Tråden startades av: Örjan Sörensson  2020-05-25 10:13:27
Air Leap, nya inrikesflyget 
Nu på morgonen landade Air Leaps första Saab från Visby på Bromma. Nya inrikesflyget har startat!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Corona
2020-07-07 11:26:58
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Tycker ändå det låter som rätt bra siffror i dagens tider? Man läser om Finnair och norrbaggen som förlorat 97% av sina pax. Om Leap kan fylla 15 platser i sin Saab måste väl ändå det anses som mycket bra?

Torben
2020-07-07 09:10:06
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Vi har fortfarande en pandemi och målet är dito fortfarande att inte sprida detta virus vidare.

Att vi då en har S340 plan i drift är ju ett under bara det. Ja att folk ens vill utsätta sig fr risken att en vilja flyga, ta alla risker iom det.
Nej var glada att ens S340 finns flygande nu.
Detta virus är långt ifrån över och S340 kommer ha cabin factor över länge till.
Kanske 6-12 mån ngt.

Har ngn fått en tid bokad för virus vacin?!
Fundera på varför....
BK
2020-07-07 00:23:53
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Utan att va kritisk/klaga så är det mycket teknikstrul med spec SAAB2000.
Stefan
2020-07-06 19:14:37
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
15 pax för att gå runt OCH tjäna pengar i en saab 340??
Då är det väldigt dyra biljetter i så fall hehe
Teknikern
2020-07-06 19:11:42
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Men va fan, klart att en ny ATR 72-600 kostar mer att flyga per timme än en äldre Saab 340 och det beror inte så mycke på att Saaben drar ca 350 liter i stället för Atr ca 500 liter Sto-Vby utan mest på kapitalkostnader m,m.
J
2020-07-06 15:06:28
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Ca: 25st
ATR
2020-07-06 14:43:24
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
@Örjan

Runt 30 pax för att plussa snarare. Beroende på snittpris/stol osv. 400kg bränsle brukar det gå mellan ARN och VBY. Att Saaben skulle vara en ekonomisk framtidsmaskin på den typen av linjer ställer jag mig tveksam till. Går att säga mycket om ATR:en men det är inte för att den är snabb och fräck som det är den vanligaste TP på marknaden.
BK
2020-07-06 13:02:56
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
@Örjan
ATR 600 behöver just inte ha mer än SAAB 340 då ATR är ekonomiskare och mindre törstig.
Vet att i Finland säger dem att 19pax då är det vinst med ATR.
Örjan
2020-07-06 12:07:11
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Med 15 pax i en Saab 340 på en sträcka som ARN-VBY går man runt och tjänar pengar. På VBY-BMA ligger snittet på 25 pax. Hur många pax behöver man i en ATR72-600 för att det skall vara BRA och man tjänar pengar, 55-65?
Tufft!

2020-07-06 10:40:23
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Från Arlanda har Air Leap max 15 pax på varje flight. Oftast är det som mest 5 pax och på vissa flighter så går de tomma!
Snedsteg
2020-07-06 08:16:31
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Ajajaj det var inga siffror att skryta med... Är det lika dåligt bokat på de andra linjernas avgångar?
:)
2020-07-05 10:12:12
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Hellre åka en svensk Saab 2000 och komma fram lite fortare, sveaflygs 2000 är jättefin inuti, mycket bekvämare än nån skramlig ATR.

2020-07-05 10:11:30
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Air Leap Visby-Göteborg var ej någon succé på första avgången!

VBY-GOT 4pax
GOT-VBY 16pax
BK
2020-07-05 01:50:50
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Snart mycket snart kommer BRA med sina fräscha ATR/72 600 då blir det kul.
Status
2020-07-04 18:55:43
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Hur mycket var det bokat? Någon som vet om det blev succe - eller inte alls....
Carrera
2020-07-04 01:32:52
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Det är ju jättebra för göteborgarna att de kan besöka Gotland på ett enkelt sätt fram till hösten då de återigen kan sätta sig i en ny och fräsch ATR 72-600
Vidar
2020-07-03 12:24:27
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
AIR LEAP PREMIÄR IDAG VISBY-GÖTEBORG. Det är väl BRA!
Stefan
2020-07-02 19:26:04
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Låt leap flyga på. Kul med lite brum i skyn

I höst blir det väl som mest spännande.
Pengar tjänas av affärsresänerna och de kommer vara färre i höst än normalt sett.

Ser ut att bli tre bolag SAS, BRA och leap.
Må bäste man vinna.
Känns som i alla fall som ett av dem nog får det tufft ganska fort...
Avundsjukan
2020-07-02 16:11:36
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Wow, avundsjukan från f.d. BRA piloter lyser verkligen igenom i vart annat inlägg.

Tänk er för hur ni skriver, när BRA inte längre finns så kanske det är er nya arbetsplats ni kastar skit på.

Verkligen tråkigt att man inte kan gynna någon annan framgång.
Turner
2020-07-02 13:14:07
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Det är Nextjet 2.0. Bara fd nexjet folk som gör alla samma misstag igen. Men spännande är det!!
Göran
2020-07-02 10:43:35
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
@BK Hur länge är ett bolag nystartat, de har snart varit igång i två år. Första ATR:en kommer enligt utsago nästa vecka. De skall ha fyra stycken innan året är slut + de fyra saabarna.
BRA har aldrig tjänat en egen krona efter Golden Air, som var ett riktigt flygbolag.
BK
2020-07-01 22:50:24
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
@Göran
Dom lever just nu ja det kan vem som helst göra på nystart och ingen konkurrens.Men när ägaren vill se vinst får vi se hur det blir.Och dem har ju inte så värst moderna plan samt väldigt få.
Leapen
2020-07-01 20:42:01
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Fakta gott folk fakta. Jobbar själv på bolaget och vi växer så det knakar, vi har växtvärk och ur en positiv synvinkel. Fortsätt ni med era spekulationer så fortsätter vi briljera på marknaden
Rolle
2020-07-01 14:10:45
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
@Göran

Ja det är bra gjort att hålla flygplanen i luften såklart.
Men att de tjänar pengar? Det skulle jag gärna vilja veta mer om, utveckla gärna.
Att de tjänat pengar ens sen start får du också gärna utveckla om du har info om det.
Göran
2020-07-01 10:48:30
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Många BRA snillen som spekulerar här angående LEAPS väl och ve. Men det är inte Air Leap som ligger i framstupa sidoläge och hulkar p.g.a. mångårig vanskötsel Leap lever, flyger och tjänar pengar, trots pandemin. Vad som ev. kommer ut ur den s.k. rekonstruktionen återstår att se, det kanske bara bidde en tumme.
Troll
2020-07-01 09:57:04
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Många nervösa Bra-troll och superanalytiker här...
Heading
2020-07-01 07:50:06
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Att hyra in andra bolag att flyga åt en är alltid en förlust för företaget, dels i PR för det egna varumärket. Se hur det varit på norwegian med alla aktörer...
Rolle
2020-06-30 12:32:40
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Ska bli intressant att ta upp den här tråden om ett år (om någon minns leap då).
Det pratas leap just nu för att inga andra bolag flyger på destinationer med nära noll efterfrågan. När vi återgår till normalare trafik igen framåt vintern eller när vaccinen kommer så kommer nog leap att återigen ”hoppa runt” i marginalen.
Rune
2020-06-30 09:57:32
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Det är rätt kaxigt att våga kalla sig ”Sveriges nya flygbolag” med tre riktigt slitna Saab 340 som tar 30 pax! Är det det vi kan förvänta oss år 2020 i Sverige? Då känns väl ändå SAS modernare?
SF34
2020-06-27 09:07:14
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Kommer ju bli hur blodigt som helst på vissa linjer under hösten... vissa linjer kommer vi ses tre operatörer på igen. BRA, SAS och Leap - vi vet ju hur bra det gick innan C-19.

Tror tyvärr ett av bolagen kommer få det svårt och återigen "hoppa runt" och starta samt lägga ned linjer. Vi har sett det innan och kommer se det igen, lycksökare.

Närmsta åren kommer det bara finnas plats för ett eller i undantagsfall max två bolag per destination inrikes.
Berit
2020-06-27 02:18:11
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Låt dem flyga ett tag.Snart är BRA i luften igen och då får AirLeap lite att bita i.
Leon
2020-06-26 14:42:05
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Och den personalen kommer såklart gladeligen tillbaka till BRA så fort planen är i luften.
I alla fall cockpit-personalen
Ajaj
2020-06-26 10:45:41
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
BRA är snart på banan på riktigt och all deras personal jobbar på Leap!?
Rollo
2020-06-25 18:17:37
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Kul med all dubbelmoral. När SAS och BRA hyr in utländska bolag så är det ett himla liv. När Air Leap gör det, då är det ingen som klagar?
Steffo
2020-06-24 14:10:20
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Är det tyst tycker du Tina?
Kanske missat nyheterna om deras nya linjer. Vet inte vad du förväntar dig för från flygbolag i dessa tider men det är väl bra mycket mer surr kring Air Leap och deras flotta bestående av 4 flygplan än SAS och Norwegian...?
Sv Tina
2020-06-24 09:31:17
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Det är väl inte tyst? Eller problem? Var har du fått detta ifrån? Premiärflögs två linjer bara de senaste 10 dagarna...
Tina
2020-06-24 07:42:12
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Väldigt tyst från Leap! Vad händer? Har det gått lite fort fram? Hörde att Saab 340 maskinerna trilskas. En flygplansflotta som krånglar är ju det sista man behöver just nu...
Yngve
2020-06-18 08:59:58
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
I alla fall så hyr Air leap in kapacitet från Svenska Sveaflyg som äger 1 st Saab 2000 och Estlänska Nyxair som äger 4 st Saab 340 för att klara sin expandering på Svenska inrikesnätet. Saab 2000 flyger i dag Oslo-Röros byts den ut eller har Sveaflyg skaffat fler Saab 2000?
Xray
2020-06-17 12:45:13
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Det är väldigt mycket pengar man plöjt ner i bolaget, men ingen vinst än? Sedan att plöja ner massa pengar i en flygplanstyp man inte ens har inhouse är ju ren galenskap!
Rille
2020-06-16 13:26:41
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Någon som har kolla på hur mycket leap har gjort i förlust sedan start?
Samt vad det är för typ av ägare de har, hur mycket pengar den personen eller personerna sitter på samt vad de har för andra bolag?
@@ @Sveriges nya flygbolag
2020-06-16 11:20:07
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Bättre på vad? Koka ägg? Springa?
@ @Sveriges nya flygbolag
2020-06-15 20:58:38
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Man kan undra om Amapola (Kanske även BRA) som har "Kollektivavtal" är bättre än Sveaflyg utan sk "Kollektivavtal".
@Sveriges nya flygbolag
2020-06-15 17:15:36
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Det är väl Leap som pumpar in stora pengar just nu, inte BRA?

Hösten får visa vem som har bäst timing. BRA som avvaktar eller Leap som lägger stora summor på expansion?

Nya inrikesflyget men bolag från Slovenien som operatör.... och inget kollektivavtal.... Näää, fy för Leap


Smaskens
2020-06-15 15:37:42
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Leap kan säkert konkurrera till viss del, på samma sätt som Nextjet gjorder (det är ju gamla NJ vi pratar om). De kommer dock inte konkurrera med SAS. Men varför inte ungefär samma linjenät som NJ hade innan de gick i konkurs?
Trött
2020-06-15 09:04:02
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Ok! Då behövs bara ett bolag med nya ATR 72-600 komfort och gamla Saab 340 kostnader då...
Sveriges nya flygbolag
2020-06-15 08:46:31
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Air Leap startar ännu flera linjer!!

https://www.mynewsdesk.com/se/air-leap-ab/pressreleases/air-leap-utoekar-med-tre-nya-destinationer-fraan-bromma-flygplats-3009643

Känns som att BRA lika gärna kan lägga ner istället för att pumpa in mer pengar i ett sjunkande skepp. Sedan Leap börjat öppna allt fler linjer i Sverige så har behovet av BRA mer eller mindre försvunnit. Leap är Sveriges nya flygbolag!
Flygstation
2020-06-14 16:29:02
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
#älska attflyga
Ja sorry. Det var när jag skrev att små turbopropflygplan har svårt att attrahera flygresenärer som övriga spårade ur i tekniska detaljer.
Jag menade att Air Leap behöver ha rätt flygplantyper för att ta över trafiken på vissa flygplatser. Det gäller både att ha lagom små/stora flygplan och inte för bullriga om resenärerna skall gilla läget.
En svår kombo men jag önskar Air Leap lycka till. Det dröjer innan BRA är på banan igen.
GPWS
2020-06-14 08:40:47
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
@ älska attflyga. Eftersom bolaget flyger med Saab blev det ett sidospår. Det som inte ntresserar dig behöver du ju inte läsa.

@ covid. i princip alla flygplan med tryckkabin har filter HEPA så min bedömning är att risken för smitta uteslutande inträffar i närheten med smittad pax.
Älska attflyga
2020-06-13 12:23:24
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Till Covid och FO
Det här har ingenting att göra med Air Leap premier flyg på Bromma!
Kanske borda ni har en annan tråd för ni som är mer tekniskt inriktning!
Covid
2020-06-12 23:06:34
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Finns det HEPA filter mot virus i Saab 340?
Berra
2020-06-12 16:58:23
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Kollektivavtal?
FO
2020-06-12 13:16:55
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
@GPWS Sant bara hört både A och B från cockpit. Bara B i kabin. Men ja både A och B låter jävligt mycket, där kan man inte säga något annat. Ganska ok längst bak men ändå rätt så högt
pf
2020-06-11 11:00:48
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Men, Air Leap vil fremdeles ikke ha Interline med andre, eller ?
Marknaden
2020-06-11 09:20:42
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Ja Airleap är hungriga nu och har ägare som vill, kan och vågar satsa, de kommer nog bli Sveriges nya regionalbolag som tar linjerna där Sas och Bra inte tänker flyga nu när flyget drar igång betydlig reducerat i höst.
Ska bli intressant att se vad Amapola har i bakfickan då.
GPWS
2020-06-11 08:28:47
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
@ FO Hur man uppfattar ljud och klassar vissa ljud för oljud är i högsta grad individuellt, men Saab a och b har vid jämförelse med andra TP klassats som ett bullrigt flygplan varför American Eagle ville ha ANC på sina SF 34 B plus.
När jag flög på Crossair hade dom både A och B där fler än jag noterade skillnaden och det ska tilläggas att den märks mest i kabinen, om det nu bara är i cockpit du menar.
FO
2020-06-10 17:19:56
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Flyger både SAAB 340 A och B men inte märkt någon skillnad på ljudet.
Ägarna?
2020-06-10 11:38:26
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Norska ägarna är en vild gissning.. Alla bolag har inte staten som huvudsaklig inkomstkälla.... *host* SAS *host*
Amounts
2020-06-09 15:30:00
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Dry går plötsligt rykte om att Leap ska ha 9 ATR i produktion till nästa höst!! Var får de sina pengar från?
GPWS
2020-06-04 18:20:20
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
@ tekmek trevlig sammanställning och jag kan bara hålla med.

Själv har jag förstört min hörsel i MU2 med momentant tryckfall i tillägg på fl 200. Dålig tätning i nödfönster.

Annars har Dash8 Q400, eller krasch 8 som dom kallades, ganska behaglig ljudnivå där Q också står för quiet.

Det är konstigt nog påtaglig skillnad mellan SF34 A och B där B har ett vassare och för örat irriterande ljud trots att det bara skiljer 15 bhp mellan modellerna.

Tekmek
2020-06-04 09:40:14
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Buller vid flygning.
Doiner 228 och Short 360 ingen tryckcabin bullrigast.
Jetstream 32 bättre ljudkomfort än ovan.
Saab 340, äldre Atr 72 lite bättre än J32
Fokker 50, nyare Atr 72 helt godkänd att åka i
Saab 2000 som ovan med fungerande anti noise system
Emb 145 ungerfär som ovan, annan typ på bullret dock.
Crj 900 och Boeing 737-800 något bättre men förvånadsvärt bullriga för typen.
Airbus 320 Neo helt ok.
Bäst gamla Md 80 främre raderna dock ljudlöst nästan

Så har jag upplevt det med mina bullerkänsliga öron.
GPWS
2020-06-04 09:15:10
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
@flygstation. tack då förstår jag och 2000 är hyfsat tyst men bara om ANR funkar. SAS flög tidigare med Dash Q400 ( eller Krash som den kallades pga felkonstruerade landningsställ) där Q stod för quiet men jag tyckte ljudnivån var ok.
Det är ju svårt att få tyst på en propeller och för er som inte flugit jet ännu så trösta er med att TP ÄR en form av jetmotor.
Flygstation
2020-06-04 07:17:22
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
@GPWS
Sorry. Jag menar inte att lite pax bullrar. Jag menar att mindre flygplantyper bullrar.
Det finns ju vissa turboprop runt 50-70 pax och det finns regional jet i den storleken som inte bullrar så mycket. De minsta flygplanen bullrar mer.
Det finns säkert pax som är ”bullriga” med, men det är en helt annan fråga.
??
GPWS
2020-06-03 07:47:40
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
@ flygstation. kan du förklara varför få pax innebär att bullret i kabinen ökar??
Jumbo
2020-06-02 15:19:16
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Har jag missat ngt?!

Vi får bara åka bil max 2H från sin hem kommun.
Kan man plötsligt flyga nu?
Många destinatior inkl Visby ligger ju långt över 2H.

Hur får pax sitta sedan i cabinen?
Inga restriktioner?!
Kan dvs flygbolagen fylla cabinen om efterfrågan finns?

Verkar konstigt....
Flygstation
2020-06-01 20:16:02
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
I coronatider är mindre flygplan men bibehållen hög frekvens helt riktigt viktigt.
Att gå under 50-70 stolar riskerar dock bli för bullrigt för resenärerna.
Air Leap kan ligga rätt i tiden, men Saab2000 hade varit bättre än Saab340 på de flesta linjer från regionalflygplatserna.
Storstäderna emellan kan man skippa. Där blir helt annan konkurrens.
Men först in på mellan- och småflygplatserna vinner dem. Det är inte lätt att komma in som nummer 2 och det blir nog lättare att börja mot ARN. BMA blockeras av BRA:s slottar och begränsat godkända flygplantyper.
thomas
2020-05-31 10:10:02
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Orsaken var ju att flyget blev avreglerat, då kunde Linjeflyg börja konkurrera med SAS på stam linjerna MMX ARN GOT, samtidigt turne around 15 eller 30 min vände South West sina 737 på 10-15 min. Linjeflygs personal var över och studerade SW, men blev inga ändringar i sättet att jobba. Jag känner flera cpt som flyger för SW även Svenska så har inside info hur de arbetar, varför ändrade man inte arbetssättet här med mer crossover arbete, mindre personal. OLeary var där och studerade och byggde upp ett av de större bolagen i Europa på kort tid.
Jag var även med flög ofta själv mycket både med SAS och Linjeflyg. Men Linjeflyg skulle stannat vid F28 737 för stora för att ha en adekvat flygplanstyp på hela nätet.
Även nyligen har 737 från Dy och SAS varit för stora och dyra att dra omkring, det är dessutom så att den som har flest frekvenser vinner. Code share är överskattat var nere hos Etihad HK hösten 2019 de sa att de hade code share här uppe, min motfråga hur många pax får Ni från den?
Flygstation
2020-05-30 10:23:44
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
@ thomas
Jag är född på 60-talet och jobbade med Linjeflyg på 90-talet.
GWPS har rätt. SAS köpte Linjeflyg och sålde ut flygplanen.
Kaptener degraderades till styrmän och det blev strul i cockpit.
Resultatet blev CRM för all crew i Sverige.

Linjeflyg vände F28 med 80 pax på 15min.
När SAS tog över med DC9 med 90 pax sa kaptenerna att så här stora flygplan vänder man inte på 30min. Om inte den andan levt kvar, hade SAS kunnat vara ett bra lönsamt flygbolag idag.

Små flygbolag har större flexibilitet men saknar ofta möjligheten att boka vidare med annat större bolag sk codesharing. Och får de ihop det, får de ofta en taskig deal med det stora bolaget, vilket inte gagnar något av flygbolagen. Bättre samverkan som gynnar resenärerna kommer gynna hela flygbranschen. Bättring tack.

Och lycka Air Leap, BRA kommer nog inte tillbaka annat än på de 4-5 största flygplatserna. Hugg på regionalflygplatserna direkt, så har ni snart 10-15 flyglinjer.
Kassan
2020-05-29 21:40:34
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Friskt vågat av Leap, men det måste ju kosta en hel del att hålla driften på BMA. Man måste helt klart vara beredde på en rejäl förlust för att vara störst när det drar igång igen. Vilket tyvärr ser ut att dröja ett riktigt bra tag när det gäller resandet för allmänheten. Nu är det gissningsvis privatflyg för dom som är tvungna.
pf
2020-05-29 16:33:48
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
GPWS, pre Corona vant Air Leap PSO OSL-RRS v.v. og de har noe tilsvarende med det norske forsvaret på OSL-OLA.


Past Corona krever nok dette to fly. Men trafikken nå tilsier kombinasjon med destnasjonene ut fra OSL.

Ørland er en meget viktig NATO-base, Sen kan du google litt rundt Ørland flyplass.

F-35, og AWACS m.v. Stort øvelsesområde ut i Atlanterhavet etc. Det svenske luftvåpenet er også ofte på samarbeisdøvelser der.

Distansen OLA-TRD er ca 200 km.
Tekmek
2020-05-28 09:14:30
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
90 tals krisen gjorde att Sas, Linjeflyg och Swedair hade för stora omkostnader efter dyra investeringar. Sas tog över Linjeflyg och Swedair offrades och las ner till förmån för Sas Commuter, Sas policy var att inte ha mindre än 50 seat 2+2.
sv thomas
2020-05-27 17:00:08
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Varifrån får du dina "teorier"? Var du född då Linjeflyg fanns?
GPWS
2020-05-27 13:18:24
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
@ thomas. nej Linjeflyg gick ur tiden för att SAS kort efter uppköp la beslag på deras mest lönsamma linjer.
Swedair gick liknande öde tillmötes genom att bli SAS commuter. Gillade dock commuterpiloternas fotvida trenchcosts!


thomas
2020-05-27 10:21:57
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
"puckelbro" Det är sällan man ser så här adekvata kommentarer"
helt rätt resonerat. Dessutom säljer sig underleverantörerna för billigt, de går ju i kk.
vadå kontrakt med SAS helt värdelöst om man inte gör pengar på det.

Trafiken kommer tillbaka men en bråkdel av vad den varit, ser att ett tyskt bolag nu utvecklar el-flyg för 19 pax.

En flotta på en 20 ex 340 skulle vara tillräckligt för att starta ett nytt slimmat inrikesbolag. Linjeflyg föll på att de bara expanderade, byggde dyrt på ARN anställde för många etc. Boeing flygen raserade bolaget.

Dippar i konjunkturer kommer har alltid gjort, nu lär sig alla att förödande pandemier kommer och coronan är inte den sista.
Berit
2020-05-27 00:30:03
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Var det AirLeaps eget plan el lease?
Puckelbro
2020-05-26 22:55:11
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Om Leap, eller någon annan aktör skulle kunna skapa ett riktigt nät för mindre destinationer, alltså även de som SAS flög med ATR eller CRJ. Så skulle detta kunna förändra flygmarknaden i Sverige i grunden. Det många på SAS inte verkar fatta är att det knappast är deras A320 eller A330 som är den viktiga delen i kunderbjudandet. Det är detta i kombination med de små linjerna som ger dem en fördel. Om en oberoende aktör hade skött regionaltrafiken så hade SAS haft ordentliga problem med att konkurrera på de tätare linjerna. Nos mot nos med t.ex Norwegian på samma linjer och liknande villkor skulle SAS inte klara sig länge. Och om SAS inte gör något för att få igång billigare produktion på tunnare linjer kan det bli intressant både för dem och för Leap. På helt olika sätt. Lite ironiskt att SPF med sina krav inte bara kan sänka SAS totalt utan också bli en guldgruva för bolag som Leap.
GPWS
2020-05-26 22:31:51
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
@pf. Har aldrig hört talas om Örlands flygplats, vad händer där och varför flyger man inte till Trondheim istället?
Är efterfrågan så stor på dessa destinationer att en 2000 lönar sig?
thomas
2020-05-26 19:44:29
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Det som verkligen hedrar bolaget är att Ni tar inte i med biljettpriserna, priserna är moderata. Tydliga villkor enkelt stilrent på hemsidan, så här ska det se ut.
Lycka till med Sverigetrafiken, ett tips ta fram en app, så man kan ha allt på mobilen med även aviseringar och göra check in boarding etc. Finns ett företag i Umeå som redan utvecklat checkin funktionen.
Olof
2020-05-26 09:50:47
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Air Leap ger en stark rekommendation till passagerarna att alltid bära andningsmask under flygning och i terminalbyggnaden. Säljer mask till självkostnadspris i gaten. Blockar inte stolar i kabinen, rekommenderar separation så långt möjligt.
Sv: GPWS
2020-05-25 22:02:36
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Nästan fullt. Med tanke på Corona och restriktionerna så säljer dom endast ca 20 biljetter. 2-3 stolar lediga till Bromma imorse.
GPWS
2020-05-25 19:46:44
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
@ Göran. jo den norska fiskekoncernen Olsengruppen. Flygfisk enda merit?

Någon som vet hur många pax dom hade på premiärflyget idag?
pf
2020-05-25 17:52:39
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
For noen dager siden ble det opplyst på norsk TV at Air Leap skal anvende sin Saab 2000 på OSL-RRS-OLA v.v.
thomas
2020-05-25 15:43:09
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Det krävs ett enormt kapital för att SAS ska kunna starta upp hela sitt linjenät på en gång, det är helt uteslutet, det tar flera år innan Gotland ens kommer upp på kartan.
Bara att tanka upp flottan kostar hundra tals miljoner för en tankning.
Det är inte ens säkert att bolaget kan räddas. BRA har för stora skulder, det är mkt bättre att starta ett bolag från scratch utan skulder, och bygga försiktigt utefter att marknaden återvänder.
Air leap kan lugnt operera utan att några drakar ska in och förstöra.
Det här skulle MP koncentrera sig på att inte tomma stolar flygs runt till ingen nytta.

Flyget behövs, vadå ! vi har ett långt land som Sverige till Italien från Norr till söder, så flyget är helt avgörande för att driva företag och näringar utmed hela landet.

Trafik upphandlingen från staten har bedrivits på amatörnivå, och med bara singularis kriteriet. Byt ut upphandlarna till proffs som kan bedöma marknaden sen efterfrågar de adekvat kapacitet i exakt konfiguration, inte tar vad som erbjuds av befintliga bolag. Jobba lite lägg ner tid på en adekvat upphandling, ta med alla aspekter.
Skräddarsy nya inrikesflyg, där Air leap är en bra kandidat.
Kick
2020-05-25 14:44:01
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Ja de får passa på men det låter dyrt ändå att flyga tomt.
Och sen de dåliga slottarna funkar ju inte till hösten när folk börjar flyga lite mer igen
GPWS
2020-05-25 14:25:53
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
@bertil. det är 340 och fart spelar f ö mindre roll på så kort sträcka som vby - arn/bma.
Annars är 2000 överlägsen och med ANR och vibrationsdämpande motorfästen är den hyfsat tyst för att vara TP.
Kul att något positivt händer i tider av flygbolagsslakt
Göran
2020-05-25 14:12:58
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Är inte bolaget norskt?
DC-10
2020-05-25 13:54:48
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Air Leap får passa på nu innan den stora draken SAS kommer. Eventuellt också BRA.
Bertil
2020-05-25 13:30:10
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Om det är en SAAB 2000 som flyger har ni fått ett lyft från Gotland. Ett bra mycket bättre flygplan än ATR. Snabbare, bekvämare och säkrare.
thomas
2020-05-25 12:27:26
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Trevligt, var det många pax?
Det här är nya Svenska inrikesflyget, mindre billiga flyg med låga kapitalkostnader, som opererar på en low cost overhead, allt datoriserat, Inga exesser, inga vansinniga flygplansaffärer, eller monster löner, då håller koncepten. Hur många tomstolar har inte flugits runt i Sverige genom åren till ingen nytta, (miljontals) det är den värsta miljö förstörings aspekten.
Jag tror fortfarande inte på några från bolagen redovisade kabintal.
Nu är gyllene tider att starta ett sånt bolag.
Konny
2020-05-25 11:12:38
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Riktigt roligt! Men jag köper nog biljett när ATR kommer!
Reuben
2020-05-25 11:04:48
SV: Air Leap, nya inrikesflyget
Hehe njaaaaaaa
 

Tillbaka

Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn