Tråden startades av: SGH  2020-02-07 23:10:04
Asiana Charter CPH s20 
Asiana med femton charter från ICN till CPH i sommar.
Från sluten av Maj med A330-200.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

CPH
2020-02-10 19:25:29
SV: Asiana Charter CPH s20
Nissan Leaf - du må helt fortolke tallene som du har lyst til. De “officielle” O&D tal er schedule trafik og derved uden chartertrafikken på OSL-ICN eller andre ruter for den sags skyld. Hygge - “Sanningen” vil sikkert gerne have en legeaftale med dig hvis du er interesseret
CPH
2020-02-10 19:18:54
SV: Asiana Charter CPH s20
Nå hvor er du sød “Sanningen” - møs!

Sanningen er at jeg får svært ved at finde noget mere patetisk, men helt forventeligt fra den kant. Må jeg foreslå at du bruge tiden til noget mere fornuftigt - kan du ikke finde en repræsentant fra Hainan og fremlægge business casen for OSL-PEK. Jeg hører den skulle være bund solid...
Nissan Leaf
2020-02-10 10:46:13
SV: Asiana Charter CPH s20
Ser i linken at det refereres til 2016 tall for Avinor samtidig som du selv argumenterer med en trafikkvekst på 74% de siste 6 år fra CPH.
Du sammenligner i din argumentasjon 2016 tall for OSL mot 2019 tall for CPH.

Gitt ditt resonnement og det du presenterer nedenfor så utgjør Charterproduksjonen til Asiana og Korean nesten halvparten av trafikken fra Norge. Det gir ikke mening gitt handelsomfanget Norge har med Korea i forhold til Danmark.

Jeg tviler ikke på at CPH tallene er korrekte, men jeg tror de skjuler en historie som gjør sammenligningene irrelevante. Det ingen ting innom handel eller turisme mellom Norge/S.Korea og Danmark/S.Korea som tilsier at forskjellen skal være slik du illustrerer. Sverige sin handel med Sør Korea er betydelig mindre enn Norge og Danmark så Øresund regionen tror jeg gir lite tilfang.

http://www.worldstopexports.com/denmarks-top-import-partners/
http://www.worldstopexports.com/norways-top-15-import-partners/

Jeg tror heller ikke at man skal underbygge betydningen av at manglende direkteruter fra Asia til Norge gjør at mye av trafikken ankommer Norge med båt og buss fra både Sverige, Finland (Nord-Norge) og Danmark for de blir fløyet ut/inn. Norge er proppfulle av utenlandsregistrerte busser som tar Asiatiske reisende med rundt i Norge med utgangspunkt i Helsinki, Stockholm eller København. I antall Asiatiske gjestedøgn er jo Norge i følge Aftenposten mer enn 3 ganger så stor som Danmark. Det må jo bety at mye trafikk som kommer til Danmark skal andre steder. At mye av trafikken nettopp er utgangspunktet for reiser som starter og slutter utenfor Norge. Således vil jeg jo tro at disse reisende ikke fremkomme på destinasjon statistikken for OSL. Det er vanskelig å bestride når man ser på antall gjestedøgn hvor Norge er mange ganger større enn Danmark og Sverige for S.Koreanske Besøkende. De flyr kanskje til Stockholm eller København, men det er Norge de skal til. Det er nok derfor man også ser charter til Norge og ikke Danmark selv om Danmark i følge deg er så mye større enn OSL.

Det samme gjelder med India og Kina. Jeg ser busslaster på busslaster med Indiere og Kinesere når jeg er rundt Oslo og Norge som jeg aldri ser når jeg reiser fra Gardermoen. Hvor kommer de fra?

Ser at DFDS bekrefter en sterk økning i Koreanere og Asiatere som tar fergen mellom København og Oslo. Dette har jeg også selv erfart ombord med en overvekt av Asiatere ombord, selv i lavsesongen.

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/skandinavia-opplever-stor-vekst-av-asiatiske-besokende?publisherId=1726298&releaseId=14202616

Denne rapporten illustrerer også dette:
http://www.x.mu.st/case/dfds-arsrapport-2016-asiatisk-turisme/

Jeg kjenner ikke tall grunnlaget fra Avinor eller København, men jeg er sikker på at det ikke stemmer med virkeligheten slik det fremkommer her. av deg.

Jeg nekter derfor å tro at flyselskapene kun forholder seg til propaganda presenterte volumer uten å analysere bakgrunnen for tallene når det er såpass store investeringer det er snakk om. Hva som egentlig fremlegges flyselskapene vil jeg derfor tro at er mer avansert og analysert enn det du viser til her.

Men at maktforholdet i trafikken er slik du illustrerer, er jeg ikke enig i.
Sanningen
2020-02-09 22:57:10
SV: Asiana Charter CPH s20
Ungefär samma sak som att driva propaganda från de danska järnvägarna (DSB) sitt kontor för att låtsas vara en CPH insider?

Come on????
CPH
2020-02-09 20:08:34
SV: Asiana Charter CPH s20
Til Nissan leaf,

Tallene mellem CPH og ICN er O&D (origin & destination) tovejs - dvs. det er personer som flyver mellem CPH og ICN med et eller flere stop undervejs. Med andre ord lokaltrafik.

Da Cathay valgte at gå ind på CPH var O&D til HKG ca. 57.000 dvs. tilsvarende det nuværende tal for Seoul på 54.000. Et O&D tal for Hong Kong som i 2018, hvor Cathay fløj sommerrute og SAS fra oktober flyttede HKG fra ARN til CPH, steg til 71.000. Et eksempel på at en direkte rute simulere O&D efterspørgslen.

Nu til OSL-Seoul. Ruten er ikke engang på Avinors top 10 liste over de største uservicerede ruter fra Norge - betyder at den maks ligger på 25.000 tovejs O&D. Eller rettere sagt under halvdelen af CPH-Seoul. https://avinor.no/en/aviation/route-development/unserved-underserved-routes/

Anna.aero har for nyligt lavet en liste med de største uservicerede internationale destinationer fra Seoul. CPH er #8 på listen mens OSL eller for den sags skyld ARN, ikke er at finde på top15: https://www.anna.aero/2019/03/06/100-routes-asias-top-10-airports-non-stop-service/

Jeg tillader mig (uanset hvad andre her måtte mene) at konkludere at det største O&D marked fra Skandinavien til Seoul er CPH. Men lad os se hvilken skandinaviske lufthavn som først får en permanent rute til ICN og så kan vi genoptage snakken.
CPH
2020-02-09 18:35:09
SV: Asiana Charter CPH s20
Til “Til CPH”,

Jeg må desværre sige at det et dig som har helt fejl hvad angår Asiana på OSL - de har fløjet en (som i 1) sommersæson på OSL som charter og det var i 2018. Året efter i 2019 var der planlagt flyvninger men de blev aflyst inden opstart: https://business.visitnorway.com/no/nyheter/2019/asiana-airlines-kansellerer-charterflygninger-til-norge/

Men Korean Air har ganske rigtigt i en del år nu fløjet charter mellem ICN og OSL om sommeren.
Andreas
2020-02-09 12:58:12
SV: Asiana Charter CPH s20
Ja, 333 betyder A330-300, vilket är betydligt mer rimligt eftersom Asiana har sådana.
CPH
2020-02-09 11:44:12
SV: Asiana Charter CPH s20
Til SGH/SHG,

Jeg tror det er et scam du er i gang med omkring disse Asiana charterflyvninger til CPH - der er for meget som ikke hænger sammen i dine såkaldte informationer.

Den schedule du har publiceret er jeg overbevist om er klippet fra Airlineroute.net (det er deres format) og at det er schedule for OSL S18 flyvningerne du på egen hånd har modificeret - se nedenstående:

OZ5215 ICN1100 – 1430OSL 333 26
OZ5225 OSL1615 – 0915+1ICN 333 26

Sammenlignet med:

OZ5215 ICN1100 – 1445CPH 333 6
OZ5225 CPH1620 – 0945+1ICN 333 6

Så mindre du kan forklare hvor den CPH schedule er kommet fra, må din troværdighed være 0.

Hvem og hvorfor nogen gider bruge tid på at producere sådan fake news og poste må være en total gåde!
Jonas
2020-02-09 11:35:56
SV: Asiana Charter CPH s20
Har korean inte redan en cargo linje på OSL? Om riktigt bekräftar det väll att OSL är starkt på frakt men mindre på pax.
Nissan leaf
2020-02-09 10:52:38
SV: Asiana Charter CPH s20
Er ikke tallene til CPH dagens trafikk inkl. eksisterende gjennomreisende til Seoul gjennon CPH? 27.000 pax pr. vei er ikke spesielt mye. Tar man med transferandelen som inngår i disse tallene er neppe lokaltrafikken særlig stor fra Øresund. Men samtidig har CPH et nettverk gjennom STAR som kan feede inn trafikk til en rute.
Beyond ICN har jeg ikke spesielt stor tro på fra CPH, med allerede god dekning til Asia, problemer med Kina og en Tokyo rute som vi bli sterkt utfordret når ANA åpner ARN.

OSL har vel om jeg husker rett ca. samme størrelse på trafikken som CPH, men dette er primært lokal trafikk. Mener det sto i en artikkel nylig hvor jeg bet meg merke i tallene. Samtidig har OSL svært begrenset med rutet til Asia hvilket gjør at ICN trolig vil kunne fange opp betydelig business trafikk fra Norge til Kina, Korea og Japan.

Jeg er også ganske sikker på at handelen mellom Norge og Korea også er større enn med Danmark gitt de industriene vi har. Maersk er vel primært relatert til bygging av skip og prosjektbasert fra Busan.
På turist siden antar jeg også at Norge er betydelig større enn Danmark fra Korea.


Personlig tror jeg ikke noe på en Asiana charter rute til CPH.
Det gir ingen mening. Ei tror heg heller at charter har noe å si for om et selskap vurderer en fast rute eller ikke. Charter slik jeg forstår det er kapasitet som er satt ut til charteroperatører som opererer med helt andre forutsetninger enn de som kreves for en fast rute.

Det er vel også slik at Asiana er i store finansielle utfordringer som kanskje ikke er beste tidspunktet for en ekspansjon til det tynnest befolkede området i Europa?
Til CPH
2020-02-09 10:32:47
SV: Asiana Charter CPH s20
Det er helt feil CPH!

OSL har hatt stor suksess med ICN!
Asiana har fløyet i mange år og vender stadig tilbake.

Det er vanskelig å se annet enn at Asiana har hatt stor suksess på OSL!!!
SHG
2020-02-09 10:22:23
SV: Asiana Charter CPH s20
Vag jag sett!

OZ5215 ICN1100 – 1445CPH 333 6
OZ5225 CPH1620 – 0945+1ICN 333 6

Betyer 333 flygplantstyp?

CPH
2020-02-09 09:46:27
SV: Asiana Charter CPH s20
Ja Korean Air har fløjet sommer-charter til OSL i mange år og Asiana fløj i sommeren 2018 men vendte ikke tilbage i 2019. At disse ikke er blevet konverteret til en fast rute viser med al tydelighed udfordringen mellem Seoul og Norge - nemlig at markedet er særdeles sæsonbetinget og leisure baseret med klart overvægt på koreansk side.

Jeg vil påstå at CPH har de bedste betingelser for en permanent og helårlig linje fra Seoul til Skandinavien. O&D markedet mellem CPH og Seoul er steget med 74% de seneste 6 år og det er den interkontinentale rute som CPH har størst fokus på at tiltrække. Læs mere her: https://www.cph.dk/en/cph-business/aviation/copenhagen-connections/unserved-route-opportunity-copenhagen---seoul

Men lad os først se om denne charterrute til CPH rent faktisk bliver en realitet og så krydse fingre for at den bliver springbrættet for den første faste rute mellem Sydkorea og Skandinavien i form af CPH.
Jonas
2020-02-09 09:04:01
SV: Asiana Charter CPH s20
Utan tvekan så stor OSL starkt med frakt och ferietrafik. Men ren pax business undrar jag om CPH inte står lika starkt, eller kanske starkare.

En ferierut är kanske inte första steget på en ”riktig” linje men alltid något...
Jonas
2020-02-09 06:21:50
SV: Asiana Charter CPH s20
Inte osannolikt men du får gärna länka till vart du läst det. Hade hoppats på att SAS blev först och kanske inte ett lågbudget charter i en begränsad tidsperiod, men ett steg i rätt riktning. Positivt om sant.
Andreas
2020-02-08 21:16:07
SV: Asiana Charter CPH s20
Och med en flygplanstyp som bolaget inte har i sin flotta heller!
Fredrik
2020-02-08 18:31:46
SV: Asiana Charter CPH s20
Hvorfor skulle dette være første skritt mot fast rute?

Både Asiana og Korean har vel fløyet til OSL i en årrekke med charter uten at det har blitt en rute.
I tillegg er vel Seoul en av få destinasjoner som står sterkere fra OSL enn fra CPH med tanke på både forretningsreisende, turister og frakt.

Uansett spennende nyheter????
SHG
2020-02-08 18:27:31
SV: Asiana Charter CPH s20

En offert från charterbolaget Abacus (Asiana) Vi koordinerar aktiviteter i Skandinavien. Transport, boende och aktiviteter på rundresor i hela Norden.

Från tidligare lämnats pax i Oslo, men nu skal tydligen nya flygningar inledas til Københamn.

Pax inn/ut lördag från 23 maj.
Ingen aning om typ av flygplan, men 290 pax som skal vidare inn i Norden.
Arashi
2020-02-08 10:53:53
SV: Asiana Charter CPH s20
Vart har du hittat denna källa? Har inte hittat någonstans att Asiana ska börja flyga charter till Köpenhamn
Länka gärna källan ;)
CPH
2020-02-08 10:26:02
SV: Asiana Charter CPH s20
Kilde?

Ville være fantastiske nyheder og forhåbentlig første skridt mod en fast Asiana rute mellem Seoul ICN og CPH!
 

Tillbaka

Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn