Tråden startades av: Renate  2020-02-18 16:35:12
Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen 
Hade vi fått en högerregering så hade den förbannade flygskatten sannolikt varit avskaffad idag och vi hade sluppit amatörerna i MP med sitt inflytande.

Men eftersom det förbannade januariavtalet syftade på att stänga ute både SD och V, så valde både C och L att frångå sitt löfte om att avskaffa den och istället blev den kvar.
Och så länge den finns kvar så är det överhuvudtaget inte lönt att engagera sig i den svenska flygbranschen.

Sverige är t ex det enda nordiska land som inte har en direktlinje till Kalifornien.
Sverige är också det enda land i Europa där flyget minskar.
Båda pga effekterna av flygskatten. Jag skäms varje dag över den här regeringen.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

sv pf
2020-05-08 10:23:55
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen
Dagens regering har mandat, från Sveriges Riksdag att sälja aktieinnehavet i SAS.
När som helst, vilket de förmodligen kommer att göra vid lämpligt tillfälle.
pf
2020-05-07 22:34:46
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen
sv pf, jeg har sagt det noen ggr før til deg....

dersom det er det eneste du har å fare med, så bør nok du legge ned.....

For du er en som legger deg oppå mine argumenter, uansett hva jeg skriver. Og, jeg har vel til nå til gode å se at du har selvstendige meninger som bringer en diskusjon videre.

Trøtt, når jeg googler, så finner jeg flere resultater at borgerlige partier ville selge Sverige ut av SAS allerede i årene 2008/9. Naturlig nok kunne de ikke gjøre det i år 2012, i den situasjonen når SAS holdt på å gå overende.

Å ha rute til California, f.eks SAS hadde alt for tidlig avg tid fra ARN til LAX, noe jeg mente skyldes rotation på flyet.

Filosofien på SAS langdistanse, oppfatter jeg at man skal forsøke å fylle maskinen med reisende fra andre skandinaviske land (i de senere år også fra andre land/destinasjoner)

Fra Oslo måtte man ha reist 06.55 til Arlanda, for å rekke en 09.15(?) avgang til LAX. Alt for tidlig, man måtte ha reist ca 05.00 fra Oslo by for å rekke en slik avgang. Og, da velger man andre avganger, for det er slutt at skandinaviske reisende velger SAS. For Y-class, er det pris. For C-class kan service telle inn, bonuspoeng teller ikke så mye lenger-og de kunne man få hos andre Star bolag.
GPWS
2020-05-07 20:51:19
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen
@sv pf. Läser du vad han skriver så kritiserar han inte vare sig Sverige eller SAS.

Sverige skulle ha sålt ut sin del i och med avregleringen 1990 vilket politikerna lovat i omgångar.


sv pf
2020-05-07 16:34:26
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen
Det är inte första gången du kritiserar Sverige. Flera av dina påståenden om olika förhållanden i Sverige, är direkt felaktiga.
pf
2020-05-07 14:48:16
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen
Slik jeg forstår det, har flere politiske partier, i lengre tid, hatt i sitt partiprogram, at den svenske staten skal selge sine aksjer i SAS.

Så, Trøtt og sv pf, dersom dere kaller det å kritisere Sverige, så må dere skriverat det legger noe annet bak deres innspill.

I den situasjonen SAS befinner seg i nå, ville det vært et helt annet scenario dersom SAS KUN hadde hatt den danske staten som stor aksjeeier, og de svenske 14,8 % hadde vært fragmentert på mange småaksjonærer.

Jeg kritiserer absolutt ikke at svenske og danske staten, i den oppståtte situasjon, støtter SAS med lånemuligheten, det gjør også den norske staten, selv om den ikke eier noe direkte i SAS.

Alt i alt, den statlige støtten, som jeg gjerne skulle sett gitt som kontant-tilskudd, til WIF, DY og SAS, er for å sikre luftfart "past-corona".
Trött
2020-05-06 16:38:01
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen
sv@Trött FYI, så sa jag aldrig det. Jag replikerade på pf's ständiga sverigegnäll.
Läs gärna igen.
@Trött
2020-05-06 12:54:36
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen
FYI så kostade det inte en krona av skattebetarnas pengar att ” rädda SAS” i 2012. Staterna och Wallenberg garanterade banklån , som förövrigt aldrig nyttjades.
Ove
2020-05-06 11:14:16
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen
Flyget måste bli vuxet och kliva ur äppelknyckarshortsen.
Och betala för sig eller gå i KK. Sorry!
Trött
2020-05-06 10:22:46
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen
@pf Vi hade en borgerlig regering, när SAS räddades från kk 2012.
sv pf
2020-05-05 19:02:21
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen
Ditt verklighetsfrånvända snack, om den svenska staten är tröttsamt.
Lägg ner!
pf
2020-05-05 17:52:59
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen
@ Svar till sv Stolt socialist,

det du skriver om norsk kortbane er helt feil. Ser du på tallene, er 4000 delt på 365 dager ca 11-12 avganger per dag. Dersom dette er 15 % betyr det at norsk kortbane har ca 80 avganger om dagen.

Enhver med noe skolegang ser at dette er helt feil.

De nevnte 4000 avganger er også fra ruter som hovedsakelig er åpnet i den senere tiden, og er kommersielle.

Til trådstarter Renate, har du gjort deg opp noen scenarioer, "pre Corona" og "i Corona", hva en svensk borgerlig regjering ville gjøre med svenske statens aksjer i SAS ? Altså hvilke konsekvenser dette kunne fått......
sv Stolt socialist
2020-05-05 17:20:38
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen
Ditt sossesnack är tröttsamt. Flygskatten är inte öronmärkt för något. Den fyller bara på i slukhålet.
lelleprinter
2020-05-05 14:47:06
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen
Hur är tongångarna nu?
Stolt socialist
2020-02-22 16:22:23
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen
Om sedan wideröe väljer att lägga ner linjer som en del av företagets strategi för att förbli lönsam är något de får stå i svars.

Nu har jag läst motivet bakom nedläggningen. Som är en kombination av svag norsk krona och avgifter.

Men avgifter i olika former och prisnivåer finns alltid när du landar ett flygplan eller flyger över ett annat land.

Och då är frågan. Vill ni att Arlanda exempelvis drivs av statliga medel eller är självfinansierad?

Flygskatten finns för att finansiera annan trafiklösning i Sverige långsiktigt.


@ Svar till sv Stolt socialist
2020-02-22 11:37:10
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen
Videröe lägger ned ett antal linjer, 4 000 avgångar försvinner vilket motsvarar 15 procent av den totala produktionen på kortbanenätet.
Stolt socialist
2020-02-22 10:12:50
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen
@fupp

Vilken kris då?
Den inbillade krisen skapat av det parti som med ambitionen att en dag tillträda statsministerposten?

För att det var aldrig invandrarnas fel att majoriteten av den inhemska tillverkningen flydde Sverige till öst för att pressa priserna. Som i sin tur satte tusentals svenskar i arbetslöshet.

Patrick Reslow SD, visar att SD är som vilket annat parti.
Svar till sv Stolt socialist
2020-02-22 10:07:19
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen
Jag menade Norge. Autocorrect på mobilen som gjorde en egen korrigering.

Norge har haft en avgiftstillägg/flygskatt. Och det har inte skapat nedgång inom flyget för det. Snarare tvärtom.
Linkan
2020-02-22 09:36:08
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen
Ett flertal länder i Europa har flygskatt och har haft det länge.
USA har skatt både på ankommande och avgående flyg.

Flygbranschen är inte är inte rädda för SD.
Flygskatten är inget problem annat än för redan problemtyngda flygbolag.


Renate
2020-02-21 23:28:41
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen
Jag tål bara inte att alla andra länder i Skandinavien har direktlinjer till Kalifornien utom Sverige oavsett efterfrågan. Innan ni kallar mig idiot eller dömmer ut mitt inlägg helt, så kan jag villigt erkänna att jag har Asperger. Det förklarar situationen lite mer.
CFIT
2020-02-21 22:28:13
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen


Welcome to the circus Renate. : )


Renate
2020-02-21 19:38:14
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen
JAG BER HEMSKT MYCKET OM URSÄKT FÖR ATT JAG ÖVERHUVUDTAGET NÄMNDE KALIFORNIEN. GLÖM DET!
Fupp
2020-02-21 17:12:54
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen
Finns bara ett vettigt parti som kan ta Sverige ur krisen och det är SD
sv Stolt socialist
2020-02-21 16:29:12
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen
"När egen har haft en sådan flygskatt och inte har resandet sjunkit för det."
Vad menar du?
Sossarna är ett maktparti, som tappat det folkliga stödet!
Stolt socialist
2020-02-21 15:34:34
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen
Hallå där. Skäms du, jag är glad över regeringen. Men inte glad över kompromisserna mina gjorde med L och C.

Flygbolagens demonstrationer över flygskatten är överdrivet. När egen har haft en sådan flygskatt och inte har resandet sjunkit för det.

Flygbranschen glömmer en sak. Vid val skriker man efter borgerligheten och företagsvänliga partier. Man manifesterar för lägre skatter och bättre möjligheter för företag.

När det sen skiter sig så utnyttjar man strejkrätten. - Snacka om hyckleri.

Flyget är den bransch i modern tid som är mest utsatt för strejk. Lågprisbolag försöker på alla sätt hitta nya vägar för att kapa kostnader. En arbetsmetod som många va de traditionella flygbolagen allt mer kopierar.

Ska prestige bestående av långlinjer till Kalifornien stå före lönsamhet. Idioti rent ut sagt.
Jeppe
2020-02-21 11:10:38
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen
Ja, vi har helt klart en olycklig politisk situation. Där partier gör allt för att hålla SD utan inflytande (och det med rätta) men sedan inte själva förmår bedriva en vettig politik.
Renate
2020-02-21 09:02:12
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen
Harald: Jo, det är precis vad det är. För att det vore trevligt. Ha en bra dag.
Harald
2020-02-21 05:24:44
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen
Flyglinjer öppnas väl för att tillgodose efterfrågan, alltså av marknadsmässiga skäl. De öppnas inte av personliga skäl eller för att det vore ”trevligt” med en linje till Kalifornien.
Renate
2020-02-20 17:59:27
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen
@Erik: Det här inlägget har ingenting att göra med dig som bor i Jönköping.

@Harald: Ärligt talat, ja. Har du något problem med det?
Adam
2020-02-20 14:31:24
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen
SAS flyge direkt till San Fransisco från Köpenhamn.
Man har även meddelat att linjen Arlanda - Los Angeles flyttas till Köpenhamn.
Så även om Flygandet från Sverige minskar som fortsätter planen att vara i luften.
Erik
2020-02-20 11:33:33
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen
På vilket sätt är det positivt för den som bor i Jönköping och ska åka till San Francisco om det öppnas en linje från Arlanda till Los Angeles?

Har stockholmarna drabbats av göteborgssjukan fast med blicken fäst mot Kalifornien istället för New York?

Vi bor i ett litet och glesbefolkat land. Självklart finns det inte direktlinjer överallt.
Harald
2020-02-19 20:27:39
SV: Rädslan för SD har också drabbat flygbranschen
Behövs det en flyglinje till Kalifornien?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev