Tråden startades av: Helge  2020-07-15 12:04:45
Ny ATR pilot farlig? 
Är det farligt att ha nya piloter i cockpit på en flygplanstyp som är ny för dom? Speciellt svårflugna maskiner som ATR? Tänker speciellt på vinterförhållanden och blåst. Är det inte riskfyllt att ha piloter på en ny typ som är väldigt olik den man flög tidigare? Ser att ATR har många haverier genom tiderna.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Jenny
2024-10-01 20:09:09
SV: Ny ATR pilot farlig?
Har det kommit fram några nya procedurer eller är det business as usual?
PM
2024-09-10 16:14:41
SV: Ny ATR pilot farlig?
@Kjell Hans:
Intressant! Med dina siffror så blir förhållandet antalet olyckor/antal flygplan följande:
Turbo-prop: 2,2
Jet: 0,7

Det finns alltså visst belägg rent statistiskt för att olyckor med turboprop är mer än 3 gånger så vanligt som med jet.
Que?
2024-09-10 15:11:24
SV: Ny ATR pilot farlig?
Nej Thomas, den flyger på den amerikanska marknaden, vad har du fått det ifrån?
thomas
2024-09-10 14:21:19
SV: Ny ATR pilot farlig?
"Kjell Hans" och tyvärr skylls nästa alla dessa olyckor på handhavande fel av de döda piloterna, när det egentligen handlar om ogenomtänkta undermåliga flygplans konstruktioner.
I USA är med alla rätt dessa flygplanstyper borta då marknaden inte vill sätta sig i dem och riskera livet.
Kjell Hans
2024-09-09 17:07:47
SV: Ny ATR pilot farlig?
Utan att peka ut enskilda flygplanstyper så inträffar 44% av alla flygolyckor globalt med turboprop. Sätt det i relation till att de mot jetflygplan utgör endast en femtedel av världens aktiva flygflotta så säger statistiken en del.
ATR CMD
2024-09-09 11:27:11
SV: Ny ATR pilot farlig?
Piloterne initierade INGA procedurer, de skulla ha gjort:

-Icing conditions checklist
-Cruise speed low checklist
-Severe icing detection checklist
-Degraded performance checklist
-Increase speed procedure/checklist
-Severe icing procedure/checklist
-Stall procedure/checklist

De sista 3 procedurer innehållar Memory Items.
Konstapel Struthatt
2024-09-09 09:01:15
SV: Ny ATR pilot farlig?
Vilken cirkus det blivet bland kommentarerna. Att ATR är motorsvag och högst olämplig i samband med isbildning är dock allmänt känt och kan inte viftas bort av den mest inbitne ATR-kramaren. Men priset går dock till ”Ulf D” som påstår sig veta att ”äldre piloter” är farliga pga dåligt minne och cowboy-mentalitet. Grattis till hatten, herr D**ell. Bra jobbat.
Fredrik
2024-09-08 15:38:58
SV: Ny ATR pilot farlig?
Ingen i tråden här verkar fråga varför piloterna inte initierade Upset Recovery Memory items. Är ganska säker på att en krasch och flatspin hade kunnat undvikits om rätt handhavande vid första indikation på stall hade initierats. I mitt företag kör vi UPRT träning varje OPC/LPC och är ganska säker på att det numera är standard i Europa. Hur är det i Brasilien. Tränas de alls i detta relativt nya handhavande som kom efter Air France kraschen utanför Brasilien?
ATR FC
2024-09-08 15:08:25
SV: Ny ATR pilot farlig?
Vissa skribenter här på FT sprider massor med dynga och lögner om ATR 72.
Det är helt tydligt att dessa skribenter ingen kundskap har om varken flygplanet, eller flygning överhuvudtaget.
Man snackar bl.a. om att ATR 72 skulle vara ” undermotoriserat”Pladder
Det är väl klart att om ATR 72 skulle vara et ” farligt” flygplan, hade det aldrig gidkänts av varken EASA eller någon annan flyg myndighet.


Captain X
2024-09-08 10:51:51
SV: Ny ATR pilot farlig?
En mycket intressant rapport som publicerades, ska bli intressant att läsa slutrapporten om något år.
En viktig fråga är, hade piloterna kännedom om utfärdad Sigmet för Svår Isbildning eller inte.
När utfärdades den, före start av flygningen eller efter start. Om den utfärdades efter start under pågående flygning fick piloterna besked av ATC om gällande Sigmet eller inte.
Om piloterna hade vetskap om Sigmet varför flög man då in i området överhuvudtaget? ATR och alla andra trafikflygplan är Inte Certifierade för flygning i Svår Isbildning.
Dom skulle ha deklarerat Mayday och gjort en Emergency Decent. De sista 2 minuterna tappade dom 22 knop av farten och det var från ett läge med varning för låg fart. Flygplanets AoA ökar och läget blir snabbt mycket kritiskt och katastrofen händer. Att sen hålla på med saker som inte just då i det läget var viktigast tyder på dålig uppfattning av läget. Det verkar som att ” ingen riktigt flög flygplanet ” om man ska se det krasst. Slutligen, hur vana är piloter i den här delen av världen av flygning under isbildnings förhållanden. Hur det än är så erfarenhet skaffar man sig genom arbete, det går inte att läsa sig till i en manual och hur har flygbolaget i fråga utbildat sina piloter i det här ämnet.
Många frågor återstår att reda ut, som vanligtvis är så är det en kedja av orsaker som leder till en tragisk katastrof.
EICAS
2024-09-07 23:47:55
SV: Ny ATR pilot farlig?
Preliminära rapporten släpptes idag.

Besättningen flög in i is, farten minskade för mycket som följd men inget gjordes åt detta. Man var mitt i briefing för inflygning och fick en genväg till en punkt. Under svängen till denna punkt ökade belastning och således stallfart. Då tappade man kontrollen över kärran och 2 minuter senare slår den i backen.
Håkan
2024-09-07 19:37:37
SV: Ny ATR pilot farlig?
@Fifth igen. Har du läst artikeln om olyckan på första sidan på flygtorget?
Fifth igen
2024-09-07 13:31:10
SV: Ny ATR pilot farlig?
Är det någon som vet vad olyckan berodde på? Vore intressant att veta så man slipper känna oro av att sätta sig i en ATR!
Calle
2024-09-04 14:49:27
SV: Ny ATR pilot farlig?
Att den hamnat i en rollrörelse är just såna påståenden som vi inte vet. Den har hamnat i spinn, men upprinnelsen till detta och root cause vet vi inte.
Kjell Hans
2024-09-04 10:40:39
SV: Ny ATR pilot farlig?
I ett sådant här tidigt skede är det för tidigt att peka ut enstaka orsaker till olyckan. De fakta vi har är att den här modellen ATR72 har en topp av haverifrekvens och att den sannolikt hamnat i en så kallad rollrörelse vilket är typiskt förlopp på den här typen när man inte har flöjlat ena propellern.
The fith
2024-09-03 15:55:26
SV: Ny ATR pilot farlig?
Är det någon som vet vad olyckan berodde på? Vore intressant att veta så man slipper känna oro av att sätta sig i en ATR!
@pf
2024-08-25 07:57:52
SV: Ny ATR pilot farlig?
Allt stämmer. Googla Jettine ATR. De flög med kontrakt för sas runt 2010 i Norge med nya ATR.
@pf
2024-08-24 21:55:02
SV: Ny ATR pilot farlig?
Jettime har haft både 72-500 och -600
Pensionerad pilot
2024-08-24 15:05:08
SV: Ny ATR pilot farlig?
Jag ser inte ATR som ett plan man springer runt och är speciellt stolt över att man flög. Det är ett motorsvagt, okomfortabelt, bullrigt och riktigt tråkigt flygplan att flyga. Inte heller på något sätt miljövänliga då de inte uppfyller bullerkraven på internationella flygplatser. Apropå svårigheter med is så fungerar heller inte toaletten vintertid eftersom tanken fryser och vi fick erbjuda passagerare våtservetter efter bästa förmåga.
pf
2024-08-24 12:30:37
SV: Ny ATR pilot farlig?
Is i Norge;

dette er svært useriöst !

1. SAS trafikerer ikke Bergen-Ålesund v.v.
2. Da finnes ikke SK4144
3. JetTime, dansk bolag, har aldri hatt ATR

Is i Norge
2024-08-23 18:10:48
SV: Ny ATR pilot farlig?
https://youtu.be/MIlwEVJXlk8
Sten
2024-08-23 14:02:40
SV: Ny ATR pilot farlig?
Ni pratar allmänt om 2 motor turboprop. Snälla kan ni vara lite mer pålästa och hålla er till rätt definition.

Det finns faktiskt piloter och passagerare som flyger MU-2 (visserligen JAR23) som har högre prestanda än ATR (Vi snackar 300kts (-10) )och fortfarande lever.

Hur går det till?

Maskinen är ju inte flygbar mellar Vr och innan single engine climb speed är uppnådd. Varför är inte alla döda?

MU-2 piloter måste helt enkelt vara världens bästa piloter. Finns säkert fler exempel på andra flygplansyper.

ATR är nog inte livsfarlig, men vi kanske måste inse att komma direkt från flygskolan till ATR inte är det bästa.
Vore bättre att göra tvärtom.
Först A380 (den är enklast att flyga) sen ATR när man är riktigt duktig.
Är man best of the best.
Ja, då slutar karriären i en MU-2.
ATR CMD
2024-08-22 12:49:13
SV: Ny ATR pilot farlig?
Jeg er kapten och TRI/TRE på ATR, 8500 timer herav 7000 PIC på typen. Jeg har flugit alla varianter ifrån ATR 42-300 til ATR 72-600 i alla forhållende.
Man skal leta længe efter mere j…. amatør skitsnak, end man finder i detta och andra inlägg om ATR, på detta forum. At kalla ATR 76 for farlig och underpowered er en joke, ni skulla prova en ATR 43, der kan man kanska tala om underpowered. Men den er ändå certificerad enligt EASA specifikations, surprise!
DAT har opererat AT 43 i Vestnorge i over 15 år utan én enda incident. Det handlar om airmanship, respect for conditions och follow the god damn procedures.
Och Ja, jeg er dansk.
Håkan
2024-08-20 11:25:07
SV: Ny ATR pilot farlig?
@thomas Är du pilot? Har hängt många år på forumet och jag noterar att du ofta hittar på alla möjliga teorier som går stick i stäv med vad andra piloter skriver här. Tänker att om du har rätt borde väl åtminstone någon kunna bekräfta det du skriver? Vet du något som andra inte vet?
thomas
2024-08-20 10:22:56
SV: Ny ATR pilot farlig?
Läs på själv piloternaxdrog på med motorn som fungerade då farten var på stall nivå, slipströmmen över vingen kastade planet åt höger utanför rwy.
Vore det bara bara en flöjad propeller som gjorde motstånd hade planet inte drivit av så långt från rwy där det havererade, det är tacksamt skylla på pilotfel när de är döda.
Finns flera olyckor med samma dödliga förlopp. Googla.
Sv thomas
2024-08-20 07:40:29
SV: Ny ATR pilot farlig?
Du snackar om olyckan på Schiphol med 340 men har du någon aning varför den gick i backen? Besättning hade inte stängt av motorn utan den låg i idle och därför gav ifrån sig ett extremt motstånd när dom gick runt. Var helt kört i deras läge men inget fel på saaben utan besättning som gjorde fel. Flög själv den maskinen innan så vet vad jag pratar om. Ska du komma med massa påståenden så är det bäst att du läser på först om det du pratar om.
Farid
2024-08-19 16:00:31
SV: Ny ATR pilot farlig?
@Thomas
Yta på sidrodret är till viss del beroende av vilken motorstyrka flygplanet har. Att ATR har litet sidoroder beror på svaga motorer.
Skulle vilja säga att motorbortfall i moderate icing och go-around kan bli snarigt om det bygger mycket is och en svag motor som ska dra runt ekipaget.
Ytterligare en ATR-pilot
2024-08-19 14:16:18
SV: Ny ATR pilot farlig?
Gör du rätt lägger sig inte en turboprop på rygg vid enmotor-pådrag.
Absolut, har du gjort fel dvs flöjlat /stängt ner motor som var en av olyckorna, eller blandar ihop flap med Condition leaver - ja då går det dåligt. Knappast flygplanets fel.
thomas
2024-08-19 08:37:17
SV: Ny ATR pilot farlig?
"Atr driver" jaså ändå har det hänt olyckor som fått tragisk utgång.
Ex en sf340 som havererade på Schiphol, + finns många fler olyckor bara titta på ATR statistiken, även andra turboprop två motor.
Du är ingen pilot
Kommer man in med för låg fart eller tidigt i take offen och en motor faller bort är det kört, om tvåmotor
Varför är roderytorna på ex en 737 så stora? Just för att med rodren motverka ett enmotorbortfall vid kritiska farter, och där sitter motorerna under vingarna påverkar inte luftströmmen över .
På ATR är roder ytorna på styrverket mini mini.
Captain X
2024-08-19 07:44:55
SV: Ny ATR pilot farlig?
Helt otroligt vilka kommentarer och synpunkter som vissa här har, pilot på flermotoriga flygplan har ni ingen erfarenhet av eller kunnande.
Ett flygplan med två motorer blir Inte Certifierat av några myndigheter överhuvudtaget om det inte klarar av en Go Around med en motor ur drift. Om det skulle slå runt och hamna i ryggläge har piloterna Inte gjort som man ska, dvs handhavandefel!
Någon nämnde Saab 340 haveriet i Amsterdam, vill minnas att piloten där inte hade stängt av motorn och därmed inte flöjlat propellern som då naturligtvis skapade ett stort luftmotstånd.
ATR Driver
2024-08-17 13:11:40
SV: Ny ATR pilot farlig?
@thomas.

Ja jag är en annan ATR pilot som kan stryka under att du inte har koll alls. Det du säger är falskt. Ingen certifierad tvåmotor TP lägger sig på rygg vid pådrag på en motor. Detta övas konstant, och hade aldrig godkänts om det vore som du skriver. Så lägg av nu.


thomas
2024-08-16 13:35:51
SV: Ny ATR pilot farlig?
@thomas "I alla normala flyg lägen jo men när inte normala då är det livsfarligt med tvåmotor och en som faller bort
Tror inte denna olycka kommer att kategoriseras som normalt flygläge, dessutom så litet styrverk hur kan man alls häva farliga flyglägen med dessa miniroder, utredningen kommer ge svar på detta, här kommer nog fabriken stå eller falla efter utredningen.
Ligger man på finalen drar ut klaff minskas hastigheten och man kan inte dra på med gående motor då läggs man på rygg
Det har hänt många ggr bl en SF 340 somm skulle landa på Schiphol
Den hamnade utanför rwy och totalhavererade, finns flera sådana olyckor med tvåmotor.även farligt vid take offens initiala skede.

Här borde finnas många atr piloter som kan beskriva hur det övas på detta.
Det är svårt även med 4 motor ex dc8a faller en bort under take offen att gå i climb utan att haverera även om planet är lätt, och då sitter dessa 4a motorer under vingen påverkar inte slipströmmen över alls.
@Hotel Mode
2024-08-16 09:05:14
SV: Ny ATR pilot farlig?
Det stämmer att det är högermotorn som har propellerbromsen.
Den är inte möjlig att koppla in i flight.
Pilot
2024-08-16 00:37:10
SV: Ny ATR pilot farlig?
Den är nog inte direkt gjord för Svenskt klimat.
Hotel Mode
2024-08-15 09:21:43
SV: Ny ATR pilot farlig?
Hotel Mode är att man bromsar propelleraxeln när turbinen är igång, vilket då genererar ström som en APU. Visste förövrigt inte att ATR hade friturbiner.
Har jag förstått det rätt så är hotel mode kopplat till höger motor på en ATR?

Flygplanet singlar ner i ett vänstervarv vilket gör en lite fundersam om den teorin stämmer?

men återigen, spekulation.

Alexander Eskilstuna
2024-08-15 09:03:54
SV: Ny ATR pilot farlig?
Det spekuleras på flera siter att ”hotel mode” kan vara problemet? Att motorn går men propeller snurrar inte! Vad är detta? Någon insatt som vet?
Kapten på ATR
2024-08-14 16:22:26
SV: Ny ATR pilot farlig?
Jag skulle nog inte säga att ATR är "världens farligaste" flygplan, för det har ju med statistik att göra. Däremot är det nog världens sämsta turboprop alla kategorier.

Tror som fler talare att flygbranschen kommer granskas nu. Särskilt ett stort bolag i Sverige.

J
2024-08-14 14:18:52
SV: Ny ATR pilot farlig?
Till: @thomas
Tack för din beskrivning.
Så trodde jag att det var, men visste inte.
Sky
2024-08-14 11:58:16
SV: Ny ATR pilot farlig?
Vid landning använder vi nosläge för fart och gaspådrag om vi vill ha mer lyftkraft, bara en parantes. Kan bli ett problem?
@thomas
2024-08-14 11:20:32
SV: Ny ATR pilot farlig?
Nu är du igång igen och uttalar dig om sådant som du inte har full koll på.
Alla tvåmotorkärror, jet, turboprop eller kolvmotor är certifierade för att kunna dra på fullt med bara en motor i alla normala flyglägen.

Under certifieringen definieras en fart som kallas Vmca, vilket står för minimum control speed air. Om man flyger på denna fart eller snabbare kan man behålla full kontroll på flygplanet med en motor på fullgas och den andra avstängd.
Man flyger alltid i farter över Vmca.
Henke
2024-08-14 09:05:16
SV: Ny ATR pilot farlig?
Är ATR det farligaste och mest svårflugna flygplan som finns? Det låter så när jag läser alla kommentarer! Hur många ATR flyget i Sverige och med vilka bolag?
Dröm
2024-08-12 11:27:06
SV: Ny ATR pilot farlig?
Från ATR till A220 kommer nog inget bolag i Sverige ha råd med
Kapten på ATR
2024-08-11 19:44:50
SV: Ny ATR pilot farlig?
Hej, igen får man väl säga.

Jag har även kommenterat i en annan tråd här.

Summering är väl att ja, ATRen är miljövänlig och väldigt kostnadseffektiv...

Men..

Precis som många skriver och något som inte är en hemlighet är att man har en checklista för just sämre (isiga) förhållanden och även ganska väl tilltagna marginaler.

Jag anser inte att maskinen är helt säker faktiskt som många i tråden också håller med om. Tillräckligt säker. Inte mer. Men absolut trist statistik som någon kom med där, och den tar man med sig.

Jobbat som kapten på ATR runt 5 - 10 år för att inte outa mig, men det kanske blir svårt nog iom att jag jobbar på annat bolag.

Skulle gärna se att en av huvudaktörerna som flyger denna typ i Sverige hellre tittar på jet. Kanske Airbus (Bombardier) A220 eller liknande.

thomas
2024-08-11 09:51:23
SV: Ny ATR pilot farlig?
"Bs". Han skriver inte att man skevar med stabben, läs noga innan du kritiserar, han har helt rätt två motor med airflowen över vingen är en farlig kombination vid motorbortfall under landning eller take off.
Det är Du som ska lägga ner. Du är defenetivt ingen pilot.
thomas
2024-08-10 10:17:26
SV: Ny ATR pilot farlig?
Håller med "inte pilot" helt
Det här är ett stort problem med tvåmotor både vid take off och landning, tappar man fart vid ex inflyg landning går det inte att dra på med den fungerande motorn då blir det ryggläge, har hänt många sådana olyckor, det är därför man ser få eller inga sådana plan i US i reguljär trafik.

Tyvärr ligger våra bolag som kör inrikes med 2 motor prop. farligt till.
Varför är det ett sånt litet styrvek på atr? ett I jämförelse stort på 737 där sitter motorerna under vingen, påverkar inte airflowen ovan vingen. Där kan man ju dra på med fungerande motor utan att tiltas på rygg. Orsaken litet storverk på atr kan vara spara bränsle men livsfarligt vid motorbortfall på finalen eller vid take off.
pf
2024-08-10 09:44:37
SV: Ny ATR pilot farlig?
Adam, ang 737 Max, konstruksjonsfeil, hvordan vet du det ?

Skal være med på software-feil !
@Conny
2024-08-10 09:27:35
SV: Ny ATR pilot farlig?
”Helt klart”

Sitt lugnt i båten och invänta utredningen.
Conny
2024-08-10 06:54:00
SV: Ny ATR pilot farlig?
Så har det hänt igen! ATR rasar ner i Brasilien! Det är tydligen vinter där just nu, så detta är helt klart en olycka med is på vingarna!! Det är andra olyckan med ATR på kort tid. Så tragiskt.
Adam
2021-01-31 19:26:05
SV: Ny ATR pilot farlig?
@BS

Å andra sidan blev 737 MAX certifierat innan två plan gick i backen pga konstruktionsfel. Tycker inte riktigt att argumentet att ett flygosäkert plan inte kan bli certifierat håller längre...
BS
2021-01-31 16:49:32
SV: Ny ATR pilot farlig?
Att du inte är pilot märks väl. Det märkliga är att du i din okunskap, har teorier som är fullständigt uppåt väggarna. Man t.ex "skevar" inte med stabben.
Tror du att de plan du nämner skulle ha blivit certifierade, om det vore som det du dillar om. Lägg ner!!
Performance S/E
2021-01-31 16:34:20
SV: Ny ATR pilot farlig?
Ett flygplan ska aldrig lastas mer än att det klarar single engine performance. Menar du att flygplanstillverkarna ljuger om prestandan?
Inte pilot
2021-01-31 15:00:12
SV: Ny ATR pilot farlig?
Är inte alla tvåmotor propeller plan farliga?
om motorbortfall efter v rotate take off och tungt lastad?
Airflowen över vingen på den fungerande motorn lägger flygplanet på rygg ganska snabbt, omöjligt att häva, även Saab 340 har havererat i sådana lägen.sen skyller haveri utredningen på pilotfel. Ex på en 737 ser man på den stora stabben att det ska gå att motskeva vid motorbortfall, och där produceras inte någon motor airflow över vingen alls. Ju äldre flygplanen blir dessto sannolikare fylls haveri statistiken på för atr en.
Dessutom icing conditions här uppe.
Icy
2021-01-31 07:18:45
SV: Ny ATR pilot farlig?
Är det som ryktet säger att ATR haft mycket problem med nedisning den här kalla vintern?
Martinez
2020-12-03 07:58:50
SV: Ny ATR pilot farlig?
@Sky jockey
Nej, den rostar inte. Men den mår ungefär lika bra som vilket flygplan som helst som inte flyger. De behöver flygas för att hållas igång.
Sky jockey
2020-12-02 21:46:41
SV: Ny ATR pilot farlig?
Visst är det då att en ATR ”mår dåligt” att inte vara igång i luften? Den rostar sönder? Stämmer det verkligen...
Helge
2020-09-03 06:31:22
SV: Ny ATR pilot farlig?
ATR kanske är en billig maskin men nu måste det ju finnas billiga B737 att leasa istället?
B737MAX
2020-08-28 09:01:28
SV: Ny ATR pilot farlig?
Men hur många olyckor behövs innan det blir groundat? Instruktörer i Toulouse känner till problemen och lär ut därefter men man fixar inte själva flygplanet!! Skrämmande. Tänk om instruktören har en dålig dag och glömmer...

2020-08-23 07:28:46
SV: Ny ATR pilot farlig?
ATR är ett billigt motorsvagt kvastskaft, föga trevlig att åka med om man jämför med riktiga flygplan, MEN det är ett billigt och kostnadseffektivt alternativ och kan möjliggöra att en linje (eller bolag) kan överleva i kristid, och därför ok på kortare flygningar.
Alternativet är kanske inget flyg alla, och då blir ju valet lätt.
Däremot är ATR inget alternativ på huvuddestinationer eller linjer där underlaget möjliggör större flygplan, men det har det ju inte heller utgett sig för att vara.
I isbildning är dock detta flygplan ingen höjdare, det vet vi, men för ekonomiavdelningen kan den vara en räddare i nöden. Men du tar ju inte heller cykeln i storm och ösregn?
Morten
2020-08-20 01:33:11
SV: Ny ATR pilot farlig?
Allt fler bolag kommer börja med ATR spec nu i dessa tider.En trevlig inkomstbringande maskin helt enkelt!
Själv älskar jag den.
Fokker 50
2020-08-19 22:43:51
SV: Ny ATR pilot farlig?
@Keke
Ja, Fokker 50 klarar av is betydligt bättre än ATR72! Framför allt klarar F50 av att fortsätta stiga även i moderate ice och komma ut ur den värsta isbildningen för att sedan cruise:a på FL200-250. Med vänlig hälsning FC F50
Tjusiga Tjalle
2020-08-19 19:37:17
SV: Ny ATR pilot farlig?
Körde ATR i 11 år. Tycker det är en fin-fin kärra. Svårt? Tja, den har sina utmaningar på vissa områden men var finns det inte? I en hyfsad jet med hög automatik uppstår sina utmaningar. Nog är det väl tokigt att de körs fullt flyg-kapabla plan upp-o-ned i luften o vem vet vart. Mest sker dessa LOC-I incidenter på jetter. ATR kräver mer, anser jag, kompetens av piloten än en automatiserad jet. Att börja på ATR ger en goda förutsättningar till fortsättningen i andra typer. Det stämmer att ATR är mera "back to basics" men Trabant skulle jag inte kalla det :D
Erfarenhet i sig är väl ingen garanti om kunskap och skicklighet, om du sitter 30 år på nåt long-haul är du väl inte med om så mycket, kanske? ATR utnyttjas också på ställen var infran inte är lika som på ställen där jet-trafiken kör. 5 år på en jet har gett mig typ 3-4 NPA inflygningar då de "större" fälten har ILS på varje jävla bana. Med ATR kör du till ställen som är utrustade med ILS på en bana, om ens det. Det kan också bidra till saken. Men att planet är farligt håller jag inte med, inte heller med om att oerfarna piloter är farliga. De är ju 2 där, o de klantar de till saken gör de det tillsammans.
Hotty
2020-08-19 09:03:54
SV: Ny ATR pilot farlig?
Är det inte 200 grader I flight deck på sommaren!? Är inte det en risk på ATR på sommaren? Fatigue.
Bertil
2020-08-18 09:47:36
SV: Ny ATR pilot farlig?
@Hasse,
Väderradarn ser ju bara isbildning (eller rättare sagt vattendropparna) i CB moln och där vet man ju att dessa innehåller is. Den svåra isbildningen som uppstår i stratusmoln ser du inte på någon väderradar. Det är ju den typen av isbildning som är vanligast.
Hasse
2020-08-18 06:35:45
SV: Ny ATR pilot farlig?
ATR planen går att flyga säkert och "säkrare" om man vill!

Isbildning
Man använder väderradar mer aktivt och begär ny kurs eller höjd vid rött på skärmen.

Engine shut down:
Planet har med 2 motorer en ganska bra climb rate så i det bolaget jag flög kärran i hade som rutin att utnyttja detta och stiga lite brantare än man kanske normalt gör.
Man minimerar därmed tiden i climb och därmed mindre tid där ett motorbortfall kan "skapa problem".
För ja, planet har inga vidare prestanda vid motorbortfall i climb.

Planet är sedan ett billigt alt vid full cabin.
Drar väldigt lite JET A1 på Cruise. Passar bra som inrikes i Sverige.
Malmö-Stockholm. Skiljer 10-15min i blocktid konta "jet" beroende på vind etc.
En moneymaker så länge allt funkar dvs.
Keke
2020-08-17 15:20:04
SV: Ny ATR pilot farlig?
Är fokker 50 bättre på is än ATR?
Bertil
2020-08-13 22:48:55
SV: Ny ATR pilot farlig?
@Besservisser,

Visst sticker. ATR ut, den ligger ju högst av alla flygplan, om man borser från B737-max som ändå har flygförbud.

Om du kollar vidare på antalet incidenter så har den massor av incidenter av olika slag. Det verkar vara det flygplan som har mest motorfel efter DC-7 som även kallades världens största tremotoriga flygplan. Kanske ATR får titeln världens största enmotoriga flygplan.
Flygintresserad
2020-08-13 20:14:23
SV: Ny ATR pilot farlig?

Hörde att radarn sitter längst bak i flygmaskinen..,har det med vikt o balansen att göra?
Det ser lite konstigt ut på håll.
Någon som vet?
@Besservissern
2020-08-13 15:52:13
SV: Ny ATR pilot farlig?
Beror ju på hur du jämför!
ATR sticker inte ut på något sätt som jag ser det.

Fatala krascher per miljon flygningar säger följande
A318-321, 0.09
B737 (all), 0.24
B737Max, 3.04
ATR (all), 0.44
Saab340, 0.19
Avro (all), 0.39
Concorde, 11
Sv avro
2020-08-13 13:10:44
SV: Ny ATR pilot farlig?
Motorn är bog men inte själva propellern.
Avro
2020-08-11 20:54:30
SV: Ny ATR pilot farlig?
Kanske en dum fråga men har ATR bog-propellrar?
Besserwissern
2020-08-08 11:14:14
SV: Ny ATR pilot farlig?
ATR fakta: 673 döda på 63 krascher sen ATR började flyga... känns som att det är lite för mycket.
Kaffe
2020-08-08 10:34:43
SV: Ny ATR pilot farlig?
Hur får ATR piloterna sitt kaffe och mat?
Visual avro jet pilot
2020-08-06 18:14:14
SV: Ny ATR pilot farlig?
Till haaaaaaaaaaavs!!!
Jet
2020-08-06 12:52:19
SV: Ny ATR pilot farlig?
Flög ATR i 8 år och tycker det var en bra kärra. Visst fanns det saker som att stolarna inte var något vidare i -500:an, den var olidligt varm på sommaren och att ha bagaget mellan flightdeck och kabin inte var någon höjdare. Men på det stora hela en trivsam maskin att arbeta med. Att den skulle vara undermålig har jag aldrig upplevt. Vet inte heller vad Mavianer har med flygsäkerhet att göra, däremot att många har den mindre angenäma egenskapen att misskreditera sina fd kollegor.
Riikard
2020-08-06 06:06:14
SV: Ny ATR pilot farlig?
Vad har Mavianer med dålig flygsäkerhet att göra? Är det inte fakta att ATR är en undermålig maskin? Här vill man verkligen inte ha noviser i flight deck.
Jet
2020-07-31 21:24:56
SV: Ny ATR pilot farlig?
Kul att det finns så många ex Mavia som engagerar sig här på flygtorget. Tack och lov börjar flygtrafiken komma igång allt mer så det blir luft under vingarna igen.
pilot
2020-07-31 17:51:02
SV: Ny ATR pilot farlig?
Nya, oerfarna piloter är farliga i alla flygplan.

2020-07-31 10:17:51
SV: Ny ATR pilot farlig?
@Ubbe,
Betalar gladeligen mer för att slippa åka ATR samt att komma fram 10-15 min tidigare. Att sitta och skumpa i en ATR från Stockholm till Malmö är ju en pina. Tar då hellre X2000 Med sin nya komfort.
Trafikvakten
2020-07-31 09:21:42
SV: Ny ATR pilot farlig?
Jo, ATR är billigare. Inte bara ekonomiskt utan även prestanda-, komfort- och säkerhetsmässigt.
Ett riktigt ”billigt” flygplan, som man bör undvika. Framförallt vintertid!
Säkerhetsstatistiken och historian för detta flygplan talar sitt MYCKET tydliga språk.
Så, jo, du har rätt: ATR är ett ”billigt” flygplan.
Ubbe
2020-07-31 01:49:10
SV: Ny ATR pilot farlig?
ATR72 är fortfarande ett mer billigare alt till RJ planen.
Därför får pax vänja sig vid en lägre std.
Vill pax sedan betala mer för att komma fram 10-15min snabbare inrikes.
Ja då får ngn axla manteln, låta "jet" pengen belasta deras konton.

Frågan är kanske mer iofs:
Vilket bolag blir först igen att flyga inrikes med "jet"?

Nya tider väntar, med alla dess frågetecken....
Peppes kusin
2020-07-24 18:46:58
SV: Ny ATR pilot farlig?
Bra att detta kommer ut i ljuset. Man ska inte behöva vara rädd, varken som passagerare eller pilot på sin arbetsplats. ATR och nya oerfarna piloter är det värsta av två världar. Man blir ju rädd bara man tänker på det!
Peppe
2020-07-24 18:10:24
SV: Ny ATR pilot farlig?
Bra inlägg! Jag har jobbat som crew på ATR och jag var rädd och orolig mest hela tiden. Turbulens var extra skrämmande både för crew och pax! Jag är tacksam och glad att den eran är över för min del, både som crew och passagerare. Aldrig igen, jag bokar SAS med stora maskiner alla dagar i veckan. Flyg försiktigt!
X
2020-07-23 21:09:21
SV: Ny ATR pilot farlig?
ATR 72 har och kommer alltid att ha bekymmer med flygsäkerhet på grund av dess design. Flygplanet har en lång historik av problem av olika slag och att den faktiskt är certifierad torde bero på att det flödat en hel del pengar från Toulouse till Köln och möjligen även över till andra sidan Atlanten.

Problematiken i isbildning är fortsatt välkänd och då det naturligtvis skulle vara ohållbart ekonomiskt att korrigera det som är grundproblemet så skapar ATR diverse "nödprocedurer" som man kan behöva använda vid högst normala svenska vinterförhållanden. Grundproblemet är att vingprofilen gör att is fäster långt bak från leading edge och trots att man modifierat avisningssystemet på maskinen uppstår fortfarande isbildning längre bak än vad avisningssystemet klarar av att hantera, vilket i kombination med i övrigt rätt usel prestanda innebär att man kan hamna i nödsituationer trots att flygplanet är fullt fungerande (i vart fall enligt specifikationen). Har man gjort sin typkurs i Toulouse med franska instruktörer vet man hur livrädda de är för isbildning och man har specifika simulatorpass för att träna de nödprocedurer som har tagits fram för att undvika att man havererar med ett fullt fungerande flygplan i hyfsat modest isbildning.

Därutöver finns det en del andra problem såsom att växellådan har skurit vid ett antal tillfällen trots att man flugit flygplanet inom certifierat tillåtet envelope. Trots att ingen slutgiltig utredning har fastslagit orsaken har man infört begränsningar kring fart och torque under sjunk då man hoppas att orsaken är för hög fart och för lite torque under lång tid.

Vid avisning på marken med framförallt typ II/IV vätska måste båda piloterna dra i spaken vid rotation. Risken är annars att man utlöser frikopplingen mellan rodren då vätskans viskositet när den rinner över stabbe och höjdroder ger så pass stort motstånd vid runt 100-110 knop. (för att förstå hur det fungerar kan man läsa en rapport från SHK som visserligen gäller ATP, men principerna är desamma): https://www.havkom.se/assets/reports/Swedish/RL2011_16.pdf

Landningar har visat sig vara en svår manöver för många piloter. Flygplanets design med hög tyngdpunkt, tätt avstånd mellan landningsställen och hyfsat begränsad sidroderverkan gör att det kräver en skicklig och framförallt uppmärksam och noggrann pilot i vad som normalt är ganska enkla förhållanden. Flygplanet har varit inblandat i en uppsjö av avåkningar och vid träning av nya piloter på typen är just landningarna det som oftast ställer till det. Man kan notera att även erfarna piloter (från andra typer) kan ha problem att få till landningarna i en ATR. Och då avses inte att få till en "snygg landning" utan att utföra landningen korrekt och på ett säkert sätt.

Att ATR är överrepresenterat vad gäller incidenter och olyckor jämfört med andra typer av flygplan lär vara en kombination av flygplanets grundläggande (undermåliga) design och att det är betydligt fler maskiner som befinner sig hos mindre operatörer jämfört med andra typer. Inte minst i utvecklingsländer där flygsäkerhetsarbete kan ifrågasättas redan från starten.

Ekonomin trumfar dock flygsäkerhet i det här fallet. ATR slår övriga turboproppmaskiner med hästlängder när det kommer till låga operationella kostnader. SAAB 2000 och Q400 har ingen möjlighet att komma ner i de kostnader man kan få med en ATR. Konkurrensen i segmentet (runt 70 stolar för 1-1,5 timmes flygningar) är nästan obefintlig idag och det lär inte förändras under överskådlig tid heller då i princip inga tillverkare satsar några resurser här. I spåren av Corona och eventuellt minskat resande, i vart fall under stora delar av året, kan nog ATR komma att bli en än vanligare maskin på svenska flygplatser. Det lär väl dock fortsatt vara statistiskt säkrare att flyga ATR en sträcka inrikes jämfört med att åka taxi till och från flygplatsen.
Visual
2020-07-21 14:00:11
SV: Ny ATR pilot farlig?
Colaburk eller inte. Nästa flygklubb jag tar kommer inte va på en prop. Det kan jag säga dig. Herrenadå va det väsnades. O högre än flygnivå 150 ville den inte den dagen.
Jet
2020-07-20 18:53:09
SV: Ny ATR pilot farlig?
Din jetkärra är i bästa fall colaburkar nu, och det är nog bra för det verkar ha varit hälsoskadlig luft ombord...
Visual
2020-07-20 15:46:33
SV: Ny ATR pilot farlig?
Den incidenten med avisningen va ju bara en i raden av incidenter med det flygplanet. Och flygkunskaperna bland den kåren. Satt på klappen ibland när jag va på väg till min jetkärra. Jisses! Så glad att jag inte flög propeller.
@Swea
2020-07-20 14:22:23
SV: Ny ATR pilot farlig?
Du har nog fått det om bakfoten. Planet gick in i kraftig isbildning över 8000 ft. Då hjälper föga att avisa på marken där det inte fanns någon nederbörd/icing conditions vid tillfället. Om man inte kan röra pitchen varken upp eller ner med ett nedisat flygplan med droppande fart, vad tycker du då man ska göra förutom att nödlanda?
Bertil
2020-07-20 13:42:57
SV: Ny ATR pilot farlig?
Om jag ser att det är två finniga 20-åringar i cockpit så kliver jag av. ATR är ingen höjdare, det är bara att läsa genom alla incidenter och haverier flygplanet varit inblandat i.
Andersson
2020-07-20 11:42:05
SV: Ny ATR pilot farlig?
Nya piloter är inte farliga för man är ju odödlig till 30-års åldern! :D Dessutom har nuvarande generation lärt sig att man har aldrig fel. Det har mamma sagt.
Henke
2020-07-20 09:33:25
SV: Ny ATR pilot farlig?
Jag åkte med en sån en gång och det vinglade på rätt duktigt vid landningen!! Kändes som hjulen satt för tätt under liksom. Finns det risk att en ATR välter?
Steffo
2020-07-17 18:12:53
SV: Ny ATR pilot farlig?
Svar Guru:
Vilket skitsnack du slänger dig med. Air leap har 7-8 nybakade piloter. Övriga har massor av erfarenhet blandat mellan kommersiellt och militärt.
sv Ulf D
2020-07-17 15:28:19
SV: Ny ATR pilot farlig?
Skäms!! Vilken korkad uppfattning, om en kvalificerad yrkeskår.
Swea
2020-07-17 14:29:41
SV: Ny ATR pilot farlig?
@George Den incidenten skedde med flygbolaget BRA, då kapten struntade i att avisa flygplanet. 3 kärror skulle iväg söder över ungefär samtidigt, två valde att avisa.. den tredje fick nödlanda på Skavsta.
sv Tobbe
2020-07-17 12:10:36
SV: Ny ATR pilot farlig?
Utveckla ditt resonemang. Gärna med kunskap - inga gissningar tack.

"Jämför motorns kåpor i diameter med t.ex
Saab2000 så ser man genast
att 72an har för klena motorer.
Ingen stark motor kan få plats där under!".
Guru
2020-07-17 11:10:38
SV: Ny ATR pilot farlig?
Air Leap ska väl flyga med ATR och nya piloter? Billiga nyexaminerade dessutom.
George
2020-07-17 11:08:42
SV: Ny ATR pilot farlig?
Var det inte EN ATR, minns inte bolaget men som fick nödlanda i Skavsta för att det var så nedisat? Att det händer i Sverige med så skickliga och utbildade piloter känns skrämmande! Hur är det ens möjligt?
Sv tobbe
2020-07-17 09:15:03
SV: Ny ATR pilot farlig?
Att jämföra med en Saab 2000 är väl inte riktigt relevant då Saab 2000 är I en helt egen klass. Den är inte direkt ekonomisk och är tillverkad för annan operation än vi har i Sverige med flacka landskap, inga berg och kilometer långa banor.
Tobbe
2020-07-17 05:39:29
SV: Ny ATR pilot farlig?
Bilar som flygplan.
Ta maxvikten delat med hk alt dragkraften.
Då får man fram en faktor.
Gör denna enkla uträkning på t.ex alla turboprop flygplan så hamnar 72 stenhårt i botten av denna lista.

Tag sedan och titta på 72ans main wing.
Som en smal linjal.
Nej 72an dallrar i performance.
En mtow start med ifsd är då MKT känsligt
för 72an. Har polare som rattat planet.
"Ingen höjdare"

Jämför motorns kåpor i diameter med t.ex
Saab2000 så ser man genast
att 72an har för klena motorer.
Ingen stark motor kan få plats där under!

Planet kallas för gråstenen i vissa kretsar.
Undra varför....
Balsa
2020-07-16 22:35:12
SV: Ny ATR pilot farlig?
skrivbordspiloter?

Du WOW skall vara tacksam att vi finns annars skulle detta forum
bara handla om skvaller och skitsnack mellan SAS/Norwegian hatare...
@visual
2020-07-16 21:03:57
SV: Ny ATR pilot farlig?
Hur BRA avtal har du nu när du är arbetslös Viaual...
Wow
2020-07-16 18:59:23
SV: Ny ATR pilot farlig?
Herregud vilket jäkla skitsnack.. Bara massa skrivbordspiloter som samlats i denna tråd
Visual
2020-07-16 16:48:20
SV: Ny ATR pilot farlig?
Men det är en perfekt maskin att flyga om man vill ha sämre avtal och inte är speciellt duktig på att flyga.
sv Hasse
2020-07-16 15:41:04
SV: Ny ATR pilot farlig?
Kan du utveckla ditt resonemang, angående trabant? Helst med fakta , utan fantasier.

mvh
ATR Pilot
ATR Rookie
2020-07-16 15:07:40
SV: Ny ATR pilot farlig?
Helt riktigt, jag vågar knappt gå till jobbet längre sen jag började flyga ATR, jag låter alltid nån passagerare komma in och ta över vid landning istället;-)
re:Hasse
2020-07-16 13:21:23
SV: Ny ATR pilot farlig?
"Vid ett motorbortfall på en atr kommer piloten alltid säga till sin styrman - my command"


1: Du är medveten om att även en FO är pilot?

2: My control..... inte my command

Inte lätt att sitta hemma och gissa?
TPFO
2020-07-16 12:03:37
SV: Ny ATR pilot farlig?
Ibland blir man riktigt less på folk utan någon flygerfarehet som sitter och snackar om flyg som att dom vet något....

ATR är en helt säker maskin att flyga, både pax och cargo. Och nya styrmän får landa lika mycket som en kapten, annars får man aldrig erfarenhet. Undantagsfall vid särskilda lägen som mycket crosswind men det är skiljer sig mellan olika bolag.
Why
2020-07-16 11:17:46
SV: Ny ATR pilot farlig?
Härliga kommentarer allihopa, var får ni all kunskap ifrån?
sv ABC
2020-07-16 10:16:33
SV: Ny ATR pilot farlig?
"Nya piloter får sällan landa" Hur ska de då få erfarenhet, som du fullständigt saknar.
Ulf D
2020-07-16 10:16:22
SV: Ny ATR pilot farlig?
Svaret är ja, nya piloter är alltid farliga, speciellt på ATR.
Däremot är också äldre piloter farliga pga dåligt minne (mycket vanligt) och cowboy-omdöme (också väldigt vanligt).
Piloter med dåligt självförtroende är också farliga, dessa kan dock oftast identifieras på solglasögon och klocka.

Hasse
2020-07-16 09:44:50
SV: Ny ATR pilot farlig?
Vid ett motorbortfall på en atr kommer piloten alltid säga till sin styrman - my command-
Orsak:
Planet kommer genast bli svårfluget. Speciellt vid 75 eller 100% fylld cabin.
Motorernas styrka är att jämföra med en Trabant på 60-70 talet.

Nej Saab2000 mfl orkar hålla höjden trots ifsd etc.
Atr planen duger till cargo. Pax bör hellre ta tåget....
Werner
2020-07-16 08:48:12
SV: Ny ATR pilot farlig?
ATR har haft 16 krascher sedan år 2000!! Det är nästan en om året...
Pilot
2020-07-16 08:46:36
SV: Ny ATR pilot farlig?
Nya piloter är flygande pilot varannan flygning, sluta tramsa!

Det är dock upp till kaptenen att bestämma, t.ex vid väldigt hård vind. För en luttrad kapten är det inte svårt att vara med i rodren om man vill att styrman ska få erfarenhet.
Robert Lindberg
2020-07-16 07:44:07
SV: Ny ATR pilot farlig?

En pilot genomgår typutbildning som består av teknisk kurs och simulatortråning innan aktiv tjänsgöring ombord kan påbörjas. Piloten måste också göra så kallad ”line training” som sker med en av bolaget utvald och på typen erfaren instruktör. Utbildningen kan anpassas till tidigare erfaren. I simulatorn kan man även träna extrema vädersituationer. Line training sker i skarpt läge, dvs med passagerare/frakt ombord. Håller inte med om att ATR varken är förhållandevis svårflugen eller drabbad av många haverier.
ABC
2020-07-16 02:23:40
SV: Ny ATR pilot farlig?
Nya piloter får sällan landa och speciellt inte på svåra flygplatser eller under svåra förhållanden.
Viking
2020-07-16 00:11:11
SV: Ny ATR pilot farlig?
ATR är ingen speciellt svår maskin att flyga. Den är stabil och långsam. Det är alltid en erfaren kapten med så det är ingen fara.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
Air-BP
Vemco
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev