ”icing conditions”, man räknar teoretiskt sett att all dess verkan försvunnit under take-off och där efter att endast flygplanets egna anti/de-ice tar över, dock så ligger den ju ofta kvar något Men inget man får räkna på.
Up
2019-12-15 09:32:50
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
Avinsningsvätskan är designad att glida av vingen under starten. Dvs ingen vätska ska vara efter take off roll...
Johan
2019-12-14 21:04:42
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
För er som vet, då jag inte är i branschen:
Kan man avisa en ATR innan start, för att sen ändå få isbildning?
Jag har aldrig tidigare hört att det blir isbildning efter start när man har gjort en grundlig avisning... Men det kanske förekommer?
Det låter ju inte alls säkert att flyga med en maskin som både kan ha och mista avisning, om det har noll betydelse....
aero72
2019-12-14 02:40:21
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
@ ATR pilot

...Scary pilot....very swedish maybe yes maybe not!
ATR pilot
2019-12-13 13:34:02
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
Jag flyger ATR. Har många års erfarenhet från andra bolag och typer. Men nu sitter jag där jag sitter på grund av val jag gjort i livet och som passar min familj. ATR 72-600 är modern och fin att jobba i. Men helt ärligt är det här flygplanet det enda jag kännt obehag när det är IMC och isbildning. Två motorer. Visst. Man flyger inte ihjäl sig. Det kanske går neråt. Men inte värre än att man förhoppningsvis kan landa. Men säg den dagen då allt går fel...man får motorbortfall, problem med feather, isbildning... jag jobbar inte gärna den dagen. Alla andra flygplan jag flugit, ( även andra turboprop) har inte känts så ”på håret” som ATR. Och kom ihåg att en flygmaskin skall kunnas flygas säkert av alla i ett bolag. Inte bara Biggles... ( jag är ingen Biggles... bara average) Tankar från en pilot som gärna flyger ATR på sommaren!
Lelle
2019-12-13 12:47:30
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
Har aldrig kört Avro så det vet jag inget om, men har hunnit med ett helt gäng andra typer bla. ATR.
ATR är en klass för sig, finns ingen annan som är så dålig i isbildning eller har så mycket tekniska problem.
?
2019-12-13 08:45:08
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
Låt oss säga att Avro är en riktigt bra kärra och har framtiden för sig så lugnar det sig här på forumet...
Lelle
2019-12-12 22:30:43
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
”ATR (framtidens flygplan enligt experterna) är varken motorsvagt eller känsligt för isbildning.”

Hahaha, du är rolig du.

2019-12-12 14:33:47
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
Väldigt mycket Fake News och Hat på detta forum riktat mot ATR och BRA!
Det var inte alls någon nödlandning pga av ”isbildning” i den meningen, och ATR (framtidens flygplan enligt experterna) är varken motorsvagt eller känsligt för isbildning. Allt är bara fake news och hat från jet-kramare, Avro-piloter och ”Erfarna” kaptener. Håll er till den rätta sanningen när ni ska kommentera och underblås rätt sorts fakta som gynnar framtiden. Att man ska behöva påpeka detta i nutiden är sanslöst! Skriv om, skriv rätt!
sv thomas
2019-12-12 13:54:52
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
Vad är ditt alternativ? TP motorer har inte den kapaciteten som behövs för luftavtappning. El faller också.

Dessutom är inte "det här landet extremt och ofta i meterologiskt icing conditions".

PS. finns det något annat, än meterologiskt icing condition?
thomas
2019-12-12 11:34:25
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
gummikondoms avvisning
att den primitiva metoden fortfarande lever kvar, det är bara en tidsfråga till nästa haveri, flera har redan skett av just is orsaken,och det här landet är extremt och ofta i meterologiskt icing conditions
kenneth
2019-12-12 10:08:41
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
Bra fråga, knappast besserw-folket här i forumet, Dom vill bara sitta på åklagarens stol, frågasätta, anklaga men inget rätt svar ifrån dom.
Douglas
2019-12-11 23:54:47
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
Nämen in med 737 överallt och alla dest även gotland så är problemet löst.
Bara en fråga kvar.Vem betalar?
Novis
2019-12-11 01:50:17
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
Kan man med säkerhet fastställa att det var isbildning som orsakade nödlandningen bara för att det står så i Expressens artikel? Innan man spekulerar för mycket kanske det är bäst att vänta tills nödläget utretts.
Perry
2019-12-10 23:40:27
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
Till dem gröna styrmän som inte fattar risken med en ATR i isbildning.
Vad tror ni som händer om ni får et motorbortfall och isbildning?
ATR har absolut ingen Prestanda, verken i kall eller varm luft.
ATR är en jävla billig skrotthög! Fattar inte hur den kunna certifieras! Et flygplan där är dynamisk instabil. Total fel konstruktion.
Frankrike tyckte inte om att Netherlands hade en flygproduktion med större succés än dem själv. Ingenjörerna på ATR, var dem som inte kom in på Citroén!
P.
Calle
2019-12-10 21:41:47
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
@Kenneth - kasta inte sten i glashus, fundera på om mitt inlägg innehöll något istället. Jag reagerade på nonchalansen hos dessa två som menar att följer man bara procedurerna så är det "absolut ingen fara att flyga i icing conditions" och det är "inga som helst problem". Det är lätt att säga när man inte blivit bränd (än) av att de procedurer och system man har att tillgå inte är tillräckliga. ATR72 har bevisligen haft flera incidenter och haverier, vingen är tunn, de aerodynamiska egenskaperna har tvingats förbättras och förändras och incidenter har förekommit pga både det ena och det andra (källa saknas, men googla haveristatistik om någon vill ifrågasätta). Det är en klar överrepresentation av incidenter kopplat till icing som inte ska nonchaleras.
Kenneth
2019-12-10 20:02:07
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
@Calle: nu var det ju inte så att frågan var hur dom som var inblandade kände.. Har du inget vettigt svar så don´t send anything..
sv Resenaren
2019-12-10 15:35:40
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
Det är ganska enkelt att själv ta reda på fakta!
länk till Havkom
2019-12-10 15:11:18
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
https://www.havkom.se/assets/reports/RL2016_07-Slutrapport-SE-MDB.pdf
Resenaren
2019-12-10 14:37:53
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
sv lelle @lelle det här med en inflygning till visby menar du att en atr höll på att haverera och krascha skulle du kunna länka en artikel om det eller en rapport så det inte bara är fake new
Calle
2019-12-10 11:55:46
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
Till er två FO:s som inte tycker det är några som helst problem att flyga i is med ATR - undrade ni inte möjligtvis vad besättningen tycker som nödlandade? ATR:en känns rätt skakig prestandamässigt när någonting slutar fungera.
Lelle
2019-12-10 10:33:55
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
Bootsen på ATR är tillräckliga, tyvärr så slutar dom fungera för ofta, för att man ska kunna känna sig trygg. Sitter en ventil i avisningssystemet på ATRen som går sönder ganska ofta. Det är så pass vanligt att ATR har svårt att få fram reservdelar.
För nån vinter sedan hade BRA 4 av sina kärror AOG samtidigt pga detta.

Så länge avisningssystem fungerar har jag inget emot att köra ATRen, men när det går sönder är det riktigt illa. Visst ingen typ klarar att flyga utan, men ATR är extra känslig pga av sina alldeles för klena motorer. Den blir rent av jävligt farlig.

Men det blir den även i många andra fall som inte har med is att göra. Kolla hur många gånger den har varit nära att haverera pga av kraftiga vibrationer pga av felkonstruerat propellernav på höger motor. Det har man fortfarande inte åtgärdat, man har bara dragit ned farten 10knop och hoppas att den minskade belastningen ska räcka.
Även BRA råkade ut för detta, riktigt nära att man gjorde ett stort hål i marken under inflygning till Visby.
ATR
2019-12-09 19:44:01
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
Jag måste fråga hur många här som faktiskt är ATR piloter? Är själv styrman på ATR och har aldrig haft allvarliga problem med is. Självklart utsätts vi mer för det än jetkärror men det har inte ett dugg att göra med att vi är "mindre skyddade" det beror helt enkelt på att vi flyger på lägre höjder och ofta mitt i ovädret till skillnad från en tyngre jet som ligger på FL380 på cruise. Vi har avisningssystem som fungerar och så länge man använder det på rätt sätt och följer de checklistor som ska följas så är det inga som helst problem.
ATR FO
2019-12-09 19:02:59
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
Flyger själv ATR 72-600 till vardags och har aldrigt tyckt det varit obehagligt. Vi har mycket bra anti och de ice system ombord som klarar det mesta. Om man kan procedurerna och system så är det absolut ingen fara att flyga i icing conditions. Om något system däremot skulle sluta fungera är det ju en annan sak, sunt förnuft och procedurerna är tydliga, vilka plan har inte problem om t ex de ice bootsen skulle sluta fungera?
sv Christian
2019-12-09 16:48:52
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
Att jämföra ATR med Boeing eller Airbus. Är som att jämföra äpplen med päron.

Antar att du inte har en aning, om de olika de-icing systemen på nämnda plan.

Återigen svepande ordalag typ "Många som flyger typen tycker det är obehagligt att flyga typen." Samma bs i en annan tråd om MAX.
Resenaren
2019-12-09 15:33:38
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
Ska väl försöka undvika atr men tyvärr spelar pris in och då är bra flyg oftast dom billigaste på ume-sthlm sen får man ju tänka att sånt här händer är väldigt ovanligt även om just atr har varit överpresterande i statistiken.......
pnf
2019-12-09 14:59:03
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
En SAS/Jettime ATR fick problem i Icing Condition i Norge för några år sedan.

http://avherald.com/h?article=4a132607&opt=0
Sweden
2019-12-09 14:00:26
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
Är väl flygplanstypen som är en av de vanligaste som fladdrar runt i svenskt lufthav?
Christian
2019-12-09 13:01:27
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
Undvik ATR vintertid är mitt tips. Många som flyger typen tycker det är obehagligt att flyga typen. Man hör ofta att BRAs ATRer begär att sjunka pga is. Boeing och Airbus har inga problem i samma områden som ATRer har problem. Fly safe flyg med något annat.
Resenaren
2019-12-09 12:08:28
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
Verkligen riktigt läskigt flyger ofta bra flyg ume-bma och det är en atr som trafikerar den linjen
Benta
2019-12-09 11:12:14
SV: ATR fick nödlanda pga isbildning
Aldrig gillat ATR oavsett bolag. Dessutom är isbildnings problem kända med typen. Redan när den var ny havererade en Italiensk ATR just av det skälet. Tillverkaren har jobbat med problemet men tydligen inte fått helt bukt med detta. Icing är vidrigt och höll själv att krascha då jag fick is på vingar, propeller och frontrutan. Allt bara skakade, motorn hackade och pitot röret igensatt.......inge kul
 

Tillbaka

Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn