Tråden startades av: Helge  2020-07-15 12:04:45
Ny ATR pilot farlig? 
Är det farligt att ha nya piloter i cockpit på en flygplanstyp som är ny för dom? Speciellt svårflugna maskiner som ATR? Tänker speciellt på vinterförhållanden och blåst. Är det inte riskfyllt att ha piloter på en ny typ som är väldigt olik den man flög tidigare? Ser att ATR har många haverier genom tiderna.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Besserwissern
2020-08-08 11:14:14
SV: Ny ATR pilot farlig?
ATR fakta: 673 döda på 63 krascher sen ATR började flyga... känns som att det är lite för mycket.
Kaffe
2020-08-08 10:34:43
SV: Ny ATR pilot farlig?
Hur får ATR piloterna sitt kaffe och mat?
Visual avro jet pilot
2020-08-06 18:14:14
SV: Ny ATR pilot farlig?
Till haaaaaaaaaaavs!!!
Jet
2020-08-06 12:52:19
SV: Ny ATR pilot farlig?
Flög ATR i 8 år och tycker det var en bra kärra. Visst fanns det saker som att stolarna inte var något vidare i -500:an, den var olidligt varm på sommaren och att ha bagaget mellan flightdeck och kabin inte var någon höjdare. Men på det stora hela en trivsam maskin att arbeta med. Att den skulle vara undermålig har jag aldrig upplevt. Vet inte heller vad Mavianer har med flygsäkerhet att göra, däremot att många har den mindre angenäma egenskapen att misskreditera sina fd kollegor.
Riikard
2020-08-06 06:06:14
SV: Ny ATR pilot farlig?
Vad har Mavianer med dålig flygsäkerhet att göra? Är det inte fakta att ATR är en undermålig maskin? Här vill man verkligen inte ha noviser i flight deck.
Jet
2020-07-31 21:24:56
SV: Ny ATR pilot farlig?
Kul att det finns så många ex Mavia som engagerar sig här på flygtorget. Tack och lov börjar flygtrafiken komma igång allt mer så det blir luft under vingarna igen.
pilot
2020-07-31 17:51:02
SV: Ny ATR pilot farlig?
Nya, oerfarna piloter är farliga i alla flygplan.

2020-07-31 10:17:51
SV: Ny ATR pilot farlig?
@Ubbe,
Betalar gladeligen mer för att slippa åka ATR samt att komma fram 10-15 min tidigare. Att sitta och skumpa i en ATR från Stockholm till Malmö är ju en pina. Tar då hellre X2000 Med sin nya komfort.
Trafikvakten
2020-07-31 09:21:42
SV: Ny ATR pilot farlig?
Jo, ATR är billigare. Inte bara ekonomiskt utan även prestanda-, komfort- och säkerhetsmässigt.
Ett riktigt ”billigt” flygplan, som man bör undvika. Framförallt vintertid!
Säkerhetsstatistiken och historian för detta flygplan talar sitt MYCKET tydliga språk.
Så, jo, du har rätt: ATR är ett ”billigt” flygplan.
Ubbe
2020-07-31 01:49:10
SV: Ny ATR pilot farlig?
ATR72 är fortfarande ett mer billigare alt till RJ planen.
Därför får pax vänja sig vid en lägre std.
Vill pax sedan betala mer för att komma fram 10-15min snabbare inrikes.
Ja då får ngn axla manteln, låta "jet" pengen belasta deras konton.

Frågan är kanske mer iofs:
Vilket bolag blir först igen att flyga inrikes med "jet"?

Nya tider väntar, med alla dess frågetecken....
Peppes kusin
2020-07-24 18:46:58
SV: Ny ATR pilot farlig?
Bra att detta kommer ut i ljuset. Man ska inte behöva vara rädd, varken som passagerare eller pilot på sin arbetsplats. ATR och nya oerfarna piloter är det värsta av två världar. Man blir ju rädd bara man tänker på det!
Peppe
2020-07-24 18:10:24
SV: Ny ATR pilot farlig?
Bra inlägg! Jag har jobbat som crew på ATR och jag var rädd och orolig mest hela tiden. Turbulens var extra skrämmande både för crew och pax! Jag är tacksam och glad att den eran är över för min del, både som crew och passagerare. Aldrig igen, jag bokar SAS med stora maskiner alla dagar i veckan. Flyg försiktigt!
X
2020-07-23 21:09:21
SV: Ny ATR pilot farlig?
ATR 72 har och kommer alltid att ha bekymmer med flygsäkerhet på grund av dess design. Flygplanet har en lång historik av problem av olika slag och att den faktiskt är certifierad torde bero på att det flödat en hel del pengar från Toulouse till Köln och möjligen även över till andra sidan Atlanten.

Problematiken i isbildning är fortsatt välkänd och då det naturligtvis skulle vara ohållbart ekonomiskt att korrigera det som är grundproblemet så skapar ATR diverse "nödprocedurer" som man kan behöva använda vid högst normala svenska vinterförhållanden. Grundproblemet är att vingprofilen gör att is fäster långt bak från leading edge och trots att man modifierat avisningssystemet på maskinen uppstår fortfarande isbildning längre bak än vad avisningssystemet klarar av att hantera, vilket i kombination med i övrigt rätt usel prestanda innebär att man kan hamna i nödsituationer trots att flygplanet är fullt fungerande (i vart fall enligt specifikationen). Har man gjort sin typkurs i Toulouse med franska instruktörer vet man hur livrädda de är för isbildning och man har specifika simulatorpass för att träna de nödprocedurer som har tagits fram för att undvika att man havererar med ett fullt fungerande flygplan i hyfsat modest isbildning.

Därutöver finns det en del andra problem såsom att växellådan har skurit vid ett antal tillfällen trots att man flugit flygplanet inom certifierat tillåtet envelope. Trots att ingen slutgiltig utredning har fastslagit orsaken har man infört begränsningar kring fart och torque under sjunk då man hoppas att orsaken är för hög fart och för lite torque under lång tid.

Vid avisning på marken med framförallt typ II/IV vätska måste båda piloterna dra i spaken vid rotation. Risken är annars att man utlöser frikopplingen mellan rodren då vätskans viskositet när den rinner över stabbe och höjdroder ger så pass stort motstånd vid runt 100-110 knop. (för att förstå hur det fungerar kan man läsa en rapport från SHK som visserligen gäller ATP, men principerna är desamma): https://www.havkom.se/assets/reports/Swedish/RL2011_16.pdf

Landningar har visat sig vara en svår manöver för många piloter. Flygplanets design med hög tyngdpunkt, tätt avstånd mellan landningsställen och hyfsat begränsad sidroderverkan gör att det kräver en skicklig och framförallt uppmärksam och noggrann pilot i vad som normalt är ganska enkla förhållanden. Flygplanet har varit inblandat i en uppsjö av avåkningar och vid träning av nya piloter på typen är just landningarna det som oftast ställer till det. Man kan notera att även erfarna piloter (från andra typer) kan ha problem att få till landningarna i en ATR. Och då avses inte att få till en "snygg landning" utan att utföra landningen korrekt och på ett säkert sätt.

Att ATR är överrepresenterat vad gäller incidenter och olyckor jämfört med andra typer av flygplan lär vara en kombination av flygplanets grundläggande (undermåliga) design och att det är betydligt fler maskiner som befinner sig hos mindre operatörer jämfört med andra typer. Inte minst i utvecklingsländer där flygsäkerhetsarbete kan ifrågasättas redan från starten.

Ekonomin trumfar dock flygsäkerhet i det här fallet. ATR slår övriga turboproppmaskiner med hästlängder när det kommer till låga operationella kostnader. SAAB 2000 och Q400 har ingen möjlighet att komma ner i de kostnader man kan få med en ATR. Konkurrensen i segmentet (runt 70 stolar för 1-1,5 timmes flygningar) är nästan obefintlig idag och det lär inte förändras under överskådlig tid heller då i princip inga tillverkare satsar några resurser här. I spåren av Corona och eventuellt minskat resande, i vart fall under stora delar av året, kan nog ATR komma att bli en än vanligare maskin på svenska flygplatser. Det lär väl dock fortsatt vara statistiskt säkrare att flyga ATR en sträcka inrikes jämfört med att åka taxi till och från flygplatsen.
Visual
2020-07-21 14:00:11
SV: Ny ATR pilot farlig?
Colaburk eller inte. Nästa flygklubb jag tar kommer inte va på en prop. Det kan jag säga dig. Herrenadå va det väsnades. O högre än flygnivå 150 ville den inte den dagen.
Jet
2020-07-20 18:53:09
SV: Ny ATR pilot farlig?
Din jetkärra är i bästa fall colaburkar nu, och det är nog bra för det verkar ha varit hälsoskadlig luft ombord...
Visual
2020-07-20 15:46:33
SV: Ny ATR pilot farlig?
Den incidenten med avisningen va ju bara en i raden av incidenter med det flygplanet. Och flygkunskaperna bland den kåren. Satt på klappen ibland när jag va på väg till min jetkärra. Jisses! Så glad att jag inte flög propeller.
@Swea
2020-07-20 14:22:23
SV: Ny ATR pilot farlig?
Du har nog fått det om bakfoten. Planet gick in i kraftig isbildning över 8000 ft. Då hjälper föga att avisa på marken där det inte fanns någon nederbörd/icing conditions vid tillfället. Om man inte kan röra pitchen varken upp eller ner med ett nedisat flygplan med droppande fart, vad tycker du då man ska göra förutom att nödlanda?
Bertil
2020-07-20 13:42:57
SV: Ny ATR pilot farlig?
Om jag ser att det är två finniga 20-åringar i cockpit så kliver jag av. ATR är ingen höjdare, det är bara att läsa genom alla incidenter och haverier flygplanet varit inblandat i.
Andersson
2020-07-20 11:42:05
SV: Ny ATR pilot farlig?
Nya piloter är inte farliga för man är ju odödlig till 30-års åldern! :D Dessutom har nuvarande generation lärt sig att man har aldrig fel. Det har mamma sagt.
Henke
2020-07-20 09:33:25
SV: Ny ATR pilot farlig?
Jag åkte med en sån en gång och det vinglade på rätt duktigt vid landningen!! Kändes som hjulen satt för tätt under liksom. Finns det risk att en ATR välter?
Steffo
2020-07-17 18:12:53
SV: Ny ATR pilot farlig?
Svar Guru:
Vilket skitsnack du slänger dig med. Air leap har 7-8 nybakade piloter. Övriga har massor av erfarenhet blandat mellan kommersiellt och militärt.
sv Ulf D
2020-07-17 15:28:19
SV: Ny ATR pilot farlig?
Skäms!! Vilken korkad uppfattning, om en kvalificerad yrkeskår.
Swea
2020-07-17 14:29:41
SV: Ny ATR pilot farlig?
@George Den incidenten skedde med flygbolaget BRA, då kapten struntade i att avisa flygplanet. 3 kärror skulle iväg söder över ungefär samtidigt, två valde att avisa.. den tredje fick nödlanda på Skavsta.
sv Tobbe
2020-07-17 12:10:36
SV: Ny ATR pilot farlig?
Utveckla ditt resonemang. Gärna med kunskap - inga gissningar tack.

"Jämför motorns kåpor i diameter med t.ex
Saab2000 så ser man genast
att 72an har för klena motorer.
Ingen stark motor kan få plats där under!".
Guru
2020-07-17 11:10:38
SV: Ny ATR pilot farlig?
Air Leap ska väl flyga med ATR och nya piloter? Billiga nyexaminerade dessutom.
George
2020-07-17 11:08:42
SV: Ny ATR pilot farlig?
Var det inte EN ATR, minns inte bolaget men som fick nödlanda i Skavsta för att det var så nedisat? Att det händer i Sverige med så skickliga och utbildade piloter känns skrämmande! Hur är det ens möjligt?
Sv tobbe
2020-07-17 09:15:03
SV: Ny ATR pilot farlig?
Att jämföra med en Saab 2000 är väl inte riktigt relevant då Saab 2000 är I en helt egen klass. Den är inte direkt ekonomisk och är tillverkad för annan operation än vi har i Sverige med flacka landskap, inga berg och kilometer långa banor.
Tobbe
2020-07-17 05:39:29
SV: Ny ATR pilot farlig?
Bilar som flygplan.
Ta maxvikten delat med hk alt dragkraften.
Då får man fram en faktor.
Gör denna enkla uträkning på t.ex alla turboprop flygplan så hamnar 72 stenhårt i botten av denna lista.

Tag sedan och titta på 72ans main wing.
Som en smal linjal.
Nej 72an dallrar i performance.
En mtow start med ifsd är då MKT känsligt
för 72an. Har polare som rattat planet.
"Ingen höjdare"

Jämför motorns kåpor i diameter med t.ex
Saab2000 så ser man genast
att 72an har för klena motorer.
Ingen stark motor kan få plats där under!

Planet kallas för gråstenen i vissa kretsar.
Undra varför....
Balsa
2020-07-16 22:35:12
SV: Ny ATR pilot farlig?
skrivbordspiloter?

Du WOW skall vara tacksam att vi finns annars skulle detta forum
bara handla om skvaller och skitsnack mellan SAS/Norwegian hatare...
@visual
2020-07-16 21:03:57
SV: Ny ATR pilot farlig?
Hur BRA avtal har du nu när du är arbetslös Viaual...
Wow
2020-07-16 18:59:23
SV: Ny ATR pilot farlig?
Herregud vilket jäkla skitsnack.. Bara massa skrivbordspiloter som samlats i denna tråd
Visual
2020-07-16 16:48:20
SV: Ny ATR pilot farlig?
Men det är en perfekt maskin att flyga om man vill ha sämre avtal och inte är speciellt duktig på att flyga.
sv Hasse
2020-07-16 15:41:04
SV: Ny ATR pilot farlig?
Kan du utveckla ditt resonemang, angående trabant? Helst med fakta , utan fantasier.

mvh
ATR Pilot
ATR Rookie
2020-07-16 15:07:40
SV: Ny ATR pilot farlig?
Helt riktigt, jag vågar knappt gå till jobbet längre sen jag började flyga ATR, jag låter alltid nån passagerare komma in och ta över vid landning istället;-)
re:Hasse
2020-07-16 13:21:23
SV: Ny ATR pilot farlig?
"Vid ett motorbortfall på en atr kommer piloten alltid säga till sin styrman - my command"


1: Du är medveten om att även en FO är pilot?

2: My control..... inte my command

Inte lätt att sitta hemma och gissa?
TPFO
2020-07-16 12:03:37
SV: Ny ATR pilot farlig?
Ibland blir man riktigt less på folk utan någon flygerfarehet som sitter och snackar om flyg som att dom vet något....

ATR är en helt säker maskin att flyga, både pax och cargo. Och nya styrmän får landa lika mycket som en kapten, annars får man aldrig erfarenhet. Undantagsfall vid särskilda lägen som mycket crosswind men det är skiljer sig mellan olika bolag.
Why
2020-07-16 11:17:46
SV: Ny ATR pilot farlig?
Härliga kommentarer allihopa, var får ni all kunskap ifrån?
sv ABC
2020-07-16 10:16:33
SV: Ny ATR pilot farlig?
"Nya piloter får sällan landa" Hur ska de då få erfarenhet, som du fullständigt saknar.
Ulf D
2020-07-16 10:16:22
SV: Ny ATR pilot farlig?
Svaret är ja, nya piloter är alltid farliga, speciellt på ATR.
Däremot är också äldre piloter farliga pga dåligt minne (mycket vanligt) och cowboy-omdöme (också väldigt vanligt).
Piloter med dåligt självförtroende är också farliga, dessa kan dock oftast identifieras på solglasögon och klocka.

Hasse
2020-07-16 09:44:50
SV: Ny ATR pilot farlig?
Vid ett motorbortfall på en atr kommer piloten alltid säga till sin styrman - my command-
Orsak:
Planet kommer genast bli svårfluget. Speciellt vid 75 eller 100% fylld cabin.
Motorernas styrka är att jämföra med en Trabant på 60-70 talet.

Nej Saab2000 mfl orkar hålla höjden trots ifsd etc.
Atr planen duger till cargo. Pax bör hellre ta tåget....
Werner
2020-07-16 08:48:12
SV: Ny ATR pilot farlig?
ATR har haft 16 krascher sedan år 2000!! Det är nästan en om året...
Pilot
2020-07-16 08:46:36
SV: Ny ATR pilot farlig?
Nya piloter är flygande pilot varannan flygning, sluta tramsa!

Det är dock upp till kaptenen att bestämma, t.ex vid väldigt hård vind. För en luttrad kapten är det inte svårt att vara med i rodren om man vill att styrman ska få erfarenhet.
Robert Lindberg
2020-07-16 07:44:07
SV: Ny ATR pilot farlig?

En pilot genomgår typutbildning som består av teknisk kurs och simulatortråning innan aktiv tjänsgöring ombord kan påbörjas. Piloten måste också göra så kallad ”line training” som sker med en av bolaget utvald och på typen erfaren instruktör. Utbildningen kan anpassas till tidigare erfaren. I simulatorn kan man även träna extrema vädersituationer. Line training sker i skarpt läge, dvs med passagerare/frakt ombord. Håller inte med om att ATR varken är förhållandevis svårflugen eller drabbad av många haverier.
ABC
2020-07-16 02:23:40
SV: Ny ATR pilot farlig?
Nya piloter får sällan landa och speciellt inte på svåra flygplatser eller under svåra förhållanden.
Viking
2020-07-16 00:11:11
SV: Ny ATR pilot farlig?
ATR är ingen speciellt svår maskin att flyga. Den är stabil och långsam. Det är alltid en erfaren kapten med så det är ingen fara.
 

Tillbaka

Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn