Tråden startades av: Sten Grand  2020-07-12 15:19:58
SAS 700.000 återbetalningar 
SAS är duktiga på att kommunicera information med mycket flexibel sanningshalt. De "återbetalda" biljetterna innefattar också de som återbetalats via voucher (samma som presentkort) cirka 30 % och de stackars kunder som själva avbokade - av okunnighet - sina icke-ombokningsbara biljetter och som bara får skatter tillbaka.
Det skulle vara klädsamt av SAS att berätta hela sanningen om hur många biljetter som faktiskt återbetalats med kontanter och hur stor denna summa är.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

DC-10
2020-07-16 10:13:57
SV: SAS 700.000 återbetalningar
Förstår du inte att systemen inte är riggade, för återbetalningar i denna omfattning?
Situationen är unik. Kan du fatta det?
thomas
2020-07-15 22:32:56
SV: SAS 700.000 återbetalningar
Så Du menar att staten har tiotusentals anställda som enskilt betalar varje individuell pension varje försäkringskassa etc?
Hur många jobbar med att betala ut SAS anställdas löner? Hur stor är löneavdelningen?
Det är Du som lever i en drömvärld, har ingen kunskap om nåt.
Trött
2020-07-15 17:43:37
SV: SAS 700.000 återbetalningar
Är du helt tillräknelig Mr.expert. Om det nu är så enkelt att starta flygbolag - starta ett själv!
sv thomas
2020-07-15 17:40:31
SV: SAS 700.000 återbetalningar
Keep on dreaming!!
Sv thomas
2020-07-15 10:29:57
SV: SAS 700.000 återbetalningar
Att återbetala all biljetter på en dag?
Du måste leva i en sagovärld.

Att sätta ett flygbolag i konkurs betyder att många förlorar pengar.

För samhället i stort är konkurser dyra.
Bara alla som förlorar sitt jobb och skatteintäkter som försvinner för staten (alla vi som bor och lever i Sverige). Staten (vi) betalar en del av uteblivna löner (lönegarantin).

Man bör se helheten inte suboptimera om man verkligen skall se alla kostnader.
thomas
2020-07-15 08:56:28
SV: SAS 700.000 återbetalningar
Det är mycket billigare att skapa ett nytt bolag än rädda två i två länder.
Det står nu 16.500 + trafikflygplan parkerade runt om i världen,
Hur många kommer i närtid inom ett två tre år upp igen i lufthavet ??
Ett flygplan som står på marken kostar även om det inte flygs.

Startar man nytt slipper man dyra leasingavtal, garantier, utfästelser, flygplans p- avgifter, gamla enorma miljard jätteräkningar, ytterligare miljard återbetalningar för icke utförda flygningar, avtal, kravmaskins fack etc

Så vad är problemet? allt finns, teknisk operationell kompetens, piloter personal superbilliga flygplan, och man tar in dem efter behov startar med några få, bygger upp från grunden. Eller håller nostalgi tillbaka det enda ekonomiskt vettiga att göra i den här situationen, varven är borta sen länge, likaså telias telefonister.
Sverige skulle dessutom få en bättre flyg infrastruktur,med fler och frekventa direktlinjer.

Trenden är dessutom A380 B747 speciellt är obsoleta, i varje fall i reguljärflyget,
det går mot mindre plan men med fler frekvenser till fler flygplatser, det har alltid fungerat.
Inte så kul stå på Kennedys hårda stengolv i en tre timmar i väntan i immigration kön. Allt wide body från Europa Asien dundrade in samtidigt med jätteköer som följd.

När SAS ville köpa Finnair kontrade deras VD med en historia
"Det var en gris och en höna som skulle starta ett frukostbolag, Finnair; Vi vill inte vara grisen." Bara titta på Finnairs trafikprogram från HEL speciellt innan coronan.
Varför skulle inte Sverige kunna göra samma sak, vi är dessutom dubbelt så många i vår befolkning. SAS Norwegian har haft ambitioner att bli några världsflygbolag, speciellt under Carlzons tid, helt orealistiskt här uppe i Norr.
Håll Er här serva den här marknadens behov med det nya bolaget.
thomas
2020-07-14 13:56:06
SV: SAS 700.000 återbetalningar
Läs Alexanders inlägg, helt riktigt.
Idag finns datorer och datorprogram, alla biljetter ligger i datasystemen tar en dag för en man att återbetala alla
som inte är flugits. SAS mörkar hur det är och likviditeterna är på upphällningen även de lånade.
SAS får inga lån stöd om de gjorde en konkurs/likviditets balansräkning där allt skulle framgå.
Hur mycket kostar en återstart? Miljarder i månaden under flera år. De gamla ägarna kan ju i stället finansiera ett nytt bolag, ett hel Svenskt, Danskarna får finansiera sitt.
Re:thomas
2020-07-14 11:55:12
SV: SAS 700.000 återbetalningar
"SAS är i ett betydligt sämre läge än de redovisar"

thomas...det har du ingen kunskap om, än mindre vetskap om.
Rune
2020-07-14 11:09:28
SV: SAS 700.000 återbetalningar
Hur är det egentligen med kassaföldet i SAS?
Alexander
2020-07-14 10:14:27
SV: SAS 700.000 återbetalningar
Det blir mer och mer uppenbart att det är SAS sinande likviditet som är problemet och inte de administrativa problemen som de skyller på. Det vore mer rakryggat om de gick ut och sa som det var: att innan de får ett räddningspaket från danska och svenska staten så har de inte tillräcklig likviditet för att betala tillbaka de inställda biljetterna. Istället så går de ut och skyller på "administrativa processer" i samband med utbetalningarna. Jag tror att kundernas förståelse för deras agerande skulle öka om de gick ut och sa sanningen istället för att komma med osanningar.

"The truth will set you free."
Sv thomas
2020-07-14 10:13:38
SV: SAS 700.000 återbetalningar
"Bara starta om i nya bolag"

Du tillhör tydligen de som inte tar någon hänsyn till de som satsat pengar och arbete. När bolag går i konkurs förloras stora värden. Det finns alltid de som förlorar pengar. Skulle du vilja vara bland de som förlorar?

Det blir kostnader för staten vid stora konkurser. Staten är vi alla tillsammans. När staten förlorar förlorar jag och du.

Tänk konstruktiv.
thomas
2020-07-14 09:33:50
SV: SAS 700.000 återbetalningar
SAS är i ett betydligt sämre läge än de redovisar så även Norwegian, de lägger inte korten på bordet för att överhuvudtaget få stöd. Det är vansinnigt att lägga nya pengar i svarta hål, bara starta om allt med nya bolag.
Man får allt till skrotpriser inte bundna av avtal, flygplanen till en bråkdel av de leasing kostnader som nu krävs, det finns gott om personal.
 

Tillbaka

Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn