Tråden startades av: A  2020-05-20 14:20:13
SGH 
Någon som vet vad som händer med SGH på Malmö airport?

Går rykte om varsel och ingen SGH alls på Malmö?

Fler stationer som kommer följa efter kanske?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Olof S.
2020-08-05 10:39:49
SV: SGH
Hur går det med SGH på Arlanda? Vad har hänt med de som varslats, någon som fått sluta ännu?
Röda Baronen
2020-07-27 09:25:55
SV: SGH
SAS har i många år försökt sälja SGH, men ingen vill köpa eländet. Dyrt ineffektivt och med ganska strejk benägna anställda, i Danmark. Borde man ha stängt SGH för länge sen.
Tram
2020-07-27 08:07:12
SV: SGH
@Lejonet
Hur bitter du än är över beslutet att SGH lämnar Landvetter hjälper det inte att försöka sprida lögner. SAS AB har sitt säte i Sverige och besluten tas ytterst av SAS styrelse. Detta har inget med Norge att göra. Om en mellanchef råkar ha ett norskt namn har ingen betydelse.
Lejonet
2020-07-26 20:00:12
SV: SGH
Sas outsourcade ALLA stationer i hela norden och övriga Europa under 10 års tid! Utan Göteborg , Landvetter! Där stängde dom ner , dumpade personalen!! Skyllde på Corona... Beslutet togs i Norge av en norsk chef!
Samtidigt tog dom in nya skattepengar från svenska och danska staten!
Tobbe
2020-07-12 09:56:06
SV: SGH
Allt enligt wickipedia , som man inte ska lita på....psss
Puckelbro
2020-07-11 20:38:38
SV: SGH
Ju mer jag hör och ser av SGH desto mer frågar jag mig vad SGH egentligen är. Är det ett företag inom SAS koncernen eller är det mer en organisation i SAS arvet? Det verkar ju inte drivas som ett företag direkt. Fast å andra sidan kan man ju säga samma sak om moderbolaget...

2020-07-10 17:31:08
SV: SGH
Jaha då lägger SAS ner SGH i GOT. Aviator får ta över SAS-flighterna och AOL kontrakt sägs upp.
Swe
2020-07-10 17:27:53
SV: SGH
Aviator vinner nytt kontrakt med SAS på Landvetter och Malmö Airport

Start 1/9 -20

2020-07-10 17:15:02
SV: SGH
Då lägger Sgh ner i GOT. Aviator tar över SAS-flighterna.

2020-07-04 18:22:45
SV: SGH
Wikipedia?!?!?
Lärde man sig inte i skola att Wikipedia inte är en pålitlig källa?!?!?!?

Kolla på SGHs egna hemsida så får du fram vilka flygplatser de finns på!

https://www.sasgroundhandling.com/content/sgh/en/homePage/Services_whereweoperate.html
Ramp
2020-07-04 16:25:55
SV: SGH
Jo, SAS outsourcade väl SGH på allt utanför skandinavien, i samband med Swissport grejen typ 2013.
Sen ska man inte tro på allt som står på Wikipedia, eller Wickipedia enligt Tobbe, om det var det han nu menade förstås?
@Tobbe
2020-07-04 16:11:16
SV: SGH
Enligt vad?
Bjorn
2020-07-04 13:52:16
SV: SGH
SGH är stora på LHR. Man kommer ta marknadsandelar där nu när konkurrenten lägger ned.

2020-07-04 12:48:30
SV: SGH
Då har du nog läst fel. SAS-koncernen har c:a 11000 anställda.
SGH finns som tidigare nämnt i SE, DK och NO.
För några är sedan fanns också SGH på LHR men detta avyttrades för uppskattningsvis 5-10 år sen.
Tobbe
2020-07-04 09:19:13
SV: SGH
Enligt wickipedia sgh i 40 länder på 160 flygplatser 8200 anställda?
@Tobbe
2020-07-03 08:36:30
SV: SGH
Nja, så stora är väl ändå inte SGH. De finns ju bara i Sveriges, Norge och Danmark i egen regi,
Tobbe
2020-07-02 22:45:02
SV: SGH
Sgh har handling i flera länder så dom e ganska stora

2020-07-02 12:40:41
SV: SGH
Aviator har starka ägare och för varje vecka som går så har vi fler avgångar. Att vi lever endast på HP & DY är inkorrekt! Just nu flyger även JU, PC, 0B, EW, TP, LG, XQ och DK börjar om ca 3 veckor. Så Aviator kommer klara sig, men frågan är om SAS återigen ska försöka sälja SGH?
@rampman
2020-07-01 21:10:29
SV: SGH
Nä passagerare bryr sig inte om vem du är anställd av och inte heller vad du tjänar eller dina arbetsförhållanden..

Det är DU som borde göra det!!

Visa lite stolthet och stå upp för ditt arbete!
Rampman
2020-07-01 09:17:30
SV: SGH
Skall man vara realist så måste man inse att tiden då flygbolag har egen handling nog definitivt är förbi. Alla argument att det tillför så mycket är ju svåra att hävda eftersom inga bolag har egen handling på utestationer längre och flygplanen ju faktiskt kommer tillbaka till hemmabasen även utan egen personal ute i världen......
Om vi lastare faktiskt är anställda av t.ex SAS eller annan är ju inget en passagerare direkt är intresserad av bara väskan kommer fram.
Sgh No more
2020-06-30 20:45:16
SV: SGH
Ska minska personalen med 5000 till 2022
Ska dom få upp flygen igen så är det 5000 på marken som drabbas, sas Ground handling avvecklas är min gissning..
Olof S.
2020-06-30 10:08:43
SV: SGH
Undrar, efter all varsel nu inom SAS och att flygtrafiken inte verkar stiga så snabbt, kommer SAS att ha kvar sin egna marktjänst SGH?
STANDBY
2020-06-22 14:24:22
SV: SGH
Jag vill börja med att förklara att bli ingen har blivit sparkad från SGH. Vi har blivit uppsagda med anledning av arbetsbrist. Vänligen använd rätt termer... sparkad är = avskedad. LAS listan stannade på 2008 för anställda på insidan (checkin, transit, ankomst t ex) respektive 2015 för lastningen. Ja det stämmer att trafiken börjar rulla igång men SGH har ett fåtal kunder just som flyger. Air china, och, AI flyger sporadiskt och inga långlinjer med SK går just nu. TG kommer förmodligen tillbaka i oktober liksom NH (ANA) och Air China. Tui kommer börja flyg i juli enligt deras hemsida....
Oktober - November kommer man förmodligen SGH ha en ökad trafik. Frågan är hur länge Aviator kommer överleva? Att överleva enbart på Amapola (HP) och ett fåtal DY flighter är nog inte rimligt.... med tanke på deras kostnader...
Carl
2020-06-22 13:57:45
SV: SGH
Hmmm
Skall Aviator vända SAS:maskiner !??
Olof S.
2020-06-22 12:59:56
SV: SGH
Hur vet du att marktjänsten är för dyr?
Men, när kommer det något besked om uppsägning, menar, det känns ju som flygtrafiken rullar igång mer o mer nu, kanske det inte alls behöver sägs upp så många som det skrivs om här?!
Tyko
2020-06-21 20:50:56
SV: SGH
Marktjänsten för dyr på SAS,alla dessa så kallade mellanchefer inom SAS dom e gratis eller
SGH
2020-06-21 08:11:11
SV: SGH
Jag tror det är väldigt olika mellan avdelningarna. Din vän jobbar antagligen på insidan, på rampen är det alla från 2014 som tyvärr fått sparken.
Puckelbro
2020-06-19 07:16:16
SV: SGH
Källan är en snart före detta anställd inom något slags passagerarservice på Arlanda. Om hon inte ljuger som en politiker så har SAS sagt upp nästan halva handlingbolaget på Arlanda.

Anledningen till att jag undrar om man funderar på att göra sig av med marktjänsten är att en eventuell ny aktör i dagsläget har möjlighet att anställa färdigutbildad personal i stort antal. Samt att SAS Arlanda, Köpenhamn och Oslo borde vara tillräckligt stora kontrakt för att kunna etablera ett företag i Skandinavien. SAS har vad jag vet försökt bli av med sin marktjänst förut eftersom den är fruktansvärt dyr. Tidigare har det väl stupat på att man vid köp hade fått med en massa personal och åtaganden som definitivt inte är attraktiva. Kontraktet har väl också varit så stort att det kan ha varit svårt att starta från noll med det. Idag ser det lite annorlunda ut.

Om en aktör med kapital vill etablera sig i Skandinavien behöver de bara ett större kontrakt att basera verksamheten på. Typ SAS. Redan utbildad personal finns i drivor. Om SAS vill kan de säkert teckna hyfsat förmånliga handlingavtal med en ny aktör idag och sedan i lugn och ro konkursa den egna marktjänsten dagen efter att dessa avtal träder i kraft. Ett sådant förfarande skulle kunna innebära besparingar på både kort och lång sikt vilket SAS verkar vara i desperat behov av.
ARN
2020-06-18 19:50:50
SV: SGH
Ger bifall till det Puckelbro skriver
Rune G
2020-06-17 17:05:41
SV: SGH
Det kan bli ännu värre för personalen inom SGH på Arlanda, Kastrup och Gardemoen. De interna förändringar som SAS flaggat med kostnadssänkningar på 15-25 % kan i värsta fall innebära att SGH läggs ner (om ingen vill köpa bolaget) och att en ny aktör levererar tjänsten till det "nya" SAS. Naturligtvis kommer många att ha jobben kvar då de erbjuds arbete hos en ny leverantör.
@ Puckelbro
2020-06-17 13:09:24
SV: SGH
Och vart har du hört det? Att alla från 2007 och framåt har fått gå? Önsketänkande? Skvaller? Mammas kusins hundvakts mormors granne? Berätta...
Puckelbro
2020-06-15 13:23:45
SV: SGH
SAS markservice? Fick höra att alla på ARN som börjat efter 2007 fick gå och att man inte tagit någon hänsyn till utbildningar och liknande. Vill SAS ta tillfället i akt och till slut göra sig av med markpersonalen?
Göteborgare
2020-06-14 19:59:18
SV: SGH
@Skalman, vad menar du angående GOT att Swedavia nog ska ta över allt?
Swe
2020-06-13 12:58:31
SV: SGH
Sgh sköts fortfarande på MMX, dock bara ca 1 avgång/ankomst om dagen.
Kan inte vara lönsamt lägg ner SGH på MMX och låt Aviator ta hand om det och betala enbart för per ankomst/avgång, måste vara mer lönsamt än betala ut löner till anställda.
Skalman
2020-06-12 19:57:18
SV: SGH
Dryga 500 uppsagda på ARN SGH
MMX 100 % enligt rykte...åk till CPH och slipp flygskatten. Lägg ner mmx nu.
GOT 70-80 %, blir nog Swedavia som får sköta allt.

Piloter och Cabin crew inte helt klart. Men låt de smaka på egen medicin,
Aldrig mer strejk , för nu blir det övertalighet. De miljarderna SAS lagt på strejkomkostnsder hade behövts nu.
Olof S
2020-06-11 12:10:23
SV: SGH
Hur går det för SGH på Arlanda? Blir det uppsägningar? Om så är fallet, när börjar det gälla?
Olof S.
2020-05-28 17:57:08
SV: SGH
Hur många får verkligen sluta på SGH på ARN?
Swe
2020-05-23 18:41:35
SV: SGH
Bara SAS och kustbevakningen typ, kanske någon charter tui.s egna plan kanske men varken jettime eller Thomas cook i charter väg, Aviator har Ups, fedex Wizz BRA Jettime Thomas cook m.m så säg att SGH har 10-15% av Malmö sen har aviator resten
Lenny
2020-05-23 15:18:56
SV: SGH
Jag har fått besked om uppsägning.

Jag är stationerad på Arlanda.
Jakob
2020-05-22 11:46:01
SV: SGH
Vilka kunder har SGH i Malmö?
Andreas
2020-05-22 08:56:04
SV: SGH
SGH ingår i varslet om 5000.
Rob
2020-05-22 08:30:31
SV: SGH
Tim: Hela SAS
Tim
2020-05-21 22:07:40
SV: SGH
Ingår SGH personal i de 5000 som SAS ska varsla eller är det 5000 inom ”SK” och inte koncernen?

2020-05-21 07:54:05
SV: SGH
Vet bara att det ligger ett varsel på 100% i Malmö. 80% på Landvetter och 50% på Arlanda.
 

Tillbaka

Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn