Tråden startades av: Nicke  2020-06-19 15:26:17
Modul jmfrt med privat skola  
Tjena,
Om man bortser tillfälligt från de statliga utbildningarna och jämför de privata utbildningarna med att läsa modulärt så verkar det i slutändan vara en viss skillnad i kostnad och flexibilitet mellan de två till fördel för modul. Givet detta:

- Är det någon annan fördel att välja en privat integrerad framför modulärt?
- Hamnar inte alla "färdigutbildade" i samma situation oavsett val av utbildningsväg (inkl statlig) att man har ett frozen ATPL cert med få flygtimmar där man skickar ut CVn och hoppas på att få napp? Eller är det där det är en skillnad vilken skola man går på eller i fallet med modulutbildning vart man väljer att förlägga sin praktiska utbildning i vilka kontakter de har med bolagen och därmed möjliga vägar in?

Mvh N

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

ABC
2020-06-24 17:43:44
SV: Modul jmfrt med privat skola
Har ni tagit in extrakapacitet på rekryteringsavdelningen nu?
Mellanöstern pilot
2020-06-23 20:58:36
SV: Modul jmfrt med privat skola
Hej!
Jobbar på ett av de tre större bolagen i mellanöstern, flyger som kapten men har även en position inom rekryteringsavdelningen. Hos oss tittar vi inte på vilken skola du har gått på, så för oss spelar det ingen roll vart du fått dina certifikat så länge du kan prestera under intervjun samt träningen. Är säkert olika på olika bolag men det är hur vi gör.
Lycka till med utbildningen o hoppas att situationen har ändrat sig tills du är klar!
Henrik
2020-06-23 15:12:57
SV: Modul jmfrt med privat skola
I princip samma sak är det väl ändå inte.. leder till nästan samma behörigheter iofs men antalet flygtimmar är rätt olika fördelade under en modul jämfört med en integrerad utbildning. Hälften av en modul Trafikflygarutbildning gör du ju själv exempelvis när du bygger timmar på ditt PPL.
Philip
2020-06-23 13:50:50
SV: Modul jmfrt med privat skola
Hej,

Kul att du vill bli pilot!

Klargöring; Det finns knappt statliga skolor, finns bara en i Sverige vilket är TFHS som utbildar MPL numera. Det är flera som är godkända av YH-myndigheten på ett eller annat sätt, men det betyder inte de är statliga utan är i högsta grad privata. Kolla runt och besök skolorna och välj den som känns bäst. Statligt eller inte, det är inget som säger att det ena är bättre än det andra.

I slutänden så står man där med samma behörigheter oavsett en integrerad eller modulär utbildning. I en integrerad utbildning så får du ett färdigt paket vilket brukar vara CPL/IR/ME + MCC och från och med nu även Advanced UPRT.
Man kommer att gå i en klass och tillsammans driva sig igenom utbildningen och hålla glöden uppe i en tuff utbildning. Väldigt viktigt i ATPL-teorin att hålla glöden uppe. Hela utbildningen genomförs i ett bräde på ett och samma skola. Skolan har en god inblick i din utbildning hela vägen från börjar till slut.

En modulär utbildning är lite mer som det svenska smörgåsbordet i jämförelse. Du får välja att göra vilka utbildningar du vill och även på vilket flygskola varje enskild modul genomförs. Du kan välja att göra PPL på lokala klubben, ATPL-teorin på en skola, CPL på en andra skola, IR på en tredje, ME på en en fjärde och till sist MCC/ APS MCC på en femte skola. Det är inget som hindrar dig till att plocka utbildningar precis som du själv vill.
Ju fler kockar desto sämre soppa. Jag skulle säga att man bör hålla sig till en och samma skola för en modulär utbildning. T.ex PPL på klubben så att man får en känsla för riktigt flyg och sen göra CPL/IR/ME och MCC på en skola.

Fördel:
-Du kan få ner kostnaden genom att göra det är billigast. Men ha i åtanke att billigast inte alltid är bäst, tanken är ju trots allt att du ska klara assessment på ett bolag och jobb.
-Utbildningsplanen styr du till stor del själv.

Nackdel:


-Att göra utbildningen på olika skolor innebär skillnader i sättet att utbilda på och tyvärr även i kvalité.
-Det finns alltid en risk att saker trillar mellan stolarna när det inte är samma skola som tar dig större delen av vägen. Rekommenderat är att göra åtminstone CPL/IR/ME på ett och samma ställe.
-Jag kan tänka mig att om man varit på väldigt många olika skolor under sin utbildning att man som arbetsgivare tänker att kandidatens utbildning varit spridd på olika ställen och som tidigare nämnt, ju fler kockar desto sämre soppa. Å andra sidan så kan en modulär flygutbildning tyda på att man har en annan motivation och intresse för yrket vilket är ett plus, åtminstone om jag skulle rekryterat till bolaget.
-Kräver ett stor motivation och framförallt disciplin att ta sig igenom framförallt ATPL:en på ''egen hand'' och inte gå i en klass som tillsammans driver sig igenom ATPL-teorin.

Kort och gott som svar på din fråga om skillnader på olika skolor för modulära utbildningar så kan det absolut spela skillnad vilken man går på. Det finns absolut skillnader som har olika påverkan på huruvida du kommer att få det jobb du vill ha. Mitt personliga tips: Välj en skola som känns bra, har gott rykte och har en sund inställning helt enkelt. Har skolan officiella samarbeten med bolag så är det ett stort plus, allt för många påstår sig ha samarbeten fast att det egentligen inte innebär något annat än att någon känner någon på ett bolag. Jag hade oavsett modul eller integrerat valt en skola där man kan vara en del av det hela och inte bara en i mängden, det kommer man att tjäna på genom att få en individanpassad utbildning med målet att du ska bli så bra pilot som det bara går, inte att du ska igenom utbildningen på minimikrav. Det har varit stor pilotbrist de senaste åren som har resulterat i massproduktion av piloter som har bristfällig kunskap i instrumentflygning och inte har en aning om hur man landar i sidvind och saknad av flygkänsla och befälhavarskap.

Gör ett klokt val, det är trots allt din framtid det handlar om. :-)
Cpt som fortfarande flyger....
2020-06-21 11:36:11
SV: Modul jmfrt med privat skola
Att idag gå den modulära vägen gentemot den integrerade är i princip samma sak, de flesta modulära skolorna har tom planerat kursstarter efter varandra så att om du väljer att göra din utbildning på samma skola så går det i samma takt som på en integrerad.

Idag har du även möjlighet att göra en MPL utbildningvilket sätter dig i ett bättre läge för att bli direktanställd efter avklarad utbildning. Oxford/L3 har haft samarbete med EasyJet, BA, Qatar Airways bla, och samtliga som har genomfört och klarat dessa utbildningar har fått anställning efter. Det är dock ett väldigt dyrt alternativ då utbildningskosnaden har varit upp emot 1,5miljon SEK.

Iom att Coronan har slagit väldigt hårt mot flygbranschen så står idag tusentals piloter som har flerårigerfarenhet utan anställning. Det kommer såklart vara otroligt svårt för en som kommer ut ur flygskolan idag att konkurera mot dessa piloter men vi vet inte hur snabb återhämtning av branschen det kommer bli så det är omöjligt att sia om.

Lycka till!
Bertil
2020-06-20 22:20:19
SV: Modul jmfrt med privat skola
Fördelen med integrerat är att du får ett kursdatum och sen är det bara att studera heltid och följa skolans läroplan så är du klar sedan. Gör vad du blir tillsagd och studera flitigt så blir det bra.

Du har helt rätt i att i slutändan står man där med exakt samma behörigheter så skolan gör ingen skillnad.
Skulle jag anställa ser jag en viss fördel med en modulutbildad om vederbörande dessutom arbetat under tiden och åtminstone delvis finansierat det den vägen, det visar på ett intresse för det man gör och jag tror man i slutändan blir lite bättre om man är intresserad av det.

Integrerat är en liten risk att pappa skickat sonen till skola med en miljon i fickan och personen bara precis klarat sig.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev